Niet kunnen eten door stress: hoe krijg je weer je eetlust terug? (oplossing + tips)

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist

Niet kunnen eten door stress is heel vervelend, zeker omdat je graag wilt eten, maar het lukt gewoon niet

Krijg je geen hap meer door je keel en is zelfs een klein koekje soms al teveel? Ik weet er alles van, omdat ik zelf ook voor een lange tijd moeite had om te eten. Niet altijd, maar ik had momenten waarin het gewoon niet lukte om te eten doordat ik teveel stress had.

Er zijn mensen die juist veel gaan eten doordat ze stress ervaren, maar er zijn ook mensen die juist op slot gaat waardoor ze geen hap meer door hun keel krijgen. Hun eetlust lijkt volledig weg.

In deze blog leg ik je uit hoe je hier het beste mee om kunt gaan en hoe je dit weer kunt herstellen.

niet kunnen eten door stress infographic
niet kunnen eten door stress info

Welke symptomen horen bij het niet kunnen eten door stress?

Er zijn een aantal symptomen waaraan je kunt zien dat je eetlust volledig weg lijkt te zijn. Misschien ben je hier al wel bekend mee. Ik heb ze in ieder geval even voor je opgesomd.

  1. Last van darmklachten doordat je verteringsstelsel niet goed meer functioneert
  2. Last van een opgeblazen gevoel of diarree
  3. Last van vermoeidheid, duizeligheid en hoofdpijn
  4. Je kunt ook last krijgen van huidproblemen zoals eczeem of jeukbultjes
  5. Ook kun je last krijgen van depressieve klachten doordat je lichaam niet meer wordt aangevoerd met serotonine
  6. Tot slot kun je last krijgen van stemmingswisselingen: opgejaagd gevoel, prikkelbaar en angstaanvallen

Zoals je leest is een gezond eetpatroon belangrijk om mentaal en fysiek gezond te blijven. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met het verbeteren van je eetlust. Dit kunnen we doen door de stresstriggers te ontdekken en aan te pakken.

Als je graag wilt weten hoe ik je hierbij kan helpen, neem dan vooral even contact op.

niet kunnen eten door stress

Wat zijn de lange termijn gevolgen van het niet kunnen eten door stress?

Als je voor een lange tijd last blijft houden van geen eetlust, dan zijn er een aantal gevolgen die kunnen ontstaan. Laat je niet afschrikken, want alles kun je weer oplossen.

1. Je weerstand verlaagd

Bij een lage eetlust zal er een tekort aan vitamines en voedingsstoffen ontstaan in je lichaam. Dit zal op de lange termijn uiteindelijk leiden tot een lage weerstand. Dit brengt weer als gevolg met zich mee dat je eerder vatbaar bent voor ziekte.

2. Je zult minder energie hebben

Voedsel is de bron van energie voor ons lichaam. Eiwitten en koolhydraten zijn essentieel voor ons lichaam om fit te blijven. Als we steeds minder gaan eten, zullen we ook steeds minder energie gaan ervaren.

3. Emotioneel raak je in disbalans

Gezonde voeding is belangrijk voor ons emotionele gesteldheid. Ze zeggen wel eens dat je darmstelsel je tweede brein is. Stress en angstklachten hebben een nauwe relatie met je darmen. Diverse onderzoeken naar darmen kunnen dit bevestigen.

geen eetlust neem actie

Geen eetlust en stress versterken elkaar

Iemand die niet kan eten door stress kan in een soort vicieuze cirkel komen. Zelf heb ik hier een tijdje last van gehad, want:

  • Weinig eetlust geeft ons stress
  • En stress geeft ons weinig eetlust

Stress kan uiteindelijk dus weinig eetlust versterken, maar weinig eetlust kan ook weer je stress versterken.

Een persoonlijk voorbeeld:

Zelf heb ik een tijdje een periode gehad waarbij ik heel direct kon zien dat ik juist gestrest raakte op het moment dat ik weinig eetlust had. Ik kreeg geen hap door m’n keel en dat zorgde er juist voor dat ik van mezelf moest eten, dat lukte niet en dat gaf vervolgens meer en meer stress.
Het leek een beetje op een vicieuze cirkel, waar geen einde aan leek te komen.

Dit zorgde ervoor dat ik uiteindelijk steeds minder sociale dingen ging doen, zoals uit eten, omdat ik toch wist dat ik geen hap door m’n keel kreeg.

Misschien is dit wel herkenbaar voor je? Mocht dit het geval zijn, dan is het goed om even contact op te nemen. Ik kan je helpen om van deze klachten af te komen.

geen eetlust vicieuze cirkel

Niet kunnen eten door stress en paniekaanvallen

Soms kunnen de klachten dusdanig erg worden dat we last kunnen krijgen van paniekaanvallen. We zitten zo in ons hoofd en raken steeds meer gestrest als onze eetlust niet meer terug lijkt te komen.

Deze angstige gedachten zorgen juist weer voor meer en meer stress. En uiteindelijk ervaren we zoveel stress dat een paniekaanval volgt.

Mayo Clinic omschrijft een paniekaanval als: “Een paniekaanval is een gebeurtenis van intense angst dat ernstige lichamelijke reacties veroorzaakt wanneer er geen echt gevaar of duidelijke oorzaak is. Paniekaanvallen kunnen erg beangstigend zijn.”

Als jij hier last van hebt, dan is dat een heel duidelijk signaal dat je actie wilt ondernemen. Zorg ervoor dat de klachten niet erger worden en neem gerust contact met me op als je dat wilt.

geen eetlust en paniekaanval

Geen eetlust: zit je misschien in een burn-out?

Veel van mijn cliënten die in een burn-out zitten hebben last van hun eetpatroon. De ene persoon eet juist veel te veel, terwijl de ander geen hap door z’n keel krijgt en geen eetlust heeft.

Geen eetlust hebben is dus heel normaal als je in een burn-out zit.

We komen terecht in een burn-out doordat we veel stress ervaren. Jouw eetlust is ook minder doordat je stress ervaart, dus het kan dat je in een burn-out zit.

Maar, vaak hebben we dit niet zo door omdat een burn-out er heel geleidelijk insluipt.

We voelen ons elke maand wel slechter worden, maar we zijn ons hier nog niet heel bewust van omdat het heel geleidelijk gaat. Totdat het te laat is natuurlijk, dan kun je niet anders meer.

 

Herken je burn-out, doe de Gratis Burn-Out Test

Heb je het idee dat je misschien in een burn-out zit? Of ben je benieuwd in welk stadium je zit? 

De Gratis Burn-Out Test gaat je hier duidelijkheid over geven. Het is volledig anoniem. Na het invullen van deze test is het direct duidelijk hoever jij erin zit en je krijgt ook advies van me mee op basis van jouw score.

vrouw heeft geen eetlust

Ontspanning is de basis van een gezonde eetlust

Niet kunnen eten door stress heeft dus als oorzaak: stress. Jouw eetlust zal vanzelf weer op gang komen als je weer leert om te ontspannen.

Dit betekent niet dat je elke dag 6 uur moet mediteren voor meer ontspanning.

 

Nee, dit betekent dat je een leven gaat leven waarin jij je goed voelt en ontspanning ervaart. Dit kan beteken dat je bepaalde keuzes anders moet gaan maken. Maar, dit kan ook betekenen dat je bepaalde dingen juist niet meer moet doen.

Het geheim van een ontspannen leven kun je ontdekken als je aan de slag gaat met mijn Gouden Driehoek Methode. Als je wilt kun je eens een kijkje nemen op die pagina.

En als je de ervaringen van anderen wilt lezen kan dat hier.

ontspannen quote

Weer je eetlust opwekken met de volgende tips

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je eetlust weer op te wekken ik heb de tips die bij mijn cliënten het beste werken voor je opgesomd.

Tip 1: Meer ontspanning

Doordat de oorzaak van je verminderde eetlust voortkomt uit stress is het natuurlijk belangrijk dat we juist het tegenovergestelde willen toevoegen aan ons leven: meer ontspanning.

Probeer te ontdekken wat jou ontspanning geeft.

Je lichaam is een goed meetinstrument om te ontdekken wat jou stress geeft en wat jou ontspanning geeft. Probeer voor jezelf een beeld te schetsen van iets wat je wilt doen en voel ik je lichaam of dit rust geeft of onrust. 

oefening voor stress

Inspiratie nodig? Wat dacht je van de volgende ontspanningsoefeningen:

  • Een fijne boswandeling
  • Meditatie of mindfulness
  • Lekker de natuur in
  • Een hobby beoefenen
  • Sporten
  • De sauna in
  • Even niets moeten

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen. Het gaat erom dat jij doet wat jij prettig vindt!

Je zou bijvoorbeeld mijn onderstaande ontspanningsoefening kunnen doen. Ik heb er ook nog meer op mijn YouTube kanaal staan.

Tip 2: Vermijd ongezonde voeding

Als je al niet kunt eten door stress en uiteindelijk is je eetlust weer terug, probeer dan gezonde voeding te eten in plaats van fastfood. Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn, het kan al zo gemakkelijk zijn als een appel of een banaan.

Zelf maak ik elke dag een smoothie klaar, dit kun je gemakkelijk ‘wegwerken’ en is super gezond. Ik gooi er rustig 4 of 5 bananen in (ja, dit kan prima – je raakt niet verstopt) en wat diepvriesfruit. Daar doe ik dan de hele ochtend mee. Dan heb ik ook direct alle vitamines voor de dag in m’n lichaam.

Tip 3: Wees lief voor jezelf (zelfzorg)

Je zit in deze situatie en je kunt niet eten door stress, dus wees ook lief voor jezelf dat het gewoon even niet anders is. Het komt wel weer goed, maar dat lukt alleen als je lief blijft voor jezelf.

Het heeft geen nut om jezelf af te straffen, want het is heel normaal wat je ervaart. Juist door lief te zijn voor jezelf kun je weer meer ontspanning gaan ervaren.

quote over zelfliefde

Tip 4: Blijf rustig bewegen

Je hoeft jezelf niet elke dag in het zweet te werken, maar een wandeling kan al heel goed zijn om je eetlust op te wekken. Niet kunnen eten door stress is natuurlijk vervelend, maar probeer toch te blijven bewegen.

Er komt vanzelf weer een moment dat je lichaam weer behoefte heeft aan eten. Dit gaat vaak gepaard met het blijven bewegen en de ontspanning in jezelf.

Tip 5: Maak kleinere maaltijden

Een laatste praktische tip om je eetlust te verbeteren is: maak kleine maaltijden. Je hoeft niet alles in één keer op te eten, al doe je er een tijdje over: prima. Gewoon lekker peuzelen en af en toe een hapje nemen is voor nu misschien wel even het prettigst.

Niet kunnen eten door stress coach

Samen het niet kunnen eten door stress oplossen?

Mag ik je nog een laatste advies meegeven? Als je niet kunt eten door stress: laat je helpen door een expert die gespecialiseerd is in stressklachten.

Ik heb nooit zo hard kunnen herstellen van mijn stressklachten als ik niet was geholpen door iemand die begreep waar ik doorheen ging. Veel coaches en therapeuten bleven voor mij namelijk te oppervlakkig.

Uiteindelijk wil je naar de kern van jouw probleem. Het hebben van geen eetlust is namelijk een gevolg van teveel stress en heeft dus een oorzaak. Deze oorzaak wil je achterhalen en aanpakken om langdurig te herstellen.

Je kunt natuurlijk altijd contact met me opnemen als je dat wilt. Ik kan je goed helpen in dit proces. Je kunt altijd een Gratis Kennismaking aanvragen. Dit gesprek verloopt via Skype en is dus helemaal gratis.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Waarom geen eetlust bij stress?

Op het moment dat we stress ervaren gieren de hormonen cortisol en adrenaline door ons lichaam. Wanneer deze twee hormonen teveel aanwezig zijn in ons lichaam, gaat het in de overlevingsstand. Op dat moment denkt je lichaam niet aan eten, maar juist om alles te behouden voor wat het is zodat we snel kunnen vluchten.

Wat moet je doen als je niet kan eten?

Probeer altijd rustig te blijven en zorg voor meer ontspanning. Als je niet kunt eten ben je waarschijnlijk gestrest. Een tegenhanger van stress is natuurlijk ontspanning. Probeer daarom zoveel mogelijk stresstriggers uit je leven te verwijderen en meer ontspanning toe te voegen.

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.