Paniekaanval in bed: hoe ontstaat het en hoe kom je er van af?

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist

Na het lezen van deze blog weet je precies hoe een paniekaanval in bed ontstaat en hoe je er van af komt.

Paniek- en angstaanvallen zijn vaak de oorzaak van te lang teveel stress. Een goede oplossing is dan ook: meer rust en inzicht door middel van de AWARE-Methode.

Laten we eerst eens dieper ingaan op wat een paniekaanval is, want daar zit gelijk het eerste inzicht voor je in verscholen

paniekaanval in bed stappenplan infographic

Wat is een paniekaanval?

Als je wel eens een paniekaanval in bed heb gehad, dan weet je hoe beangstigend het is. Het is letterlijk alsof je hele wereld instort en je het gevoel hebt dat je gek wordt of dood gaat.

Aan de volgende punten kun je een paniekaanval herkennen:

  • Je krijgt het bloedheet of juist ijskoud.
  • Je begint te zweten. Dit kan ‘koud’ zweet zijn, of warm zweet.
  • Je hartslag gaat omhoog
  • Je wordt duizelig door stress
  • Je wordt kortademig
  • Je krijgt het benauwd
  • Je bent bang om dood te gaan

Herkenbaar?

Echt geen pretje dus… Sterker nog, het is vreselijk. Toch? Ik snap het, want ik had er ook dagelijks last van.

Maar gelukkig ben je niet de enige!

Volgens onderzoek van de hersenstichting in samenwerking met het RIVM hebben in 2016 ruim 190.400 last van paniekaanvallen. Mocht je dus het idee hebben dat je de enige bent, dat ben je (gelukkig) niet.

Wist je ook al dat beroemdheden als Oprah Winfrey en Nicole Kidman ook last hadden van paniekaanvallen? Net als Johnny Depp trouwens.

Misschien lucht dat al een beetje op?

Als jij regelmatig last hebt van paniekaanvallen adviseer ik je om direct aan de slag te gaan. Hoe langer je wacht, hoe erger de klachten worden. Als je wilt, neem dan gerust eens contact met me op!

paniekaanval

Hoe ontstaat een paniekaanval in bed?

Om dit te snappen is het goed om eerst te snappen wat het grootste verschil is met overdag en ‘s nachts.

Wat is het verschil met een paniekaanval ’s avonds en overdag?

Overdag hebben we als mensen vaak veel afleiding waardoor we niet geconfronteerd worden met onze gedachten en emoties:

  • We grijpen bijvoorbeeld (onbewust) vaak naar ons telefoon waardoor onze focus naar het schermpje gaat en niet naar wat we van binnen voelen. Hierdoor gaan we onbewust over ons grens.
  • We hebben ook veel meer afleiding met alle bezigheden om ons heen zoals: werk, relaties, hobby’s, etc.
  • En het is overdag ook licht en daardoor hebben we meer sterker het gevoel dat we veilig zijn, dan wanneer het donker is als we in bed liggen (dit heeft te maken met ons natuurlijk instinkt).

Dus wat gebeurt er dan op het moment dat we in bed liggen ’s nachts?

  • Dan beginnen we bewust de confrontatie te ervaren met onze angstige gedachten, waarbij we dus geen afleiding hebben. We gaan piekeren in bed.
  • We gaan vervolgens met de nodige stress in ons lichaam slapen.
  • Vervolgens komt de stress die we overdag ervaren er ook nog eens uit, omdat we alles beginnen te verwerken (we kunnen stress namelijk alleen verwerken in ontspanning).
  • En dit in combinatie met het donker zorgt ervoor dat we ‘op scherp staan’ waardoor de kans op het ontstaan van een paniekaanval in bed heel groot is.

Een opeenstapeling van stressfactoren zorgen er uiteindelijk voor dat je een paniekaanval in bed krijgt.

paniekaanval in bed

In de avond ga je ook alles verwerken van de afgelopen dag

Doordat je overdag al stress en angsten ervaart, maar deze negeert, komt ‘s avonds alle indrukken en prikkels eruit – omdat je dan eindelijk stilstaan. Je mind heeft dan eindelijk de tijd om alles te verwerken, omdat het alleen in ontspanning de prikkels van de dag kan verwerken.

“Een avondje Netflixen is helaas geen optimale ontspanning voor als je last hebt van paniekaanvallen, omdat je dan steeds nieuwe prikkels en emoties tot je neemt die je overvolle Mind ook nog eens moet verwerken. Je wilt vanaf vandaag al zorgen dat je begin met het ontladen van stress en verminderen van prikkels.”

Je mind is dus alles aan het verwerken op het moment dat je in bed ligt. En omdat we overdag constant bezig zijn met afleiding ervaren we ‘s avonds een stortvloed aan gedachten, emoties en gevoelens in ons lichaam en we raken overwhelmed.

Alles komt er ’s avonds dus in één keer uit. Het is gewoon teveel voor ons om te verwerken. Ons brein is overactief. Gedachten schieten alle kanten op en we raken vervolgens angstig waarop een paniekaanval volgt.

Als dit bekend voor je klinkt, onderneem dan zo snel mogelijk actie. Wacht niet te lang. Er is een oplossing voor elk probleem.

paniekaanval in bed

Mijn persoonlijke ervaring met een paniekaanval in bed

“Ik weet nog goed dat ik op een avond in slaap viel en een half uur later met totale paniek wakker werd. De muren leken op me af te komen en ik begon te zweten en te hyperventileren.

Uit paniek belde ik m’n ouders, maar die begrepen niet zo goed wat ik ervaarde. Ik was doodsbang, het leek wel of ik gek werd of dood ging.

Deze paniekaanval had zoveel indruk op me gemaakt, dan ik nog maanden last hield van de angst voor een nieuwe paniekaanval.

Ik durfde er met niemand over te praten en stopte de ervaring liever weg. Dit was achteraf zo stom van me, want op het moment dat ik er over ging praten met een therapeut, begon ik stappen te zetten en te begrijpen waar ik doorheen én hoe ik dit weer kon oplossen.

Als jij ook paniekaanvallen ervaart, of hebt gehad, neem dan gerust contact met me op. Ik weet precies waar je doorheen gaat en kan je hier goed bij helpen.”

Infographic duizeligheid door stress tips

Paniekaanval in je slaap?

Een paniekaanval in je slaap is een zeer heftige situatie dat je plotseling overkomt. Je ligt rustig te slapen en in ene schrik je wakker met alle paniek in je lichaam.

Als je midden in de nacht, terwijl je slaapt, een paniekaanval ervaart dan is dat een duidelijk signaal dat je veel te veel stress en angst ervaart. Paniekaanvallen kunnen elk moment opkomen, maar als je ze in je slaap ervaart dan betekent dat het tijd is voor verandering.

Je lichaam heeft ’s nachts alle rust nodig om te herstellen en als het gevolg een paniekaanval in je slaap is, dan is het zeer verstandig om met een coach aan de slag te gaan die je hierbij kan helpen. Je kunt altijd contact met mij opnemen. Samen gaan we werken aan jouw herstel.

paniekaanval in slaap

Wat te doen als je ‘s nachts een paniekaanval in bed ervaart?

Een paniekaanval is heftig. Zeker als je midden in de nacht wakker schrikt met veel angst in je lichaam. Ik heb dit zelf een aantal keer gehad toen ik nog in mijn burn-out zat. Ik werd dan midden in de nacht wakker in totale paniek.

“Mijn paniekaanvallen heb ik flink kunnen verminderen door middel van de AWARE-methode. Een effectieve methode om van je paniekaanvallen af te komen.”

Wat doen als je een paniekaanval in bed hebt? De AWARE-Methode.

De methode die ik zelf veel gebruikte is dus de AWARE-methode. Deze methode werkte voor mij heel goed omdat het ervoor zorgde dat ik met een afstandje kon kijken naar de angst, waardoor het geleidelijk kon afnemen.

Aware Methode voor paniekaanvallen

Hoe werkt deze methode?

Deze AWARE-methode bestaat uit 5 stappen. Verwacht niet dat het in één keer lukt. Omgaan met paniekaanvallen is een training, maar als je deze stappen blijft volgen merk je dat het vanzelf minder wordt:

  • A van Accepteren.
    Probeer de angst te accepteren. Probeer er niet mee te vechten of het niet te voelen. Het is er nu, dus geef je maar over aan het moment. Dit is lastig, dat weet ik. Maar het is wel de enige manier om het te verminderen.
  • W van Waarnemen.
    Heel belangrijk is dat je niet gaat nadenken over de angst, maar het waarneemt. Wat we veel doen is dat we in ons hoofd blijven (waar de angst zit) door er over na te denken. Op deze manier voeden we de angst en proberen we het te snappen. Maar voor elke oplossing, komt er weer een nieuw probleem (met nieuwe angst). Probeer ernaar te kijken en laat het gaan. Dan zakt het vanzelf af.
  • A van Antwoordt.
    Beantwoord de angst op een normale manier. Haal rustig adem en blijf relaxt. Probeer niet te vluchten uit de situatie, want je bent niet in levensgevaar en je wordt niet gek. Echt waar.
  • R van Repeteer.
    Repeteer (herhaal) de vorige 3 stappen nog eens totdat je op een punt komt dat je weer wat rustiger bent. Herhaal de stappen vanuit ontspanning.
  • E van Einde.
    Oefen veel en blijf positief. Ik kan je vertellen: het einde is soms dichterbij dan je denkt. Ik was van de één op de andere dag van m’n paniekaanvallen af. Dit kan bij jou dus ook gebeuren.

Lees ook: Wat te doen als je in paniek bent? [De AWARE-Methode uitgelegd]

quote over relaxte mind

Wat te doen na je paniekaanval?

De paniekaanval is achter de rug, je bent weer rustig. Grote kans dat het flinke impact heeft gemaakt. Soms kunnen paniekaanvallen namelijk traumatisch zijn.

Schrik niet, traumatisch klinkt heftiger dan dat is het.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je het niet snel vergeet en het daardoor met je meedraagt. En dat brengt ons op het volgende punt…

De angst voor een nieuwe paniekaanval in bed.

Herken je dat? De paniekaanval heeft zoveel indruk op je gemaakt dat je bang bent dat er nog eentje komt?

Dit zorgt ervoor dat je stresslevel zich weer verhoogt en de adrenaline door je lichaam heen stroomt. Je staat dus in een angstige, alerte modus.

We noemen dit ook wel anticipatieangst.

Praat er over met iemand. Vaak kan het uitspreken van je angst al direct verlichting bieden. 

Paniekaanval in bed tips

Om de angst voor een nieuwe paniekaanval in bed te verlichten zijn er een aantal dingen die je kunt doen na je paniekaanval:

  • Praat erover met iemand die er verstand van heeft.
    Een gesprek aangaan met een expert kan letterlijk 100% van je angst wegnemen. Vaak zijn we bang en willen we het er liever niet over hebben, maar dan blijft het in je systeem. De gouden tip die ik je mee wil geven: praat er met een expert over. Wees voorzichtig om het met je familie of vrienden te bespreken, want zij kunnen vaak reageren vanuit hun perspectief (en emotie’s) en kunnen met ongevraagde adviezen komen die alleen maar meer angst geven.
  • Ga meer bewegen.
    Vaak hebben we de neiging om thuis te blijven, omdat we bang zijn voor weer een nieuwe paniekaanval, maar probeer toch lekker bezig te blijven. Ga de natuur in. Ga gronden in het bos. Ga ontspannen bewegen (jezelf uitputten in de sportschool raad ik niet aan).
  • Probeer meer uit je gevoel te leven
    Probeer niet teveel meer na te denken over de paniekaanval. Het is gebeurd, je kunt het beste uit je hoofd naar je gevoel gaan.
  • Drink geen alcohol.
    Als je last hebt van paniekaanvallen, stop dan met het drinken van alcohol. De alcohol zorgt er namelijk voor dat je mind wilder wordt. We willen dit juist verminderen.
  • Nuttig geen cafeïne na 17:00.
    Cafeïne is ook een extra stimulans voor je mind. Probeer dus minder koffie te drinken, je zult merken dat je mind rustiger wordt waardoor de paniekaanvallen zullen afnemen.
  • Start met meditatie.
    Zelf mediteer ik elke dag voor het slapen en ik kan het iedereen aanraden. Meditatie zorgt er echt voor dat je mind rustiger wordt. Ik heb veel ontspanningsvormen geprobeerd, maar niets is zo effectief als meditatie. Als je hier mee wilt starten kun je bijvoorbeeld mijn online meditatiecursus doen.

Hoe kom je paniekaanvallen in bed af, zonder terugval?

Paniekaanvallen zijn het gevolg van teveel stress en mogelijk onverwerkte trauma’s uit het verleden. Vaak gaat het stoppen van paniekaanvallen in bed gepaard met het veranderen van je levensstijl.

Je huidige levensstijl heeft ervoor gezorgd dat je nu paniekaanvallen in de nacht ervaart, dat betekent dat je structureel andere keuzes moet gaan maken om ervoor te zorgen dat je paniekaanvallen weer stoppen. Ik kan je hier bij helpen.

Gelukkig heb ik de Gouden Driehoek Methode ontwikkelt die jou van je paniekaanvallen af gaat helpen. Met deze unieke methode ga je aan de slag met de volgende factoren: Zelfsrealisatie, Meditatie/Mindfulness en Voeding.

Deze methode zorgt voor langdurig en duurzaam resultaat.

Lees meer: Paniekaanvallen stoppen met de Gouden Driehoek Methode

paniekaanval coach nick de waard

Wil je hulp bij dit proces?

Als ik je iets kan meegeven wat mij heel erg heeft geholpen: loop dit pad samen met iemand die er verstand van heeft. Het is zo prettig om te praten met iemand die jou helemaal snapt.

“Het is zo waardevol om je te laten begeleiden door een expert in dit proces. Het zorgt ervoor dat je 10 keer sneller hersteld van je paniekaanvallen.”

Als je graag een gratis kennismakingsgesprek wilt kun je die aanvragen via het contactformulier. Het is altijd gratis en verloopt via Zoom.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.