Onrustig gevoel in je lichaam? Zo kom je van de onrust in je lijf af.

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist

Ken je dat gevoel, dat je maar niet tot rust kunt komen? Je ervaart een niet te plaatsen onrustig gevoel in je lichaam, zit hoog in je ademhaling en je kan maar geen ontspanning vinden.

Een continu onrustig gevoel in je lichaam is iets waar heel veel mensen tegenwoordig mee lopen. We zijn tegenwoordig zo gehaast en gestrest dat we moeite hebben om weer te ontspannen.

Ik heb zelf ook voor een lange periode een onrustig gevoel in m’n lijf gehad, dus ik weet precies wat je voelt. Gelukkig is er een oplossing die ik met je ga delen.

In deze blog leg ik je namelijk exact uit hoe dit onze rustige gevoel in je lichaam ontstaat en hoe je weer van deze onrust af kunt komen!

onrustig gevoel in je lichaam infographic
onrustig gevoel in je lichaam

Herken jij je in de volgende symptomen die horen bij een onrustig gevoel in je lichaam?

Je kunt een onrustig gevoel in je lijf herkennen aan de volgende symptomen:

Als jij enkele van de bovenstaande punten ervaart, dan is het zeker dat je nog veel onrust in je lijf hebt dat eruit mag.

onrustig gevoel in je lichaam quote

Hoe ontstaat een onrustig gevoel in je lichaam?

Het onrustige gevoel in je lichaam dat je ervaart komt voort uit stress. Uit onderzoek van Achmea blijkt dat 9 op de 10 mensen dagelijks stress ervaart. De mate waarin mensen stress ervaren verschilt van persoon tot persoon.

We ervaren een continu onrustig gevoel in ons lichaam omdat we gewend zijn om altijd ‘aan’ te staan en door te gaan. We willen veel in dit leven en het liefst gister al. We weten eigenlijk niet zo goed meer wat ontspanning is, omdat we moeite hebben om in diepe ontspanning te komen. We mediteren misschien af en toe (eventjes), maar toch merken we dat we onrustig blijven. Dit komt omdat we te hard gaan en te veel willen doen zonder dat daar échte, lange ontspanning tegenover staat.

Het onrustige gevoel in ons lichaam dat we ervaren is niet iets dat uit de lucht komt vallen. Het is vaak een opeenstapeling van stress. Die stress is er al een tijdje, alleen we zijn er ons niet bewust van. We voelen deze stress pas op het moment dat we stressklachten gaan voelen.

Als jij op dit moment stressklachten ervaart, neem dit dan heel serieus.

‘Het waait wel weer over’ is een uitspraak die ik vaak hoor, maar in 99% van de gevallen is dit niet wat gebeurt. Neem gerust contact met me op, want soms kan begeleiding ervoor zorgen dat je wél weer kunt ontspannen.

meid ligt onrustig op bed

Ervaar je veel onrust in je lichaam door stress? Doe dan deze oefening!

Wist je al dat er een hele simpele maar effectieve oefening is om stress te ontladen? Je kunt namelijk letterlijk stress ontladen en je lichter voelen door het trillen van je lichaam.

Ik laat het je zien in deze onderstaande oefening!

Niet te plaatsen onrustig gevoel in mijn lijf

Zodra we voor een lange tijd onder stress staan gaan we de stress als ‘normaal’ ervaren. We weten niet beter dan dat we stress ervaren. Het lijkt daardoor dat we ons goed voelen, terwijl we eigenlijk een sluimerend, onrustig gevoel in ons lichaam hebben.

Als jouw onrustige gevoel in je lijf niet te plaatsen is, dan is de kans heel groot dat je ‘gewend’ bent aan de stress. Je weet niet beter. Veel cliënten die bij mij komen zijn ook onrustig. Ze hebben voor een lange tijd onder stress geleefd en hebben daarom moeite om weer terug te gaan naar de ontspanning. Ze zijn de stress zo gewend dat ze, als ze minder stress voelen, ze zich al beter voelen.

Maar, let op: ontspanning is iets heel anders dan je ‘minder onrustig voelen’.

  • Ontspanning is dat je echt relaxt en tevreden bent, dat je energiek bent en uitgerust wakker wordt.
  • ‘Minder stress ervaren’ betekent dat je nog steeds onrustige klachten ervaart, maar daar niet heel veel last van hebt. Of met ups en downs. Dat betekent dus dat die klachten er nog wel zijn en dat jij je dus nog veel beter kunt voelen.

De vraag is alleen: ben je bereid om dat te ontdekken? Durf jij die stap te zetten om dat onrustige gevoel nu eindelijk eens écht om te buigen naar diepe ontspanning?

Je kunt je echt nog zoveel beter voelen als je nu een niet te plaatsen onrustig gevoel in je lichaam ervaart. Soms kan de juiste begeleiding dit proces alleen maar versnellen.

vrouw met niet te plaatsen onrustig gevoel in haar lichaam

Onrustig gevoel in mijn lichaam: ben ik overprikkeld?

Bij overprikkeling is er sprake van een teveel aan informatie dat door onze hersenen niet verwerkt kan worden. Dit kan een onrustig gevoel in je lijf geven omdat je moeite hebt om helder na te denken en de juiste keuzes te maken hierdoor ontstaat er stress.

Als je overprikkeld bent kun je dat herkennen aan de volgende kenmerken:

  • Je bent gevoeliger voor input zoals licht en geluid.
  • Je ervaart meer prikkels dan voorheen (alles lijkt soms een beetje op je af te komen)
  • Naar de supermarkt gaan is niet bepaald een pretje
  • Je hebt moeite om geconcentreerd te zijn (als je bijvoorbeeld in gesprek bent of aan het werk)
  • Je hebt moeite om dingen te onthouden.
  • Logisch nadenken is ook af en toe een uitdaging
  • Je bent mentaal moe
  • Ook ben je sneller geïrriteerd en heb je soms last van hoofdpijn door stress

Herken jij je in een paar van de bovenstaande punten? Dan kan het goed zijn dat je overprikkeld bent en dat daar het onrustige gevoel in je lichaam vandaan komt. Te lang overprikkeld zijn kan uiteindelijk ook leiden tot een burn-out. Dus onderneem actie om erger te voorkomen.

Mijn eigen ervaring:
Toen ik in mijn burn-out zat was naar de supermarkt gaan voor mij echt een hel. Ik hoefde maar in de supermarkt te staan en alles en iedereen leek op mij af te komen. Alle kleuren, lichtjes en personen kwamen als een soort waas voorbij. Misschien herken je ook dat gevoel wel? Ik weet precies hoe jij je voelt, want heb het zelf ook meegemaakt.

Vrouw is overprikkeld en onrustig

Piekeren en die eindeloze stroom aan gedachten zorgen ook voor onrust

Toen ik in mijn burn-out zat was ik Koning Piekeren. Ik kon me werkelijk over alles druk maken. Tot de kleinste details aan toe. Het was als een trein dat geen remmen had, het denderde maar door en door.

Die eindeloze stroom aan gedachten is iets dat ons letterlijk kan leegslurpen met energie en ons een onrustig gevoel in ons lichaam kan geven. Het is als een aapje dat alle kanten op springt. Om meer rust te krijgen moeten we zorgen dat we deze Mind tot rust krijgen.

Hoe krijg je de Mind tot rust? Door niks te doen.

Zie het als een modderpoel dat vanzelf weer helder wordt als het met rust gelaten wordt. Zo ook met onze Mind. Het wordt vanzelf weer rustig als we het laten gaan.

Hoe kunnen we het laten gaan?

Door stil te zijn. Niet in gevecht te zijn. Maar door gewoon te ademen en te zijn. Natuurlijk is dit oneindig subtiel en komen er veel vragen omhoog, dat is ook logisch. Maar de kern blijft: stil zijn.

Onderstaande video van Alan Watts omschrijft prachtig hoe je de mind weer tot stilte kunt krijgen.

Ik voel me onrustig in mijn lichaam, zit ik in een burn-out?

Een van de meest voorkomende symptomen van een burn-out is een continu gevoel van onrust in je lichaam. Het niet kunnen ontspannen, wat je ook lijkt te proberen. Uit onderzoek van TNO blijkt dat in 2020 maar liefst 1,2 miljoen mensen last hadden van burn-out klachten.

Een burn-out ontstaat niet plotseling, het is vaak een gevolg van een lange periode met veel onrust en stress. Een burn-out sluipt er vaak een beetje in, zonder dat je het heel erg doorhebt. We merken het pas dat we in een burn-out zitten als het te laat is en we heftige stress- en angstklachten ervaren.

Je kunt ontdekken of je in een burn-out zit mijn met Gratis Burn-Out Test. Ik wil je vragen om deze test eerlijk in te vullen. Vaak hebben we de neiging om dingen te bagatelliseren, maar daar schieten we niks mee op. Het is goed om de realiteit onder ogen te zien, want alleen vanuit de werkelijkheid kun je gaan herstellen.

Herken je burn-out, doe de Gratis Burn-Out Test

Twijfel je nog of jij in een burn-out zit? Of wil je graag weten in welk stadium jij zit? De Gratis Burn-Out Test gaat je hier bij helpen.

Na het invullen van deze test is het direct duidelijk hoever jij erin zit en je krijgt ook advies van me mee op basis van jouw score.

Hoe kom je weer van je onrustige gevoel in je lichaam af? Praktische tips

Er zijn een aantal praktische tips die jou helpen om van dat onrustige gevoel in je lijf af te komen.

  • Ontdek je stresstriggers
    Waar komt dit onrustige gevoel in je lichaam vandaan? Waardoor ervaar ik stress? Welke gedachten zijn daaraan gekoppeld? Welk gedrag vertoon ik?
  • Zorg dat je weer grip krijgt op stress
    Ga aan de slag met deze stresstriggers en los ze op door opzoek te gaan naar de juiste oplossing.
  • Stap voor stap
    Probeer niet alles in één keer te doen, maar zorg ervoor dat je stap voor stap je taken afmaakt.
  • Neem meer rust
    Een tegenhanger van een onrustig gevoel is natuurlijk dat je leert om weer te ontspannen.
  • Neem minder prikkels tot je
    Gooi die telefoon even weg, verwijderd eens wat social media apps. Het helpt echt.
  • Doe meer dingen die je leuk vindt
    Het leven is ook om van te genieten. Vaak ‘gunnen’ we onszelf niet om het leuk te hebben, maar probeer eens wat vaker dingen te doen waar je écht blij van wordt.
  • Beperk roken en alcohol (of stop ermee)
    Als we een onrustig gevoel in ons lichaam ervaren dan willen we zo min mogelijk stimulerende middelen tot ons nemen. Nicotine en alcohol zijn stimulerende middelen die ervoor zorgen dat we ons onrustiger in ons lichaam gaan voelen.
  • Start met meditatie
    De beste ontspanningsoefening om te ontspannen is meditatie. Je kunt op mijn YouTube kanaal een aantal meditaties doen. Of je kunt de onderstaande meditatie doen.

Van onrust in je lichaam naar rust? Ik kan je hierbij helpen als je dat wilt.

Soms kunnen we zo vastzitten in onze eigen patronen dat het lastig is om te ontdekken waar dat onrustige gevoel in je lichaam nou vandaan komt. Misschien heb je al veel geprobeerd, maar lukt het gewoon niet? Mocht dit het geval zijn, dan is het aan te raden om aan de slag te gaan met een coach.

In burn-out mijn herstel kwamen veel reguliere psychologen en therapeuten met allemaal vage tips. Ik miste iemand die me écht begreep, die zelf ook voor lange tijd veel onrust had ervaren. Toen ik met een ervaringsdeskundige sprak merkte ik dat mijn herstel veel sneller ging, omdat ik me veel meer begrepen voel en een gerichtere aanpak kreeg (in plaats van algemene aanpak).

 

Ik heb middels mijn eigen methode ook een hele gerichte aanpak om jouw onrustig in je lichaam aan te pakken, met succes.

Als jij graag aan de slag wilt met iemand die jou op een praktische, maar diepgaande, manier kan helpen om weer rustig te worden. Neem dan even contact met me op. Ik heb al vele anderen cliënten kunnen helpen met dezelfde klachten als jij.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Hoe voelt innerlijke onrust?

Innerlijke onrust voelt alsof je continu onder spanning staat. Je hebt moeite om te ontspannen en je ervaart veel stress. Stilzitten is lastig en je hebt moeite om je te ontspannen. 

Hoe krijg je rust in je lichaam?

Het onrustige gevoel in je lichaam heeft een oorzaak. Je kunt weer rust krijgen in je lichaam als je ontdekt waar deze onrust vandaan komt. We kunnen allerlei ontspanningsoefeningen proberen, maar zolang we niet de kern aanpakken van ons probleem blijven we onrust ervaren in ons lijf.

Hoe krijg ik de spanning uit mijn lijf?

Er is een hele goede oefening waarmee je spanning je lichaam kunt ontladen. Deze oefening kun je doen op mijn YouTube kanaal. Klik hier voor de stress ontladen oefening.

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.