Onrust in je hoofd? Zo krijg je weer je hoofd leeg (+ 10 tips)

Geschreven door: Nick de Waard

Onrust in je hoofd is erg vervelend en ook vermoeiend. Elke dag continu gedachten ervaren, daar wordt niemand blij van. Daarom kan ik me goed voorstellen dat je hier zo snel mogelijk van wilt herstellen.

Gelukkig ben je hier aan het goede adres, want ik weet namelijk exact hoe het voelt om onrustig te zijn.

In dit artikel lees je exact hoe de onrust ontstaat, wat de gevolgen zijn en hoe je vervolgens weer rust in je hoofd krijgt

onrust in je hoofd info

Wat veroorzaakt onrust in je hoofd?

Er zijn verschillende oorzaken die kunnen bijdragen aan de onrust in je hoofd. Ik heb de meest voorkomende oorzaken voor je op een rijtje gezet.

  • Stress: stressvolle situaties op je werk, in je persoonlijke relaties of andere belangrijke aspecten van het leven kunnen leiden tot drukte in je hoofd. De constante prestatiedruk en het altijd maar ‘aan’ staan zorgt voor dat onrustige gevoel.
  • Angst en zorgen: het is algemeen bekend dat veel piekeren ons onrust geeft. Als je veel angsten hebt, je veel zorgen maakt of last hebt van onverwerkte trauma’s dan kan dat leiden tot onrustige gedachten. De constante stroom van piekerende gedachten zorgt voor chaos in je hoofd.
  • Slaapproblemen: ook een gebrek aan slaap of een slaapstoornis kunnen ervoor zorgen dat je geest overbelast raakt en daar kun je onrust van ervaren. Daarom is het belangrijk om goed te slapen. Heb je moeite met slapen? Lees dan dit artikel: niet kunnen slapen door stress
  • Overmatig gebruik van technologie: tegenwoordig worden we blootgesteld aan veel technologie. We besteden veel tijd aan digitale apparaten zoals smartphones, tablets en computer. Al deze apparaten zorgen voor prikkels die voor onrust in je hoofd kunnen zorgen. Dit kan leiden tot mentale oververmoeidheid en piekergedachten. 
  • Ongezonde levensstijl: tot slot zorgt een ongezonde leefstijl ook voor onrust in je hoofd. Het is aan te raden om een gezond dieet te hanteren, regelmatig te bewegen en gezonde vitamines te nemen. Vermijd ook het gebruik van cafeïne of alcohol.

Heb je veel last van stress symptomen? Ontdek aan welke symptomen je stress kunt herkennen in dit artikel: Stress Symptomen.

onrust in je hoofd

Wat zijn de gevolgen van onrust in je hoofd?

Onrust in je hoofd kan verschillende gevolgen hebben, zowel op mentaal als op fysiek niveau. Het kan je leven flink negatief beïnvloeden. Hier zijn enkele mogelijke gevolgen die ik vaak terugzie bij cliënten:

  • Slechte concentratie en focus: de chaos in je hoofd kan ervoor zorgen dat jij je minder goed kan concentreren op je taken, werk of je studie. Je merkt dat je sneller afgeleid bent en dat het moeilijk is om je aandacht ergens op te richten. 
  • Meer angst en spanning: onrust in je hoofd kan ook zorgen voor meer angst en een verhoogde spanning. Daarnaast kan het ook zorgen voor een onrustig gevoel in je lichaam door alle stress.
  • Slaapproblemen: als we ons onrustig voelen kunnen we last krijgen van slaapproblemen zoals slapeloosheid of vallen we moeilijk in slaap. Dit komt omdat je gedachten actief blijven als je in je bed ligt en dit zorgt voor een verstoorde nachtrust. 
  • Vermoeidheid en mentale uitputting: de grootste energievreter zijn toch wel onze gedachten. Wat veel mensen niet weten is dat piekeren heel veel energie kost en het kan zelfs leiden tot mentale uitputting en oververmoeidheid. 
  • Negatieve stemming en prikkelbaarheid: daarnaast kan chaos in je hoofd ook zorgen voor negatieve gevoelens, prikkelbaarheid en een opgejaagd gevoel. Misschien herken je het wel dat je sneller boos bent dan normaal? Dat kan komen door alle onrust die je ervaart. Het kan dan heel moeilijk zijn om positief te blijven.
  • Verminderde productiviteit: als je geen rust in je hoofd hebt dan kan dat leiden tot een verminderde productiviteit op je werk of in andere taken. Je doet langer over een opdracht dan dat je gewend bent. Ook kun je opmerken dat je sneller fouten maakt. 
  • Fysieke symptomen: tot slot kan de drukte in het hoofd ook fysieke symptomen veroorzaken, zoals hoofdpijn, spierspanning, maagklachten of een verhoogde hartslag. Dit komt omdat mentale onrust ook een impact kan hebben op je lichamelijke welzijn.

Het is goed om deze klachten heel serieus te nemen. Een onrustig gevoel in je hoofd is namelijk een duidelijk signaal dat er iets niet goed loopt in je leven. Om erger te voorkomen wil je dit vroegtijdig aanpakken.

Heb je veel last van stress? Lees dan: chronische stress verminderen

vrouw is onrustig

Onrust in je hoofd kan een vicieuze stress- en angstcirkel triggeren

Chaotisch en druk in je hoofd zijn kan zorgen voor meer angst en stress. Dit komt omdat de onrust ons angstig kan maken omdat we vaak niet weten wat er is en wat er gebeurt. We voelen ons namelijk niet normaal en dit maakt ons angstig.

Deze angst zorgt vervolgens voor stress en deze stress versterkt vervolgens de onrust. Je kunt dan in een soort vicieuze cirkel raken, dat ziet er vaak als volgt uit:

onrust in je hoofd angst en stress cirkel

In de praktijk ziet deze cirkel er dan zo uit:

  • Als we onrust en chaos in ons hoofd ervaren, kunnen we het gevoel hebben dat we de controle verliezen en niet weten wat we moeten doen.
  • Dit geeft ons vervolgens nieuwe angst en paniek, vooral in stressvolle situaties.
  • En deze angst en paniek veroorzaken op hun beurt weer meer stress, wat leidt tot meer onrust.

Persoonlijke ervaring:
Ik heb ongeveer 8 jaar lang heel veel onrust en drukte in mijn hoofd gehad. Ik was altijd druk in mijn hoofd en dit zorgde voor een enorm stressvol en angstig leven. Soms was het zelfs zo’n chaos dat het resulteerde in een paniekaanval omdat ik last had van chronische angst. Absoluut geen pretje.

 

Onrustig zijn in mijn hoofd zorgde ervoor dat ik van weinig dingen nog kon genieten, overal waar ik was nam ik de chaos mee. Het maakte niet uit waar ik was, want ik was onrustig en gestrest. Hierdoor ging ik steeds meer situaties vermijden omdat het me gewoon niet meer lukte om te genieten.

 

Na verloop van tijd, met veel vallen en opstaan, is het uiteindelijk gelukt om weer rustig te worden in m’n hoofd en met alle lessen die ik daarbij geleerd heb help ik nu mensen om ook weer rust te ervaren. Dit doe ik middels mijn 1-op-1 coaching en met mijn online programma’s.

Als jij ook last hebt van een drukkend gevoel in je hoofd, dan is het goed om dit heel serieus te nemen. Als je niets veranderd is de kans groot dat het steeds erger wordt. Het is een duidelijk signaal van je lichaam dat je ver over je grenzen gaat. Daarom is het goed om zo snel mogelijk uit die vicieuze cirkel te stappen.

In de onderstaande video leg ik nog meer uit over het doorbreken van deze vicieuze cirkel.

Ervaar je veel drukte in je hoofd omdat je in een burn-out zit?

Elke burn-out begint altijd bij onrust. Geen enkele burn-out ontstaat vanuit ontspanning. Daarom is een veelvoorkomende klacht van mensen die in een burn-out zitten dat ze onrust in het hoofd ervaren. 

Als we niets veranderen aan de drukte, dan blijft het zoals het is. En na verloop van tijd kan het zelfs leiden tot surmenage en uiteindelijk een burn-out.

Het is dan ook cruciaal om naar je lichaam te luisteren, niet morgen, maar nu. Grote kans dat jij je in een vroeg stadium van een burn-out bevindt, of al verder gevorderd bent. 

Herken je burn-out, doe de Gratis Burn-Out Test

Twijfel je nog of jij in een burn-out zit? Of wil je graag weten in welk stadium jij zit?

De Gratis Burn-Out Test gaat je hier bij helpen. Na het invullen van deze test is het direct duidelijk hoever jij erin zit en je krijgt ook advies van me mee op basis van jouw score.

Praktische tips voor meer rust in je hoofd

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen voor meer rust in je hoofd. Ik heb de beste tips voor je opgesomd:

  • Start met mindfulness: leer middels mindfulness om bewust aanwezig te zijn in het moment, zonder enige oordeel. Als je een rondje loop let dan op de bomen en voel de wind door je haren, dat is mindfulness. Dit zorgt automatisch voor meer rust in je hoofd.
  • Houd een dagboek bij of schrijf je gedachten en zorgen op: door elke dag een dagboek bij te houden kun jij je gedachten van je af schrijven. Dit helpt om weer rustiger te worden in je hoofd.
  • Beperk digitale afleiding: zorg voor minder prikkels van je telefoon, televisie of andere digitale afleiding. Soms is het ook goed om een digitale detox te doen. Hoe minder prikkels, hoe meer rust.
  • Leer grenzen stellen: een ander belangrijk punt voor meer rust in je hoofd is om duidelijk je grenzen te stellen. Je hoeft niet overal bij te zijn en ‘nee’ is ook een antwoord. Het is belangrijk om je tijd en energie te beschermen. Als we ons weer een beetje beter voelen, maar we geven alle energie weer weg, wat voor nut heeft dat dan? Leer je grenzen stellen voor meer rust.
  • Doe aan lichaamsbeweging: regelmatige lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je stress kan verminderen. Dit komt omdat er endorfines vrij worden gemaakt waar je mind rustiger en kalmer wordt. 
  • Creëer een rustgevende omgeving: zorg voor een plek in je huis waar je tot rust kan komen. Je kunt deze ruimte aankleden met mooie kaarsen, planten of rustgevende muziek. Dit mag een ruimte zijn waar jij je dagelijks even kunt terugtrekken om op te laden voor meer ontspanning.
  • Start met stress ontladen: wist je dat we opgebouwde stress weer kunnen ontladen? Heel gemakkelijk en simpel te doen. Wil je weten hoe? Bekijk dan mijn video over stress ontladen op YouTube.
  • Leer ademhalingstechnieken: diepe ademhalingsoefeningen kunnen ervoor zorgen dat je stress kunt verminderen waardoor je meer rust krijgt in je hoofd. Je kunt een aantal ademhalingstechnieken doen in mijn blog over ontspanningsoefeningen.
  • Zoek steun en hulp: praat met vrienden, familie of een coach over je zorgen en klachten. Door het delen van je gevoelens kun je al direct een gevoel van verlichting ervaren. 
  • Mediteer regelmatig: mijn advies is om regelmatig te mediteren. Soms kunnen een paar minuten per dag al direct voor meer rust in je hoofd zorgen. Ik mediteer zelf elke dag en zou nooit meer zonder willen. Je kunt mijn onderstaande meditatie doen, of de meditaties op mijn YouTube kanaal. Je kunt ook mijn meditatie cursus doen.

Onrust in je hoofd kan ook voor duizeligheid zorgen.

Wat ik van veel cliënten hoor, die last hebben van onrust in hun hoofd, is dat ze hier ook vaak duizeligheid door alle stress bij ervaren.

Dit komt omdat stress, onrust en angst ervoor zorgt dat ons lichaam in de vecht-of-vlucht modus komt te staan. Het zet zich schrap. Hierdoor ontstaat er een verhoogde spierspanning en dit zorgt er vervolgens voor dat de bloedtoevoer naar ons hersenen kan afnemen en duizeligheid kan veroorzaken.

Daarnaast kunnen teveel prikkels de onrust in je hoofd extra versterken doordat ons brein veel te hard moet werken om dit allemaal te verwerken en als dit het niet aankan, kun je duizelingen ervaren.

vrouw is onrustig

Van onrust in je hoofd naar meer rust? Ik kan je helpen.

Als je veel onrust ervaart in je hoofd dan kan ik me goed voorstellen dat je hier zo snel mogelijk weer van wilt herstellen. Soms kan het een zoektocht zijn naar wat wel en niet werkt voor jou en dan kan een coach je enorm goed helpen.

Ik heb zelf namelijk die route al eens bewandeld dus ik durf inmiddels wel te zeggen dat ik weet wat wel en niet helpt voor jou. Middels gesprekken, inzichten en verschillende technieken kan ik je helpen om stap voor stap meer rust in je hoofd te krijgen.

Ben je benieuwd hoe ik je kan helpen? Neem dan gerust even contact op voor advies.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Wat helpt tegen de onrust in m’n hoofd?

Er zijn verschillende technieken die je helpen voor meer rust in je hoofd. Denk bijvoorbeeld aan: mindfulness, meditatie of ademhalingsoefeningen. Maar ook een wandeling kan je al direct meer rust geven. Het is belangrijk dat je ontdekt wat voor jou het prettigst is.

Waarom is mijn hoofd zo onrustig?

Er zijn verschillende oorzaken waar je hoofd zo onrustig aanvoelt. Dit kan onder ander zijn door het werk, stress, prestatiedruk, teveel prikkels, slaapgebrek, angst of emotionele disbalans. Het is goed om deze klachten heel serieus te nemen om erger te voorkomen.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.