Herstel van Stressklachten Deel 2: Energie

Ontwikkelt door: Nick de Waard

Herstellen van stressklachten, een burn-out of paniekaanvallen is relatief gemakkelijk, als je weet wat je moet doen én waar de sleutel ligt.

In de loop der jaren heb ik namelijk een rode draad ontdekt bij mensen die (absoluut) niet lekker in hun vel zitten. En op basis van deze ontdekkingen, en de vele (coach)gesprekken, heb ik de effectieve Gouden Driehoek Methode ontwikkelt.

De Gouden Driehoek Methode is een methode dat bestaat uit 3 onderdelen. Al deze drie onderdelen zijn essentieel om te herstellen van stressklachten.

In dit artikel leg ik je deel 2 uit: Energie

Energie

De Gouden Driehoek uitgelegd

We zitten niet lekker in ons vel omdat we voor een lange tijd teveel stress ervaren. Dit komt omdat we de verkeerde keuzes maken en in destructieve patronen zitten waar we veel stress van ervaren.

We leven op dit moment een leven dat niet in balans is en niet bij ons past. Daarom is verandering in je leefstijl noodzakelijk.

Wanneer we een gelukkig en ontspannen leven willen, dan zijn Zelfrealisatie, Energie en Mindfulness de belangrijkste thema’s om mee aan de slag. Dit zijn namelijk de grote thema’s die nog niet in balans zijn als we veel stress, paniekaanvallen of een burn-out ervaren.

  • Zelfrealisatie is belangrijk omdat het ons een gevoel van ‘Flow’, geluk en ontspanning kan geven als we helemaal een authentiek leven leiden dat bij ons past.
  • De juiste Energie is belangrijk omdat we een lichter leven willen. Je gaat ontdekken wat energie geeft en wat voor jou een energielek is. Als we zware en heftige info tot ons nemen, kan ons dat stress geven en ‘naar beneden halen’. Net als de patronen waar we in zitten ons energie kunnen geven of juist energie wegslurpen. 
  • Daarnaast zijn meditatie en mindfulness heel belangrijk voor ons. Iemand die paniekaanvallen ervaart heeft een verwilderde Mind dat gekalmeerd mag worden. Er is geen betere oefening dan meditatie en mindfulness om die Mind weer rustiger te krijgen.

Als we aan de slag gaan met al deze drie componenten, dan zet je grote stappen om te herstellen en is de kans op een terugval zeer klein omdat je lessen leert die je de rest van je leven meeneemt.

Deze methode pakt de kern van je stressklachten aan, waardoor je sneller kunt herstellen en de kans op een terugval enorm klein is. Door alleen de stress-symptomen aan te pakken kom je namelijk niet veel verder.

thema voeding

Thema 2: Energie

Een tweede belangrijke onderdeel dat ervoor zorgt dat je kunt herstellen van je burn-out, stress of paniekaanvallen is: Energie.

Bij energie gaat het erom dat we er achter komen wat ons energie geeft en wat niet. Hierbij gaat het vooral om alles wat je tot je neemt. Alle prikkels, informatie en voedsel spelen allemaal een rol bij hoe jij je uiteindelijk voelt. Het leven kan ons energie geven, maar ook ons energie nemen. Het is dus noodzakelijk om te ontdekken wat je energie geeft en waar jouw energielek zit.

Het is belangrijk dat wat wij tot ons nemen, dat dat ons energie geeft. De juiste dingen doen waar we energie van krijgen brengt ons namelijk omhoog en niet naar beneden. Het geeft ons rust en geen stress en onrust.

Iemand die veel stress ervaart neemt de verkeerde dingen tot zich en doet dingen die juist zorgen voor stress. We willen juist de dingen tot ons nemen die energie geven.

paniekaanvallen stoppen door voeding

2.1 Minder informatie en prikkels tot je nemen geeft rust

We leven in een tijdperk waarin er veel informatie beschikbaar is. We kunnen het zo gek niet bedenken, of het staat op het internet. Je kunt de meest heftige en gruwelijke verhalen lezen en het zijn dan ook juist die verhalen dat de aandacht van onze mind trekt.

Teveel informatie en prikkels zorgen voor stress in ons lichaam en we moeten onszelf dan ook trainen om niet teveel (heftige) info meer tot ons te nemen. Zeker als we last hebben van paniekaanvallen is het al snel teveel. Een heftig bericht of afbeelding kan je al gauw een paniekaanval of veel stress geven. Je wilt ontdekken wat bij jou past of wat nu nog teveel voor je is.

We willen juist dat onze mind weer wat rustiger wordt, daar gaat minder informatie en prikkels absoluut bij helpen.

paniekaanval tips wie je werkelijk bent

2.2 Wat geeft energie en wat vreet energie?

Alles wat we doen kan ons energie geven of juist ons energie nemen. Vaak zijn we er niet bewust van, totdat we erop gaan letten en ontdekken dat we eigenlijk heel veel dingen doen die ons geen energie geven.

Maar als je langdurig wilt herstellen en de kans op een terugval wilt verkleinen is het cruciaal om te ontdekken wat jou energie geeft en wat jouw energie neemt. Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk dingen die energie vreten verwijderen uit je leven.

Natuurlijk zijn er soms situaties waar je niet omheen kunt, dat is ook niet erg. Uiteindelijk draait het om de balans. Maar bij al mijn cliënten zie ik dat deze balans nog niet gevonden is en ze daarom veel stressklachten ervaren.

paniekaanval tips wie je werkelijk bent

2.3 Welke destructieve patronen zit ik in vast?

Wij mensen zijn gewoontedieren. Dit komt omdat wij een Mind hebben dat van vaste patronen houdt. Dat wat het kent, doet het graag. Dat wat het niet kent, wilt het liever niet doen. Dit betekent ook dat wij in zoveel positieve patronen kunnen zitten, als in negatieve patronen.

Wat ik bij veel cliënten zie is dat de burn-out, paniekaanvallen of stressklachten die ze nu ervaren altijd het gevolg is van een (lange) periode van veel stress waarin ze teveel in de verkeerde patronen zaten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Te lang werk doen dat niet bij je past
  • Onbewust te weinig tijd nemen voor jezelf om op adem te komen
  • Teveel klaar staan voor een ander (en te weinig voor zichzelf)
  • Zichzelf vaak de schuld geven
  • Teveel ‘moeten’ en te weinig ‘willen’
  • Teveel over eigen grenzen gaan
  • Te hard gaan zonder pauzes
  • Handelen vanuit onverwerkte, pijnlijke ervaringen (o.a. trauma’s)
  • Negatief praten over zichzelf
  • Enzovoorts…

Doordat we te lang vast zitten in patronen die niet goed zijn voor ons, voelen we ons langzamerhand steeds slechter worden. Dit hebben we vaak niet in één keer door, maar pas als we echt last hebben van stressklachten beginnen we op te merken dat het niet meer langer zo kan.

Het ontdekken van dit soort patronen brengt je naar de kern van je stressklachten. Een spiegel (in de vorm van een coach) gaat dit proces versnellen.

coach nick de waard

Ontdek de andere delen van de Gouden Driehoek Methode

  1. Zelfrealisatie
  2. Energie
  3. Meditatie & Mindfulness

Herstel van stressklachten met mijn Online Training!

Als je graag zelf aan de slag wilt met je stressklachten en de Gouden Driehoek Methode. Dan past mijn Online Stress Training goed bij jou.

Deze training is uniek en vind je nergens anders op het internet. Het is ontwikkelt op basis van eigen ervaring en ervaring van cliënten. Praktisch en diepgaand en direct naar de oorzaak van je stressklachten.

Lees de ervaringen van anderen

De Gouden Driehoek Methode heb ik in de loop der jaren ontwikkelt en er zijn al vele cliënten die hier mooie resultaten mee hebben behaald die ze de rest van hun leven meenemen. Als je wilt, kun je hier de ervaringen van anderen lezen.

 

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.