De stilte brengt je alles als je durft te luisteren

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist

Het zal je vast niet gek in de oren klinken dat we in een maatschappij leven waarin we veel te hard gaan. Meer is beter, groter is beter, sneller is beter. Het wordt er al van jongs af aan bij ons ingeprent. Op scholen en in onze opvoeding wordt verteld dat het hebben van een goede baan, een mooi huis en veel vakantie ons gelukkig gaat maken. Maar, zodra we alleen zijn met onszelf, dan voelt dat als verlies en verdriet. Daarom proberen we zoveel mogelijk de stilte te vermijden en rennen we van het één naar het ander. We gaan door zonder te stoppen, maar dit brandt ons uiteindelijk op en we belanden misschien wel in een burn-out.

In dit artikel wil ik je graag de kracht en meerwaarde van stilte vertellen en waarom dit ons alles kan brengen wat we werkelijk verlangen.

“In de stilte van het denken, hoor je de antwoorden die je verder brengen.”

Wat is stilte ervaren?

Stilte is iets dat dichterbij is dan je ademhaling. Jij en ik kunnen het nu, op dit moment, ervaren.

Stilte kun je ervaren als je geregeld eens ‘stilstaat’. Je kunt het ervaren als je je ogen sluit en de wind langs je gezicht voelt. Je kunt stilte ervaren als je naar een prachtig weiland of mooie vogels kijkt. Je vindt stilte in de natuur, bij een zonsondergang. Maar je kunt het ook ervaren als je fietst naar je werk, of in gesprek bent met iemand. Je kunt stilte ervaren in de chaos van het verkeer of een winkelcentrum. Je kunt het ervaren tijdens een drukke bijeenkomst of tijdens een strandwandeling. Je kunt stilte ontdekken op iedere plek en op elk moment.

Stilte is dus niet iets dat afhankelijk is van situaties om je heen. Stilte komt vanuit jezelf. Het zijn onze gedachten die de stilte namelijk verstoren.

hoe lang duurt een burn-out

Waarom we geen stilte kunnen ervaren

Op dit moment hebben we moeite om diepe stilte te ervaren omdat we in de sneltrein van het leven zitten, zonder dit bewust te weten. We leven in een wereld waarin iedereen van zich wil laten horen. We worden dagelijks meegesleurd in de chaos van discussies, meningen, ego’s en andere machtspelletjes. We leven letterlijk in een wereld dat verslaafd is aan drukte, zodat we niet stil hoeven te staan en onze stilte hoeven te voelen.

Want zodra we stilstaan worden we geconfronteerd met onszelf en onze gedachten en dat voelt erg ongemakkelijk. We kunnen namelijk twee vormen van gedachten ervaren:

  • Gedachten over het verleden
  • Gedachten over de toekomst

We hebben spijt van het verleden en maken ons zorgen over wat er geweest is. Of we zijn bang voor wat er gaat komen. Pijn en onverwerkte situaties uit het verleden en twijfels over de toekomst zorgen ervoor dat we niet kunnen zijn in het huidige moment. We ervaren vervolgens ruis en een vol hoofd.
Dit voelt ongemakkelijk en dit willen we liever niet voelen. Heel onbewust grijpen we naar onze telefoon, bellen we met een vriend(in) of gaan we van alles en nog wat doen. Om maar niet stil te hoeven.

oefening hoe lang duurt een burn-out

Wat brengt stilte ons

Maar alleen wanneer we weer tot onszelf kunnen komen in het huidige moment, kunnen we stilte ervaren. Als we los kunnen komen van de gedachten uit het verleden en de toekomst, dan kunnen we de rust ontdekken, achter alle ruis, waar we zo naar verlangen. Niks externs kan ons zo gelukkig maken als innerlijke stilte dat kan. Helemaal niks.

Het is namelijk de rustgevende stilte die zorgt voor vrede en rust, en niet die dikke bankrekening. Want iemand die niet stil is, zal zich zorgen maken dat het geld ooit weer verdwijnt. De Mind heeft altijd iets om zorgen over te maken. Terwijl iemand die stil is, weet dat alles goed komt zolang we blijven in het moment. Een arm persoon kan gelukkiger zijn dan een rijk persoon. Het heeft alles te maken met de mate van stilte in onszelf.

Daarnaast geeft stilte ons ook de wijsheid en kennis mee die ervoor zorgen dat we de juiste keuzes kunnen maken. De innerlijke stilte kan ons namelijk begeleiden, door middel van onze intuïtie, naar een leven waar we wél langdurig geluk kunnen ervaren. In ieder moment. Je kunt jezelf namelijk pas echt ontdekken, als je durft te luisteren naar de stem van de stilte.

Want op het moment dat je een fractie van stilte ontdekt, kun je ook direct stilte in jezelf ontdekken. Op dat moment stopt je denken en ben je bewust van alles om je heen. Wanneer je gewoon kan ‘Zijn’, dan kun je weer genieten van het leven. Het zijn namelijk je gedachten die zorgen voor de onrustige ruis. Het piekeren, overdenken en twijfelen zorgen voor een vol en druk hoofd en dat maakt vervolgens dat jouw leven zo onrustig en druk is. Je hoort alleen nog maar je eigen gedachten.

Hoe kunnen we stilte ervaren (oefening)

Het is een feit dat ons drukke leven ons niet altijd toelaat om met onszelf en onze diepste kern in contact te komen. Er zijn veel mensen die zich niet bewust zijn van de kracht die ze met zich meedragen, omdat ze de stilte niet in zichzelf hebben ontdekt.

Een goede oefening om stilte te ervaren is om bijvoorbeeld naar rustige muziek te luisteren, je ogen te sluiten en je focus te verleggen naar de meest zachte tonen in de muziek. Ontspannen in- en uitademen en zo ontspannen mogelijk proberen te luisteren naar de meest zachte geluiden die je hoort in de muziek.

Daarnaast is meditatie een krachtige tool om die stilte in jezelf op te zoeken. Vaak is er namelijk oefening voor nodig om te kunnen verbinden met de stilte in jezelf. Waarom oefening? Omdat we het gewoon niet gewend zijn. We zijn niet gewend om stil te zitten, dus om het te kunnen ervaren mogen we eerst een nieuwe gewoonte aanleren. En daar is oefening voor nodig.

Je zou bijvoorbeeld eens kunnen beginnen met mediteren in bed voor het slapen.

“De stilte is een vriend die je nooit verraadt.” – Confucius

Als je graag eens de stilte in jezelf wilt opzoeken, kan ik je daar altijd bij helpen. Je mag dan contact met me opnemen, dan neem ik graag de tijd om je daarin te begeleiden.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.