Hersenmist: wat kun je het beste doen om te herstellen?

Geschreven door: Nick de Waard

Hersenmist, ookewel brainfog genoemd, is een symptoom dat veel voorkomt bij mensen met stress- of angstklachten. Maar ook mensen die in een burn-out zitten, hebben vaak last van een burn-out.

Zelf heb ik ook tijdens mijn burn-out een wattenhoofd ervaren, dus ik weet goed hoe ik je hierbij kan helpen.

In dit artikel leg ik je alles uit over hersenmist en hoe je hier weer van kunt herstellen.

hersenmist intro

Wat is hersenmist?

Hersenmist is een veel voorkomend verschijnsel dat wordt ervaren door mensen die last hebben van stress of angst.

Het voelt alsof je hoofd in de wolken zit. Het is moeilijk om helder na te denken, je vergeet snel dingen, en je voelt je vaak moe en raar in je hoofd. Het is een beetje zoals proberen te studeren als je heel erg slaperig bent. Je kunt je niet goed concentreren en je vindt het lastig om simpele dingen te onthouden of te begrijpen. Het kan ook worden geassocieerd met depressie, angst en andere psychische aandoeningen.

De term “hersenmist” wordt in de volksmond ook vaak “brainfog” genoemd. Als je last hebt van hersenmist, dan adviseer ik je om meer rust te nemen en te ontspannen. Het is ook belangrijk om gezond te eten, voldoende te slapen en regelmatig te bewegen om de symptomen te verminderen.

Ook adviseer ik je altijd om eerst naar je huisarts te gaan om uit te sluiten wat de oorzaak is van jouw wattenhoofd.

Komt jouw hersenmist door stress? Ontdek het met de Gratis Stress Test!

Stress is voor veel mensen tegenwoordig een grote oorzaak van de hersenmist waar ze last van hebben. Maar hoe zit jij eigenlijk in je stresslevel? Dat kun je nu super gemakkelijk ontdekken met mijn Gratis Stress Test.

Klik op de onderstaande knop en ontdek hoe hoog jouw stresswaarden zijn.

opvlieger door stress

Kun je hersenmist krijgen door stress?

Er is veel bewijs dat suggereert dat stress een belangrijke factor kan zijn bij het veroorzaken van hersenmist. Dat komt namelijk als volgt:

Wanneer je gestrest bent, produceert je lichaam namelijk hormonen zoals cortisol en adrenaline, die je hersenen kunnen beïnvloeden. Deze hormonen kunnen de communicatie tussen de verschillende delen van je hersenen verstoren, waardoor het moeilijker wordt om te denken en te concentreren.

Bovendien kan stress leiden tot slaapproblemen, wat ook kan bijdragen aan hersenmist. Als je niet genoeg slaap krijgt, kan je hersenfunctie worden aangetast, waardoor het moeilijker wordt om te concentreren en te onthouden.

Kortom, stress kan leiden tot hersenmist, maar gelukkig zijn er manieren om dit te verminderen. Verder in dit artikel leg ik je uit hoe je dit kunt verminderen.

brainfog quote

Ik had last van hersenmist tijdens mijn burn-out, zo ben ik hersteld.

Zelf heb ik voor een lange tijd in een burn-out gezeten. Tijdens mijn burn-out heb ik heel veel vervelende stress klachten ervaren. Hersenmist was ook een klacht waar ik nog lang last van had. Ik kon me slecht concentreren, was niet gefocust en snel afgeleid en kon dingen slecht onthouden. Alles kwam wat langzamer binnen.

Deze brainfog zorgde ervoor dat mijn prestaties op het werk achteruit gingen en dat ik steeds minder goed werk kon afleveren. Dit zorgde vervolgens voor nog meer stress en daardoor had ik nog meer last van een wattenhoofd. 

Uiteindelijk heb ik moeten ontdekken waar mijn stress vandaan kwam met de bijkomende angsten. Ik moest de oorzaak ontdekken en dit aanpakken. De kans is heel groot dat jouw wattenhoofd ook komt omdat je teveel stress of angst ervaart.

Je kunt weer herstellen, dat wil ik je alvast meegeven. Maar mijn advies is wel dat je hulp krijgt in je proces. Zelf doen lukt vaak niet, en dat is ook niet erg. Als je wilt dat ik je help, neem dan gerust contact op.

man heeft wattenhoofd

Wat zijn de andere oorzaken van hersenmist?

Hersenmist kan het gevolg zijn van verschillende oorzaken, naast stress. Hieronder heb ik enkele veelvoorkomende oorzaken van hersenmist genoteerd:

1. Angst

Diverse onderzoeken laten zien dat als je bang of angstig bent, dat je lichaam een stofje aan maakt dat je helpt om snel te reageren. Maar als je te vaak angstig bent, kan dit stofje ervoor zorgen dat je je niet goed kunt concentreren en dingen vergeet, wat hersenmist wordt genoemd.

2. Slaapstoornissen

Slaapstoornissen, zoals slapeloosheid, slaapapneu en niet kunnen slapen door stress, kunnen leiden tot hersenmist. Een gebrek aan slaap kan je concentratie en geheugen beïnvloeden en je cognitieve functies verminderen waardoor je het gevoel van een wattenhoofd kunt krijgen.

3. Medicatie

Sommige medicijnen kunnen hersenmist veroorzaken door de bijwerkingen. Dit kan onder andere voorkomen bij medicijnen tegen depressie, angst, hoge bloeddruk en allergieën. Ik adviseer je om met je arts te overleggen als je vermoedt dat medicatie de oorzaak is van jouw hersenmist.

4. Voedingstekorten

Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, zoals vitamine B12, ijzer en magnesium, kan ook leiden tot hersenmist. Zorg voor een gevarieerd dieet en overleg met een diëtist als je vermoedt dat je voedingsstoffen tekort komt.

5. Hormonale veranderingen

Hormonale veranderingen, zoals tijdens de menopauze of bij schildklierproblemen, kunnen ook leiden tot hersenmist.

6. Neurologische aandoeningen

Schrik niet, want dit is vaak niet het geval. Maar hersenmist kan ook een symptoom zijn van neurologische aandoeningen, zoals de ziekte van Alzheimer, Parkinson en multiple sclerose.

Ga altijd eerst naar je huisarts om te achterhalen wat de oorzaak is.

man heeft een opvlieger als gevolg van stress

Direct aan de slag met het verminderen van je brainfog?

Ben je er klaar mee om elke keer maar last te hebben van je brainfog? Je kunt vandaag al aan de slag gaan met het aanpakken van je stress om hersenmist te verminderen. 

Als online stresscoach heb ik het Stress & Angst Vrij Programma speciaal ontwikkeld voor mensen die last hebben van stressgerelateerde hersenmist. Dit programma helpt je niet alleen de oorzaken van je stress te achterhalen, maar biedt ook concrete stappen om deze stress aan te pakken.

Het programma is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en mijn acht jaar lange herstelreis na een burn-out. Tijdens mijn herstel kreeg ik waardevolle hulp van coaches, therapeuten en psychologen en probeerde ik diverse therapieën en methodes uit.

Met deze uitgebreide ervaring heb ik een effectieve methode ontwikkeld die al meer dan 500 mensen succesvol heeft geholpen te herstellen. Als je klaar bent om aan je herstel te werken, is dit programma de juiste volgende stap voor jou.

In de onderstaande video leg ik uit hoe je aan de slag gaat met dit programma!

Hoe kun je herstellen van hersenmist door stress?

Als je last hebt van hersenmist door stress, is het belangrijk om te weten dat er manieren zijn om te herstellen. Hier zijn een paar tips mij erg hebben geholpen:

1. Rust en ontspanning

De belangrijkste tip die ik je wil meegeven is om meer ontspanningsoefeningen te doen. Dit kan betekenen dat je (tijdelijk) minder werkt, meer slaapt, of gewoon even tijd voor jezelf neemt om te ontspannen. Probeer ontspannen dingen te doen die je leuk vindt, zoals wandelen, yoga, meditatie of lezen.

2. Gezonde voeding

Eet gezonde voeding die rijk is aan voedingsstoffen zoals groenten, fruit, volle granen en gezonde vetten. Vermijd suikerrijke en bewerkte voedingsmiddelen, omdat deze je energie kunnen verminderen en je hersenmist juist kunnen verergeren.

3. Beweging

Beweging kan helpen om stress te verminderen en je stemming te verbeteren. Probeer minstens 30 minuten per dag te bewegen, zoals wandelen, fietsen of zwemmen. Je hoeft je niet keihard in het zweet te werken, gewoon bewegen is al goed.

4. Slaap

Een goede nachtrust is essentieel voor het herstel van je hersenen. Probeer minstens 7-8 uur slaap per nacht te krijgen en zorg ervoor dat je slaapomgeving rustig en donker is. En als je niet lekker slaapt, probeer hier dan hulp bij te zoeken.

5. Hulp zoeken

Als je merkt dat je hersenmist door stress aanhoudt, kan het nuttig zijn om professionele hulp te zoeken. Een therapeut of counselor kan je helpen om te leren omgaan met stress en je stressniveau te verminderen.

6. Ga mediteren

De meeste mensen met een wattenhoofd ervaren vaak een enorm drukke mind. Zelf waren mijn gedachtes ‘all over the place’. Pas toen ik begon met mediteren ging het steeds beter. Je kunt bijvoorbeeld de onderstaande meditatie doen, of de meditaties op mijn YouTube Kanaal.

Wil je liever coaching in je herstelproces?

Als je al lang last hebt van een wattenhoofd, dan spelen er waarschijnlijk zaken waar je zelf niet achter kunt komen. Hierbij is het handig als je een coach hebt die jou hierin kan begeleiden.

Kijk gerust eens op mijn coachingspagina om te kijken hoe ik jou hierbij kan helpen. Ik heb een eigen unieke aanpak dat zeer succesvol is voor mensen met last van hersenmist.

En als jij je geroepen voelt, neem dan contact met me op.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Welke hersenmist symptomen zijn er?

De symptomen die ik vaak voorbij zie komen bij mijn cliënten en uit onderzoek haal zijn onder andere moeite met concentreren, vergeetachtigheid, moeite met het vinden van de juiste woorden, mentale vermoeidheid en een algemeen gevoel van verwarring of traagheid in denken.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.