Duizelig door stress: hoe kom ik weer van mijn duizeligheid af? (Oplossing + tips)

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist

Heb je weleens een licht gevoel in je hoofd en het idee dat alles om je heen draait? Zie je wel eens zwarte vlekken of heb je het gevoel dat je zweeft? Of heb je het gevoel dat je elk moment kan flauwvallen? Dan kan het goed zijn dat je duizelig door stress bent. In ieder geval: duizeligheid is geen pretje, ik weet er alles van.

Zelf heb ik voor een lange periode veel stress en duizeligheid ervaren. Ik weet dus precies hoe jij je voelt. Gelukkig voel ik me al een tijdje weer helemaal top.

Duizeligheid (ook wel: draaiduizeligheid) kan een aantal oorzaken hebben. De meestvoorkomende oorzaken leg ik je in deze blogpost uit én ik vertel je ook hoe je van je duizeligheid afkomt.

duizeligheid door stress info artikel

Wat is duizeligheid nu écht?

Heel lang heb ik dagelijks last gehad van hele heftige duizeligheid, soms zelfs zo erg dat ik me moest vastpakken aan een tafel omdat ik dacht dat ik omviel. Ik weet dus als geen ander hoe het voelt om duizeligheid te ervaren. Het is echt geen pretje en soms zelfs eng.

Als je duizelig bent heb je een raar gevoel alsof alles om je heen draait, of je hebt het gevoel dat je aan het ‘tollen’ bent en niet meer gegrond op je voeten staat. Vaak komt duizeligheid om de hoek kijken bij mensen die (veel) stress ervaren.

Duizeligheid is niet wat er werkelijk is, want de kamer om je heen draait niet in werkelijkheid. Het is dus een mentale klacht wat binnenin jezelf op te lossen valt. Gelukkig maar, want dat maakt de oplossing ook een stuk makkelijker.

duizelig door stress

Waarom zorgt stress voor duizeligheid?

Je hersenen krijgen voortdurend prikkels binnen via je zintuigen. Het krijgt input van je oren, je ogen, je neus en mond en dit moeten je hersenen allemaal verwerken. Je hersenen krijgen ook input van je evenwichtsorgaan binnen.

Dit evenwichtsorgaan is continue bezig om de ruimte om je heen te scannen en je positie daarin te analyseren. Het stuurt via je hersenen vervolgens prikkels naar je spieren en vervolgens kunnen wij gemakkelijk bewegen en ons evenwicht bewaren.

Stress zorgt ervoor dat dit evenwichtsorgaan niet goed meer functioneert, want:

1. Een goed functionerend evenwichtsorgaan zorgt er dus voor dat jij je stabiel voelt. Bij duizeligheid door teveel stress is het zo dat er een disbalans is tussen je evenwichtsorgaan en je hersenen.

 

2. Je evenwichtsorgaan stuurt dan dezelfde informatie naar je hersenen, maar je hersenen kunnen het niet goed meer verwerken en daardoor stuurt het niet de juiste signalen af naar je spieren.

 

3. De diepte, afstand, bewegingen en snelheid van de ruimte om je heen kunnen niet goed verwerkt worden en daardoor mist je brein informatie. Je ervaart vervolgens duizeligheid.

Je wilt dus dat je hersenen optimaal de ruimte krijgen om alle informatie goed te verwerken zodat je stabiel blijft. Maar, bij een teveel aan prikkels en stress zijn je hersenen overbelast en functioneren ze niet goed meer waardoor je duizeligheid kunt ervaren.

heel veel duizeligheid door stress

Duizelig door stress is een vicieuze cirkel die je kunt doorbreken

Stress dus. De grootste oorzaak van duizeligheid is stress. Dat laat ook het onderzoek van Zweedse Psycholoog Gerhard Andersson zien. Iemand die veel stress ervaart is iemand die teveel prikkels en informatie tot zich heeft genomen en te weinig heeft stilgestaan en ontspannen.

Als je gestrest bent, dan is je lichaam in de ‘fight-or-flight’ modus en zijn je hersenen overactief. Je reageert vervolgens heftiger op signalen en prikkels waardoor je brein te veel info tot zich krijgt om alles rustig te verwerken. Ook de informatie van je evenwichtsorgaan is lastiger om te verwerken, waardoor je duizeligheid ervaart.

Stress en duizeligheid beïnvloeden elkaar dus

Iemand die duizeligheid en stress ervaart kan in een soort vicieuze cirkel zitten. Ik heb hier zelf heel erg last van gehad, want:

  • Duizeligheid geeft ons stress
  • En stress geeft ons duizeligheid

Chronische stress kan dus je duizeligheid versterken, maar je duizeligheid kan ook je stress versterken.

Ik heb heel lang in een periode gezeten waarbij ik heel duidelijk kon voelen dat ik angstig en gestrest werd van mijn duizeligheid. Het leek wel alsof ik in een cirkel zat waar geen einde aan leek te komen.

“Soms stond ik te snel op en werd ik duizelig waardoor mijn angst voor duizeligheid weer werd getriggerd.”

Doordat ik steeds meer duizeligheid door stress ervaarde, durfde ik ook steeds minder te doen omdat ik bang was dat de duizeligheid weer aanging.

Misschien herken je dit wel?

Als dit het geval is dan is het goed om contact met me op te nemen. Ik kan je goed helpen om van deze klachten af te komen.

duizeligheid door stress oplossing quote

Wat zijn de gevolgen van duizeligheid door stress?

De cliënten die ik begeleid hebben vaak ook last van duizeligheid en bij iedereen die ik behandel is duizeligheid onschuldig. Je bent niet in levensgevaar, al lijkt dat soms van wel omdat het soms zo heftig kan zijn. Wees gerust: je bent echt veilig.

Wel kan duizeligheid door stress een aantal gevolgen met zich meebrengen die het leven flink kunnen beperken.

Ik heb zelf de volgende dingen ervaren en zie deze gedragsvormen ook terug bij mijn cliënten:

  • Niet meer durven bewegen en sporten (niet meer de deur uit durven)
  • Ziek melden op het werk
  • Misselijk door stress worden
  • Heel moe zijn
  • Het vertrouwen verliezen in jezelf en je lichaam
  • De hele dag bezig zijn met: straks komt er weer een duizeligheid aanval
  • ‘S nachts piekeren en daardoor slecht slapen
  • Sociale activiteiten vermijden
  • Soms kan het zelfs leiden tot angst voor de dood

Duizeligheid kan leiden tot angst en angst kan weer leiden tot meer stress en meer stress tot meer duizeligheid.

Het is een vicieuze cirkel, maar gelukkig is daar ook een oplossing voor.

Scroll even verder naar onder voor de oplossing.

Duizeligheid angst en stress

Ervaar je veel duizeligheid door stress? Doe dan deze oefening!

Duizeligheid door stress heeft dus een oorzaak: stress. Oké, logisch!

Nu is er een hele simpele maar effectieve methode om stress los te laten. Je kunt namelijk letterlijk stress ontladen en je lichter voelen door het trillen van je lichaam.

Zelf doe ik deze oefening nog elke dag, omdat het mij helpt om de stress van de dag los te laten. Deze oefening werkt ook heel goed als je chronische stress ervaart.

Duizeligheid kan paniekaanvallen triggeren

Duizelig zijn is eng. Je hebt het gevoel dat er dingen buiten je controle om gebeuren, en als we dreigen de controle te verliezen worden we bang. Dit is een oerinstinct, we willen als mens altijd controle houden over de situatie. Soms kan de duizeligheid zo heftig en lang zijn dat er een paniekaanval op volgt.

Dokter Carolyn Fisher, PhD omschrijft een paniekaanval als een: “stressreactie dat veroorzaakt wordt door het vrijkomen van hormonen die ons er vervolgens toe aanzetten om te vechten of te vluchten.”

Er komt bij een paniekaanval zoveel stress vrij dat je daardoor ook een duizelig gevoel krijgt, wat weer meer angst kan triggeren. Maar wees gerust, er is een manier om dit op te lossen. Als je het met mij eens over jouw paniekaanvallen wilt hebben, neem dan gerust contact op.

Lees ook: Paniekaanval in bed: hoe ontstaat het en hoe kom je er van af?

vrouw is duizelig door stress

Duizelig door stress: heb je een burn-out?

Iemand die een burn-out heeft is iemand die letterlijk uitgeput is en direct rust nodig heeft. Doordat onze hersenen tijdens een burn-out overbelast zijn geraakt, hebben zij ook rust nodig.

Duizelig door stress bij een burn-out is dus heel normaal omdat je hersenen alle signalen niet goed kunnen verwerken.

Mensen in een burn-out kunnen al bij de minste prikkels en inspanning moe en duizelig worden.

Als dit bij jou het geval is, onderneem dan direct actie. Het is tijd dat je op de rem trapt, niet morgen maar nu. Als je dit signaal negeert en toch doorgaat, dan wordt het alleen maar erger en erger en zal de burn-out alleen maar langer duren.

Wil je weten of jij in een burn-out zit? Lees dan: hoe herken je een burn-out?

Herken je burn-out, doe de Gratis Burn-Out Test

Twijfel je nog of jij in een burn-out zit? Of wil je graag weten in welk stadium jij zit?

De Gratis Burn-Out Test gaat je hier bij helpen. Na het invullen van deze test is het direct duidelijk hoever jij erin zit en je krijgt ook advies van me mee op basis van jouw score.

Duizeligheid door hyperventilatie: adem je verkeerd?

Heel lang heb ik last gehad van hyperventilatie. Bij hyperventilatie denken veel mensen dat het gaat om het in paniek zijn en ademen in een zakje, maar hyperventilatie is ook meer dan dat. Iemand die last heeft van hyperventilatie is iemand die namelijk structureel verkeerd en te snel ademt.

Hyperventilatie komt vaak voor bij iemand die gestrest is of in een burn-out zit. Doordat we constant ‘aan’ staan hebben we te weinig tijd om even rustig te ontspannen en weer eventjes op adem te komen. Vaak hebben we na een drukke werkdag geen tijd om even alle spanning los te laten en uit te blazen.

Je ademhaling is iets wat automatisch gaat en is vaak het gevolg van hoe ontspannen jij bent. Iemand die gespannen is adem sneller dan iemand die volledig ontspannen is.

man is duizelig door stress

Te snel ademen maakt je dus duizelig

Bij hyperventilatie adem je dus te hoog en te snel. Iemand met hyperventilatie ademt soms wel 20 ademhalingen per minuut, dat zijn elke 3 seconden een in en uit-ademhaling.

Door te snel te ademen ververs je te vaak de lucht en dat zorgt er ervoor dat het gehalte koolstofdioxide in je bloed afneemt. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat de zuurtegraad van je bloed veranderd en daardoor ook de activiteit van je brein. Dit leidt vervolgens tot duizeligheid.

Oefening om rustiger te ademen

Bij chronische hyperventilatie hebben we het vaak niet door dat we te snel ademen, totdat we er bewust van worden. Een goede oefening om bewust te ademen is de volgende ademhalingsmeditatie die ik heb gemaakt:

Samen je duizeligheid door stress oplossen?

Als ik je iets kan meegeven wat mij heel erg heeft geholpen: loop dit pad samen met iemand die er verstand van heeft. Iemand die helemaal snapt waar jij doorheen gaat. Duizeligheid door stress kan namelijk een heel leerzaam spiritueel proces zijn.

Zonder hulp van iemand anders die écht wist wat ik door had gemaakt had ik nooit zo snel kunnen herstellen. Veel reguliere therapeuten en doktoren waren voor mij veel te vaag, ik zocht iemand die zelf ook had meegemaakt wat ik had meegemaakt.

“Hulp krijgen van iemand die jouw klachten zelf heeft meegemaakt maakt het genezingsproces veel gemakkelijker en sneller, omdat deze persoon je helemaal begrijpt en je veel gerichter kan helpen.”

Als je graag met mij wilt spreken over jouw situatie, dan kan dat natuurlijk. Het eerste kennismakingsgesprek is altijd gratis en verloopt via Zoom. Als je dit wilt, kun je hier contact opnemen.

duizelig door stress oplossing

Zelf je duizeligheid door stress oplossen

Heb je duizelig door stress bent, dan kun je de volgende tips toepassen.

  • Huisarts:
    Ga altijd eerst naar je huisarts om te achterhalen of het een fysieke oorzaak heeft. Je huisarts zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar een KNO-arts. Zij kunnen goed analyseren waar de duizeligheid vandaan komt.
  • Blijf rustiger:
    De eerstvolgende keer dat je duizelig of draaierig wordt, raak dan niet in paniek. Duizeligheid door stress is onschuldig als lijkt het soms van niet. Soms kunnen de duizelingen zo heftig zijn dat er angst omhoog komt, maar er is niks aan de hand. Het is ‘slechts’ een gevolg van teveel stress, dus er is ook een oplossing. Ik heb het ook meegemaakt en met mij is het ook goed gekomen.
  • Doe een ontspanningsoefening:
    Probeer de eerstvolgende keer als je duizelig wordt rustig te gaan zitten, twee handen op je buik te leggen en heel bewust je ademhaling vanuit ontspanning naar je buik te ademen. Neem even een paar minuten de tijd om je buik op en neer te voelen gaan. Deze oefening heeft mij heel erg geholpen om vroegtijdig angst te kunnen blokkeren door me te ontspannen.

    Lees ook: de 20 beste ontspanningsoefeningen op een rijtje

  • Ontspannen lifestyle:
    Zorg voor een Ontspannen Lifestyle en probeer alle stressfactoren uit je leven te verwijderen. Kies voor de dingen waar je blij van wordt en energie van krijgt. Je mag voor jezelf kiezen, want dit gaat je helpen om van de duizeligheid af te komen. Als je hier hulp bij wilt kun je altijd een gratis kennismakingsgesprek aanvragen op mijn Ontspannen Lifestyle Coaching pagina.
  • Blijf bewegen:
    Regelmatige beweging gaat ook helpen om de duizeligheid door stress te verminderen. Soms kan dit een beetje spannend zijn, dus begin met kleine rondjes wandelen zodat je het vertrouwen kan krijgen dat het goed komt.
  • Start met meditatie en leer mediteren.
    Meditatie heeft mij enorm geholpen om weer rustiger te worden in me hoofd. Ik denk dat ik zonder meditatie nooit heb kunnen herstellen van m’n duizeligheid. Meditatie is namelijk dé oefening om meer rust te krijgen in je leven. Als je een aantal fijne meditatie wilt doen kan ik je mijn top 5 meditaties aanraden.
duizeligheid door stress quote

Af en toe duizeligheid is niet persé slecht, chronisch wel

We denken vaak dat duizeligheid slecht is en willen graag direct in actie komen om het te verhelpen. Maar als je af en toe last heb van duizeligheid dan kan dit ook vaak het gevolg zijn van een herstel in je hersenen na een periode van stress.

Persoonlijk voorbeeld toen ik veel duizeligheid ervaarde:
Toen ik een aantal jaar geleden een lange periode veel stress had ervaarde ik ook veel duizeligheid. Plotseling uit het niets had ik het gevoel dat ik ‘omviel’. Dit gebeurde me heel vaak.

 

Ik heb vervolgens onderzoek gedaan naar de momenten dat ik duizeligheid ervoer en dit waren áltijd de momenten nadat ik een (korte) periode veel stress ervaarde. Op het moment dat ik ontspannen was, kwam de duizeligheid eruit.

 

Vervolgens heb ik ook bij mijn cliënten dit onderzoek doorgetrokken en daaruit bleek ook dat zij het vaakst duizeligheid ervaarde op het moment dat ze meer ontspannen werden.

Met dit voorbeeld wil ik je vertrouwen geven dat het soms juist positief is om duizeligheid te ervaren, dan kan het namelijk zijn dat er iets geneest en dan kan de oplossing ‘ontspanning’ vaak al genoeg zijn.

Natuurlijk is het vervelend als het vaker gebeurt, dan zou het mogelijk een ontsteking in je evenwichtsorgaan door stress zijn of een andere oorzaak hebben.

Neem dan vooral even contact op.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Is draaiduizelig door stress hetzelfde als duizeligheid?

Ja, met draaiduizelig door stress bedoelen we hetzelfde als ‘gewone’ duizeligheid door stress. Het is allemaal erg vervelend, maar ook voor draaiduizeligheid is er een oplossing, namelijk: dezelfde oplossing als bij duizeligheid door stress.

Als je draaiduizelig door stress bent, neem dan even contact op, dan kunnen we dat samen oplossen!

Wat te doen bij duizeligheid door stress?

Ik wil je adviseren om eerst naar je huisarts te gaan om te checken of er niet iets fysieks aan de hand is. Maar daarnaast is het goed om direct te beginnen met ontspannen. Je ervaart op dit moment stress en daarom ben je duidelijk, dat betekent dat meer ontspanning automatisch tot minder draaiduizeligheid zal leiden. Je kunt deze ontspanningsoefeningen doen die ik op mijn website heb staan.

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.