Niet kunnen ontspannen? Dit zijn de oorzaken en oplossing

Geschreven door: Nick de Waard

Niet meer kunnen ontspannen is heel vervelend. Je wilt je natuurlijk veel liever weer relaxt en rustig voelen, maar soms voelt het alsof dit niet meer mogelijk is.

Voor lange tijd (in mijn burn-out) heb ik ook het gevoel gehad dat ik niet meer kon ontspannen. Gelukkig kan ik je hier goed bij helpen.

Lees in dit artikel wat de oorzaken zijn en hoe je dit weer kunt oplossen.

niet kunnen ontspannen intro

Wat betekent het als je niet kunt ontspannen?

Als je niet kunt ontspannen, dan kan dat verschillende betekenissen hebben. Het kan namelijk een teken zijn van stress, angst of een onderliggende medische aandoening.

Een veelvoorkomende oorzaak van niet kunnen ontspannen is stress, laat ook dit onderzoek zien. Veel mensen die ik help hebben hier ook last van. Wanneer je gestrest bent, kan je lichaam namelijk niet goed meer ontspannen en blijf je in een constante staat van spanning. Dit kan leiden tot fysieke en mentale uitputting en kan zelfs leiden tot burn-out.

Maar wist je dat angst ook een oorzaak kan zijn van niet kunnen ontspannen? Wanneer je constant bezorgd bent of angstig, kan je lichaam niet ontspannen en blijf je alert en gespannen. Dit kan leiden tot slaapproblemen, concentratieproblemen en andere gezondheidsproblemen.

Soms kan het niet kunnen ontspannen een teken zijn van een onderliggende medische aandoening, zoals een angststoornis, depressie of chronische pijn. Ik adviseer je daarom ook om eerst met een arts te praten als je denkt dat er een medische oorzaak is voor je symptomen.

niet kunnen ontspannen

Waarom zorgt stress ervoor dat je je niet kunt ontspannen?

Stress kan ervoor zorgen dat je je niet kunt ontspannen. Dit komt omdat stress je lichaam en geest in een staat van verhoogde alertheid brengt. Deze staat kan vervolgens leiden tot een verhoogde hartslag, spierspanning en een verhoogde ademhalingssnelheid, waardoor je je gespannen voelt.

Wanneer je gestrest bent, produceert je lichaam ook hormonen zoals adrenaline en cortisol, die je lichaam in een staat van paraatheid houden. Deze hormonen kunnen het moeilijker maken om te ontspannen en kunnen zelfs leiden tot slaapproblemen.

Bovendien kan stress er ook voor zorgen dat je je niet kunt concentreren of je negatieve gedachten niet kunt uitschakelen, wat het moeilijker maakt om te ontspannen. 

Kortom, stress heeft een directe invloed op je vermogen om te ontspannen. Door stress te verminderen, kun je je lichaam en geest helpen ontspannen en rustiger worden. Mijn advies is altijd om hier niet te lang mee te wachten, om erger te voorkomen.

Kan jij ook niet ontspannen door stress? Ontdek het met de Gratis Stress Test!

Stress is voor veel mensen tegenwoordig een grote oorzaak het feit dat ze niet kunnen ontspannen. Maar hoe zit jij eigenlijk in je stresslevel? Dat kun je nu super gemakkelijk ontdekken met mijn Gratis Stress Test.

Klik op de onderstaande knop en ontdek hoe hoog jouw stresswaarden zijn.

vrouw kan niet ontspannen

Ik kan me niet ontspannen, heb ik last van angst?

Als je last hebt van onrust, dan kan één van de mogelijke oorzaken angst zijn. Angst kan er namelijk voor zorgen dat je lichaam voortdurend in een staat van paraatheid verkeert, waardoor het moeilijk wordt om te ontspannen. Zelf heb ik ook veel last van angst gehad, daardoor kon ik me niet meer ontspannen.

Als je twijfelt of jij last hebt van angst, dan kun je dat herkennen aan verschillende symptomen. Zo kun je last hebben van het overmatig zorgen maken, continu situaties controleren, piekeren, onzeker zijn en perfectionisme. 

Als je denkt dat angst de oorzaak is van je problemen met ontspannen, is het belangrijk om hier iets aan te doen. Je kunt bijvoorbeeld proberen om ontspanningsoefeningen te doen, zoals ademhalingsoefeningen of yoga. Ook kun je leren om om te gaan met angst.

niet meer kunnen ontspannen quote

Wat zijn de gevolgen van het niet meer kunnen ontspannen?

Wanneer je niet meer in staat bent om te ontspannen, kan dit leiden tot verschillende gevolgen voor zowel je fysieke als mentale gezondheid. Deze gevolgen zullen niet direct ontstaan, maar op lange termijn kunnen dit wel de gevolgen zijn.

Fysieke gevolgen

  • Spierpijn en stijfheid: wanneer je niet ontspant, kan dit op termijn leiden tot spierspanning en pijnlijke spieren. Je kunt vooral last krijgen in je nek, schouders en rug.

  • Vermoeidheid: het niet kunnen ontspannen kan ook leiden tot vermoeidheid, omdat je lichaam niet de kans krijgt om te herstellen en te rusten.

  • Slaapproblemen: als je op lange termijn niet meer kunt ontspannen, dan kan dit ook leiden tot slaapproblemen. Als je hier last van hebt, check dan even dit artikel over het niet kunnen slapen.

  • Gejaagd gevoel: je kunt een continu opgejaagd gevoel ervaren als je niet meer kan ontspannen.

Mentale gevolgen

  • Stress en angst: het niet kunnen ontspannen kan leiden tot stress en angstgevoelens. Hier heb ik zelf veel last van gehad toen ik niet meer kon ontspannen. Ik raakte totaal uitgeput en moe

  • Depressie: wanneer je niet kunt ontspannen, kan dit ook leiden tot gevoelens van hopeloosheid en depressie. Dit komt omdat je lichaam zich niet kan herstellen vanuit de rust.

  • Concentratieproblemen: door de concentratieproblemen kunnen je prestaties op het werk ook achteruit gaan omdat je niet meer kunt ontspannen.

Schrik niet, deze gevolgen zijn niet direct voelbaar. Maar het is wel verstandig om niet te lang te wachten met het ondernemen van actie.

man kan niet meer ontspannen

Tijd om weer te ontspannen? Start met mijn online programma!

Wist je dat je vandaag al kan beginnen met het verminderen van stress om weer te leren ontspannen? Ik ben hier om je daarbij te helpen.

Als stresscoach heb ik het Stress & Angst Vrij Programma speciaal ontwikkeld voor mensen die niet meer kunnen ontspannen door stress. Dit programma helpt je de kern van je stress te begrijpen en geeft je concrete stappen om deze klachten aan te pakken.

Wat kun je verwachten van het programma?

  • Inzicht in de oorzaken van je stress: Begrijp waarom je stress ervaart en hoe dit je vermogen om te ontspannen beïnvloedt.
  • Praktische oefeningen: Leer effectieve technieken om je stress te verminderen en je ontspanning terug te vinden.

Het programma is geïnspireerd op mijn eigen ervaringen en mijn acht jaar lange herstelreis na een burn-out. Tijdens mijn herstel kreeg ik waardevolle ondersteuning van coaches, therapeuten en psychologen en heb ik diverse therapieën en methodes uitgeprobeerd.

Met deze uitgebreide ervaring heb ik een effectieve aanpak ontwikkeld die al meer dan 500 mensen succesvol heeft geholpen om te herstellen. Als je klaar bent om je herstelproces voort te zetten en weer te ontspannen, is dit programma de juiste volgende stap voor jou.

In de onderstaande video leg ik uit hoe je aan de slag kunt gaan met dit programma!

Welke tips helpen om weer te ontspannen?

Voor lange tijd kon ik mij niet meer ontspannen. Hieronder heb ik de beste tips gezet die voor mij heel goed hebben gewerkt: 

1. Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen kunnen je helpen om te ontspannen door je te helpen je ademhaling te controleren. Probeer diep in te ademen door je neus en langzaam uit te ademen door je mond. Herhaal dit enkele keren en concentreer je op je ademhaling. Dit kan helpen om je hartslag te verlagen en je geest te kalmeren.

2. Beweging

Beweging kan ook helpen om te ontspannen. Probeer een wandeling te maken, te gaan joggen of een andere vorm van lichaamsbeweging te doen. Dit kan helpen om je lichaam te ontspannen en je mind te kalmeren.

3. Ontspanningsoefeningen

Er zijn verschillende ontspanningsoefeningen die je kunt proberen om te ontspannen. Een voorbeeld hiervan is progressieve spierontspanning, waarbij je verschillende spiergroepen in je lichaam aanspant en ontspant. Dit kan helpen om spanning in je lichaam te verminderen en je te helpen ontspannen.

4. Vermijd cafeïne en alcohol

Cafeïne en alcohol kunnen je geest en lichaam stimuleren, waardoor het moeilijker wordt om te ontspannen. Probeer dit te vermijden voor meer rust.

5. Yoga of meditatie

Yoga en meditatie kunnen ook helpen om te ontspannen. Deze praktijken kunnen je helpen om je geest te kalmeren en je lichaam te ontspannen. Er zijn verschillende yogahoudingen en meditatietechnieken die je kunt proberen om te ontspannen. Je kunt bijvoorbeeld op mijn YouTube kanaal kijken voor mooie meditaties. Of doe de onderstaande meditatie!

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Waarom kan ik niet meer ontspannen?

Het kan heel goed zijn dat je op dit moment veel te veel stress ervaart en dat je daarom niet goed meer kunt ontspannen. Probeer aan de slag te gaan met het verlagen van stress om je weer meer ontspannen te voelen.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.