Mediteren in bed + Meditatie en Tips

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist
Mediteren kun je op verschillende verschillende manieren doen. Een ontspannen manier, waar je gemakkelijker van in slaap kunt vallen is om te mediteren in bed. Je kunt bijvoorbeeld ‘s ochtend als je wakker wordt mediteren in bed, of als je ‘s avonds gaat slapen. Zelf ga ik altijd voor het slapen nog even mediteren als ik in bed lig ik merk dat ik daardoor veel lekkerder in slaap kan vallen, dan dat ik dat niet doe. Ik kan het dus echt aanraden als je goed je dag wilt starten of als je lekker in slaap wilt vallen.

Wanneer kun je beter niet mediteren in bed?

Als meditatie voor jou een manier is om je bewustzijn te vergroten en de stilte in jezelf te ontdekken, dan kun je beter op een stoel mediteren met je rug recht. Waarom? Omdat het ‘gevaar’ van mediteren in bed is, dat je in slaap gaat vallen. Terwijl je tijdens meditatie juist je focus wilt trainen om steeds bewuster te worden. Hoe meer focus je hebt, hoe groter je bewustzijn wordt. En als je rechtop zit blijf je alerter waardoor je gemakkelijker kunt focussen.

Zodra we moe worden en in slaap vallen, zakt ons bewustzijn af naar ons keelchakra en komen we in een slaapstand. Op dat moment zijn we ons niet meer bewust van de wereld om ons heen. Onze focus is weg en zijn we aan het slapen. Natuurlijk niks mis mee, maar de kans is dus groter dat je in slaap valt als je gaat mediteren in bed.

Wanneer kun je beter wel in bed mediteren?

In bed mediteren is voor jou geschikt als je moeite hebt om in slaap te vallen. Of als je last heb van een slaapstoornis, piekeren voor het slapen of graag een betere nachtrust wilt. Kortom: als je graag lekkerder wilt slapen, dan is mediteren in bed helemaal iets voor jou.

Uit wetenschappelijk onderzoek in India blijkt dat mediteren voor het slapen in bed vele voordelen met zich meebrengt. Je wordt er onder andere meer uitgerust van wakker en je behoefte om meer te slapen neemt af. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je minder heftig droomt en je lichaam kan gemakkelijker afvalstoffen afvoeren.

Ik krijg regelmatig terug van de yogi’s die ik begeleid in de meditatiecursus dat ze veel beter slapen nu ze vaker mediteren. Zelf is mijn eigen ervaring ook dat ik beter slaap sinds ik regelmatig mediteer. Voorheen had ik aan 10 uur slaap niet genoeg. Tegenwoordig slaap ik 6 uur per nacht. Dit komt allemaal omdat ik regelmatig mediteer!

Geschikte meditaties voor het slapen

Er bestaan geen slechte meditaties voor het slapen. Elke meditatie is een goede meditatie. Je kunt bijvoorbeeld eens kijken naar mijn persoonlijke top 5 geleide meditaties. Zelf gebruik ik regelmatig een bodyscan meditatie om in slaap te vallen.

Bij een bodyscan meditatie voor het slapen ga ik rustig liggen en probeer ik weer elk deel van m’n lichaam bewust te voelen. Voor ik het weet ben ik in slaap gevallen. Je kunt via de onderstaande video een bodyscan meditatie doen.

Tips voor mediteren voor het slapen

Als je graag lekker in slaapt wilt vallen en wilt gaan mediteren voor het slapen. Dan heb ik een aantal tips voor je zodat je daarna lekker in slaap kunt vallen.

  1. Zet je wekker.
    Ik krijg geregeld terug dat mensen in slaap zijn gevallen en letterlijk de volgende dag wakker worden. Zet dus altijd je wekker voordat je gaat mediteren. Want de kans is groot dat je in slaap valt.
  2. Doe oortjes in voor de beste meditatie ervaring.
    Op deze manier heb je minder last van omgevingsgeluid
  3. Kleed je warm aan.
    Als je mediteert, dan zit je stil. Kleed je daarom warm aan want je koelt snel af. En kou tijdens meditatie kan alleen maar afleiden
  4. Doe niks, laat los en mediteer!
    Probeer niets te forceren, de ontspanning komt vanzelf.
  5. Bonus: leer hoe je moet mediteren
    In deze blogpost leg ik uit hoe je moet mediteren.

Voordeel van mediteren in bed als je wakker wordt

Je kunt natuurlijk ook direct mediteren in bed als je wakker wordt. Je ploft je kussen op, vouwt het dubbel en je gaat mediteren. Het grote voordeel van mediteren zodra je wakker wordt is dat je mind een stuk rustiger is dan als je gaat slapen. In de ochtend heeft je mind de hele nacht de tijd gehad om alle prikkels te verwerken. Overdag neem je weer veel informatie en prikkels tot je en dat zul je dan ook gaan ervaren tijdens je avond meditatie.

Misschien dus leuk om een keer te proberen. Zodra je wakker wordt, gelijk beginnen met mediteren!

Begeleiding bij het mediteren

Wist je al dat ik dagelijks mensen begeleid die graag willen leren mediteren voor meer rust in hun hoofd? Als je benieuwd bent wat ik voor jou daarin kan beteken. Kun je natuurlijk altijd even contact met me opnemen. Dan plannen we gewoon even een vrijblijvend gesprek in en neem ik de tijd voor je. Kan zowel online als op locatie!

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.