Heel moe zijn: hoe kan ik zo moe zijn? 8 redenen + tips

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist
Ken je dat gevoel? Dat je de hele dag door moe bent? Dat je wel 12 uur kan slapen ‘s nachts, maar ‘s ochtends nog moe wakker wordt? Je kan heel moe zijn, ook midden op de dag. Als dit bij jou het geval is, dan is het aan te raden om deze blogpost te lezen. Ik leg je uit waar deze vermoeidheid vandaan komt en hoe je er van af komt.

Oorzaken van heel moe zijn:

Er zijn een aantal redenen waardoor je heel moe kunt zijn. Ik behandel de 8 meestvoorkomende redenen.

1. Slecht slapen

Een belangrijke factor waar vermoeidheid vandaan komt is natuurlijk: slecht slapen. Je kan heel moe zijn, zelfs na een lange nacht slaap. Goed slapen is één van de belangrijkste ‘bezigheden’ in ons leven. Als we goed en diep kunnen slapen, kan ons lichaam zich namelijk fysiek herstellen en kunnen alle indrukken en prikkels van de dag verwerkt worden. Slapen we slecht? Dan kan ons lichaam niet optimaal herstellen en indrukken verwerken.

Er kunnen veel factoren meespelen waardoor je slecht slaapt, maar de grootste is: stress. Slecht slapen door stress is de nummer 1 reden waarom mensen slecht slapen. Ervaar jij (veel) stress in je leven, probeer dan eens om jezelf te ontdoen van deze stress en ervaar of je hier beter van slaapt.

2. Te weinig beweging

Hoe gek het ook klinkt, maar als je moe bent is het goed om te blijven bewegen. Soms kunnen we heel moe zijn van het niks doen en komt ons lichaam in een ‘luie’ stand. Probeer een paar keer per dag een stukje te wandelen. Het hoeft niet lang, maar een paar keer per dag 10 minuutjes wandelen kan al een verschil maken. Ik kan je ook aanraden om sowieso 1 keer per week even flink te sporten. Door regelmatige beweging zul je je meer energiek voelen.

heel moe zijn liggen op de bank

3. Ongeïnspireerd zijn op het werk

De dingen die we doen in dit leven kosten energie, maar kunnen ook energie geven. Zo ook op ons werk. Het werk dat we doen is een belangrijk onderdeel in ons leven. Als je een fulltime baan hebt waar je 40 uur per week werkt, ben je ruim 37% van je wakkere tijd op je werk. Dat is veel tijd. Daarom is het belangrijk om werk te doen waar je energie van krijgt. Stel dat je elke avond ongeïnspireerd en mentaal vermoeid thuis komt, is dat dan het leven wat je wilt leven?

Je moet voor een baan kiezen waarin jij je helemaal top voelt! Ik heb zelf veel te lang in een baan gezeten waarbij ik veel stress en heel weinig energie ervaarde. Uiteindelijk was ik helemaal opgebrand en belandde ik uiteindelijk ook in een burn-out.

“Is dit het leven zoals ik het écht zou willen?”

Misschien ben je bang om die stap te zetten naar een baan waarin jij je wel goed voelt, dan snap ik dat. Maar vraag jezelf eens af: is dit het leven zoals ik het écht zou willen? Heel moe zijn na een dag werken is niet waar je voor geboren bent, dus durf te kiezen voor jezelf en ga voor het werk waar je geïnspireerd van raak.

4. Heel moe zijn door stress

Als je onder stress staat, dan staat je lichaam in de ‘fight-or-flight mode. Dit betekent dat er een verhoogd cortisol en adrenaline gehalte in je lichaam aanwezig is. Je lichaam is zich letterlijk aan het voorbereiden op een gevaarlijke situatie.

Psychologe Carolyn Fisher, PhD omschrijft de fight-or-flight modus als volgt: “De vecht- of vluchtreactie, of stressreactie, wordt veroorzaakt door het vrijkomen van hormonen die ons ertoe aanzetten te blijven en te vechten of weg te rennen en te vluchten”

Een beetje stress is niet erg, maar chronische stress is wel heel schadelijk voor je mentale en fysieke lichaam. Teveel en te lang stress ervaren put je uit en kan er uiteindelijk voor zorgen dat je in een burn-out komt. Je kunt een burn-out hier aan herkennen.

Voorkom dus chronische stress en ga aan de slag met meer ontspanning zodat je weer meer energie krijgt. Een goede manier om te ontspannen is meditatie. Ik mediteer zelf elke dag en ik heb het echt nodig om in balans te blijven. Soms kan ik heel moe zijn en vermoeid wakker worden, maar als ik dan mediteer in bed kan ik me daarna een stuk verfrisser voelen. Meditatie werkt echt en ik kan het je van harte aanraden.

Ben je nieuw in meditatie en wil je graag weten hoe je moet mediteren? Dan raad ik je aan om deze blogpost te lezen.

Herken je burn-out, doe de Gratis Burn-Out Test

Twijfel je nog of jij in een burn-out zit? Of wil je graag weten in welk stadium jij zit? De Gratis Burn-Out Test gaat je hier bij helpen. Na het invullen van deze test is het direct duidelijk hoever jij erin zit en je krijgt ook advies van me mee op basis van jouw score.

5. Alcohol maakt je moe

Ik drink zelf al een aantal jaar niet meer, omdat het echt een aanslag op je lichaam is. Ik ken mensen die alcohol drinken als slaapmiddel, maar dat kan ik je echt afraden. Als je afhankelijk bent van alcohol voor het slapen, heb je er uiteindelijk steeds meer van nodig omdat er gewenning optreedt. Daarnaast blijkt uit internationaal onderzoek dat de kwaliteit van je slaap er flink op achteruit gaat als je alcohol drinkt voor het slapen.

heel moe zijn door saai werk

6. Heel moe zijn van het leven

Soms kan het lijken alsof alles tegenzit. Niks wilt lukken en er hangt een donkere sluier over je heen. De zon schijnt niet meer als voorheen en de grijze wolken zijn nog grijzer. Soms kun je heel moe zijn van het leven, dat je het even niet meer ziet zitten. Ik heb dit zelf ook ervaren. Door mijn burn-out ervaarde ik depressieve gevoelens en ik werd overal moe van. Soms dacht ik: waar doe ik het allemaal voor?

Als jij ook depressieve gevoelens ervaart, neem dan contact op met je huisarts die je daarbij kan helpen.

7. Uitdroging

Wist je dat het soms heel moe kan zijn omdat je gewoon te weinig water drinkt? Dus, tip: drink nu dus eens extra glas water.

“Simpel: voldoende water drinken geeft je meer energie”

8. Slechte voeding

Voeding geeft ons energie, maar sommige voeding geeft ons ook geen energie. Ik heb me tijdens mijn burn-out heel erg verdiept in voeding en ben tot de conclusie gekomen dat sommige voeding helemaal niet zo voedend zijn als dat men zegt.

Ik eet al 5 jaar geen vlees meer en dat heeft een mega grote impact op mijn leven gemaakt. Tijdens mijn burn-out had ik dagelijks last van paniekaanvallen, maar op het moment dat ik ging afbouwen met vlees namen al mijn paniekaanvallen ook af. Ook merkte ik dat ik meer energie over hield naarmate ik minder vlees at. Toeval? Nee, zeker geen toeval. Het is algemeen bekend dat vlees eten zwaar belastend is voor je verteringsstelsel. Hoe meer vlees je eet, hoe meer energie naar het verteren gaat en hoe minder energie jij over hebt.

Eet meer groente en fruit en eet minder vlees en ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat je minder moe wordt en meer energie overhoud.

heel moe zijn en in bed liggen

Wat te doen als je heel moe bent?

Ik heb een aantal algemene manieren waarop je meer energie kunt ervaren in je leven.

Tip 1: verander je leefstijl

Een ongezonde leefstijl is de meest voorkomende reden waarom mensen vermoeidheid ervaren. Wees eens eerlijk naar jezelf en vraag jezelf eens af:

  • Doe ik wat ik leuk vind in het dagelijks leven?
  • Eet en drink ik genoeg?
  • Beweeg ik genoeg?
  • Drink ik teveel alcohol?
  • Neem ik voldoende tijd voor ontspanning?

Heb je het gevoel dat je op dit moment meer uit het leven kunt halen, maar weet je nog niet hoe? Dan kan ik je daar goed bij helpen met mijn Ontspannen Lifestyle Coaching. Neem gerust eens een kijkje op die pagina en je mag altijd een gratis kennismakingsgesprek aanvragen.

Tip 2: ga voor een betere slaap

Energieker wakker worden begint bij een betere slaap. De kwaliteit van je slaap staat boven de kwantiteit. Ik kon in mijn burn-out 12 uur slapen op een nacht en nog vermoeid wakker worden. Nu slaap ik 6 uur per nacht en ben ik meer uitgerust dan toen.

Ik deel hier een aantal praktische tips voor een betere slaap:

  • Gebruik tot maximaal 1 uur voor het slapen niet meer je mobiel.
  • Drink geen koffie tot maximaal 3 uur voor het slapen
  • Ga een half uur mediteren in bed (dit zal je slaap écht ten goede doen)
  • Begin een uur voor het slapen met het afbouwen van je dag
  • Zet je telefoon uit tijdens het slapen (de straling van je telefoon is ook ongezond voor je)
heel moe zijn en in bed liggen

Tip 3: ga lekker ontspannen

Veel mensen staan constant ‘aan’. We zijn altijd bereikbaar, we werken door om nog ‘even snel iets af te maken’ en willen constant overal van op de hoogte zijn. Deze stortvloed aan prikkels zorgt ervoor dat we het moeilijk vinden om stil te staan en te ontspannen. We zijn het gewoon niet gewend. Vaak denken we dat een avondje Netflix ontspannen is, maar ook dan nemen we weer nieuwe prikkels tot ons. Echt ontspannen is bijvoorbeeld een avondwandeling doen (zonder telefoon), lekker in de natuur zijn of sporten.

Als je het moeilijk vindt om je telefoon weg te leggen, dan is dat een duidelijk signaal dat je het nodig hebt. Heel veel mensen zijn inmiddels verslaafd aan hun telefoon, maar vinden dat lastig toe te geven. Doorbreek je slechte gewoontes en breng meer ontspanning in je leven. Ga voor écht ontspanning.

Tip 4: Wees lief voor jezelf

Het is oké om heel erg moe te zijn. Wees niet te streng voor jezelf. Soms kunnen we zo perfectionistisch zijn, dat het averechts werkt om te ontspannen. Je mag vanuit liefde voor jezelf meer ontspannen momentjes voor jezelf inplannen. Je bent het waard om minder te geven aan een ander. Je hoeft niet altijd voor iedereen er te zijn. Het is nu tijd voor mij ‘me-time’.

“Als je moeite hebt om meer ‘me-time’ in te plannen en liefde voor jezelf te ontwikkelen, dan kun je altijd een gesprek met me inplannen door contact op te nemen.”

Heel moe zijn en hulp nodig?

Als ervaren coach kan ik je goed helpen bij het creëren van meer energie in je leven. Uit eigen ervaring weet ik dat het zo waardevol kan zijn om iemand aan je zij te hebben die snapt waar jij doorheen gaat. Ik ben zelf heel lang heel moe geweest en heb daar veel van geleerd. Inmiddels begeleid ik mensen zoals jij naar een fijner en energieker leven. Je kan altijd contact met me opnemen. Eerste kennismaking is altijd gratis.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.