Ochtenddepressie overwinnen? Zo doe je dat!

Geschreven door: Nick de Waard

Heb je last van een ochtenddepressie, dan wil je dit natuurlijk graag overwinnen. Je wilt natuurlijk liever fit en vrolijk wakker worden en zin in de dag hebben. 

Gelukkig kun je een ochtenddepressie weer overwinnen!

In dit artikel leg ik alles uit over de oorzaak van een ochtenddepressie en welke tips je gaan helpen in je herstel.

Ochtenddepressie overwinnen

Wat is een ochtenddepressie?

Een ochtenddepressie is een vorm van depressie waarbij je ’s ochtends last hebt van sombere gevoelens en een gebrek aan energie. Het kan dan zijn dat je ’s ochtends moeite hebt om op te staan, je lusteloos voelt en weinig zin hebt om aan de dag te beginnen.

Vaak gaat een ochtenddepressie gepaard met slaapproblemen, zoals niet kunnen slapen door stress of juist te vroeg wakker worden. Ook kan het zijn dat je concentratievermogen minder is en dat je prikkelbaar bent, dit is dan vooral in de ochtend.

Een ochtenddepressie kan verschillende oorzaken hebben. Dit kan een gebrek aan energie, stress of slecht slaappatroon zijn. Over het algemeen zijn de mensen met teveel stress gevoeliger voor een ochtenddepressie.

Welke symptomen horen bij een ochtenddepressie?

Hieronder vind je een lijst met mogelijke symptomen van een ochtenddepressie:

  • Somberheid en lusteloosheid in de ochtend
  • Moeite met opstaan en weinig energie hebben
  • Stress en angst
  • Slaapproblemen, zoals moeite met inslapen of te vroeg wakker worden
  • Verminderd concentratievermogen en prikkelbaarheid
  • Verstoring van het dag- en nachtritme
  • Verminderde eetlust of juist meer behoefte aan eten
  • Gevoelens van hopeloosheid, wanhoop of een opgejaagd gevoel

Als je last hebt van een ochtenddepressie dan is het goed om dit eerst met je huisarts te achterhalen. Mogelijk is er een andere oorzaak.

ochtenddepressie

Wat is de invloed van stress op een ochtenddepressie?

Wist je al dat stress een belangrijke rol kan spelen bij het ontstaan van ochtenddepressie. Wanneer je last hebt van stress, kan dit namelijk leiden tot slaapproblemen en een verstoorde biologische klok. Dit kan er vervolgens voor zorgen dat je ’s ochtends moeite hebt met opstaan en dus last hebt van een sombere stemming.

Een ander effect van stress is dat het de aanmaak van cortisol verhoogt. Cortisol noemen we ook wel het ‘stresshormoon’ dat wordt geproduceerd door de bijnieren en dat een rol speelt bij de stressreactie. Een teveel aan cortisol kan namelijk leiden tot een verstoring van de hormoonbalans en vermoeid, wat weer kan leiden tot een depressie.

Het is dus wel duidelijk dat stress kan een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van ochtenddepressie. Ik adviseer je dan ook om stress zoveel mogelijk te vermijden en te zorgen voor een gezonde leefstijl met voldoende slaap, gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging.

Komt jouw ochtenddepressie voort uit stress? Ontdek het met de Gratis Stress Test!

Stress is voor veel mensen tegenwoordig een grote oorzaak van een ochtenddepressie. Maar is dit bij jou ook het geval? Dat kun je nu super gemakkelijk ontdekken met mijn Gratis Stress Test.

Klik op de onderstaande knop en ontdek hoe hoog jouw stresswaarden zijn.

Ook ik heb een ochtenddepressie gehad

In mijn burn-out heb ik heel veel last gehad van allerlei verschillende klachten. Ik was snel moe, had weinig energie en had ook geregeld last van een ochtenddepressie. Bij mij kwam dit allemaal voort uit stress.

Zodra ik wakker werd had ik geen zin in de dag. Ik moest mezelf echt uit bed tillen. Geen zin om te eten, geen zin om uit bed te gaan, geen zin nergens in. 

Uiteindelijk moest ik toch door met m’n leven en was het voor mij belangrijk om weer levenslust te vinden. Door aan te slag te gaan met mijn stress-triggers is het uiteindelijk gelukt om dit te overwinnen. Ik ging doen waar ik blij van werd en dat gaf ook weer nieuwe energie.

Soms is het even zoeken naar waar je weer energie kunt vinden, gelukkig kan ik je hierbij helpen. Het Stress & Angst Vrij Programma kun je volgen om een ochtenddepressie te overwinnen.

man heeft ochtenddepressie

Hoe kom je van je ochtenddepressie af? Enkele tips die helpen!

Ochtenddepressie kan een uitdaging zijn om mee om te gaan, vooral als het je dagelijkse routine beïnvloedt. Hier zijn enkele adviezen die ik je wil meegeven om dit te overwinnen

  • Sta op op een vast tijdstip: probeer elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan, zelfs in het weekend. Dit helpt je lichaam om een regelmatige slaapcyclus te ontwikkelen en kan je helpen om je beter te voelen in de ochtend. Ook als je geen zin hebt, sta gewoon op.

  • Zorg voor voldoende slaap: probeer minstens zeven tot acht uur slaap per nacht te krijgen. Ga dus niet te laat naar bed en hou je daar aan. 

  • Start met een ontspanningsoefening: wakker worden en een ontspanningsoefening doen kan ervoor zorgen dat je mind en gedachtes weer rustig worden. Dit kan voor helderheid zorgen waardoor je weer fris tegen die nieuwe dag aan kunt kijken. Op mijn YouTube kanaal kun je veel oefeningen doen.
  • Eet een gezond ontbijt: een gezond ontbijt kan je helpen om je dag goed te beginnen. Een lichtverteerbaar ontbijt kan je helpen om een energiekere start van je dag te krijgen.

  • Maak tijd voor lichaamsbeweging: veel onderzoeken laten zien dat lichaamsbeweging zorgt voor verfrissende energie. Probeer in de ochtend een wandeling te maken van minstens 30 minuten. Dit gaat je echt helpen. 

  • Praat met een professional: als je ochtenddepressie lang aanhoudt, dan is het aan te raden om contact op te nemen met een professional. Het is niet erg om hulp te zoeken, we hebben het allemaal soms nodig.

Met deze tips kun je hopelijk je ochtenddepressie verminderen en je dag beter beginnen. Onthoud dat het belangrijk is om voor jezelf te zorgen en hulp te zoeken als je het nodig hebt.

ochtenddepressie quote

Direct aan de slag om je ochtenddepressie te verminderen?

Vandaag kun je al beginnen met het verminderen van ochtenddepressie, en ik ben hier om je daarbij te helpen.

Ik heb het Stress & Angst Vrij Programma ontwikkeld voor mensen die vaak somber wakker worden. Dit programma helpt je de oorzaken van deze gevoelens te ontdekken en biedt concrete stappen om ze aan te pakken.

Dit programma is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en mijn acht jaar lange herstelreis van een burn-out, waarbij ik vaak met een zwaar gevoel wakker werd. Tijdens mijn herstel kreeg ik waardevolle ondersteuning van coaches, therapeuten en psychologen en probeerde ik talloze therapieën en methodes uit.

Met deze uitgebreide ervaring heb ik een effectieve methode ontwikkeld die al meer dan 500 mensen succesvol heeft geholpen te herstellen. Als je klaar bent om verder te werken aan je herstel, is dit programma de juiste volgende stap voor jou.

In de onderstaande video leg ik uit hoe je aan de slag kunt gaan met dit programma!

Liever intensieve hulp?

Als je het gevoel hebt dat je er zelf niet meer uit komt, dan kan ik me goed voorstellen dat je liever wat intensievere hulp wilt. Gelukkig kun jij je aanmelden voor mijn 1-op-1 coaching

Deze coaching is erop gericht om jou te helpen in je herstel. Als je graag wilt weten wat ik voor jou kan betekenen, neem dan even contact met me op!

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Waarom heb ik last van een ochtenddepressie?

Een ochtenddepressie komt vaker voor dan dat je denkt. De meeste mensen die last hebben van een ochtenddepressie zijn vaak erg vermoeidheid en hebben een verhoogd stresslevel. Om de exacte reden te achterhalen waarom jij een ochtenddepressie hebt is het verstandig om dit samen met een professional uit te zoeken.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.