Sociale angst overwinnen? Ontdek hier hoe dit lukt (+ tips)

Geschreven door: Nick de Waard

Sociale angst kan een enorme impact hebben op je leven. De angst om in sociale situaties te zijn of om te worden beoordeeld kan constant aanwezig zijn. Je kunt je voortdurend zorgen maken over hoe je overkomt op anderen en wat ze van je denken.

Leven met sociale angst kan dus veel stress en angst veroorzaken, en daarom wil je er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf.

Gelukkig is het mogelijk om sociale angst te overwinnen! In dit artikel leg ik je alles uit wat je moet weten.

sociale angst overwinnen info

Wat is sociale angst?

Sociale angst is een psychische aandoening waarbij iemand zich voortdurend zorgen maakt over sociale interacties en beoordelingen door anderen. Als je last hebt van sociale angst, kun je angstig worden in sociale situaties of bij de gedachte eraan. Dit kan leiden tot veel angst en stress.

Sociale angst wordt ook wel sociale fobie genoemd. Mensen met sociale angst hebben vaak last van obsessieve gedachten en vermijdingsgedrag dat gericht is op het vermijden van sociale situaties.

Gelukkig is het mogelijk om sociale angst te overwinnen. Er ligt altijd een diepere oorzaak ten grondslag aan waarom de angst voor sociale interacties überhaupt is ontstaan. Door deze oorzaak aan te pakken, is herstel mogelijk.

Wil je weten hoe je het beste kunt omgaan met sociale angst? Bekijk dan even mijn onderstaande video.

Last van chronische angst? Herken het aan deze chronische angst symptomen

De vicieuze cirkel van sociale angst, angst en stress

Mensen die lijden aan sociale angst, hebben vaak last van een vicieuze cirkel van sociale angst, piekeren en stress. Deze cirkel kan voor sommige erg moeilijk te doorbreken zijn en kan leiden tot een verminderde kwaliteit van leven.

  • Sociale angst begint vaak met het anticiperen op sociale situaties, zoals een gesprek iemand, samenkomst van mensen of bijvoorbeeld een presentatie.
  • De persoon gaat zich vervolgens zorgen maken en piekeren over hoe ze over zullen komen en vreest negatief beoordeeld te worden.
  • Dit leidt tot meer angst en stress, wat op zijn beurt weer kan leiden tot vermijding van sociale situaties.

Je kunt dan in een soort vicieuze cirkel geraken. Dat ziet er vaak zo uit:

sociale angst vicieuze cirkel

De angst en stress die gepaard gaan met sociale angst kunnen erg heftig zijn. Als je last hebt van sociale angst kun je obsessief bezig zijn met hoe je overkomt op anderen en constant vermijden van sociale situaties.

Doorbreek deze vicieuze cirkel

De bovenstaande vicieuze cirkel kan soms wel maanden tot jaren aanhouden, zonder dat je resultaat boekt. Gelukkig is het wel mogelijk om dit te doorbreken.

Als je sociale angst wilt overwinnen, dan is het belangrijk om allereerst deze vicieuze cirkel te doorbreken. Er zijn gelukkig verschillende mogelijkheden om aan de slag te gaan. Denk bijvoorbeeld aan: therapie, coaching of bijvoorbeeld mijn online Sociale Angst Vrij Programma.

Wacht niet te lang en zet vandaag nog die volgende stap. Sociale angst overwinnen is gewoon mogelijk.

sociale angst overwinnen

Hoe Brechje haar sociale angst overwon

Brechje leed aan sociale angst dat haar hele leven beïnvloedde. Ze voelde zich bijna dagelijks gevangen in haar eigen gedachten en vermeed sociale situaties. Haar wereld werd steeds kleiner en ze werd steeds minder gelukkig. Gelukkig nam ze de moedige stap om hulp te zoeken en nam ze contact met mij op. 

Samen gingen we aan de slag om de diepgewortelde oorzaken van haar sociale angst te achterhalen en te begrijpen. Door middel van mooie gesprekken kon Brechje eindelijk de juiste inzichten krijgen in de reden van haar angst. Doordat ze hierdoor alles een stuk beter begreep werd het al een wat rustiger in haar hoofd.

We begonnen met het toepassen van verschillende technieken om eerst uit die angstcirkel te stappen en om vervolgens negatieve gedachtepatronen om te buigen. 

Vervolgens konden we aan de slag met het geleidelijk aan vergroten van haar comfortzone en stappen zetten in de juiste richting. Dit ging om: het rustig deelnemen aan sociale activiteiten en het aangaan van gesprekken met vreemden. Dit was natuurlijk super spannend, maar ging uiteindelijk heel erg goed. Met elke stap groeide ze sterker en veerkrachtiger, en begon ze te geloven in haar vermogen om haar sociale angst te overwinnen.

En nu, paar maanden later, voelt ze zich beter dan ooit!

whatsapp review brechje

Herken de symptomen van sociale angst

Denk jij dat je last hebt van sociale angst? Of misschien iemand in je omgeving? Sociale angst kun je gelukkig herkennen aan diverse symptomen, blijkt ook uit dit onderzoek. Hieronder staan enkele veelvoorkomende symptomen van sociale angst:

  • Overmatig vermijden van sociale situaties of angst voor sociale situaties.
  • Veel onzekerheid.
  • Intense angst voor beoordeling en afwijzing door anderen.
  • Fysieke symptomen zoals zweten, trillen, hartkloppingen in sociale situaties.
  • Negatieve gedachten over jezelf in sociale situaties, zoals het idee dat je dom of waardeloos bent.
  • Regelmatig vermijden van oogcontact of moeite hebben met spreken in sociale situaties.

Kort samengevat zijn mensen met sociale angst voortdurend bezig met het vermijden van sociale situaties uit angst voor negatieve beoordelingen.

Als jij je herkent in de bovenstaande symptomen, neem dan even contact op. Ik kan je hier namelijk goed bij helpen, want ik behandel regelmatig mensen met sociale angst.

jongen met sociale angst

Wat zijn de gevolgen van sociale angst?

Sociale angst kan een flinke impact hebben op je leven. Hieronder staan enkele van de meest voorkomende gevolgen:

  • Verhoogde angst en stress: sociale angst kan leiden tot een verhoogd gevoel van angst en stress. Dit komt omdat ze voortdurend bezorgd zijn over sociale interacties en beoordelingen door anderen.
  • Paniekaanvallen: soms kan het piekeren zo intens zijn dat iemand zelfs last kan krijgen van paniekaanvallen. Wil je weten hoe je paniekaanvallen kunt stoppen? Lees dan: Paniekaanvallen Stoppen.
  • Sociale isolatie: mensen met sociale angst vermijden vaak sociale situaties uit angst voor negatieve beoordelingen. Dit kan leiden tot sociale isolatie en een gebrek aan sociale ondersteuning.
  • Belemmeringen in werk en studie: sociale angst kan belemmerend zijn in werk- en studieprestaties omdat sociale interacties vaak noodzakelijk zijn.
  • Negatief zelfbeeld: sociale angst kan leiden tot een negatief zelfbeeld omdat mensen zichzelf voortdurend negatief beoordelen in sociale situaties.

Natuurlijk wil jij je weer zo snel mogelijk goed voelen. Voortdurend angstig zijn in sociale situaties is natuurlijk geen prettig leven. Onderneem daarom zo snel mogelijk actie.

Zelf sociale angst overwinnen? Start dan met mijn online programma!

Goed nieuws! Jij kunt sociale angst overwinnen. Ik heb zelf verschillende soorten angst in mijn leven ervaren en het heeft me geleerd wat werkt en wat niet werkt.

Deze kennis om angsten te overwinnen deel ik in mijn succesvolle Stress & Angst Vrij Programma. Dus als je stappen wilt zetten in je herstel, raad ik je aan om daar eens naar te kijken.

sociale angst quote

10 Tips om sociale angst te overwinnen

Sociale angst overwinnen is niet makkelijk. Het kan zijn dat mensen jarenlang last blijven houden van al die vervelende angsten. Gelukkig kun je vandaag al stappen zetten.

Hier zijn 10 tips om sociale angst te overwinnen:

  • Praat met een professional: dit is direct de belangrijkste tip die ik je wil meegeven. Een psycholoog of therapeut kan je namelijk goed helpen om je angsten te begrijpen en te overwinnen.
  • Ga situaties niet uit de weg: hoe meer je jezelf blootstelt aan sociale situaties, hoe beter je ermee kunt leren omgaan.
  • Houd een positief dagboek bij: het bijhouden van een dagboek waarin je positieve sociale interacties noteert, kan je helpen om je zelfvertrouwen te vergroten.
  • Blijf actief: blijf actief en doe dingen die je leuk vindt, ook al zijn ze sociaal. Dit kan helpen om je gedachten af te leiden van je angsten en zorgen.
  • Leer ontspanningstechnieken: ontspanningsoefeningen zoals yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen kunnen helpen om je angst en stress te verminderen. Je kunt ook een aantal ontspanningsoefeningen doen op mijn YouTube Kanaal.
  • Zoek steun bij vrienden en familie: praat met vrienden en familie over je angsten en zorgen. Zij kunnen je steunen en helpen om je angsten te overwinnen.
  • Wees realistisch: probeer realistisch te zijn over sociale situaties. Bedenk dat de meeste mensen geen aandacht besteden aan kleine fouten die je maakt of hoe je eruit ziet.
  • Stel grenzen: stel grenzen aan je angsten en zorgen. Probeer niet te veel tijd en energie te besteden aan je angst voor sociale situaties.
  • Leer omgaan met angst en paniek: er zijn tal van mogelijkheden om te leren omgaan met angst en paniek. Zoek naar technieken die voor jou werken.
  • Begin met mediteren: meditatie kan helpen om je gedachten tot rust te brengen en meer in het moment te leven. Probeer regelmatig te mediteren om je sociale angst te verminderen. Je kunt bijvoorbeeld mijn onderstaande meditatie doen om weer rustig te worden.

Samen jouw sociale angst overwinnen?

Ik begrijp ook dat coaching een waardevolle optie kan zijn in het proces van het overwinnen van sociale angst. Indien je nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden voor coaching, nodig ik je uit om contact met me op te nemen.

Voor een voorproefje van mijn aanpak en werkwijze betreffende sociale angst, kun je een kijkje nemen op mijn coachingspagina.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Wat is de oorzaak van sociale angst?

De oorzaken van sociale angst kunnen variëren, maar vaak ontwikkelt het zich als gevolg van negatieve ervaringen in sociale situaties of een gebrek aan zelfvertrouwen. Het kan ook worden beïnvloed door genetische en omgevingsfactoren.

Hoe herken je sociale angst?

Sociale angst wordt gekenmerkt door intense angst voor sociale situaties en de angst om negatief beoordeeld te worden door anderen. Mensen met sociale angst vermijden vaak sociale situaties of ervaren intense angst als ze zich in dergelijke situaties bevinden.

Is sociale angst gevaarlijk?

Sociale angst op zichzelf is meestal niet gevaarlijk, maar het kan leiden tot andere problemen zoals isolatie, depressie en verminderde kwaliteit van leven. Daarom is het belangrijk om hulp te zoeken als je last hebt van sociale angst.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.