Angst overwinnen: tips, ervaringen en oefeningen

Geschreven door: Nick de Waard

Angst overwinnen is mogelijk. Het maakt niet van welke angsten je last hebt of hoelang je last hebt: jij kunt je weer beter en rustiger voelen in je hoofd.

In dit artikel ga je veel herkenning lezen. Ik heb namelijk zelf ook veel last gehad van allerlei angsten, maar ben gelukkig alweer een aantal jaar volledig hersteld.

In dit artikel ga ik je alles uitleggen over het overwinnen van angst. Je vindt hier tips, oefeningen, mijn ervaringen en advies.

angst overwinnen info

Je kunt angst overwinnen!

Om gelijk met de deur in huis te vallen: je kunt angst weer overwinnen. Het maakt niet uit welke vorm van je angst je last hebt, jij kunt weer angstvrij leven.

Zelf heb ik voor lange tijd last gehad van verschillende angsten. Zo was ik bang voor de dood, had ik overgeefangst en durfde ik op een gegeven moment niet meer naar de supermarkt. Ook had ik dagelijks last van paniekaanvallen. Ik spreek dus uit ervaring als ik je vertel dat je weer angst kunt overwinnen.

Ook maakt het niet uit hoelang je last hebt van angst. Ik heb mensen zien mogen helpen herstellen die 20 jaar last hadden van angst, maar ook mensen zien herstellen die een maand last hadden. 

Check de onderstaande video voor mijn aanpak.

Welke soorten angst kun je overwinnen?

Angst is een emotie die we allemaal wel eens hebben ervaren. Het is een onprettig gevoel dat gepaard gaat met een gevoel van dreiging of gevaar. Angst kan optreden in verschillende situaties en kan verschillende oorzaken hebben.

Er zijn verschillende soorten angst die we kunnen onderscheiden. Hieronder vind je een lijst met de meest voorkomende soorten angst die je kunt overwinnen:

  • Sociale angst: angst voor sociale situaties en het vrezen van negatieve beoordelingen door anderen.
  • Angststoornis: chronische zorgen en angst zonder een specifieke oorzaak zoals hypochondrie.
  • Paniekstoornis: herhaalde en onverwachte paniekaanvallen, vaak ook gepaard met intense angst. Heb je ook paniekaanvallen? Lees dan mijn artikel over Paniekaanval Tips.
  • Fobieën: overmatige angsten voor specifieke objecten, situaties of activiteiten, zoals hoogtes, spinnen, of vliegen.
  • Posttraumatische stressstoornis (PTSS): ernstige angst en stressreacties als gevolg van traumatische gebeurtenissen.
  • Obsessieve-compulsieve stoornis (OCS): herhaaldelijke, storende gedachten en de drang om bepaalde handelingen uit te voeren om de angst te verminderen.
  • Specifieke fobieën: intense angst voor specifieke voorwerpen, dieren of situaties.

Angst kan een normale reactie zijn op gevaarlijke situaties, maar wanneer het je dagelijks leven beïnvloedt, kan het een probleem worden. Het is belangrijk om te weten dat angst behandeld kan worden en dat er verschillende therapieën beschikbaar zijn om angst te overwinnen.

Last van veel angst? Chronische angst symptomen

angsten quote

Hoe ik mijn angst overwon

Helaas heb ik voor een lange tijd veel last gehad van angsten, maar ben daar inmiddels weer een aantal jaar van hersteld.

Tijdens mijn burn-out periode ervaarde ik namelijk veel stress. Ik was continu bezig in m’n hoofd en ervaarde dagelijks een opgejaagd gevoel. Op een gegeven moment was het teveel en kreeg ik mijn eerste paniekaanval. Voor het eerst in m’n leven ervaarde ik hoe het voelde om angst te hebben. Het was echt vreselijk.

Vanaf dat moment was ik continu bezig om niet weer een paniekaanval te krijgen, de hele dag.

Om te mijn angsten weer te overwinnen ging ik allerlei therapieën en coaches langs. Ik wilde natuurlijk zo snel mogelijk geholpen worden. Maar niets leek te helpen. Ik was nog steeds gestrest en nog steeds bang dat ik helemaal zou doordraaien.

Totdat ik uiteindelijk bij een therapeut kwam die mij leerde hoe ik wél mijn angsten kon overwinnen. Hij draaide het herstelproces volledig om: niet opzoek gaan naar een oplossing, maar oké zijn met de paniekaanvallen.

Dit was niet gemakkelijk, omdat ik zo gewend was om te vechten en door te bikkelen. Maar hij leerde me juist om eens stil te staan en weer eens te voelen in mezelf waar ik nu eigenlijk allemaal mee bezig ben. Ik zat alleen maar in m’n hoofd en moest weer terug naar m’n gevoel. 

Naarmate ik stopte met vechten, meer ontspanning ging nemen en niet meer bang was voor de angst merkte ik dat ik eindelijk een doorbraak kreeg in mijn herstelproces. Dit duurde weliswaar maanden, omdat ik echt nieuwe patronen moest aanmaken, maar uiteindelijk was het het allemaal waard.

Dit is in een notendop hoe ik mijn angsten overwon. Wil je graag weten hoe jou dit ook lukt? Neem dan even contact met me op!

vrouw wilt angst overwinnen

Het overwinnen van angst hoeft geen loodzwaar proces te zijn

Laten we voorop stellen dat angst één van de meest heftige emoties is die we kunnen ervaren. Veel angst ervaren kan een flinke negatieve impact hebben op je leven, daarom is het goed dat we het niet gaan onderschatten.

Maar als er iets is wat ik geleerd heb in mijn eigen proces is dat hulp krijgen in dit proces het proces een stuk gemakkelijker maakt. Veel cliënten die ik spreek vonden het moeilijk om hulp te zoeken. Ze schamen zich of weten niet wie hen het beste kan helpen. Dit snap ik als geen ander.

Maar, angst overwinnen is een enorm (intens) leerproces waarin je nieuwe dingen moet leren om te snappen waarom je angst er überhaupt is en hoe je hier weer van kunt herstellen. Als je dit zelf wilt uitzoeken, dan kan dat een zwaar proces zijn omdat je waarschijnlijk niet eens weet waar je moet beginnen. En dat is helemaal oké.

Mijn advies is om het niet zelf en alleen te willen doen. Waarom? Omdat ik zelf 4 jaar lang het alleen geprobeerd heb en geen stap verder kwam. Pas toen ik hulp ging inschakelen werd het steeds beter.

Daarnaast kan ik je adviseren om hulp te krijgen van een ervaringsdeskundige. Deze persoon heeft veel meer praktijkkennis en kan je dus gerichter helpen. Je maakt het overwinnen van angst een stuk makkelijker als kiest voor de juiste hulp.

Regelmatig last van vlagen met angst? Lees dan mijn artikel: angstaanvallen.

quote over hulp zoeken bij overwinnen van angst

Goede tips voor de juiste basis om angst te overwinnen

Als je angst wilt overwinnen zijn er een aantal basis tips die je sowieso moet toepassen. Zie het als het fundament voor je herstel, zonder dit fundament wordt het een stuk moeilijker om angst te overwinnen. Deze tips gaan je helpen:

Identificeer je angst

De eerste stap om je angst te overwinnen is om te weten wat je angst veroorzaakt. Als je een angst gevoel zonder reden hebt is het goed om eerst te identificeren welke situaties, mensen of plaatsen je angstig maken. Noteer ze op een papier en probeer te begrijpen waarom je angstig wordt in die situaties. Dit kan je helpen om je angst beter te begrijpen en je reactie op deze situaties te verminderen.

Ontspanningsoefeningen tegen angst

Ontspanningsoefeningen zijn een effectieve manier om je angst te verminderen. Wanneer je angstig bent, adem je vaak snel en oppervlakkig, een ontspanningsoefening kan je helpen om je ademhaling onder controle te krijgen. Door diep en langzaam in te ademen en uit te ademen, kun je je hartslag verlagen en je lichaam ontspannen. Probeer enkele ademhalingsoefeningen uit en kijk welke het beste werkt voor jou.

Je kunt op mijn YouTube kanaal veel oefeningen die goed zijn om angst te overwinnen.

Probeer situaties niet te vermijden

Het is begrijpelijk dat je situaties die je angstig maken wilt vermijden. Maar vermijding kan je angst juist versterken. Probeer daarom stap voor stap de situaties aan te gaan die je angstig maken. Bouw het langzaam op en beloon jezelf na elke stap. 

Praat erover

Praat met iemand die je vertrouwt over je angst. Dit kan een vriend, familielid, therapeut of coach zijn. Het delen van je angst kan je helpen om het beter te begrijpen en het kan je ook geruststellen dat je niet alleen bent. Hulp van een professional kan fijn zijn als de angst blijft terugkomen.

Wees lief voor jezelf

Wees niet te hard voor jezelf als je angstig bent. Herinner jezelf eraan dat het normaal is om angst te voelen en dat je niet perfect hoeft te zijn. Praat vriendelijk tegen jezelf en geef jezelf de tijd die je nodig hebt om je angst te overwinnen.

Blijf bewegen

Door regelmatig te bewegen kan je lichaam het stofje endorfine aanmaken. Vele onderzoeken laten zien dat regelmatige lichaamsbeweging goed is voor het verminderen van angsten. Je hoeft je echt niet elke dag in het zweet te werken, maar een half uur tot een uur bewegen is al voldoende.

Met deze tips kun je aan de slag om je angst te overwinnen. Onthoud dat het een proces is en dat het tijd kost. Wees geduldig en blijf oefenen.

Kom je er toch niet uit? Neem dan even contact met me op.

man met anticipatieangst

Welke effect heeft het overwinnen van angst op je verdere leven?

Het overwinnen van angst kan veel positieve gevolgen hebben op je verdere leven. Als je veel leert van deze situatie dan kun je deze levenslessen meenemen in de rest van je leven en misschien zelfs overdragen aan je kinderen of kleinkinderen.

Dus laten we alvast eens vooruitkijken, welke positieve gevolgen heeft het overwinnen van angst op je leven? Ik heb een aantal voorbeelden opgesomd.

  1. Een verbeterd welzijn: het overwinnen van angst kan leiden tot een algehele verbetering van je welzijn. Je zult je waarschijnlijk gelukkiger, rustiger en meer in balans voelen.
  2. Betere mentale gezondheid: angst kan vaak samengaan met andere psychische aandoeningen. Het overwinnen ervan kan de symptomen van depressie, stress en andere aandoeningen verminderen.
  3. Verhoogd zelfvertrouwen: het succesvol omgaan met angst kan je zelfvertrouwen flink vergroten. Het doorbreken van belemmerende gedachten en het overwinnen van moeilijkheden kan je negatieve zelfbeeld ombuigen naar een positief zelfbeeld.
  4. Verbetert relaties: angst kan van invloed zijn op persoonlijke relaties. Door je angsten aan te pakken, kun je meer open zijn, jezelf beter uitdrukken en positievere relaties opbouwen.
  5. Toegenomen productiviteit: angst kan ook de neiging hebben om je productiviteit en concentratie te verminderen. Door angst te overwinnen, kun je je beter concentreren op taken en doelen, wat de productiviteit ten goede komt.
  6. Nieuwe kansen en ervaringen: het overwinnen van angst opent vaak de deur naar nieuwe mogelijkheden en ervaringen. Doordat je minder bang bent zul je eerder keuzes maken die spannend zijn (maar wel goed voor je).
  7. Fysieke gezondheidsvoordelen: chronische angst kan fysieke gezondheidsproblemen veroorzaken. Het verminderen van angst kan dus bijdragen aan een betere algehele gezondheid.
  8. Geen last meer van vervelende gedachtes: een stil hoofd en geen last meer van intrusies, het kan allemaal als jij je angst overwint.

Dit klinkt goed toch? Alle bovenstaande punten zijn weer mogelijk. Neem gerust contact met me op als je hier hulp bij wilt.

Samen jouw angsten overwinnen?

Omdat ik zelf ook last heb gehad van een angst kan ik jou goed helpen in je herstel. Het maakt niet uit hoelang je last hebt, als jij wilt herstellen: dan kan dat!

Wat ik vaak terug zie is dat veel psychologen en coaches zich focussen op de symptomen van angst, maar niet naar de kern gaan je angst. Maar, waarom is de angst er überhaupt? Alles heeft een oorzaak en daarom ook een oplossing. Samen kunnen we gaan ontdekken wat de oplossing is.

Benieuwd hoe ik jou kan helpen? Neem dan gerust contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.

Veelgestelde vragen

Antwoorden op veelgestelde vragen.

Wat gebeurt er als mijn angsten steeds heftiger worden?

Als je angsten steeds heftiger worden, dan kan je op een gegeven moment een paniekaanval uit het niets krijgen. Paniekaanvallen zijn namelijk een heftige vorm van angst en een duidelijk signaal dat het tijd is voor hulp.

Kun je zelf angst overwinnen?

Je kunt zelf angst overwinnen, maar dit is vaak erg lastig. Het is altijd raadzaam om hulp te zoeken in jouw herstelproces.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.