Spierpijn door stress verhelpen? Dit kun je doen! (+ 7 tips)

Geschreven door: Nick de Waard

Spierpijn door stress is een fysieke klacht dat er na verloop van tijd insluipt. Teveel stress kan er namelijk voor zorgen dat we last krijgen van pijnlijke spieren.

Fysiotherapie is vaak niet de juiste oplossing als stress de oorzaak is van jouw spierpijn, want als je deze oorzaak niet aanpakt blijft de spierpijn terugkomen.

Wil jij spierpijn door stress verhelpen? Lees dan dit artikel, hierin leg ik je alles uit.

spierpijn door stress info

Wat is spierpijn door stress?

Spierpijn door stress is een fysieke aandoening waarbij iemand pijnlijke, gespannen of stijve spieren voelt. De oorzaak van deze pijn komt door langdurige stress.

Je kunt spierpijn door stress krijgen in verschillende delen van je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan: je nek, je schouders, je rug, je armen en benen. 

Daarnaast kan spierpijn door stress ook andere vervelende symptomen veroorzaken zoals: slaapproblemen, duizeligheid, vermoeidheid en een verminderd concentratievermogen. 

Waarom zorgt stress voor spierpijn?

Stress kan spierpijn veroorzaken, dat blijkt ook uit onderzoek. Wanneer iemand stress ervaart dan wordt het sympathische zenuwstelsel geactiveerd en wordt het hormoon cortisol geproduceerd. Dit zorgt er vervolgens voor dat je spierspanningen door stress kunt ervaren en als dat voor een lange tijd aanhoudt kun je na verloop van tijd spierpijn ervaren.

Daarnaast kan stress ook leiden tot een verkeerde houding, ademhalingsproblemen en diverse andere klachten die spierpijn veroorzaken.

Heb je meer last van stress symptomen? Ontdek aan welke symptomen je stress kunt herkennen in dit artikel: Stress Symptomen.

spierpijn door stress verhelpen

Oorzaken spierpijn door stress

Er zijn verschillende oorzaken van spierpijn door stress waarbij we onderscheid maken tussen psychologische stress en fysieke stress.

  • Psychologische stress: wanneer we bloot worden gesteld aan langdurige stress, zoals werkgerelateerde stress, relatiestress, financiële stress, enzovoort, kan dit leiden tot spierpijn door stress.
  • Slechte houding: als we voor een lange tijd in een verkeerde houding zitten of staan, dan kan dit ook leiden tot fysieke stress waardoor we spierpijn krijgen.
  • Overbelasting: ook kan een overmatig gebruik van onze spieren door intensief sporten ook bijdragen aan het ontstaan van spierpijn.
  • Neuropathische pijn: ook zenuwpijn kan een oorzaak zijn van de spierpijn die we ervaren. Heb jij hier last van? Ontdek het in mijn artikel over neuropathische pijn door stress.

Waarom wil je spierpijn door stress verhelpen?

Het is belangrijk om spierpijn door stress zo snel mogelijk te verhelpen. Want als je lang wacht dan kan dit leiden tot gezondheidsproblemen. Dank bijvoorbeeld aan: chronische pijn, een verminderde mobiliteit en de kwaliteit van je leven gaat in z’n geheel flink achteruit. 

De spierpijn signalen zijn heel duidelijk en daarom wil je hier ook zo snel mogelijk wat aan doen. Hoe langer je wacht, hoe erger de klachten worden.

Heb je veel last van stress? Lees dan: chronische stress verminderen

man heeft last van flauwvallen door stress

Hoe kun je spierpijn door stress verhelpen? 7 tips!

Je kunt spierpijn door stress verhelpen met de volgende 6 tips.

  • Pak de oorzaak van je klachten aan. De spierpijn door stress heeft een duidelijke oorzaak. Grote kans dat je over je grenzen gaat en onvoldoende rust neemt. Het is daarom ook belangrijk om de oorzaak van deze klachten aan te pakken. Waarom? Omdat het anders elke keer weer terugkomt. Wil je weten hoe je de oorzaak van je stressklachten kunt aanpakken? Bekijk dan deze video.
  • Neem wat vaker ontspanningsmomenten. Er zijn vele ontspanningstechenieken die zeer effectief zijn om spierpijn door stress te verhelpen. Denk bijvoorbeeld aan yoga, mindfulness en ademhalingsoefeningen. Door deze oefeningen regelmatig te doen heeft dit een positief effect op je bloedcirculatie waardoor spierpijn kan afnemen.
  • Beweeg regelmatig. Als je veel last hebt van spierpijn door stress dan is het goed om wat meer te bewegen en je lichaam te stretchten. Dit zorgt ervoor dat je spieren sterker en flexibeler worden en dat bevorderd de bloedcirculatie waardoor de spierpijn afneemt.
  • Zorg voor een goede slaap. De spanning in je lichaam kan worden verminderd door een goede nachtrust. In de nacht kan je lichaam zich namelijk herstellen van alle indrukken, prikkels en stress. Door je aan een regelmatig slaapschema te houden en goed te slapen kun jij de spierpijn door stress verhelpen.
  • Start met het ontladen van stress. We kunnen op een natuurlijke manier stress ontladen door ons lichaam te trillen. Wil je weten hoe? Bekijk dan mijn video over het ontladen van stress op YouTube.
  • Ga voor een gezonde leefstijl. Als je veel last hebt van stress dan is het verstandig om alcohol en nicotine te vermijden. Dit zorgt juist voor extra stress. Daarnaast is een goed en gebalanceerd dieet belangrijk. Eet niet teveel ongezonde suikers en eet wat meer groente en fruit.
  • Start met mediteren. Het is algemeen bekend dat meditatie één van de beste oefeningen is om minder stress te ervaren in het leven. Dit komt omdat je in meditatie volledig in ontspanning kunt komen waardoor je lichaam de ruimte krijgt om te herstellen van stress. Als je graag een meditatie wilt doen, kun je mijn onderstaande meditatie gaan doen of mijn meditatie cursus.

Spierpijn door hyperventilatie?

Diverse onderzoeken laten zijn dat spierpijn ook door chronische hyperventilatie kan komen. Bij hyperventilatie gaat het erom dat we te snel en teveel ademen. Hierdoor krijgt het lichaam teveel zuurstof binnen en ademt teveel koolstofdioxide uit. 

Door het snel en diep ademhalen wordt er dus meer koolstofdioxide uitgeademd dan normaal, waardoor de bloedvaten vernauwen. Dit kan leiden tot een verminderde bloedtoevoer naar de spieren en een ophoping van melkzuur. En dit kan vervolgens leiden tot spierpijn en stijfheid.

Om de spierpijn door hyperventilatie aan te pakken is het goed om regelmatig ademhalingsoefeningen te doen en de stressoren aan te pakken die zorgen voor de hyperventilatie. Je kunt bijvoorbeeld mijn onderstaande ademhalingsoefening doen.

Hulp nodig om de pijn in je middenrif als gevolg van stress op te lossen?

Als je vaak last hebt van spierpijn door stress, dan begrijp ik heel goed hoe vervelend dit kan zijn en hoe het je dagelijks leven kan belemmeren. Het is algemeen bekend dat stress een veelvoorkomende oorzaak is van spierpijn. 

Als coach op het gebied van stress en angst kan ik je helpen om de juiste inzichten te krijgen en nieuwe technieken te leren om stress te verminderen en spierpijn te verhelpen. Samen kunnen we werken aan het creëren van een gezonde levensstijl en het verbeteren van je slaapgewoonten, zodat je spieren zich kunnen ontspannen en herstellen.

Wil je weten wat het beste bij jou past? Neem dan gerust contact met me op voor advies en ondersteuning bij het verlichten van je spierpijn door stress.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Kan stress op je benen slaan?

Ja, stress kan op je benen slaan waardoor je spierpijn in je benen kunt krijgen. Dit komt omdat stress ervoor zorgt dat onze spieren gespannen raken en als dit een langere tijd aanhoudt kun je last krijgen van spierpijn in je benen.

Hoe kan ik het beste met spierpijn door stress verhelpen?

Het beste is om altijd met de oorzaak van je spierpijn aan de slag te gaan. Als je blijft doen wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Daarom is verandering noodzakelijk om te kunnen herstellen van spierpijn door stress.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.