Angstig en onrustig wakker worden: oorzaken en oplossingen

Geschreven door: Nick de Waard

Angstig en onrustig wakker worden is heel vervelend. Zelf heb ik voor lange tijd in een fase gezeten waarbij ik bijna dagelijks wakker werd met angst en onrust. Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van.

Je wilt natuurlijk weten wat je hieraan kunt doen, dat ga ik uitleggen in dit artikel.

angstig en onrustig wakker worden intro

Hoe voelt onrustig wakker worden in de ochtend?

Wanneer je onrustig wakker wordt in de ochtend, dan kan dit een heel vervelende start van je dag zijn. Het kan zijn dat je je moe voelt, terwijl je net wakker bent geworden, of dat je gedachten al beginnen te racen voordat je überhaupt uit bed bent gestapt.

Een ander gevoel dat kan optreden bij onrustig wakker worden, is angst, een opgejaagd gevoel of bezorgdheid. Je kunt je bijvoorbeeld zorgen maken over dingen die je nog moet doen, of je voelt je enorm gestrest zonder dat daar een reden voor lijkt te zijn. Dit gestreste gevoel kan je vervolgens meer onrust geven.

Welke symptomen horen bij het onrustig wakker worden?

Iemand die onrustig wakker wordt heeft ook last van verschillende symptomen, denk aan:

Toen ik in mijn burn-out zat werd ik heel vaak wakker met een onrustig gevoel, dit kan erg beangstigend zijn. Lees verder om te zien wat je hieraan kunt doen.

angstig en onrustig wakker worden

Wat zijn de oorzaken van onrustig wakker worden in de ochtend?

Als je ’s ochtends onrustig wakker wordt, kan dit verschillende oorzaken hebben. Hieronder vind je een aantal mogelijke oorzaken die ik vaak hoor van cliënten:

  • Stress en angst: de meest voorkomende oorzaak van mensen die onrustig of angstig wakker worden is het feit dat ze overdag ook veel stress en angst ervaren. Deze stress en angst zorgt ervoor dat je onrustig slaapt en dus ook onrustig wakker wordt. Veel mensen die ik begeleid worden onrustig wakker omdat ze dus veel stress of angst ervaren.

  • Slechte slaaphygiëne: als je niet genoeg slaap krijgt, te laat naar bed gaat of te veel cafeïne of alcohol drinkt voor het slapengaan, kan dit ervoor zorgen dat je ’s ochtends onrustig wakker wordt.

  • Slaapstoornissen: er zijn verschillende slaapstoornissen die ervoor kunnen zorgen dat je ’s ochtends onrustig wakker wordt, zoals slaapapneu, restless legs syndrome (RLS) of narcolepsie.

  • Lichamelijke klachten: lichamelijke klachten zoals pijn, spierspanning, jeuk of een verstopte neus kunnen ervoor zorgen dat je ’s nachts onrustig slaapt en daardoor onrustig wakker wordt.

  • Omgevingsfactoren: omgevingsfactoren zoals lawaai, licht of een te warme of te koude slaapkamer kunnen ervoor zorgen dat je ’s nachts onrustig slaapt en daardoor onrustig wakker wordt.

Het is belangrijk om de oorzaak van het onrustig wakker worden te achterhalen, zodat je hier iets aan kunt doen. Ik adviseer je om altijd naar je huisarts te gaan om uit te sluiten wat de oorzaak is.

Word jij onrustig wakker door stress? Ontdek het met de Gratis Stress Test!

Stress is voor veel mensen tegenwoordig een grote oorzaak van het onrustig wakker worden in de ochtend. Maar is dit bij jou ook het geval? Dat kun je nu super gemakkelijk ontdekken met mijn Gratis Stress Test.

Klik op de onderstaande knop en ontdek hoe hoog jouw stresswaarden zijn.

Ook ik ben heel vaak angstig wakker geworden

Ik heb heel veel nachten en ochtenden gehad waarin ik wakker schrok met een lichaam vol angst. Mijn hartslag zat in m’n keel en soms werd ik zelfs zwetend wakker. 

Het is goed om te weten dat je niet zomaar angstig wakker wordt, het heeft altijd een oorzaak. Grote kans dat jij overdag onrust en een bepaalde mate van angst ervaart waar je in je slaap last van hebt. Je gaat waarschijnlijk te ver.

Het angstig wakker worden is een signaal van je lichaam dat het tijd wordt om aan jezelf te denken. Verandering is vaak nodig om je meer te kunnen ontspannen. Dit was bij mij wel het geval.

Gelukkig kan ik je hierbij helpen. Een eerste stap kan zijn om te beginnen met het Stress & Angst Vrij Programma. De naam zegt het al: je gaat aan de slag met stress en angst. Hoe minder stress en angst jij ervaart, hoe rustiger je weer wakker kunt worden.

man ziet wazig

Waarom heeft stress invloed op het onrustig wakker worden?

Stress kan een grote, negatieve, invloed hebben op de kwaliteit van je slaap en kan leiden tot het onrustig wakker worden. Dit komt omdat stress ervoor zorgt dat ons lichaam in een staat van verhoogde alertheid blijft, zelfs als je probeert te slapen.

Wanneer je gestrest bent, produceert je lichaam namelijk meer cortisol, het stresshormoon. Dit kan je natuurlijke slaapcyclus verstoren en ervoor zorgen dat je minder diepe slaap krijgt. Hierdoor word je vaker wakker gedurende de nacht en voel je je ’s ochtends niet uitgerust en onrustig.

Veel mensen kunnen niet slapen door stress. Het is een veelvoorkomend probleem. Gelukkig kun je wel weer werken aan een betere nachtrust als je aan de slag gaat met het verminderen van stress.

onrustig wakker worden quote

Wat te doen als je onrustig wakker wordt in de ochtend?

Als onrustig en gestrest wakker wordt in de ochtend dan zijn er een aantal dingen die je het beste kunt doen. De onderstaande tips gaan je hierbij helpen (heb ze zelf ook toegepast):

  • Diep ademhalen: als je gestrest wakker wordt begin dan eerst met een paar diepe in- en uitademingen. Adem dan diep in door je neus en uit door je mond. Laat alle stress van je af glijden.
  • Stretchen of lichte yoga: doe wat lichte stretchoefeningen of yoga. Dit kan spanning in je spieren verminderen en je gedachten tot rust brengen.
  • Mediteren: probeer een korte meditatie om je gedachten te kalmeren en je focus te verleggen. Er zijn veel meditaties op mijn YouTube kanaal. Of doe mijn meditatie onderaan deze tips.
  • Rustige ochtendroutine: probeer niet gelijk te hard van stapel te lopen, maar probeer een rustig en voorspelbare ochtendroutine te volgen. Ga niet gelijk je telefoon checken en het nieuws, dat geeft alleen maar stress.
  • Schrijven: schrijf je gedachten en zorgen op in een dagboek. Dit kan helpen om je hoofd leeg te maken en je zorgen op papier te zetten in plaats van ze in je hoofd te laten rondcirkelen de rest van de dag.
  • Frisse lucht: als het mogelijk is, ga even naar buiten voor wat frisse lucht. Een korte wandeling kan wonderen doen voor je gemoedstoestand.

Ga experimenteren wat voor jou het beste werkt. Heb je deze tips toegepast en ervaar je nogsteeds onrust bij het wakker worden? Neem dan even contact op.

Wat kun je het beste doen als je onrustig wakker wordt in de nacht?

Het is geen pretje om midden in de nacht wakker te worden en niet meer in slaap te kunnen vallen. Soms worden mensen zelfs wakker met een paniekaanval in bed. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om jezelf te helpen ontspannen en weer in slaap te vallen.

1. Blijf rustig

Als je wakker wordt en niet meer in slaap kunt vallen, is het belangrijk om kalm te blijven. Ga niet piekeren over hoe moe je morgen zult zijn of hoeveel slaap je nog nodig hebt. Dit helpt absoluut niet. Probeer in plaats daarvan je gedachten te verzetten door te focussen op iets rustgevends, zoals je ademhaling.

2. Sta op en ga iets doen

Als je na 30 minuten nog steeds niet in slaap bent gevallen, sta dan op en ga iets doen. Probeer niet gelijk je telefoon erbij te pakken of het licht aan te doen, want fel licht zorgt ervoor dat je hersenen geactiveerd worden en je wakker houden. Je kunt beter een boekje lezen, kopje thee drinken of een ontspanningsoefening doen. 

3. Creëer een rustige slaapomgeving

Een rustige slaapomgeving kan je helpen ontspannen en in slaap te vallen. Zorg ervoor dat je slaapkamer koel, donker en stil is. Gebruik eventueel oordopjes of een slaapmasker als je last hebt van geluid of licht.

4. Pas je slaapgewoonten aan

Als je regelmatig onrustig wakker wordt in de nacht, dan kan het helpen om je slaapgewoonten een beetje aan te passen. Zorg ervoor dat je een regelmatig slaap-waakritme hebt en vermijd cafeïne en alcohol voor het slapengaan. Ook regelmatige lichaamsbeweging en ontspanningsoefeningen kunnen je helpen beter te slapen. 

man wordt onrustig wakker

Direct de onrust in je verminderen en je klachten verhelpen?

Je kunt vandaag al beginnen met het verminderen van stress en onrust bij het wakker worden, en ik ben hier om je daarbij te helpen.

Ik heb het Stress & Angst Vrij Programma ontwikkeld voor mensen die veel last van onrust hebben. Dit programma helpt je de oorzaken van het onrustig wakker worden te achterhalen en biedt concrete stappen om dit vervolgens te verhelpen.

Dit programma is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en mijn acht jaar lange herstelreis van een burn-out waarin ik heel vaak onrustig wakker werd. Tijdens mijn herstel kreeg ik waardevolle ondersteuning van coaches, therapeuten en psychologen en probeerde ik talloze therapieën en methodes uit.

Met deze uitgebreide ervaring heb ik een effectieve methode ontwikkeld die al meer dan 500 mensen succesvol heeft geholpen te herstellen. Als je klaar bent om verder te werken aan je herstel, is dit programma de juiste volgende stap voor jou.

In de onderstaande video leg ik uit hoe je te werk gaat in dit programma!

Wil je hulp in jouw herstelproces?

Wanneer je voor een langere tijd last hebt van het onrustige wakker worden, dan snap ik dat je liever een coach hebt die je hierbij kan helpen.

Gelukkig kan ik je hierbij helpen, middels mijn 1-op-1 coaching. Als jij wilt weten of dit iets voor jou is, neem dan even contact op via onderstaande knop. Binnen 24 uur krijg je antwoord van me.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Hoe kun je rustig wakker worden?

Om rustig wakker te worden is het belangrijk dat je rustig naar bed gaat en meer rust neemt overdag. Je slaap ’s nachts is het gevolg van je dag. Ben je overdag relaxt en rustig? Dan slaap je waarschijnlijk ook een stuk beter.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.