Niet lekker in je vel zitten: ontdek hoe jij je weer beter kunt voelen (oplossing + tips)

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist

Het niet lekker in je vel zitten is niet leuk, dat ben je waarschijnlijk wel met me eens. Je wilt je natuurlijk graag beter voelen, maar het lukt gewoon niet.

Misschien ben je al voor een lange tijd niet de persoon die je graag wilt zijn en je vraag je dan ook af wat er toch mis is. Het lijkt wel een soort neerwaartse spiraal waarin je zit.

Maar, het is nu de hoogste tijd dat jij je weer beter gaat voelen, toch? Dan zit je hier goed.

In dit artikel leg ik je namelijk de meest voorkomende oorzaken en symptomen uit waardoor jij niet goed in je vel zit. Ook geef ik een aantal praktische en diepgaande tips zodat jij je snel weer beter kunt voelen!

niet lekker in je vel zitten infographic

Niet lekker in je vel zitten symptomen

Oké, laten we eerst eens kijken naar welke symptomen kenmerkend zijn voor als je niet lekker in je vel zit. Op basis van de ervaringen met mijn cliënten en het onderzoek van Healthline komen de onderstaande symptomen het meeste voor:

  • Je voelt je onzeker over jezelf
  • Je bent sneller prikkelbaar en kunt vaak fel en emotioneel reageren
  • Je hebt een opgejaagd gevoel
  • Je voelt je schuldig naar je omgeving omdat je niet de persoon kunt zijn voor hen die je graag wilt zijn
  • Je voelt je ‘down’ en somber
  • Je kunt veel piekeren over jezelf en de situatie waar je in zit
  • Je hebt regelmatig last van hoofdpijn door stress
  • Je zit veel op je telefoon om afleiding te zoeken
  • Je wordt een beetje moedeloos
  • Je slaapt slecht door stress
  • Je hebt het idee dat je misschien wel tegen een burn-out aan zit
  • Je hebt af en toe ook last van misselijkheid door stress waardoor je niet kunt eten

Herken jij je in de bovenstaande punten? Dan is het goed om deze klachten serieus te nemen, om erger te voorkomen. Wacht niet te lang en neem gerust eens contact met me op als je graag snelle hulp wilt.

mentaal sterker worden info

Welke oorzaken kunnen ervoor zorgen dat je niet lekker in je vel zit?

Als je niet lekker in je vel zit, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk weten waarom dit het geval is.

Maar, net als bij het hebben van een burn-out of overspannenheid is er vaak niet één oorzaak, maar meerdere. Het is vaak een opeenstapeling van verschillende gebeurtenissen en oorzaken die ervoor zorgen dat je uiteindelijk niet lekker in je vel komt te zitten.

Kijk daarom eens naar de onderstaande lijst. Ik heb een aantal belangrijke oorzaken voor je op een rijtje gezet. Misschien herken jij je wel in een paar?

  • Werk wat je niet leuk vindt
  • Problemen in je relatie
  • Een ongezond leefpatroon
  • Te veel energie geven aan anderen en niet aan jezelf
  • Je hebt een ziekte gehad waar je nog niet van herstelt bent
  • Bijwerkingen van medicijnen
  • Hormoonschommelingen (vooral bij vrouwen)
  • Te lang teveel stress
  • Te hoge verwachtingen van jezelf (perfectionisme)
  • Gevoelens slecht kunnen uiten
  • Verandering van levensfase
  • Niet goed voor jezelf zorgen
  • Financiële zorgen
  • Weinig vertrouwen in jezelf en een negatief zelfbeeld
  • Niet zo goed weten wat je wilt in het leven

Al deze bovenstaande punten kunnen ervoor zorgen dat je niet lekker in je vel zit.

Natuurlijk wil je de oorzaken zo snel mogelijk aanpakken en oplossen. Vaak kan gerichte coaching je hier goed bij helpen en het proces sneller laten verlopen.

Wacht niet te lang, want als je voor een lange tijd niet goed in je vel zit, dan ligt er een burn-out op de loer.

niet lekker in je vel zitten

Zit je niet lekker in je vel omdat je in een burn-out zit?

Veel cliënten die mij komen hebben het zelf niet door dat ze al in een burn-out zitten óf naar een burn-out toe gaan. Ze voelen zich steeds minder fijn, maar ondernemen geen actie in de hoop dat het wel weer overwaait.

Uit onderzoek van TNO blijkt dat ruim 16% van de Nederlanders last heeft van burn-out klachten. Dit komt neer om zo’n 1,2 miljoen mensen.

Een burn-out sluipt er vaak een beetje in. We voelen het pas als het veel te laat is. Maar, er is natuurlijk al een heel traject aan vooraf gegaan, waaraan je kon herkennen dat je richting een burn-out ging. Het niet lekker in je vel zitten is daar een groot onderdeel van. Neem deze signalen dan ook heel serieus.

Wil je weten of jij in een burn-out zit? Doe dan de Gratis Burn-Out Test op mijn website en kom er direct achter in welk stadium je zit.

Herken je burn-out, doe de Gratis Burn-Out Test

Twijfel je nog of jij in een burn-out zit? Of wil je graag weten in welk stadium jij zit? De Gratis Burn-Out Test gaat je hier bij helpen.

Na het invullen van deze test is het direct duidelijk hoever jij erin zit en je krijgt ook advies van me mee op basis van jouw score.

niet lekker in je vel quote

Ik zit niet goed in m’n vel: heb ik hulp nodig?

Als je niet goed in je vel zit dan is het goed om jezelf af te vragen: hoe lang wil ik zo nog rondlopen? Een maand? Een jaar? Of ben je er eigenlijk wel klaar mee en wil jij je zo snel mogelijk weer goed voelen?

We hebben allemaal wel eens last van een dipje en dat is ook helemaal niet erg, maar als jij voor lange tijd al niet lekker in je vel zit, dan is er waarschijnlijk iets aan de hand. Mijn advies is dan ook: vraag om hulp.

Hulp vragen kan misschien een drempel zijn waar je overheen moet, omdat je altijd een sterk persoon bent geweest.

Maar, het zijn dan ook vaak de sterkste personen die bij mij komen omdat ze niet lekker in hun vel zitten. Ze gaan liever ‘nog even door’ en gaan op wilskracht verder. Helaas wordt het dan alleen maar erger.

Mijn ervaring:

Zelf heb ik ook voor lange tijd niet lekker in m’n vel gezeten, maar wat mij altijd heel erg heeft geholpen is om er over te praten met iemand die er verstand van heeft.

Door ‘gewoon’ over al mijn issues te praten met een coach gaf me al direct zoveel meer vrijheid en rust. Eindelijk kon het eruit wat ik al die tijd voelde. Eindelijk kon ik huilen en mezelf ontladen.

om hulp vragen quote

10 Praktische tips en oefeningen om weer lekker in je vel te zitten

De volgende tips en oefeningen gaan je helpen om weer beter in je vel te zitten. Sla deze pagina eventueel op om deze oefeningen nog eens na te lezen.

1. Ontdek de oorzaak

Het allerbelangrijkste is om te ontdekken waarom jij niet lekker in je vel zit. Het kunnen natuurlijk meerdere oorzaken zijn. Je kunt hiervoor de volgende twee oefening doen.

De eerste oefening: wanneer zat je wel lekker in je vel?

Visualiseer eens het moment en de situatie waarin je nog wel lekker in je vel zat.

  • Hoe was het toen?
  • Waar werd je blij van?
  • Hoe voelde jij je toen?
  • Wat deed je?
  • Wat waren je overtuigingen op dat moment?

Probeer zo uitgebreid mogelijk de situatie te omschrijven toen je nog wel lekker in je vel zat.

oefening niet lekker in je vel zitten

De tweede oefening: wanneer zat je niet meer goed in je vel?

Dan gaan we nu een ‘flash forward’ doen naar het moment dat het niet meer goed ging.

  • Welke concrete dingen zijn er veranderd?
  • Wat is nieuw?
  • Wat is er niet meer?
  • Hoe zijn jouw gedachten over jezelf?
  • Waar ben je boos om? Wat maakt je verdrietig? Wat zit je niet lekker?
  • Welke situaties zijn er gebeurd tussen het eerste moment en dit twee moment?

Probeer dit zo goed mogelijk te formuleren.

Voorbeeld: Petra ontdekte dat ze te weinig tijd voor zichzelf nam.

Een cliënt van me, laten we haar Petra noemen, had voor een lange periode niets aan haar hoofd en haar leven was in balans (situatie 1).

 

Toen ze zwanger werd en bevallen was van een zoontje heeft ze nooit meer die balans terug kunnen vinden omdat haar leven volledig in het teken stond van haar kleintje. Het was een zware tijd omdat haar zoontje veel aandacht vroeg. Ze cijferde haarzelf weg en nam onvoldoende tijd voor zichzelf. Ze raakte moe en opgebrand en zat niet lekker meer in haar vel (situatie 2).

 

Je kunt hier een duidelijk onderscheid zien tussen de eerste situatie en de tweede situatie. Er is iets veranderd waardoor ze in een nieuwe situatie kwam. Door dit te ontdekken kreeg ze het inzicht om meer hulp te vragen aan familie en vrienden en wat vaker de tijd te nemen voor ontspanning.

oefening over het niet lekker in je vel zitten

2. Blijf bewegen (ontspannen sporten)

Wist je dat sporten goed is om weer lekker in je vel te geraken? Uit een grootschalig onderzoek onder ongeveer 1,2 miljoen Amerikanen blijkt dat de deelnemers die regelmatige sportte beter in hun vel zaten, dan degene die dat niet deden.

Dit betekent niet dat jij je elke dag volledig in het zweet hoeft te werken. Maar een klein stukje hardlopen of versneld fietsen kan soms al voldoende zijn. Tijdens het sporten en bewegen maak je namelijk het stofje dopamine. Dit stofje wordt ook wel het gelukshormoon genoemd.

rondje lopen

3. Kies voor jezelf

Veel cliënten die mij komen vinden het moeilijk om te kiezen voor zichzelf. Ze zetten liever iemand anders op nummer 1. Ze denken vaak negatief over zichzelf en vinden het belangrijker om te zorgen voor een ander.

Maar, goed voor jezelf zorgen betekent óók dat je beter voor een ander kan zorgen. Hoe beter jij voor jezelf kunt zorgen, hoe meer profijt een ander daar ook van heeft, want je hebt meer energie om te geven.

Wanneer je van nature iemand bent die andere mensen wilt pleasen, dan voelt het heel raar om ook aan jezelf te denken. Het lijkt dan alsof je niet weet wie je dan bent, als je het niet voor anderen doet. Dit kan vervolgens weer leiden tot onzekerheid.

Om lekkerder in je vel te zitten is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt, daar gaan we mee aan de slag.

Oefening 1: maak een ‘self-care’ lijstje

Ga eens aan de slag met het maken van een lijstje met dingen die je kunt doen om beter voor jezelf te zorgen. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een mooi boek lezen
  • Een bos bloemen kopen voor jezelf
  • Een dag vrij nemen en genieten van de natuur
  • Een massage
  • Vanuit ontspanning het huis opruimen
  • Een bad nemen
  • Een dag helemaal niks moeten
  • Enzovoort

Zodra je deze lijst af hebt, kun je door naar oefening 2.

Oefening 2: wat ga je deze week doen?
Omcirkel voor jezelf eens 2 van de punten die je hebt opgeschreven die je deze week gaat doen. En zet een pijl bij wat je morgen gaat doen.

En ga dit ook echt doen!

voor jezelf kiezen quote

4. Ga lekker naar buiten

Wist je dat onvoldoende Vitamine D ervoor kan zorgen dat je niet lekker in je vel zit? Dit blijkt uit internationaal onderzoek. Ga daarom eens wat vaker naar buiten en geniet van de buitenlucht als het zonnetje schijnt.

Wandelen door de natuur is namelijk heel erg gezond voor je mentale gezondheid blijkt weer uit dit onderzoek.

Dus woon je dichtbij het strand? Ga dan lekker eens een frisse neus halen. Of woon je vlakbij het bos? Wat houdt je nog tegen? Het is goed voor je!

vrouw is in de natuur

5. Ga aan de slag en wacht niet te lang

Je zit niet lekker in je vel, dat is een feit. Maar wist je ook dat jij de enige bent die er weer voor kan zorgen dat jij je weer wat beter voelt? Niemand anders kan dit voor je doen. Jij moet zelf de stappen zetten.

Het is belangrijk dat je niet te lang wacht. Hopen dat ‘het wel weer overwaait’ kan soms een goede houding zijn, maar niet als je al lange tijd niet lekker in je vel zit.

Wanneer je voor jezelf de oorzaken hebt ontdekt (oefening 1), kun je vervolgens aan de slag om deze oorzaken aan te pakken.

Oefening:
Stel jezelf eens de volgende vragen:

  1. Wat heb ik nodig om me weer beter te voelen?
  2. Wat zou eventueel een mogelijkheid kunnen zijn?
  3. Voelt dit goed? Ga het dan doen!

Kom je hier niet uit omdat de oplosser dieper zit dan deze vraag, neem dan gerust contact op.

man springt in de lucht van blijdschap

6. Vergroot je eigenwaarde

Een belangrijk aspect om je weer beter te voelen is om je eigenwaarde te vergroten.

Eigenwaarde betekent volgens het Marriam-Webster:
“Het gevoel dat je een goed mens bent die het verdient om met respect behandeld te worden”.

Veel van mijn cliënten schatten zichzelf helaas niet op waarde. Ze verspillen veel tijd en energie aan het piekeren over hoe anderen over hen denken. Ze vinden het belangrijk dat anderen hen goedkeuren, zodat ze zichzelf meer gewaardeerd voelen.

Eigenwaarde gaat erom dat jij jezelf leert waarderen, om wie je bent. Je behandelt jezelf met respect en je vindt dat je dit ook verdient van anderen.

Bekijk de onderstaande video dat gaat over eigenwaarde.

7. Tip: accepteer dat het niet altijd gaat zoals je wilt

Soms kunnen we een flinke baaldag hebben. Niet elke dag kan de zon schijnen en dat is maar goed ook, want het draait allemaal om balans. Zonder het donker weten we niet wat licht is.

Mijn overtuiging is dat we niet elke dag super gelukkig kunnen zijn, maar dat geeft ook niet. Het leven is er om van te groeien en je geluk te vinden in de kleine dingen. Als we leren om te accepteren dat we ons soms niet lekker voelen, nemen we al een groot deel van deze pijn weg en staan we open voor meer geluk.

Heb je voor langere tijd last van klachten en ‘baaldagen’ neem dan even contact op, dan is er waarschijnlijk wel wat verandering nodig.

soms zit het mee quote

8. Download Snel Stress Herstel ebook

Als je niet lekker in je vel zit en je ervaart veel stress, dan is het zinnig om mijn gratis ebook ‘Snel Stress Herstel’ te downloaden.

In dit ebook leg ik je stap-voor-stap uit hoe jij weer lekkerder in je vel kunt zitten door middel van een holistische methode. Deze methode laat je in 30 dagen ont-stressen waardoor jij je automatisch weer beter gaat voelen.

Je kunt hier het ebook ‘Snel Stress Herstel’ op deze pagina downloaden. Kost je niets!

snel stress herstel download

9. Kies voor de juiste voeding

Voeding heeft een belangrijke invloed op hoe wij ons voelen en hoe wij in ons vel zitten. Veel ongezond voedsel zal ons minder goed laten voelen, maar voeding is meer dan alleen eten en drinken.

Voeding gaat om alle dingen die ons voeden. Dit kunnen bepaalde activiteiten zijn waar je veel energie van krijgt, of bepaalde personen waar jij je prettig bij voelt. Alles wat ons voedt aan energie mogen we scharen onder voeding.

Oefening:
Probeer eens te achterhalen of jij op dit moment de dingen doet waar je energie van krijgt (wat jou voedt) of dat er toch veel energielekken zijn waardoor jouw energie wordt leeggezogen en je niet lekker in je vel zit. Welke dingen zijn dit?

vrouw zit niet lekker in haar vel

10. Beoefen meditatie en mindfulness

Er zijn veel verschillende ontspanningsoefeningen, maar niets is zó effectief als meditatie.

Ik heb al verschillende coachsessies meegemaakt waarbij ik een meditatie deed met een cliënt en er transformaties plaatsvonden van paniekaanvallen naar rust. Met slechts één meditatie.

Dat is wat meditatie met je kan doen. Als je meditatie nog niet beoefent kan ik je echt aanraden om dit regelmatig te gaan doen. Je kunt naar mijn YouTube kanaal als je dat wilt of de onderstaande meditatie doen.

Wil jij weer lekker in je vel zitten? Ik kan je hierbij helpen als je dat wilt.

Ik heb al vele cliënten mogen helpen met het oplossen van paniekaanvallen tot het niet lekker in je vel zitten. Je kunt een aantal van dit soort coachingsverhalen hier lezen.

Vaak kunnen we zo in onze eigen patronen en routine zitten, dat we het zelf niet doorhebben waarom we niet lekker in ons vel zitten. Alles lijkt toch te kloppen? Maar toch voel jij je niet zo. Een goede coach kan je hierbij helpen door dit te spiegelen en je op een liefdevolle manier te confronteren met je eigen handelen.

Als jij je weer lekkerder wilt voelen, dan is inzicht in de huidige situatie enorm belangrijk. Daar begint het mee: je wilt je eerst de oorzaak achterhalen van je klachten zodat je vervolgens een plan kunt maken hoe je dit kunt oplossen.

Als je wilt dat ik je hier bij help, neem dan gerust eens contact op. Ik sta je graag te woord en help je graag verder.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.