Angststoornis gaat nooit over? Wel met de juiste hulp!

Geschreven door: Nick de Waard

Denk je soms ook weleens: een angststoornis gaat nooit over? Dan ben je niet de enige. Jarenlang heb ik gedacht dat mijn angststoornis nooit meer over ging, maar gelukkig ben ik daar inmiddels weer van hersteld.

Een angststoornis gaat namelijk wél over, als je de juiste hulp krijgt. 

In dit artikel leg ik je alles uit over het overwinnen van een angststoornis en hoe het jou ook lukt om het weer te overwinnen!

angststoornis gaat nooit over infographic

Wat is een angststoornis?

Een angststoornis is een psychische aandoening waarbij mensen overmatige en irrationele angst ervaren. Deze angst kan leiden tot vermijdingsgedrag en het dagelijks functioneren belemmeren.

Voorbeelden van angststoornissen zijn algemene angststoornis, paniekstoornis, sociale angststoornis, specifieke fobieën, obsessief-compulsieve stoornis en posttraumatische stressstoornis.

Angststoornis is ‘slechts een klinische term’

Toen ik zelf veel last had van angsten werd er ook snel gediagnosticeerd dat ik een ‘angststoornis’ had. Dit gaf me juist veel stress en nog meer angst, omdat er natuurlijk een hele zware lading om die term heen hangt.

Uiteindelijk gaat het bij een angststoornis erom dat je ‘gewoon’ veel last hebt van angsten en daar de hele dag mee bezig bent. Dat is helemaal niet erg en ook niet raar. Het hoort bij de fase waar je nu in zit.

En als je denkt dat een angststoornis nooit over gaat, dan heb je het mis. Het is mij ook gelukt, dan lukt jou dat ook! Neem gerust contact met me op als je hier hulp bij wilt.

angststoornis gaat nooit over

Wat zijn de oorzaken van een angststoornis?

De oorzaken van een paniekstoornis zijn complex en kunnen variëren van persoon tot persoon. Er zijn diverse oorzaken waardoor een paniekstoornis kan ontstaan ik heb ze hieronder voor je opgesomd:

  1. Genetica: Er is enig bewijs dat genetische factoren een rol kunnen spelen bij het risico op het ontwikkelen van een angststoornis. Als angststoornissen in de familie voorkomen, kan het individuele risico toenemen. Dit wil niet zeggen dat een angststoornis nooit over gaat, want je kunt hier evengoed weer van herstellen.
  2. Persoonlijkheidsfactoren: er zijn ook mensen met bepaalde karakters en persoonlijkheden die vatbaarder zijn voor angststoornissen. Denk hierbij aan: perfectionisme, negatieve denkers of onzekere mensen zijn gevoeliger voor een angststoornis.
  3. Levensgebeurtenissen: traumatische gebeurtenissen, zoals fysiek of mentaal geweld, verlies van een geliefde, of een ernstige ziekte, kunnen het risico op het ontwikkelen van een angststoornis ook vergroten. Het is goed om gebeurtenissen uit het verleden te verwerken om weer te kunnen herstellen van je angststoornis.
  4. Stress: dit is hedendaags een grote oorzaak van angsten en angststoornissen. Uit recent onderzoek blijkt dat 20% van de mensen de afgelopen 4 jaar (veel) stress heeft ervaren. Stress zorgt ervoor dat we in de ‘vecht-en-vlucht’ modus komen te staan, waardoor we angstig worden voor gevaar en zo een angststoornis kunnen ontwikkelen. Het is aan te raden om met een stress coach aan de slag te gaan om weer te kunnen herstellen.
  5. Neurologische factoren: een overactieve activiteit in bepaalde delen van de hersenen, zoals de amygdala, kan bijdragen aan angststoornissen.
  6. Chemische of hormonale veranderingen: ook schommelingen in je hormonen tijdens menstruatie of zwangerschap kunnen angstsymptomen verergeren en voor een angststoornis zorgen.
  7. Drugsmisbruik: overmatig drugs of alcohol gebruik kan ook een angststoornis veroorzaken of verergeren.
  8. Chronische ziekten: sommige lichamelijke aandoeningen, zoals hart- en longziekten, kunnen gepaard gaan met angstsymptomen.

Ieder individu is uniek en ontwikkelt op een unieke manier een angststoornis. Veel mensen kunnen denken dat ze voor lange tijd een angst gevoel zonder reden ervaren, maar angst heeft altijd een reden.

Een angststoornis gaat nooit over als je de oorzaak van je angst niet aanpakt, daarom is het goed om niet te lang te wachten en aan de slag te gaan.

angststoornis quote

Het is mij ook gelukt om te herstellen van een angststoornis

Laat je niet ontmoedigen als je het stempel ‘angststoornis’ hebt gekregen en denkt dat een angststoornis nooit over gaat, want je kunt gewoon weer herstellen.

Toen ik last had van dagelijkse angsten en paniekaanvallen wist ik mezelf op een gegeven moment geen raad meer. Ik probeerde van alles om angstgevoelens weg te krijgen, maar het bleef continu terugkomen. Dit kwam omdat ik nooit naar de kern van mijn angsten durfde te gaan. Waar was ik nu eigenlijk bang voor? En waarom was ik daar bang voor?

Ik was bang voor nieuwe angst en wilde het daarom allemaal wegduwen en vooral niet voelen, omdat ik bang was dat het steeds erger zou worden. Maar juist daardoor niet wilde voelen en er mee in gevecht ging, werd het erger.

Elke angststoornis heeft een oorzaak en daardoor ook een oplossing. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen. Gelukkig maar, want dat betekent dat je het ook weer kunt oplossen.

Ik begon stappen te zetten in mijn herstel toen ik naar de kern van mijn angstklachten ging en ontdekte hoe ik reageerde op de angst. Uiteindelijk leerde ik hoe je dit het beste kunt loslaten en waarom je het ook kunt loslaten. Er is niets mis met je als je angsten ervaart, want het zijn maar gedachten, meer niet.

Ik kan me goed voorstellen dat je soms door de bomen en bos niet meer ziet, maar als je graag hulp wilt: neem dan even contact met me op. 

angsten quote

Welke symptomen en klachten kenmerken horen bij een angststoornis

Als je last hebt van een angststoornis, kun je verschillende lichamelijke en psychische klachten ervaren. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende symptomen die ik heb opgesomd voor je.

Lichamelijke klachten

Angst kan zich uiten in verschillende lichamelijke klachten. Zo kun je last hebben van:

Hartkloppingen Duizeligheid
Zweten Misselijkheid
Trillen Ademnood
Beven Koude rillingen
Flauwvallen Een gespannen gevoel
Benauwdheid Diarree
Tintelingen

Deze klachten kunnen erg vervelend zijn en je dagelijkse leven behoorlijk beïnvloeden. Het is dan ook belangrijk om deze klachten serieus te nemen en erover te praten met je huisarts om te achterhalen wat de oorzaak is van jouw klachten.

Psychische klachten

Naast lichamelijke klachten kun je bij een angststoornis ook last hebben van psychische klachten. Zo kun je last hebben van de volgende klachten:

Paniekaanvallen Constant gespannen gevoel
Dwanggedachten Vermijdingsgedrag
Slaapproblemen

De psychische klachten kunnen ook je leven flink negatief belemmeren. Als je hier veel last van hebt is het verstandig om niet te lang te wachten met het ondernemen van de juiste stappen voor je herstel. Een angststoornis gaat meestal niet over als je niets doet.

man met anticipatieangst

Welke soorten angststoornissen zijn er?

Er zijn verschillende soorten angststoornissen, die worden kenmerkend door een intense en heftige angst die ons dagelijks leven beïnvloedt. De meest voorkomende angststoornissen zijn:

Specifieke fobie

Bij een specifieke fobie is er sprake van een intense en onredelijke angst voor een bepaald voorwerp of een bepaalde situatie. De angst kan zo ernstig zijn dat de persoon de prikkel die de angst veroorzaakt, uit de weg gaat. Denk aan: vliegangst, hoogtevrees, emetofobie, spinnenfobie, bang voor gaatjes, etc.

Paniekstoornis

Bij een paniekstoornis ervaar je plotselinge en intense aanvallen van angst. De aanvallen kunnen gepaard gaan met lichamelijke symptomen, zoals hartkloppingen, flauwvallen, duizeligheid, zweten, enz. 

Sociale fobie

Bij een sociale fobie is er sprake van een intense en onredelijke angst om beoordeeld of bekeken te worden door anderen. De angst kan zo ernstig zijn dat de persoon situaties vermijdt waarin hij of zij in contact komt met andere mensen. 

Agorafobie

Bij een agorafobie is er sprake van een intense en onredelijke angst voor openbare plaatsen of situaties waar het moeilijk of gênant is om te ontsnappen of hulp te krijgen als er iets misgaat. De angst kan zo ernstig zijn dat je de woning niet meer uit durft. 

Gegeneraliseerde angststoornis (GAS)

Bij een gegeneraliseerde angststoornis is er sprake van een voortdurende en overmatige angst of opgejaagd gevoel. De angst kan gepaard gaan met lichamelijke symptomen, zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, slaapproblemen, enz. 

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

PTSS is een angststoornis die kan ontstaan na een schokkende of traumatische gebeurtenis. De symptomen van PTSS kunnen variëren, maar vaak komen flashbacks, nachtmerries, vermijdingsgedrag en herbelevingen van de traumatische gebeurtenis het meeste voor. 

Dwangstoornis

Bij een dwangstoornis heb je last van dwanggedachten of dwanghandelingen. Dwanggedachten zijn herhaalde, ongewenste en onrealistische gedachten of beelden die je als onaangenaam en ook angstig ervaart.

Hypochondrie

Hypochondrie is een psychische aandoening die ook wel ziekteangst wordt genoemd. Mensen met hypochondrie hebben een overmatige angst om een ernstige lichamelijke ziekte te hebben, terwijl deze angst helemaal niet reëel hoeft te zijn.

angst illustratie

Tips en hulp voor het leven met een angststoornis

Ik kan me goed voorstellen dat het leven met een angststoornis een enorme uitdaging kan zijn, ik heb dit zelf namelijk ook ervaren. Soms kun je het gevoel hebben dat je vast zit in een cirkeltje waarbij je steeds meer dagelijkse activiteiten gaat vermijden. Gelukkig zijn er manieren om met een angststoornis om te gaan en hier weer van te herstellen.

Zelfhulp en tips

Er zijn verschillende zelfhulptechnieken die je kunt proberen om je angstklachten te verminderen, ik heb er een aantal voor je opgesomd:

  • Praat over je gevoelens: door te praten over je angsten en je gevoelens geef je het ook de ruimte om het er te laten zijn. Praten kan enorm helend zijn, maar het is wel goed om alles is een beter perspectief te zetten.
  • Blijf de dingen doen die je leuk vindt: ondanks dat je angst ervaart is het goed om de dingen te blijven doen die je leuk vindt. 
  • Leer ontspannen: een ander belangrijk punt is om te leren ontspannen. Er zijn verschillende ontspanningsoefeningen die je gaan helpen om rustiger door de dag heen te komen. Zo kun je bijvoorbeeld mijn “Stress Naar Ontspanning Oefening” doen op YouTube. En als je verder naar onder scrolt heb ik ook nog een meditatie die je helpt tijdens een paniekaanval.
  • Verminder stimulerende drankjes: probeer te minderen met alcohol en cafeïne. Deze twee voedingsmiddelen zorgen ervoor dat je lichaam in een meer ‘alerte’ modus komt te staan, dat willen we juist vermijden als we last hebben van een angststoornis.
  • Voldoende slaap: slapen is enorm belangrijk voor je hersenen om weer tot rust te komen. Er zijn veel onderzoeken die aantonen dat mensen met weinig slaap meer last hebben van angstaanvallen.
  • Voldoende bewegen: regelmatig bewegen zorgt ervoor dat je het stofje serotonine aanmaakt, wat helpt bij het overwinnen van angsten.

Mochten deze tips niet voldoende zijn, dan raad ik je aan om professionele hulp in te schakelen van een coach, psycholoog of therapeut. Lees even verder voor meer advies hierover. 

Ondersteuning en professionele hulp

Als je merkt dat je angststoornis je dagelijks leven beïnvloedt, kan het nuttig zijn om professionele hulp te zoeken.

Een goede hulpverlener kan je helpen om te begrijpen waar je angst vandaan komt en je leren hoe je ermee om kunt gaan. Er zijn verschillende organisaties die ondersteuning bieden, zoals de ADF Stichting en Mind Korrelatie. Of je kunt natuurlijk gewoon contact met mij opnemen. Ik geef ervaringsdeskundige hulp voor mensen die last hebben van angsten.

Wat ik je ook wil meegeven is om je verhaal te delen met je omgeving. Soms kan een knuffel van een dierbare je al helpen om er wat meer ontspannen in te staan. 

Last van veel angst? Ontdek meer tips in het artikel: omgaan met angst

Impact en gevolgen van een angststoornis

Als je lijdt aan een angststoornis, kan dit een aanzienlijke impact hebben op verschillende aspecten van je leven. Hieronder bespreken we de sociale gevolgen en de impact op werk en carrière.

Sociale gevolgen

Angststoornissen kunnen leiden tot sociale isolatie en problemen in relaties. Je kunt je namelijk terugtrekken uit sociale situaties en activiteiten vermijden die je angstig maken. Dit kan vervolgens weer leiden tot eenzaamheid en het gevoel hebben dat je niet begrepen wordt door anderen.

Ook hoor ik regelmatig terug dat mensen zich schamen voor hun angststoornis en ervaren daar veel onzekerheid van. Ze vinden het moeilijk om hun gevoelens over hun angsten te delen en kunnen zich geïsoleerd voelen.

Werk en carrière

Angststoornissen kunnen ook een negatieve invloed hebben op je werk en carrière. Je kunt moeite hebben om je te concentreren en productief te zijn, waardoor je werkprestaties kunnen afnemen. Hierdoor kun je vervolgens meer druk en stress ervaren omdat je je werk niet goed kunt uitoefenen.

Meer tips? Lees dan: angst overwinnen.

Samen werken aan het herstellen van jouw angststoornis?

Omdat ik zelf ook last heb gehad van een angststoornis kan ik jou goed helpen in je herstel. Het maakt niet uit hoelang je last hebt, als jij wilt herstellen: dan kan dat!

Wat ik vaak terug zie is dat veel psychologen en coaches zich focussen op de symptomen van een angststoornis, maar niet naar de kern gaan je angst. Waarom is de angst er überhaupt? Alles heeft een oorzaak en daarom ook een oplossing. Samen kunnen we gaan ontdekken wat de oplossing is.

Benieuwd hoe ik jou kan helpen? Neem dan gerust contact met me op voor een vrijblijvend gesprek. 

Veelgestelde vragen

Antwoorden op veelgestelde vragen.

Is medicatie nodig bij een angststoornis?

Medicatie is niet nodig, je kunt ook herstellen zonder medicatie. Wel kan medicatie fijn zijn als je klachten toenemen en niet afnemen. Wees je er wel bewust van dat medicatie geen lange termijn oplossing is.

Gaat een angststoornis nooit meer over?

Uiteindelijk gaat een angststoornis weer over, met de juiste hulp. Je kunt jouw angststoornis het beste zien als een fase in je leven waar je doorheen moet. Je kunt veel leren van deze fase en als jij de dingen leert die je helpen om te herstellen, gaat een angststoornis vanzelf weer over.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.