Selecteer een pagina

Chronische angst symptomen en hoe je dit kunt oplossen!

Geschreven door: Nick de Waard

Angst kan zeer verlammend zijn, het is absoluut geen pretje. Als we dagelijks last hebben van angst dan kunnen we spreken van chronische angst

Maar welke symptomen horen bij chronische angst? En wanneer is er sprake van normale angst? En hoe kun je weer herstellen van deze vervelende klachten? 

Dat leg ik allemaal uit in dit volledige artikel.

chronische angst symptomen info

Wat is chronische angst?

Chronische angst is een psychische klacht waarbij iemand continu, en langdurig, last heeft van angstige gedachten, gevoelens en onrust. Angst ervaren is normaal, maar als dit dagelijks is, dan kunnen we spreken van chronische angst.

Tegenwoordig ervaren veel mensen chronische angst. Niet omdat we accuut gevaar lopen, maar omdat we tegenwoordig veel stress en zorgen hebben over onze gezondheid, relaties, financiën of werk. 

Als we vervolgens niet leren hoe we met deze angsten om kunnen gaan, dan kunnen we hier dagelijks last van krijgen. We spreken dan over chronische angst.

chronische angst symptomen

Welke 15 chronische angst symptomen zijn er?

Als je twijfelt of je last hebt van chronische angst dan kun je dit aan de hand van de onderstaande symptomen herkennen.

Ik heb de 15 chronische angst symptomen voor je opgesomd:

  • Overmatig piekeren: je kunt continu piekeren en zorgen maken over de kleine dagelijkse dingen in het leven, zelfs als er geen directe aanleiding voor is. 
  • Rusteloosheid: je hebt een constant gevoel van innerlijke onrust, nervositeit en je hebt moeite hebben om stil te zitten of te ontspannen.
  • Prikkelbaarheid: je bent gevoeliger voor prikkels waardoor je sneller boos, geïrriteerd of gefrustreerd raakt. 
  • Intrusies: continu last van die bizarre gedachten. Wil je hier van af? Lees dan: intrusies stoppen.
  • Concentratieproblemen: je hebt moeite om je te concentreren en je gedachten bij een opdracht houden is ook moeilijk omdat de angst het vaak overneemt. 
  • Vermoeidheid: eigenlijk ben je de hele dag door moe en je hebt heel weinig energie.
  • Slaapproblemen: je hebt moeite om in slaap te vallen en je kunt vaak niet slapen door de stress. Dit kan leiden tot nachtmerries en rusteloosheid. 
  • Paniekaanvallen: je kunt redelijk vaak overweldigd worden door angst- en paniekaanvallen. Ook heb je last van paniekaanvallen in bed.
  • Spier- en spanningsklachten: ook ervaar je regelmatig spierspanning door alle stress en angst. Je kunt daardoor last hebben van gespannen kaken en ’s nachts tandenknarsen. 
  • Regelmatig hartkloppingen: een andere chronische angst symptoom zijn hartkloppingen. Je hebt dan het gevoel dat je hart tekeer gaat en dat maakt je vervolgens weer angstig.
  • Problemen met je ademhaling: denk bijvoorbeeld aan kortademigheid, hyperventilatie of andere ademhalingsproblemen.
  • Duizeligheid: je ervaart geregeld een licht gevoel in je hoofd en kunt het idee hebben om flauw te vallen door alle duizeligheid.
  • Veel zweten: ook kun je overmatig zweten, vooral in situaties die angst veroorzaken.
  • Veranderingen in eetlust: je hebt minder eetlust en bent sneller misselijk door alle angst.
  • Een opgejaagd gevoel: je voelt constant een onrust in je lichaam en je voelt je daardoor ook opgejaagd.
  • Derealisatie en depersonalisatie: je voelt je vervreemd van de wereld en de mensen om je heen.

De bovenstaande symptomen zijn kenmerkend voor mensen die last hebben van chronische angst.

Heb je regelmatig last van angstklachten en wil je hier graag mee om leren gaan? Lees dan: Omgaan met angst en paniek.

chronische angst quote

Wanneer spreek je van chronische angst en ‘normale’ angst?

Het onderscheid tussen chronische angst en normale angst kan soms lastig zijn. Dit komt omdat angst een vrij normale reactie van ons lichaam is op gevaarlijke momenten. Het grootste verschil ligt namelijk in de duur, intensiteit en de impact van onze angstgevoelens.

We spreken van normale angst als we tijdelijk angst ervaren in een bedreigende of stressvolle situatie. Dit kan bijvoorbeeld het voelen van angst zijn voor het vliegen, of voor het geven van een belangrijke presentatie. Normale angst gaat vaak na verloop van tijd weer over.

Chronische angst is juist langdurig en aanhoudend, zonder directe aanleiding. Je ervaart dan continu onrust in je hoofd dat niet minder lijkt te worden. Dit kan soms maanden of jaren duren. Vaak kunnen de mensen die last hebben van chronische angst zich druk maken over de kleine dagelijkse dingen in het leven.

Ben je bang om ziek te worden? Lees dan: Hypochondrie Overwinnen

zweten door stress quote

Ik had ook last van verschillende chronische angst symptomen

Voor een lange tijd had ik veel last van chronische angst en de daar bijhorende symptomen. 

Vlak voordat ik in mijn burn-out belande merkte ik al verschillende subtiele signalen van mijn lichaam op dat ik misschien te snel en te hard ging in het leven. Ik merkte dat ik veel last kreeg van ‘kleine’ angstaanvallen, maar dacht dat het wel weer vanzelf zou oplossen.

Maar na verloop van tijd werden de klachten steeds erger en ontdekte ik dat ik bijna elke dag wel last had van angst. Dit was voor mij het signaal om actie te ondernemen.

Ik had regelmatig last van extreme paniekaanvallen en ik kon mijn dagelijkse routine niet meer oppakken omdat ik continu overschaduwd was met angst. Je kon dus concluderen dat ik last had van chronische angst.

Gelukkig zijn al deze klachten weer over en kan ik op dit moment weer gelukkig en vrijuit leven. Als jij dus last heb van veel angstklachten: er is een uitweg! 

Ik adviseer je dan ook om niet te wachten tot het weer overwaait, want vaak is dit niet het geval. Je wilt actie ondernemen om erger te voorkomen. Een coach kan je hier goed bij helpen, dit maakt het herstelproces ook gemakkelijker.

mijn advies over chronische angst

Wat zijn de gevolgen van chronische angst?

Als we last hebben van chronische angst dan kan dit vervelende gevolgen hebben voor je leven. Enkele gevolgen van chronische angst kunnen zijn:

  • Verminderde levenskwaliteit: chronische angst kan je leven flink belemmeren. Angst is namelijk een heftige emotie dat erg aanwezig is, in negatieve zin. Als we een constant een gevoel hebben van onrust, spanning en angst ervaren, dan is het gewoon erg moeilijk om nog te genieten van de kleine dingen in het leven. Soms kan het zelfs zo ver gaan dat we bang voor de dood worden.
  • Fysieke gezondheidsproblemen: naast mentale klachten, kan langdurige angst ook leiden tot verschillenden fysieke klachten. Het kan je immuunsysteem verzwakken, je kunt buikpijn krijgen, hoofdpijn en nog meer fysieke klachten. 
  • Slaapstoornissen: ook kan chronische angst leiden tot slaapproblemen. Als je angstig in bed gaat liggen, dan is het erg moeilijk om in slaap te vallen. Dit komt omdat je lichaam in de vecht-of-vlucht modus staat dat je wakker houdt. Hierdoor kun je slaapstoornis ontwikkelen. 
  • Belemmeringen in het dagelijks leven: door chronische angst kun je bepaalde situatie gaan vermijden omdat je bang bent om weer angstig te worden. Dit noemen we ook wel anticipatieangst
  • Verstoring van relaties: de constante aanwezigheid van angst kan ook een negatieve impact hebben op je relaties. Dit kan namelijk leiden tot communicatieproblemen, meer conflicten en minder intimiteit. 
  • Depressie: als we lang last hebben van een continu angstig gevoel, dan ligt depressie op de loer. Je kunt namelijk stemmingswisselingen krijgen en het verlies van interesse in de dingen om je heen. Hierdoor nemen depressieve gevoelens sneller de overhand.
  • Beperkte carrièremogelijkheden: tot slot kan angst je professionele leven belemmeren. Doordat je angstig bent zul je minder snel nieuwe kansen grijpen en is het presteren onder druk erg zwaar voor je.

Voor iedereen zijn de gevolgen van chronische angst anders, maar bij iedereen heeft angst altijd een negatieve invloed. Het is belangrijk om hulp te zoeken als je hier van wilt herstellen. Je kunt altijd eerste naar je huisarts gaan.

jongen zweet door teveel stress

Last van chronische angst omdat je in een burn-out zit?

Uit onderzoek van Joslyn Jelinek blijkt dat veel mensen die last hebben van diverse chronische angst symptomen ook in een burn-out kunnen zitten. Dit komt omdat het omgaan met angst heel veel energie vraagt en dat kan ons opbranden.

Wil jij ontdekken of je ook in een burn-out zit? Dan kun je mijn gratis burn-out test doen. Klik op de onderstaande knop en vul het formulier in. Je krijgt direct de uitslag.

Tips om chronische angst te verhelpen

Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om chronische angst weer te verhelpen. Hieronder heb ik enkele tips opgesomd die goed helpen:

  • Zoek professionele hulp: het allerbelangrijkste is om hulp te zoeken. Chronische angst verhelpen gaat veel sneller en gemakkelijker met de hulp van een psycholoog, psychiater of coach. Zij kunnen jou namelijk leren hoe je het beste met de angst kunt omgaan.
  • Ga meer ontspannen: regelmatig ontspannen kan ervoor zorgen dat je lichaam en geest rustiger worden. Je kunt bijvoorbeeld yoga doen, wandelen in het bos of een lekker stuk fietsen. Of ga lekker uit je hoofd middels mindfulness. Je kunt ook één van mijn ontspanningsoefeningen doen.
  • Verhoog je bewustzijn: door steeds bewuster te worden van jezelf en de patronen waar je in vast loopt, kun je ook gaan ontdekken waar jouw angsten vandaan komen. Door te begrijpen wat er in je lichaam en geest gebeurt kun je de antwoorden ontdekken die je nodig hebt om te kunnen herstellen. 
  • Praat erover: deel je verhaal en praat er over. Probeer het niet allemaal voor jezelf te houden. Zoveel mensen hebben last van angsten, door het alleen al te delen kun je je direct beter voelen.
  • Ga situaties niet uit de weg: door situaties uit de weg te gaan vergroot je juist de angst. Dit komt omdat je toegeeft aan de angst en tegen de angst zegt: “Oké, dit klopt. Het is inderdaad super gevaarlijk!” Probeer toch spannende situaties niet uit de weg te gaan, maar gewoon te doen. Zo kun je weer vertrouwen opbouwen.
  • Zorg voor je lichaam: het is natuurlijk ook super belangrijk om een gezonde leefstijl te hanteren. Ga optijd naar bed, beweeg regelmatig en zorg voor een goed gebalanceerd dieet. 
  • Stop met cafeïne- en alcohol: cafeïne en alcohol kunnen de angst verergeren.
  • Leer stressmanagementtechnieken: door te leren omgaan met stress kun je angst verminderen. Stel bijvoorbeeld wat vaker je grenzen en zorg voor de juiste prioriteiten in je leven.
  • Zorg voor zelfzorg: neem wat vaker tijd voor jezelf. Je kunt bijvoorbeeld een leuke hobby vinden, tijd in de natuur spenderen of naar de sauna gaan. Alles wat rustig is en je afleid van die angstige gedachten is goed voor je. 
  • Start met meditatie: tot slot is het goed om te geen mediteren. Regelmatige meditatie is essentieel om je hoofd weer rustiger te krijgen. Waarom? Omdat je in meditatie traint om het in Nu te blijven, in het moment. Dit zorgt er automatisch voor dat angsten afnemen. Je kunt bijvoorbeeld mijn onderstaande meditatie doen.

Chronische angst samen verhelpen?

Ik weet exact hoe het voelt als je last hebt van diverse chronische angst symptomen. Het is absoluut geen pretje en heel heftig. Daarom adviseer ik je om hier hulp bij te vragen. Bewandel dit pad niet alleen, samen met iemand maakt het zoveel gemakkelijker.

We kunnen samen aan de slag gaan middels mijn online 1-op-1 coaching. We gaan een plan maken hoe jij weer kunt herstellen van die chronische angst klachten.

Benieuwd wat ik voor je kan doen? Neem dan even contact op via de onderstaande knop.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Welke therapieën helpen bij chronische angst?

Er zijn verschillende behandelingen voor chronische angst, waaronder cognitieve gedragstherapie, EMDR, EFT of ACT. De basis van herstel ligt altijd in ontspanning, dus daar kun je al direct mee aan de slag gaan. 

Wat is de oorzaak van chronische angst?

Chronische angst kan veroorzaakt worden door verschillende factoren, waaronder genetische aanleg, traumatische ervaringen, stress, iemands karakter en bepaalde levensgebeurtenissen. 

Kun je genezen van chronische angst?

Ja, het is zeker mogelijk om te genezen van angst. Met de juiste behandeling en ondersteuning kunnen mensen die een angststoornis hebben hun leven weer flink verbeteren. 

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.