Opgejaagd gevoel: hoe ontstaat het en hoe kun je weer ontspannen? (+ 10 tips)

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist
Een opgejaagd gevoel. Bijna iedereen heeft wel eens een opgejaagd of nerveus gevoel ervaren. Dit gevoel komt altijd voort uit het hebben van teveel stress.

Af en toe een beetje nerveus zijn is niet erg, maar als het opgejaagde gevoel blijft aanhouden, kan het problematisch worden en kan het lastig worden om nog goed te functioneren. Je gezin, werk en andere aspecten kunnen er dan onder gaan lijden.

In dit artikel lees je hoe het opgejaagde gevoel ontstaat en hoe je er uiteindelijk van af kunt komen én je krijgt nog een aantal tips om er zo goed mogelijk mee om te gaan.

opgejaagd gevoel infographic

Wat is een opgejaagd gevoel?

Als je een opgejaagd gevoel ervaart voel je (veel) onrust in je lichaam. Cliënten omschrijven het als een ‘constant gevoel om door te moeten gaan’. Stilzitten lukt hen niet, net als dat concentreren ook moeilijk is. Ze willen graag leuke dingen doen, maar het lukt gewoon niet. Ze willen graag relaxen en ontspannen zijn, maar het opgejaagde gevoel blijft.

Of zoals top neuroloog Dr. Farrah Daly, MD het zo goed omschrijft: “Een opgejaagd gevoel is het gevoel om constant te moeten bewegen, het niet stil krijgen van je mind of een combinatie van die twee.”

Mensen met een opgejaagd gevoel hebben vaak veel stress in hun leven en hebben moeite om te ontspannen.

opgejaagd gevoel quote

Wat zijn de symptomen van een opgejaagd gevoel?

Heb jij last van de onderstaande punten? Dan is het 100% zeker dat je last hebt van een opgejaagd gevoel. Je kunt het herkennen aan de volgende punten:

Als jij deze bovenstaande punten ervaart, dan is het goed om actie te ondernemen om erger te voorkomen.

opgejaagd gevoel symptomen

Hoe ontstaat een opgejaagd gevoel?

Een opgejaagd gevoel ontstaat doordat we teveel stress ervaren en niet de ontspanning kunnen vinden om ook weer te rusten.

Er zijn heel veel oorzaken waar een opgejaagd gevoel vandaan komt, maar allemaal brengen ze één reactie teweeg: het aanmaken van cortisol (het stresshormoon). Elke dag komen we in stressvolle situaties terecht. Van groot tot klein en ze hebben allemaal impact op ons hormoonbalans. Een beetje stress kan namelijk echt geen kwaad.

Het aanmaken van cortisol (stresshormoon) heeft namelijk een nuttige functie als het gaat om acute, gevaarlijke situaties. Maar, als er continu cortisol wordt aangemaakt omdat je gestrest bent, dan wordt het een probleem. We kunnen dan een opgejaagd gevoel krijgen, zonder dat we echt in gevaar zijn.

Teveel cortisol is dus niet goed voor je, laat ook dit onderzoek zien. Dit hormoon zorgt er namelijk voor dat je gestrest raakt en hoe meer stress je ervaart hoe lastiger het wordt om de productie van cortisol te verlagen en het opgejaagde gevoel te verminderen.

opgejaagd gevoel

De 5 meest voorkomende stressfactoren van een opgejaagd gevoel

Er zijn veel factoren waar we stress van kunnen ervaren waardoor we ons opgejaagd kunnen voelen. Ik heb de meestvoorkomende voor je opgesomd.

1. Karaktereigenschap (streber)

Sommige personen zijn liever actiever dan anderen. Er zijn mensen die helemaal in hun element zijn als ze lekker liggen te ontspannen op het strand, terwijl anderen liever bezig zijn in de tuin.

Er is niks mis het lekker bezig zijn, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om balans. Het is niet gezond om continu hard in de weer te zijn en altijd het beste willen. Je moet namelijk op een gegeven moment weer opladen. Je kunt niet altijd op de toppen van je kunnen presteren.

Daarom kan het voor sommige mensen lastiger zijn om te ontspannen, dan voor anderen. Maar, dat neemt niet weg dat het voor iedereen (ongeacht je karakter) belangrijk is om balans te ervaren in het actief en inactief zijn.

oprah winfrey quote stress

2. Voeding

Misschien ken je de uitspraak wel: “Wat je tot je neemt, wordt onderdeel van jou.” Dat betekent dat alles wat jij eet of tot je neemt, uiteindelijk zijn uitwerking zal hebben in je systeem (je lichaam).

Persoonlijk voorbeeld hoe voeding mij rustiger maakte:
Vroeger was ik een echte vleeseter en koffiedrinker. Ik ervaarde dagelijks een opgejaagd gevoel en wilde hier graag van af. Dus wat ging ik doen: zelfonderzoek.

 

Na veel onderzoek en studie kwam ik tot de ontdekking dat 50% van mijn opgejaagde gevoel ontstond door wat ik dronk en at. Uiteindelijk was ik zo overtuigd dat voeding veel invloed had op mijn onrustige toestand, dat ik besloot om te minderen met koffie en vlees en voelde al na 2 weken direct verschil.

 

Niet veel later besloot ik om gewoon helemaal te stoppen met oppeppende drankjes zoals koffie en ben ik helemaal gestopt met het eten van vlees. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik hele grote stappen heb kunnen maken in het verminderen van het opgejaagde gevoel.

Voeding is ook een belangrijk onderdeel van mijn “Gouden Driehoek Methode”. In deze methode ga je stap voor stap aan de slag om meer rust in je leven te ontwikkelen. Voeding kan ons namelijk rust of onrust geven.

Het is aan ons om te voelen wat uiteindelijk goed bij ons past en wat niet, maar dat voeding bepalend is voor ons gemoedstoestand is duidelijk.

je bent wat je eet

3. Werkstress

En natuurlijk kan werkstress niet ontbreken. Uit internationaal onderzoek van Rachel Goldman, PHD, FTOS blijkt dat werkstress de grootste oorzaak is van het opgejaagde gevoel dat we dagelijks ervaren. Uit een ander onderzoek van Achmea blijkt dat bijna 88% van de Nederlandse bevolking ervaart dagelijks stress waarvan 63% werkstress ervaart..

Een beetje stress op het werk kan geen kwaad. Maar, zodra het chronisch wordt en er te weinig ontspanning tegenover staat, kan het problematisch worden en kun je een chronisch opgejaagd gevoel ervaren.

Daarom wil je altijd aan de slag gaan met het verminderen van werkstress om erger te voorkomen. Een eerste stap zou zijn om het te bespreken met je werkgever.

opgejaagd gevoel door werkstress

4. Financiële stress

Financiële stress is ook een grote oorzaak van een opgejaagd gevoel. Geld is namelijk een belangrijk onderdeel in ons leven, daar kunnen we niet omheen.

Gelukkig zijn er genoeg instanties die je kunnen helpen om je financiën weer op orde te krijgen. Je zou bijvoorbeeld naar wijzeringeldzaken.nl gaan, zij willen je absoluut helpen.

Schaam je niet hè, dat is nergens voor nodig! Het feit dat je financiële stress ervaart zegt helemaal niks over jou als persoon. Je bent een slim en goed persoon met vele talenten, die nu misschien even wat financiële stress ervaart. Dat is helemaal oké!

Het onderstaande tabel laat zien dat je niet de enige bent, als je financiële stress ervaart. Ongeveer 12% van de nederlanders heeft moeite om rond te komen blijkt uit onderzoek van het Nibud.

de angst aankijken

5. Stress uit relaties

Als je niet met de juiste mensen omgaat kunnen ze letterlijk alle energie uit je halen. Ze kunnen je kwetsen, pijn doen, onzeker maken en daardoor een opgejaagd gevoel geven.

Maar als je wél de juiste mensen om je heen hebt kunnen ze je energie, hoop, een goed gevoel en vertrouwen geven.

Ontdek of je de juiste mensen om je heen hebt en vraag jezelf af:

  • Geven de mensen om je heen je energie? Of kosten ze energie?
  • En als jij een nieuw idee hebt, hoe reageren ze dan? Enthousiast? Of zien ze alleen maar moeilijkheden?
  • Ontvang je steun, of willen ze je alleen maar behoeden en ‘beschermen’?
  • Hebben ze geloof in je?
  • Geloven ze dat jij het kan?
  • En als je iets doet wat ‘buiten de gebaande paden’ ligt, vinden ze dat dan leuk of juist gek?

Als een helder en realistisch antwoord hebt op deze vragen, dan is het vervolgens aan jou om actie te ondernemen. Als je hier graag hulp bij wilt: neem dan even contact op. Ik heb dit pad namelijk al eens bewandeld. En ik weet van mijn cliënten dat vooral de relatie met onze ouders soms een uitdaging kan zijn.

opgejaagd gevoel door relatie test

Wil je van je opgejaagde gevoel af? Dan moet je vertragen in het leven.

Tegenwoordig willen we allemaal zoveel en het liefst zo snel mogelijk. We willen morgen al een dikke carrière en een mooie auto. Terwijl het enige moment NU is. We lopen onszelf voorbij.

Het is dus belangrijk om te leren vertragen om van je opgejaagde gevoel af te komen. Heel praktisch betekent dit dat je meer bezig bent met de dingen in het huidige moment, dan dat je continu met je gedachten in de toekomst zit.

De onderstaande TEDx Talk van Jon Jadai laat zien dat het leven eigenlijk heel simpel is, maar dat wij het zo moeilijk maken door alles gelijk al te willen. Zeker de moeite waard om te kijken.

Hoe verminder je het opgejaagde gevoel? (10 Tips)

Om het opgejaagde gevoel te verminderen is het dus belangrijk dat de aanmaak van cortisol afneemt. Als je te lang rondloopt met stress zal het uiteindelijk je fysieke en mentale gezond niet ten goede doen. Tijd om aan de slag te gaan dus met de volgende 10 tips!

1. Stress ontladen

De meest effectieve manier om je opgejaagde gevoel te verminderen is om de spanning in je lichaam te ontladen op een natuurlijke manier. Veel dieren doen het en wij mensen kunnen het namelijk ook: ons lichaam trillen om spanning los te laten.

Je lichaam heeft van nature een manier om spanning (stress) te ontladen, namelijk door te trillen. Vaak zie je bij mensen die heel bang zijn dat ze beginnen te trillen, of sporters die na een intensieve workout beginnen te shaken, dit is allemaal een vorm van spanning ontladen.

We hebben het natuurlijke trillen afgeleerd omdat het wordt gezien als ‘zwak’, maar gelukkig kun je het alsnog elke dag doen. Via de onderstaande video kun je beginnen met het ontladen van je spanning.

2. Stel je eigen grenzen veilig (nee-zeggen)

Wanneer je het gevoel hebt dat je continu achter de feiten aanloopt, omdat iedereen altijd wat van je wilt en het je een opgejaagd gevoel geeft, dan is het tijd om ‘nee’ te zeggen tegen de dingen die je niet meer dienen.

Veel cliënten vinden het lastig om nee te zeggen, want ze zijn bang dat ze de ander kwetsen. Maar als jij op een aardige en empathische manier uitlegt waarom het nu even niet het moment is, dan zal de kans op begrip van de ander groot zijn. En als ze geen empathie opbrengen, mag jij je afvragen of het wel de juiste mensen voor je zijn (zie puntje 1).

Uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee als je continu over je eigen grenzen heen gaat. Je kunt alleen geven wat je hebt. Als jij straks opgebrand bent heeft de ander sowieso niks aan je.

Ook wetenschappelijk onderzoek kan aantonen dat grenzen stellen enorm belangrijk is om mentaal sterker te worden.

Grenzen aangeven quote

3. Minder cafeïne

In veel drankjes zit tegenwoordig cafeïne. Natuurlijk in koffie, maar ook in sommige frisdranken, energy drinks en zelfs in sommige soort thee.

Uit internationaal onderzoek blijkt dat cafeïne tijdelijk het gevoel van vermoeidheid blokkeert. Met het nuttigen van cafeïne zorg je er dus voor dat je meer doet, dan dat je eigenlijk aankunt. Je gaat over je eigen grens.

Dat is niet het enige. Een ander onderzoek wijst uit dat de cortisol waarden verhoogd worden bij het nuttigen van cafeïne, wat weer leidt tot een opgejaagd gevoel.

Kortom: als je dus last heb van nervositeit of een onrustig gevoel, probeer eens te minderen (of gewoon direct te stoppen) met het nuttigen van cafeïnehoudende dranken.

opgejaagd gevoel stoppen met koffie

4. Zet al je taken op een rijtje

Vaak kunnen we zo in ons hoofd zitten met alle dingen die we nog moeten doen, dat we overweldigd kunnen raken. We hebben een grote berg aan taken die we nog moeten doen en er lijkt geen doorkomen aan. We voelen ons opgejaagd en beginnen er niet eens aan.

Als jij ook last heb van een opgejaagd gevoel omdat je nog zoveel moet doen, schrijf dan eens al je taken op een rij. Op deze manier maak je het overzichtelijk voor jezelf en kan je het letterlijk ‘uit je hoofd’ schrijven.

Je zou bijvoorbeeld elke week of elke maand voor jezelf een overzicht kunnen maken met wat er die week allemaal op de planning staat.

Gelukt? Ga dan door naar de volgende stap.

5. Maak een planning (realistisch!)

Als je de takenlijst heb gemaakt, ga je door met het maken van een realistische planning. Een tip die ik je alvast wil meegeven: deel grote taken op in kleine subtaken en maak een realistische schatting van hoe lang je er ongeveer mee bezig bent.

Liever te veel tijd voor een taak inplannen, dan te weinig.

Als je merkt dat je teveel taken hebt en je agenda al vol zit, dan is het tijd om te gaan schrappen en prioriteiten te stellen:

  • Welke taken zijn belangrijk en urgent? Let op: ‘ontspanning nemen’ valt onder belangrijk en urgent.
  • En welke taken kunnen nog wel even wachten of kun je beter overslaan om meer rust in te bouwen?
  • Merk je dat je op je werk te veel werk moet doen? Wacht dan niet langer en bespreek het met je manager om erger te voorkomen.
opgejaagd gevoel door teveel werk illustratie

6. Doe één ding tegelijk (niet multitasken)

Het lijkt tegenwoordig een trend: zoveel mogelijk doen in zo min mogelijk tijd. Maar we beseffen ons niet dat het juist andersom is: hoe meer we tegelijk willen doen, hoe minder productief we zijn.

Uit onderzoek van de Universiteit van Californië blijkt juist dat multitasking zorgt voor minder productiviteit én meer stress. Dus het idee om zoveel mogelijk te doen door te multitasken is gewoon niet waar.

Ga voor single-tasking en train je focus. Een goede tip is om je mobiel weg te leggen, aan de slag te gaan en daarna pas naar het volgende te gaan. Het helpt je echt om van dat opgejaagde gevoel af te komen.

stop multitasken quote

7. Verminder schermtijd voor minder opgejaagd gevoel

Telecomaanbieder Simyo heeft onderzoek gedaan naar hoe lang we op onze telefoon zitten per dag: gemiddeld 2 uur en 15 minuten. Dat betekent dat je sowieso 2 uur per dag prikkels tot je neemt.

Een grote energieslurper dus én een grote bron van dat opgejaagde gevoel.

Daarnaast hebben we natuurlijk ook te dealen met social media, waarbij iedereen het perfecte leven heeft, behalve jij. Althans, zo lijkt het het. Dit idee kan vervolgens ook weer stress en een opgejaagd gevoel geven.

Eigenlijk is het heel gemakkelijk: verminder de tijd dat je op je smartphone zit en je ervaart minder stress in je leven. Daarnaast kun je de volgende dingen doen om je schermtijd te verminderen:

  • Download Freedom (iOS of Android)
  • Plan vaste momenten in voor ‘Telefoontijd’
  • Verwijder social media op je telefoon en kijk het alleen op je laptop (of verwijder social media helemaal, je mist echt niks – ik spreek uit ervaring)
verminder schermtijd vrouw

8. Start met meditatie

Als je een opgejaagd gevoel ervaart is dit waarschijnlijk de moeilijkste oefening: meditatie.

Meditatie is een hele effectieve manier om je mind weer rustiger te krijgen. Sterker nog: zonder meditatie had ik waarschijnlijk nooit van mijn opgejaagde gevoel afgeraakt.

Met meditatie train je namelijk letterlijk om uit je hoofd te blijven (waar de onrust zich bevindt). Door keer op keer je focus te verleggen naar de meditatie, ga je nieuwe automatismen aanmaken. Door dat regelmatig te trainen ga je na verloop van tijd ook overdag minder vaak in je hoofd zitten – wat weer zorgt voor meer rust.

Je kunt abonneren op mijn YouTube kanaal, of starten met een aantal geleide meditaties die ik heb gemaakt. En als je écht een meditatief leefstijl wilt, dan past mijn meditatiecursus goed bij jou.

9. Blijf bewegen

Een goede manier om meer rust te krijgen is om te blijven bewegen. Uit onderzoek van de ADAA (Anxiety & Depression Association America) blijkt namelijk dat fysiek bewegen je stress kan reduceren.

Je hoeft jezelf niet keihard in het zweet te werken. Een wandeling per dag kan al stress verminderd zijn. Af en toe zweten is prima, maar met intensief sporten maak je ook weer stresshormonen aan, dus zoek daar de balans in.

10. Verveel jezelf

Als laatste tip wil ik je meegeven: ga je weer eens vervelen. Vervelen is namelijk gezond, aldus de GGZ. Hoe zou het zijn om gewoon lekker niks te doen? Klinkt dat goed? Ga dat dan doen!

Verveling hoeft niet te zijn dat je de hele dag op de bank ligt. Je kunt ook uit verveling een rondje gaan wandelen, of in de tuin aan de slag. Het gaat erom bij vervelen dat er geen druk op staat, gewoon vanuit vrijheid bewegen waar je zin in hebt.

vervelen in de zon

Opgejaagd gevoel conclusie:

  • Een opgejaagd gevoel is het gevoel om constant te moeten bewegen, het niet stil krijgen van je mind of een combinatie van die twee.
  • Je kunt een opgejaagd gevoel herkennen aan de volgende punten:
    • Moeite om jezelf te concentreren, snel afgeleid
    • Je hebt het idee dat je nooit ergens tijd voor hebt
    • Heel erg moe zijn en lusteloosheid
    • Snel gefrustreerd over de kleinste dingen
    • Slecht slapen en veel piekeren
    • Last van angstklachten
    • Versnelde hartslag
    • Duizeligheig
  • Het structureel ervaren van stress zorgt ervoor dat we een opgejaagd gevoel ervaren
  • Je kunt het opgejaagde gevoel verminderen door met de volgende dingen aan de slag te gaan:
    • Stress ontladen
    • Minder cafeine
    • Zet al je taken op een rijtje
    • Maak een planning
    • Nee-zeggen
    • Stop met multitasken
    • Verminder schermtijd
    • Start met meditatie
    • Blijf bewegen
    • Verveel jezelf
paniekaanval coach nick de waard

Samen je opgejaagde gevoel oplossen?

Zelf aan de slag gaan kan, maar hulp krijgen in dit proces is nog beter. Uit eigen ervaring weet ik dat, door te leren van een ander, je herstel veel sneller gaat. Het is zo waardevol om regelmatig met iemand te spreken die helemaal begrijpt waar je doorheen gaat.

Als je wilt, kan ik je helpen in dit proces. Ik heb zelf jarenlang last gehad van een opgejaagd gevoel. Gelukkig heb ik inmiddels een ontspannen leven, waar ik dus ook anderen ook mee help.

Klinkt dit als iets voor jou? Neem dan gewoon eens contact op. Ik sta je graag te woord.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de vragen die ik het meeste krijg.

Hoe kom je van je opgejaagde gevoel af?

Je kunt van je opgejaagde gevoel af als je aan de slag gaat met de stressfactoren in je leven. Het opgejaagde gevoel komt voort uit teveel stress en daardoor wil je zo min mogelijk stress ervaren. Dus ga maar eens na: welke factoren geven stress? Ga daar mee aan de slag! Niet morgen, maar vandaag.

Waarom voel ik me zo onrustig?

Je voelt je onrustig omdat je stress ervaart. Iemand die volledig ontspannen is, zal zich nooit onrustig voelen. Probeer voor jezelf te achterhalen: waar komt deze onrust vandaan? Is het een persoon, een situatie in de toekomst of het verleden? Kom daar achter en ga ermee aan de slag!

Hoe om te gaan met innerlijke onrust?

Zorg voor meer ontspanning. Dit kan bijvoorbeeld meditatie zijn, een fijne wandeling of een dagje sauna. Uiteindelijk zorgt voor ontspanning ervoor dat je innerlijke onrust afneemt. Wacht niet te lang en voorkom erger.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.