Pijn of druk op de borst door stress: hoe kom ik van dit gevoel af?

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist

Een druk op de borst door stress kan erg oncomfortabel voelen en is soms ook wel een beetje eng, omdat we het vaak linken aan ons hart. Ga altijd naar een arts als je het niet vertrouwt.

Zelf heb ik voor lange tijd met een druk op m’n borst geleefd doordat ik teveel stress had (zat voor 5 jaar in een burn-out). Gelukkig heb ik ontdekt wat ik moest doen om dit drukkende gevoel weer te laten afnemen.

Als jij ook graag van je pijn of druk op je borst af wilt, lees dan dit artikel. In dit artikel leg ik je namelijk alles uit om van dit drukkende gevoel af te raken.

druk op de borst door stress infographic

Oorzaak van druk op de borst door stress

Iemand die voor een lange periode onder veel stress staat of in een burn-out zit kan na verloop van tijd een druk op de borst door stress ervaren. Dit heeft namelijk alles te maken met de manier van ademen die veranderd op het moment dat we stress ervaren.

De grootste oorzaak van de druk op ons borst die we ervaren is stress. Dit komt omdat stress uiteindelijk ervoor zorgt dat onze ademhaling ‘in ons borst’ gaat zitten en we last krijgen van hyperventilatie. Een hoge ademhaling in je borst kan er uiteindelijk voor zorgen dat je een drukkend gevoel op de borst krijgt.

Vaak levert deze pijn of dit drukkende gevoel angst op omdat we bang zijn dat er iets mis is met ons. Deze gedachten zorgen er vervolgens weer voor dat je nog meer stress krijgt. Uit dit onderzoek blijkt ook dat angst een nauwe relatie heeft met een drukkend gevoel op je borst.

druk op de borst door stress

Hoe voelt een drukkend gevoel op je borst door stress?

Pijn op je borst gaat vaak gepaard met angst en voelt voor elk persoon anders. Sommige mensen kunnen geleidelijk pijn ervaren, terwijl anderen een plotselinge pijn kunnen ervaren. Als de oorzaak stress is kun je de volgende sensaties ervaren:

  • Scherpe, schietende pijn
  • Aanhoudende pijn op de borst
  • Een ongewone spiertrekking of spasme in uw borst
  • Branderig gevoel, gevoelloosheid of een doffe pijn
  • Stekende druk
  • Spanning of beklemming op de borst

Veel mensen die voor het eerst een drukkend gevoel op de borst ervaren schrikken hier behoorlijk van. Vaak gaan ze ervan uit dat ze een hartaanval hebben en gaan direct door naar de spoedeisende hulp.

Natuurlijk is het verstandig om naar de dokter te gaan om uit te sluiten dat er niks mis is met je hart. Dit geeft ook direct meer rust.

druk op de borst door stress quote

Verkeerd ademen zorgt voor een druk op de borst

Een verkeerde ademhaling is heel gewoon bij iemand die veel stress ervaart. We gaan dan vooral hoog ademen in ons borst in plaats van ons buik. Dit is iets wat ons vaak niet opvalt en heel subtiel gebeurt. Het verkeerd ademen kan ook gebeuren als we een paniekaanval hebben of veel angst ervaren.

Er zitten veel zenuwen in ons ademhalingscentrum, daarom is het ook zo gevoelig voor stress. Een verkeerde ademhaling zorgt voor stress en stress zorgt voor een verkeerde ademhaling. Het gevolg hiervan is dat de kleine spiertjes rondom je luchtwegen en in je borstkas zich gaan samentrekken. Hierdoor kun je na verloop van tijd last krijgen van een druk op je borst.

Als je lichaam op een gegeven moment gewend is aan een hoge ademhaling in je borst, dan kan het ook voor andere klachten zorgen. Denk aan:

Als jij last hebt van een druk op je borst wacht dan niet te lang met het ondernemen van actie om erger te voorkomen.

vrouw met een drukkend gevoel op het borst

De vicieuze cirkel van druk op de borst, stress, hyperventilatie en angst

Stress is dus de grootste oorzaak van onze verkeerde ademhaling. En een verkeerde ademhaling is weer de grootste oorzaak van een druk op de borst laat dit onderzoek zien.

Iemand die een druk op de borst en stress ervaart kan in een soort vicieuze cirkel terechtkomen. Dit komt omdat:

  • Druk op de borst zorgt voor stress en angst
  • En stress en angst zorgt voor hyperventilatie
  • En hyperventilatie zorgt voor een druk op de borst

Stress en angst kan uiteindelijk dus voor een druk op je borst zorgen, maar een druk op je borst kan ook weer voor nieuwe stress en angst zorgen.

Toen ik zelf geregeld last had van een druk op m’n borst zat ik in een periode met veel stress (burn-out). Ik merkte dat ik angstig werd op het moment dat ik die druk op m’n borst ervaarde en was soms zelfs bang om dood te gaan.

Hierdoor merkte ik dat ik moeite had om me te ontspannen, omdat ik continu alert was op een nieuwe drukkend gevoel op m’n borst. Het leek wel een soort vicieuze cirkel.

Heb jij hier ook last van? Neem dan even contact met met op! Ik kan je hier goed bij helpen.

druk op de borst stress en angst quote

Van druk op de borst vanwege stress naar een paniekaanval

De druk op ons borst kan ervoor zorgen dat we veel stress ervaren. We worden bang omdat we niet weten wat er mis is. Vaak gaan we ook nog uit van het ergste: een hartaanval en we beginnen te piekeren.

Deze bijkomende angstige gedachten zorgen ervoor dat de situatie erger wordt. Er gaan allerlei gedachten door ons heen. We hebben het idee dat we gek worden of zelfs dood gaan. Als dit voor enige tijd aanhoudt ontstaat er meer en meer stress en is de kans groot dat we een paniekaanval krijgen.

Als jij regelmatig last hebt van paniekaanvallen dan raad ik je aan om actie te ondernemen. Wil jij weten hoe ik samen met cliënten hun paniekaanvallen weer oplos? Lees dan dit artikel: paniekaanvallen stoppen.

man ervaart druk op borst

Pijn of druk op mijn borst door stress: zit ik in een burn-out?

Een veel voorkomend symptoom van mensen in een burn-out is dat ze last hebben van een druk op de borst door stress. Logisch ook: want een burn-out ontstaan door teveel stress en teveel stress is de oorzaak van een druk op je borst.

De meeste mensen hebben het niet zo snel door dat ze in een burn-out zitten. Een burn-out sluipt er namelijk vaak een beetje in. Heel geleidelijk voelen we ons minder goed en ontwikkelen we diverse stressklachten. Vaak hebben we het pas door als we echt niet meer verder kunnen of het ons leven teveel belemmerd.

Ontdek zelf of je in een burn-out zit met mijn Gratis Burn-Out Test. Vul deze test eerlijk in, want daar heb je het meeste aan.

Herken je burn-out, doe de Gratis Burn-Out Test

Twijfel je nog of jij in een burn-out zit? Of wil je graag weten in welk stadium jij zit? De Gratis Burn-Out Test gaat je hier bij helpen.

Na het invullen van deze test is het direct duidelijk hoever jij erin zit en je krijgt ook advies van me mee op basis van jouw score.

Verminder druk of pijn op de borst door een diepe ademhaling

Een diepe ademhaling staat gelijk aan ontspanning en hyperventilatie (een hoge ademhaling) staat gelijk aan stress. En stress zorgt weer voor druk op je borst.

Een ontspannen ademhaling is dus heel belangrijk om de druk op je borst te laten afnemen. Hierbij is het goed om te checken hoe onze ademhaling op dit moment is. Als we ontspannen zijn ademen we ongeveer 8 tot 12 keer per minuut. Lager kan ook.

Kleine opdracht:
Probeer voor de komende minuut maar eens je ademhaling te volgen en te tellen hoe vaak jij per minuut ademt.

Adem je meer dan 12 keer per minuut dan kun je spreken van (lichte) hyperventilatie en heb je de oorzaak van de pijn in je borst gevonden.

Als je graag een ademhalingsoefening wilt doen kun je ook mijn onderstaande ontspanningsoefening doen.

Een buikademhaling is veel gezonder voor je en zorgt voor minder druk op je borst

Op het moment dat je door je buik ademt, dan duw je het middenrif naar beneden. Want zodra je inademt zakt je middenrif naar beneden waardoor je longen alle ruimte krijgen en dus dieper kunnen ademen.

Een buikademhaling heeft vele gezonde voordelen, dat laat onder andere dit onderzoek ook zien. Enkele belangrijke voordelen zijn:

  • Je lichaam ontvangt meer zuurstof wat goed is voor je brein en spieren.
  • Druk op de borst door stress neemt af
  • Je activeert het parasympatische zenuwstelsel (dit zenuwstelsel zorgt ervoor dat je ontspannen kunt zijn)
  • Een buikademhaling zorgt ervoor dat je weer kunt zakken in je lichaam (soms kun je misschien wel het gevoel hebben dat je een beetje aan het vliegen bent)
  • Het is goed voor je concentratievermogen.
  • Het is ook goed voor het tot rust brengen van je gedachten.

Al deze voordelen kun je gaan ervaren door gewoon ‘simpel’ een buikademhaling te hanteren.

man ademt door buik

Ontdek hoe je van de druk op je borst kunt herstellen met mijn Gratis Snel Stress Herstel E-book!

Je wilt natuurlijk met zo min mogelijk stress leven. De druk op je borst zal namelijk geleidelijk verdwijnen op het moment dat je aan de slag gaat met het verwelkomen van meer ontspanning in je leven.

In de loop der jaren heb ik een methode ontwikkelt waarbij het herstellen van stressklachten (zoals druk op je borst) op een relatief eenvoudige manier kan. Deze methode bestaat uit 3 thema’s. Op het moment dat je aan de slag gaat met deze drie thema’s ga je absoluut herstellen van je stressklachten.

Ontdek het zelf in mijn Gratis E-book: Snel Stress Herstel. Je kunt het downloaden via onderstaande knop.

Liever samen met mij aan de slag met de druk op je borst door de stress?

Ik kan me goed voorstellen dat je graag hulp wilt in dit proces. Soms kan het herstellen van stressklachten zo’n doolhof zijn dat je gewoon niet meer weet wat je er mee moet.

Gelukkig kan ik je goed helpen om van de pijn of druk in je borst door stress af te komen. Zelf heb ik dit ook veel ervaren, dus ik weet exact wat je moet doen om te kunnen herstellen. Mijn coaching en kennis is niet iets wat ik geleerd heb uit boeken, maar juist door zelf te ervaren.

Als je wilt kun je altijd eens contact met me opnemen. Ons eerste kennismaking is altijd gratis en verloopt via Skype/Zoom.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Wat te doen tegen druk op de borst door stress?

Het allerbelangrijkste is dat je leert om te ontspannen. Uiteindelijk zorgt stress ervoor dat je gaat hyperventileren en de hyperventilatie zorgt er weer voor dat je een druk op je borst ervaart. Ontspanning staat gelijk aan een ontspannen ademhaling. En een ontspannen ademhaling zorgt er weer voor dat je pijn of druk in je borst afneemt.

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.