Selecteer een pagina

Chronische stress verminderen: Tips, Oefeningen en Oplossingen

Geschreven door: Nick de Waard

Mensen die last hebben van chronische stress kunnen last krijgen van allerlei klachten. Daarom wil je zo snel mogelijk chronische stress verminderen.

Als je namelijk voor langere tijd last hebt van stress kun je steeds meer last krijgen van nieuwe en heftigere klachten.

Maar hoe ontstaat chronische stress eigenlijk en wat kun je er tegen doen om het te verminderen? Dat leg ik allemaal uit in dit volledige artikel. 

chronische stress verminderen infographic

Wat is chronische stress?

Veel mensen ervaren tegenwoordig stress. Een groot deel van onze maatschappij ervaart ook chronische stress. Maar wat is chronische stress eigenlijk?

Chronische stress is een vorm van stress dat ontstaat op het moment dat een persoon continu wordt blootgesteld aan stressvolle situaties en zich daar niet van los kan koppelen. Het voelt als een sluimerende vorm van stress dat constant aanwezig is en je moeilijk weg kunt krijgen.

Zodra we voor een lange periode last hebben van stress kan dat verschillende gevolgen met zich meebrengen. Daar lees je ook meer over in dit artikel.

chronisch hyperventileren vrouw

Welke symptomen horen bij chronische stress?

Er zijn diverse symptomen die horen bij chronische stress. Ieder persoon ervaart andere symptomen, maar over het algemeen komen deze symptomen het meeste naar voren:

Als we last krijgen van de eerste stressklachten, en daar niet naar luisteren, kunnen er steeds meer klachten komen en kan de lijst eindeloos worden. Daarom is het belangrijk om op tijd actie te ondernemen als je last krijgt van ‘vage klachten’.

Persoonlijke ervaring:

Zelf heb ik voor een lange tijd rondgelopen met stressklachten (ongeveer 10 jaar lang), maar op een gegeven moment werden de klachten zo heftig dat ik niet meer kon. Ik was totaal opgebrand.

 

Achteraf had ik eerder naar mijn klachten moeten luisteren om het niet zover te laten komen. Dus neem je klachten heel serieus. Ik hoop dat jij niet zo ver hoeft te gaan als ik.

chronische stress verminderen quote

Waarom is chronische stress schadelijk voor ons?

Uit vele onderzoeken komt naar voren dat chronische stress vele vervelende gevolgen heeft op ons lichaam. Ik heb een aantal van de meest voorkomende gevolgen op een rijtje gezet:

  • Het immuunsysteem verzwakt waardoor je vatbaarder bent voor ziektes en infecties.
  • Het hart en bloedvaten systeem raakt uit balans waardoor je een hoge bloeddruk of diverse hart- en vaatziekten kunt ontwikkelen.
  • Chronische stress tast ook onze hersenen aan waardoor je mentale klachten kunt krijgen zoals: depressies, concentratieproblemen, geheugenproblemen
  • Ook je hormonen raken uit disbalans en kunnen ons lichaam verstoren. Dit kan leiden tot oververmoeidheid, aankomen in gewicht en een verminderd libido.

Daarom is het dus belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen als je last hebt van chronische stress. Hoe langer je wacht, hoe erger de klachten.

vrouw met spierspanning door stress

Chronische stress verminderen? Pak de oorzaak aan en doorbreek de vicieuze cirkel!

Grote kans dat als jij nu chronische stress ervaart dat jij in een cirkeltje zit waarbij je angst, stress en stressklachten ervaart.

Dat cirkeltje ziet er een beetje zo uit:

chronische stress cirkel
  1. Het begint altijd bij een vorm van angst. Dit kan onzekerheid zijn, twijfels, piekeren of bepaalde overtuigingen over jezelf (zoals: ik ben niet goed genoeg), bang om ziek te worden, etc.
  2. Doordat we deze angsten ervaren gaat ons lichaam in de ‘fight-or-flight’ modus en ervaren we stress.
  3. Als deze stress voor een lange tijd aanhoudt kunnen we spreken van chronische stress en gaan we uiteindelijk stressklachten ervaren en deze klachten zorgen vervolgens weer voor angst.

Wat doen we zodra we deze stressklachten ervaren?

Dan gaan we heel hard aan de slag om deze stressklachten te verhelpen en het zo snel mogelijk proberen op te lossen.

We gaan naar een masseur, fysio, reiki, mediteren, ademhalingsoefeningen of een therapie. Dit helpt vaak wel voor een tijdje, maar daarna vallen we weer terug in het oude en ervaren we weer nieuwe klachten.

Maar hoe komt het dan dat we terugvallen in het oude (het cirkeltje)?

Dit komt omdat we de kern van onze chronische stress niet aanpakken.

En de kern ligt niet in de stress en de stressklachten die we ervaren, maar in de vorm van angst (of een overtuiging) dat zorgt voor de stress.

Je kunt nog zoveel ontspanningsoefeningen doen als je wilt, zolang je de oorzaak niet aanpakt zul je nooit herstellen.

Hoe weet ik dit?

Omdat ik zelf ook in een herstelperiode heb gezeten waarbij ik niet verder kwam. Elke keer kreeg ik nieuwe oefeningen en therapiesessies die hielpen een beetje, maar viel ik telkens weer terug in het oude – omdat ik de oorzaak van mijn klachten niet had kunnen achterhalen.

Pas toen ik doorhad welke onzekerheden en angsten voor de stress zorgde kon ik gaan herstellen door daar mee aan de slag te gaan.

Wat kun je eraan doen om dit cirkeltje te doorbreken en wél langdurig te herstellen? Dat ga ik je nu uitleggen.

quote over chronische hyperventilatie

Je chronische stress verminderen met een online programma

Als je al een tijdje last hebt van chronische stress en je weet niet zo goed wat nu wél en niet helpt, dan kan ik je aanraden om aan de slag te gaan met mijn 6-Weken Stress & Angst Vrij Programma.

In dit programma leer ik je namelijk in 6 weken tijd stap-voor-stap wat wel helpt om je stress te verminderen door naar de oorzaak van jouw chronische stress te gaan.

 

Dit online programma heb ik gemaakt op basis van 10 jaar ervaring in eigen herstel en coaching. Het is compleet programma waarbij je de kern van jouw stressklachten gaat aanpakken én oefeningen, inzichten en opdrachten meekrijgt om toe te passen in het dagelijks leven.

Vele mensen met chronische stress hebben het programma al doorlopen en zijn daar enorm tevreden mee, het is zeker de moeite waard om eens te bekijken!

vrouw heeft chronische stress

Chronische stress verminderen met deze tips

Natuurlijk zijn er ook een aantal praktische tips die helpen om chronische stress te verminderen. Ik heb er een aantal voor je opgesomd.

1. Ga meer bewegen

Chronische stress gaat zich opslaan in je lichaam waardoor je een gespannen gevoel kunt ervaren. Deze stress moet op een gegeven moment weer ontladen worden, anders kun je stressklachten gaan krijgen.

Een goede manier om op een relaxte manier te verminderen is om meer te bewegen. Je hoeft jezelf niet helemaal in het zweet te werken, maar gewoon wat meer joggen of wandelen per dag kan al direct een verschil geven in je stresslevel verminderen.

2. Ga stress ontladen

Ook is er een goede oefening waarbij je op een natuurlijke manier je chronische stress kan verminderen. Dit doe je door het te ontladen.

Wij als mensen hebben, net als dieren, een mechanisme in ons lichaam dat ervoor kan zorgen dat we stress kunnen ontladen dat zit opgeslagen in ons lichaam.

Ik heb hier een video over gemaakt waarin ik je alles uitleg, deze video kun je hieronder checken:

3. Leef gezonder

Een ongezonde leeftstijl zorgt voor stress. Chronische stress verminderen gaat gemakkelijker als we gezonder leven. Dit betekent dat we minder ongezond voedsel tot ons nemen, maar dit betekent ook dat we maar in balans gaan leven.

4. Start met meditatie

Een grote oorzaak van stress zijn piekergedachten. We kunnen ons soms druk maken over van alles en nog wat, zonder een stap verder te komen. Al deze gedachten hebben een directe impact op ons stresslevel. Hoe meer piekergedachten, hoe meer stress we ervaren.

Meditatie is de enige ontspanningsoefening dat ervoor kan zorgen dat je gedachten minder invloed op je hebben.

Dit komt omdat je bij meditatie letterlijk traint om uit je hoofd te blijven en in het moment te zijn. Als je dit keer op keer doet in meditatie, kun je op een gegeven moment ook in het dagelijks leven chronische stress verminderen doordat je hoofd rustiger is.

Je kunt de onderstaande meditatie doen, of een meditatie via mijn YouTube Kanaal.

5. Kies vaker voor jezelf

Uit eigen ervaring weet ik dat mensen met chronische stress het vaak erg moeilijk vinden om ‘nee’ te zeggen. Ze doen vaak van alles en hebben het idee om overal bij te moeten zijn.

Als we continu over onze eigen grenzen gaan en niet naar onszelf luisteren, dan gaan we stress aanmaken.

Om chronische stress te verminderen is het belangrijk om wat vaker naar jezelf te luisteren en wat vaker te kiezen voor jezelf.

6. Start met een ademhalingsoefening

Uit diverse onderzoeken blijkt dat een te snelle ademhaling voor stress zorgt. Dit noemen we ook wel hyperventilatie.

Als je voor een lange periode verkeerd ademt kun je uiteindelijk chronische stressklachten ervaren.

Om deze klachten te verminderen kun je gaan starten met een ademhalingsoefening. Ik heb er eentje voor je gemaakt die effectief werkt. Je kunt de ademhalingsoefening hieronder doen.

7. Leef wat meer in het nu

Veel cliënten kunnen soms urenlang in hun hoofd leven. Ze zijn gehaast en willen snel van het ene naar het andere. Op deze manier leven zorgt voor veel stress.

Als we leren om wat vaker gewoon even niks te doen, kunnen we weer wat meer ontspanning in ons leven krijgen. Als we continu gehaast zijn bouwen we juist alleen maar stress op.

Daarom is het goed om wat meer in het nu te leven.

Leg die telefoon eens wat vaker weg. Zit eens wat minder vaak achter je computer en probeer eens wat meer te genieten van de natuur en je omgeving. Chronische stress verminderen gaat echt gemakkelijker als je meer aanwezig bent in het nu.

8. Praat over je gevoelens

Een grote stressfactor van veel mensen is dat ze moeite hebben om hun emoties te uiten. Vaak vinden we het spannend of ongemakkelijk om te zeggen hoe we ons voelen. We stoppen ons gevoel liever weg en hopen dat het weer over gaat.

Gevoel wilt gevoeld worden, dit betekent dat het erkent wilt worden en dat je er naar mag luisteren. Want als we continu ons gevoel wegstoppen, bouwen we juist chronische stress op.

Probeer daarom eens wat vaker te vertellen hoe jij je voelt, je zult zien dat het kan voelen als een opluchting omdat je eindelijk erkent wat er in jou speelt. Dit zorgt er op lange termijn voor dat je chronische stress verminderd.

Ik heb een complete online gids geschreven over stress. Wil je dit lezen? Ga dan naar: Wat is stress?

vrouw heeft chronische stress

Chronische stress verminderen, of zit ik in een burn-out?

Mensen die last hebben van chronische stress kunnen na verloop van tijd in een burn-out belanden. Dit komt omdat langdurige stress slecht is voor ons lichaam en het onze energie vreet. Ik raad je sowieso aan om aan de slag te gaan met een stress coach.

Een burn-out sluipt er vaak een beetje in en we hebben het vaak pas door als het te laat is. Daarom is het goed om je klachten zo snel mogelijk serieus te nemen en aan de slag te gaan.

Wil je weten of jij in een burn-out zit? Lees dan: hoe herken je een burn-out?

Herken je burn-out, doe de Gratis Burn-Out Test

Twijfel je nog of jij in een burn-out zit? Of wil je graag weten in welk stadium jij zit?

De Gratis Burn-Out Test gaat je hier bij helpen. Na het invullen van deze test is het direct duidelijk hoever jij erin zit en je krijgt ook advies van me mee op basis van jouw score.

vrouw heeft chronische stress

Samen jouw chronische stress verminderen?

Ik kan me goed voorstellen dat je graag zo snel mogelijk weer in balans wilt zijn zonder stress. Je kunt zelf aan de slag, maar met hulp kom je waarschijnlijk verder en zul je eerder herstellen.

Middels mijn 1-op-1 coaching kan ik je heel gericht helpen om chronische stress te verminderen. Ik heb zelf voor een lange periode veel stress ervaren, dus ik weet exact wat er nodig is om te kunnen herstellen.

Als je wilt, kun je altijd even contact opnemen voor een eventuele kennismaking. Ik reageer binnen 24 uur op je mailtje.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Veelgestelde vragen:

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Kun je herstellen van chronische stress?

Ja, je kunt weer herstellen van chronische stress. Vaak is hier wel verandering voor nodig in het leven dat je op dit moment leeft. Teveel stress is namelijk een gevolg van een verkeerde leefstijl, daarom wil je daar verandering in brengen.

Hoe lang duurt het om te herstellen van langdurige stress?

Dat is voor iedereen verschillend. De ene persoon gaat heel gericht aan de slag en is binnen een maand hersteld, terwijl de ander daar langer de tijd voor nodig heeft. Het belangrijkste is dat je aan de slag gaat, dan kan het elke dag een beetje beter gaan.

 

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.