Paniekaanvallen stoppen zonder terugval? Zo lukt het!

Geschreven door: Nick de Waard

Paniekaanvallen stoppen kan een flinke zoektocht zijn. Maar als je weet wat je moet doen, is het juist gemakkelijker dan dat je misschien denkt.

In de loop der jaren heb ik namelijk een rode draad ontdekt bij mensen die paniekaanvallen ervaren. En op basis van deze ervaring heb ik een unieke methode ontwikkelt dat ervoor zorgt dat jouw paniekaanvallen stoppen.

Dus als jij graag wilt ontdekken hoe jij jouw paniekaanvallen kunt stoppen? Lees dan vooral dit artikel. Ik leg je hier alles uit!

paniekaanvallen stoppen infographic

Hoe ontstaat een paniekaanval?

Als je last hebt van paniekaanvallen is het belangrijk dat je snapt waar paniekaanvallen eigenlijk vandaan komen. Vooral mensen die last hebben van chronische angst kunnen last krijgen van paniekaanvallen.

Paniekaanvallen komen namelijk niet zomaar uit de lucht vallen, ze zijn vaak het gevolg van een lange periode van veel stress en angst. Als je voor een lange tijd veel stress ervaart en geen actie onderneemt, kan dit uiteindelijk resulteren in een paniekaanval.

In dit artikel leg ik je exact uit hoe paniekaanvallen ontstaan en wat je kunt doen om dit weer te stoppen.

Alvast benieuwd naar mijn aanpak? Bekijk dan de onderstaande video. Hierin leg ik uit hoe jij dat stressgevoel kunt overwinnen met de bijkomende angstklachten (en dus ook paniekaanvallen).

Paniekaanvallen stoppen door naar de kern van je klachten te gaan.

Als je wilt herstellen van paniekaanvallen, dan is het belangrijk dat je naar de kern van je klachten gaat. Dat betekent dus dat je de oorzaak aanpakt en die oorzaak is in bijna alle gevallen door stress (laat ook dit onderzoek zien).

Omdat ik zelf ook veel paniekaanvallen heb gehad weet ik als geen ander wat er nodig is om hier weer van te herstellen.

De kern van je paniekaanvallen ligt altijd in het feit dat je stress-emmer te vol zit. Dat betekent dat je, voor een lange tijd, te hoog in je stress zit waardoor één gedachten al direct veel angst kan oproepen. Dat laat ik zien in de onderstaande afbeelding.

Paniekaanvallen stoppen door naar de kern te gaan

Als jij dus wilt dat jouw paniekaanvallen stoppen, dan wil je er dus voor zorgen dat je stress-emmer weer leeg gaat. Je wilt weer ontspanning ervaren, niet meer piekeren en alle dingen die jou stress geven elimineren uit je leven.

Even een persoonlijk voorbeeld:

Toen ik zelf dagelijks last had van paniekaanvallen was ik voor een lange tijd al heel erg gestrest. Ik ging veel te hard in het leven en gaf nooit grenzen aan. Dit zorgde ervoor dat na verloop van tijd mijn stress-emmer veel te vol zat. Er hoefde maar een intrusie omhoog te komen en ik schoot alweer in de paniek.

 

Ik heb vervolgens, vanuit stress en angst, allerlei therapieen en methodes geprobeerd om van mijn paniekaanvallen te stoppen, maar niks kon mij helpen. Waarom niet? Omdat ik niet naar de kern ging en dat was dat mijn stress-emmer veel te vol zat.

 

Pas toen ik mijn stress-level ging verminderen, merkte ik dat de ontspanning terugkwam en dat weer meer kon genieten waardoor de paniekaanvallen afnamen.

Mocht je willen weten wat mijn aanpak is? Dan raad ik je aan om mijn Gratis Masterclass bij te wonen. Check even de actuele beschikbaarheid.

vrouw heeft paniekaanval

De vicieuze cirkel van paniekaanvallen stoppen? Het kan!

Mensen die regelmatig last hebben van paniekaanvallen kunnen in een vicieuze cirkel van angst en paniek vastzitten. Zelf heb ik ook lang in deze paniekcirkel gezeten. Dit ziet er vaak als volgt uit:

  • Stress zorgt voor angst
  • Teveel angst zorgt voor paniekaanvallen
  • Paniekaanvallen zorgen voor de angst voor nog meer paniekaanvallen
  • Deze angst zorgt voor nog meer stress

En als we dat vervolgens in een cirkeltje kunnen verwerken, dan ziet dat er zo uit (zie afbeelding):

vicieuze cirkel van paniekaanvallen stoppen

Dit noemen we de vicieuze cirkel van paniekaanvallen. Gelukkig kun je dit ook weer stoppen.

Als je veel stress ervaart, ben je dus gevoeliger voor angsten en ligt een angstaanval altijd op de loer als dit voor lange tijd aanhoudt. Ook kunnen eerdere angstaanvallen ervoor zorgen dat je continu alert bent. Je kunt er op een gegeven moment de hele dag mee bezig zijn en dat belemmerd natuurlijk je leven.

Het is daarom aan te raden om niet te lang te wachten. Soms kan het zo zijn dat dit cirkeltje jaren aanhoudt. Als je hier hulp bij wilt? Neem dan even contact op!

vrouw heeft paniekaanval

Paniekaanvallen stoppen middels een online programma? Het kan!

In de afgelopen jaren dat ik actief ben als coach heb ik vele mensen geholpen om van hun paniekaanvallen af te komen. Dit deed ik middels 1-op-1 coaching, maar tegenwoordig heb ik ook een 6-weken Stress & Angst Vrij Programma waarin je zelf aan de slag kunt gaan.

Dit 6-Weken Stress & Angst Vrij Programma helpt je stap-voor-stap om jouw paniekaanvallen te stoppen. Dit programma heb ik gemaakt op basis van mijn jaren ervaring als coach.

Alles wat ik in mijn coaching deel, deel ik ook in dit programma. Echt een aanrader dus als je last hebt van paniekaanvallen!

paniekaanval tips

Paniekaanvallen stoppen met deze tips.

Paniekaanvallen stoppen (voor lange termijn) vereist veel aandacht en doorzettingsvermogen. Hier zijn enkele effectieve tips om paniekaanvallen te stoppen:

  1. Accepteer de angst: de belangrijkste stap is om te proberen niet tegen de angsten te vechten, maar accepteer ze en laat ze toe. Dit kan helpen om de angst te verminderen en de paniekaanval te laten afnemen.
  2. Herken de symptomen: leer om de vroege tekenen van een paniekaanval te herkennen, zoals versnelde hartslag, kortademigheid, duizeligheid of een gevoel van onwerkelijkheid. Zie hier alle paniekaanval symptomen.
  3. Gebruik ademhalingstechnieken: leer diepe ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen om jezelf te kalmeren tijdens een paniekaanval. Dit kan helpen om de fysieke symptomen te verminderen. Je kunt bijvoorbeeld deze oefening doen (staat op mijn YouTube kanaal).
  4. Verander je denkpatronen: identificeer negatieve gedachten die paniekaanvallen kunnen triggeren, zoals doemscenario’s of overdrijven van gevaren. Probeer deze gedachten om te buigen naar realistischere en positievere denkpatronen.
  5. Blijf in het moment: richt je aandacht op het hier en nu in plaats van te focussen op toekomstige scenario’s of wat er zou kunnen gebeuren. Mindfulness en meditatie kunnen hierbij helpen.
  6. Zoek afleiding: probeer jezelf af te leiden van de paniekgevoelens door je te concentreren op iets anders, zoals een hobby, muziek luisteren, of een gesprek voeren met iemand die je vertrouwt.
  7. Praktiseer zelfzorg: zorg goed voor jezelf door voldoende te slapen, regelmatig te bewegen, gezond te eten en tijd te nemen voor ontspanning en plezierige activiteiten.
  8. Vermijd triggers indien mogelijk: identificeer situaties, activiteiten of stoffen die paniekaanvallen kunnen uitlokken en probeer deze te vermijden of er geleidelijk aan blootgesteld te worden in een gecontroleerde omgeving.
  9. Zoek professionele hulp: heb je al langer last en kom je er niet zelf uit? Neem dan contact op met een professionele hulpverlener of coach.
  10. Wees geduldig en volhardend: het overwinnen van paniekaanvallen vergt tijd en oefening. Blijf positief en wees geduldig met jezelf terwijl je werkt aan het beheersen van je angst.
  11. Start met meditatie: meditatie gaat je helpen om paniekaanvallen te stoppen. Je kunt bijvoorbeeld mijn onderstaande meditatie doen om geen last meer te hebben van paniekaanvallen.

Door deze tips toe te passen en wellicht professionele begeleiding te zoeken vergroot je de kans dat paniekaanvallen stoppen. Mocht dit toch niet lukken? Scroll dan even door naar onder.

Samen jouw paniekaanvallen stoppen?

Herstellen van paniekaanvallen kan een heel mooi proces zijn waarin je veel leert over jezelf, maar ook het tegenovergestelde. Veel van mijn cliënten hebben vaak zelf van alles al geprobeerd, maar kwamen er niet uit. Daardoor was het absoluut geen leuk proces voor ze.

Uiteindelijk weet ik uit eigen ervaring én met de ervaringen van mijn cliënten dat samen dit traject doorlopen veel sneller gaat dan dat we zelf aan blijven modderen. Want wees eerlijk: je wilt toch het liefst vandaag al van je paniekaanvallen af?

 

Mijn ervaring is dat veel reguliere coaches en therapeuten vaak met vage tips komen. Doordat ik mocht leren van een ervaringsdeskundige ging mijn herstel een stuk sneller.

Ik sta altijd open voor een gratis kennismaking. Neem gerust eens contact op, ik sta je graag te woord.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Hoe kun je paniekaanvallen stoppen in je burn-out?

Als je in een burn-out zit en je hebt last van paniekaanvallen, dan is het belangrijk om aan de slag te gaan met een professional. Paniekaanvallen stoppen tijdens je burn-out is namelijk een intensief traject waar je absoluut hulp bij wilt.

Zijn paniekaanvallen gevaarlijk?

Nee, paniekaanvallen zijn niet gevaarlijk. Wel kunnen ze erg intens zijn. Ik raad je aan om altijd aan de slag te gaan met een professional. 

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.