Snel overprikkeld? Mijn advies, ervaring en tips!

Geschreven door: Nick de Waard

Snel overprikkeld zijn kan een flinke impact hebben op je leven. Zelf heb ik tijdens mijn burn-out voor lange tijd overprikkeling ervaren, dus ik weet als geen ander hoe vervelend dat is.

Uiteindelijk wil je natuurlijk weer herstellen van deze overprikkeling.

In dit artikel vertel ik je mijn ervaring, geef ik tips en leg ik alles uit over hoe je overprikkeling kunt verminderen.

Snel overprikkeld

Wat betekent snel overprikkeld zijn?

Snel overprikkeld zijn betekent dat je weinig prikkels kunt verdragen omdat je zenuwstelsel overbelast is geraakt. Dit kan leiden tot vermoeidheid, concentratieproblemen en overgevoeligheid voor geluid, licht en andere prikkels.

De mensen die snel overprikkeld zijn hebben over het algemeen vaker stress of zijn hooggevoelig (HSP).

Het is goed om te weten overprikkeling niet direct hetzelfde is als stress. Stress is namelijk een reactie van het lichaam op een bedreigende situatie, terwijl het bij overprikkeling gaat om een reactie op teveel prikkels. Wel kan stress leiden tot overprikkeling, blijk uit dit onderzoek van Elizabeth Perry, ACC. 

Wat zijn prikkels?

Prikkels zijn signalen die door onze zintuigen worden waargenomen en naar de hersenen worden gestuurd. Onze hersenen filteren deze prikkels zodat we alleen de belangrijkste informatie ontvangen en de rest wordt genegeerd. Bij overprikkeling is dit filtersysteem verstoord en komen alle prikkels ongefilterd binnen, waardoor het zenuwstelsel overbelast raakt.

Ben je overprikkeld omdat je zenuwstelsel overprikkeld is? Ontdek het in dit artikel: overprikkeld zenuwstelsel.

man is snel overprikkeld

Snel overprikkeld symptomen

Wanneer je overprikkeld bent, kun je verschillende symptomen ervaren. Hieronder heb ik een lijst samengesteld van de meest voorkomende symptomen van overprikkeling:

  • Hoofdpijn: veel mensen die overprikkeld zijn, hebben last van hoofdpijn. Dit kan variëren van een lichte tot een zeer hevige hoofdpijn.

  • Verschillende klachten zoals duizeligheid, misselijkheid en oorsuizen.

  • Vermoeidheid: mensen die overprikkeld zijn, voelen zich vaak erg vermoeid. Vaak ook mentaal vermoeid. Dit kan komen doordat het lichaam continu in een staat van alertheid verkeert.

  • Concentratieproblemen: mensen die overprikkeld zijn ervaren vaak concentratieproblemen.

  • Spanning: overprikkeling kan leiden tot spanning en stress in het lichaam. Dit kan zich uiten in gespannen spieren, een verhoogde hartslag en een gevoel van onrust.

  • Emotionele instabiliteit: mensen kunnen zich bijvoorbeeld snel geïrriteerd voelen of sneller huilen dan normaal.

  • Onrust: mensen die overprikkeld zijn, voelen zich vaak onrustig. Het kan moeilijk zijn om stil te zitten of te ontspannen.

  • Overgevoelig voor prikkels: zoals geluid, licht of geuren.

Als je last hebt van één of meerdere van deze symptomen, kan het zijn dat je overprikkeld bent. Het is belangrijk om eerst naar je huisarts te gaan om uit te sluiten wat de oorzaak is.

Ben je snel overprikkeld omdat je teveel stress ervaart? Ontdek het met de Gratis Stress Test!

Stress is voor veel mensen tegenwoordig een grote oorzaak van het feit dat ze snel overprikkeld zijn. Maar is dit bij jou ook het geval? Dat kun je nu super gemakkelijk ontdekken met mijn Gratis Stress Test.

Klik op de onderstaande knop en ontdek of stress de oorzaak is van jouw overprikkeling.

overprikkelde man

Deze gevolgen heb ik ervaren toen ik snel overprikkeld was

Snel overprikkeld zijn kan een flinke impact hebben op je leven. Zelf heb ik tijdens mijn burn-out voor last gehad van overprikkeling. Ik hoefde maar de supermarkt in te gaan en ik was al overprikkeld.

De volgende gevolgen heb ik ervaren toen ik snel overprikkeld was:

  1. Emotionele uitputting: doordat ik constant werd blootgesteld aan prikkels raakte ik emotioneel moe. Hierdoor werd ik sneller angstig, geïrriteerd en moe. 
  2. Fysieke symptomen: ook heb ik tijdens mijn overprikkeling veel hoofdpijn en duizeligheid ervaren. De gevolgen waren dat ik een brain fog kreeg.
  3. Moeite met concentratie: daarnaast had ik ook moeite met concentreren, dit had als gevolg dat ik mijn werk minder goed kon uitoefenen. 
  4. Slaapproblemen: ook sliep ik slecht omdat ik ’s nachts alle prikkels moest verwerken. 
  5. Sociale terugtrekking: doordat ik snel overprikkeld was wilde ik ook steeds minder sociale dingen gaan doen. Dit zorgde ervoor dat ik een teruggetrokken leven kreeg.
  6. Verhoogde stressniveaus: ook merkte ik dat de overprikkeling voor veel stress zorgde en ik had daarom ook last van verhoogde cortisol waardes.

Kortom, snel overprikkeld zijn kan een breed scala aan negatieve gevolgen hebben voor zowel je fysieke als mentale gezondheid. Ik adviseer om niet te lang te wachten en aan de slag te gaan, want herstellen is weer mogelijk!

snel overprikkeld quote

Waarom ben je snel overprikkeld na een burn-out?

Als je een burn-out hebt gehad, kan het zijn dat je sneller overprikkeld raakt dan voorheen. Dit komt doordat je lichaam en geest uitgeput zijn en minder goed in staat zijn om prikkels te verwerken. Hierdoor kan je sneller last krijgen van overprikkeling.

Het is belangrijk om te leren omgaan met overprikkeling na een burn-out. Ik adviseer je om altijd meer rust te nemen, prikkels te vermijden of te beperken en te zorgen voor een rustige, prikkelarme omgeving. Herstellen van een burn-out heeft tijd nodig, dus geef jezelf ook die tijd.

Als je benieuwd bent in welk stadium jij zit van je burn-out, dan kun je mijn Gratis Burn-Out Test doen. Je krijgt direct uitslag.

Snel overprikkeld na bevalling

Geregeld krijg ik mailtjes van vrouwen die mij mailen dat ze overprikkeld zijn na hun bevalling. Het is goed om te weten dat er tijdens je bevalling heel veel gebeurt met je hormonen.

Uit onderzoek van de Universiteit Leiden blijkt dat je hersenstructuur tijdens je zwangerschap veranderd. Tel daarbij de slapeloze nachten en minder tijd voor je zelf op en je bent vatbaarder voor prikkels na je bevalling.

Zelfzorg en meer ontspanning is belangrijk om weer te herstellen.

vrouw is overprikkeld

Snel overprikkeld door angst, kan dat?

Ja, overprikkeling door angst is zeker mogelijk. Angst kan namelijk een krachtige emotie zijn die het zenuwstelsel van een persoon overweldigt en verschillende fysiologische reacties veroorzaakt.

Wanneer iemand angst ervaart, activeert het lichaam vaak de ‘vecht-of-vlucht’-respons. Deze reactie leidt vervolgens tot een verhoogde hartslag, versnelde ademhaling, spierspanning en andere reacties die het lichaam klaarmaken om met een bedreigende situatie om te gaan. Deze fysiologische reacties op angst kunnen het zenuwstelsel overbelasten en leiden tot overprikkeling.

Bovendien kunnen angstgevoelens iemands perceptie van prikkels uit hun omgeving versterken, waardoor zelfs milde prikkels als bedreigend of overweldigend worden ervaren. Dit kan leiden tot een vicieuze cirkel waarin angst de overprikkeling verergert, en vice versa (zoals je kunt zien in onderstaande afbeelding).

vicieuze cirkel van overprikkeling en angst

Snel overprikkeld zijn verhelpen? Het kan!

Het kalmeren van een snel overprikkeld systeem draait om het begrijpen van je eigen reacties. Ons autonome zenuwstelsel heeft twee kanten: het parasympathische systeem (rust) en het sympathische systeem (actie).

Stel je deze systemen voor als een gaspedaal en een rem. Als je constant het gaspedaal indrukt, raakt je systeem overbelast en snel overprikkeld. De eerste tekenen hiervan kunnen rusteloosheid zijn.

Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een snel overprikkeld systeem te kalmeren. Hier zijn ze:

Tips om overprikkeling te kalmeren

  1. Creëer rust: vind een plek waar je kunt terugtrekken en ontspannen. Verminder prikkels met gedimd licht, rustige kleuren en weinig geluid. Gebruik comfortabele dekens en kussens voor extra ontspanning.
  2. Plan hersteltijd: neem regelmatig pauzes en rust na activiteiten. Zorg voor voldoende slaap en luister naar je lichaam.
  3. Leer ontspanningstechnieken: ontspanningsoefeningen zoals diepe ademhaling, korte meditaties, yoga of spierontspanning kunnen allemaal helpen. Neem dagelijks tijd hiervoor.
  4. Herken je triggers: als jij vroegtijdig je triggers herkent, kun je daar op inspelen. Zo kun je bijvoorbeeld drukke plaatsen vermijden, een zonnebril dragen bij fel licht of gehoorbescherming bij veel lawaai. 
  5. Stel grenzen: communiceer duidelijk je behoeften aan anderen. Het is oké om ruimte voor jezelf te vragen.
  6. Stress ontladen: bekijk video’s of neem deel aan activiteiten die je stress verminderen. Deze video gaat je helpen bij het ontladen van stress.
  7. Begin met mediteren: meditatie kan helpen je systeem te kalmeren. Er zijn veel bronnen om te leren mediteren. Je kunt bijvoorbeeld meditatie leren op mijn YouTube kanaal of via deze blog.
  8. Zoek ondersteuning: praat met professionals die ervaring hebben met overprikkeling. Ze kunnen je begeleiden in dit proces. Zelf heb ik een ruime ervaring met het verhelpen van snelle overprikkeling. Kijk gerust op mijn coachingspagina.

Experimenteer met deze technieken en ontdek wat voor jou werkt. Het belangrijkste is om meer rust en ontspanning te vinden in je dagelijks leven.

vrouw ligt overprikkeld in bed

Direct aan de slag om overprikkeling te verminderen?

Omdat ik zelf ook veel overprikkeling heb meegemaakt, kan ik je hier goed bij helpen. Het allerbelangrijkste bij overprikkeling is dat we zorgen voor meer rust in ons hoofd. Maar hoe kunnen we dat bewerkstelligen? Nou dat is wat ik je ga leren in het Stress & Angst Vrij Programma.

Dit online programma is speciaal gemaakt voor mensen die last van overprikkeling hebben en stress. Het is een uitgebreid programma waar je stap voor stap gaat werken aan het integreren van meer rust in je leven.

Inmiddels hebben al meer dan 500 mensen dit programma gevolgd en een aantal van deze mensen hebben ook last gehad van snelle overprikkeling. Je kunt de reviews hier lezen.

geheugenverlies door stress

Liever hulp bij jouw herstelproces?

Als je al van alles hebt geprobeerd, maar niets lijkt te werken, is het verstandig om hulp te zoeken bij iemand die begrijpt wat je doormaakt. Zelf heb ik ook lange tijd overprikkeling ervaren en ik begrijp hoe intens het kan zijn.

Met mijn coaching kan ik je helpen om samen een plan te maken om je overprikkeling te kalmeren. Je hoeft dit niet alleen te doen. Samen kunnen we dit proces versnellen en vergemakkelijken.

Als je wilt weten wat ik voor jou kan betekenen, neem dan gerust contact met me op. Ik zal binnen 24 uur reageren.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Ik kan niet tegen drukte, ben ik overprikkeld?

De meeste mensen die niet tegen drukte kunnen ervaren een vorm van overprikkeling. Het is dus heel reëel om te denken dat je overprikkeld bent.

Gaat overprikkeling ooit nog over?

Ja, overprikkeling kan overgaan. Zelf heb ik lange tijd last gehad, maar ben inmiddels alweer een aantal jaar hersteld. Het is belangrijk dat je aan de slag gaat met de info uit dit artikel om stappen te kunnen zetten in je herstel.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.