Wil je leren mediteren? Zo hou je het vol.

Geschreven door: Nick de Waard

Als je wilt leren mediteren is dat een prachtig voornemen en ik zal het zeker aanmoedigen. Meditatie heeft mijn leven namelijk veranderd en ik gun iedereen (dus ook jou!) de mooie voordelen van meditatie. In deze blogpost leg ik uit hoe je het beste kunt beginnen met het leren van meditatie en hoe je meditatie het beste kunt volhouden.

We gaan het onder andere hebben over:

  • Waarom motivatie belangrijk is op het begin
  • Een opdracht om je motivatie omhoog te halen
  • Wat je kunt verwachten na een aantal weken mediteren
  • Waarom je soms ongemak ervaart tijdens meditatie

Lees je mee?

Wil je leren mediteren? Zo hou je het vol blog post

Jouw eerste meditaties – wat is belangrijk?

Als je wilt leren om te mediteren dan ga je waarschijnlijk eerst jezelf er (een beetje) in verdiepen. Je wilt weten wat meditatie is, wat voor voordelen het heeft, wat jij aan meditatie kan hebben en hoe het je moet mediteren. Als je vervolgens overtuigd bent dat het iets voor jou is, dan ga je er waarschijnlijk met plezier aan beginnen.

Maar vaak als we aan iets nieuws beginnen zijn we namelijk op het begin erg enthousiast. Mensen zijn creatieve wezens en we houden ervan om nieuwe dingen te leren. Zo zijn we dus op het begin, als we willen leren mediteren, vaak enthousiaster en gemotiveerder dan dat we al een tijdje bezig zijn.

Meer motivatie in het begin

Deze motivatie maakt dat meditatie gemakkelijk kan gaan. Je bent je bewust van de reden waarom je wilt leren mediteren en je bent er (deels) van overtuigd dat het jou gaat lukken om dit te behalen. Deze motivatie is heel erg belangrijk in het proces van meditatie. Zonder motivatie zetten we geen stappen in het leven.

Als je dus wilt leren mediteren is het goed om voor jezelf eerst duidelijk te hebben wat jouw motivatie is, dit maakt het proces een stuk gemakkelijker. Daar kunnen we nu wel even mee oefenen als je dat leuk vindt.

Kleine opdracht:

Adem maar eens een paar keer in en uit en vraag jezelf eens af: waarom wil ik mediteren? Voel bij jezelf wat het antwoord is, en voel het verlangen in jezelf om dit te bereiken. Zet jouw motivatie op papier en hang het op een plek waar je gaat mediteren.

Na een aantal weken meditatie – wat kun je verwachten?

Misschien ben je al een tijdje bezig en merk je dat het ‘zitten’ steeds moeilijker wordt. Je merkt dat je lichaam onrustig wordt en dat het lang niet zo gemakkelijk gaat als op het begin. Je hebt er misschien zelfs geen zin meer in, omdat je er maar weinig ontspanning uithaalt. Is dit het geval? Dan wil ik je feliciteren: want dit is namelijk precies de bedoeling als je wilt leren mediteren!

Naarmate je meer mediteert gaan er veranderingen in je lichaam ontstaan. Niet alleen in je fysieke lichaam maar ook je energetische lichaam (waar energieën opgeslagen zitten) en je emotionele lichaam (waar emoties opgeslagen zitten) gaan veranderen.

Meditatie maakt je schoon

Heel simpel gezegd: meditatie maakt je schoon van alle vuiligheid in je lichaam. Het ontgift je fysieke lichaam van toxische stoffen, het lost negatieve energieën op, en meditatie heelt je van verborgen emoties.

Je kunt je dus misschien wel voorstellen dat je na een paar weken waarin je regelmatig mediteert, ongemak kan ervaren. Dit betekent namelijk dat je lichaam bezig is met het schoonmaakproces en dit is cruciaal en kunnen we niet overslaan. Als je namelijk meer rust wilt in je leven, meer rust wilt in je systeem, dan moet eerst al het oude, wat nog in je zit, eruit voordat het nieuwe erin kan.

“Leeg de oude gedachten, emoties en gevoelens in je lichaam en mind, zodat je Hart het kan vullen met nieuwe, liefdevol energie.”

Als je dus wilt leren mediteren is het goed om te snappen dat je na verloop van tijd ongemak kan ervaren. Soms kan het best pittig zijn. Dat snap ik, ik ben zelf namelijk ook door dit proces gegaan. Maar het is het zo dubbel en dwars waard als je eenmaal mag ervaren wat meditatie met je kan doen. Het enige wat daarvoor nodig is: motivatie, doorgaan, niet opgeven en volhouden. Als het ontbreekt aan motivatie zou je bijvoorbeeld de opdracht van hierboven nog een keer kunnen doen.

Conclusie

De gouden tip als je wilt leren om te mediteren is dus om je motivatie duidelijk te hebben. Je motivatie zorgt ervoor dat je het volhoudt en dat mediteren leuk blijft. Door ergens aan te beginnen zonder dat je duidelijk weet waarom je er aan begint, zal je het niet lang gaan volhouden. Probeer dus eens in de zoveel tijd weer bij jezelf te voelen waarom je wilt leren mediteren. Achterhaal je motivatie, schrijf het op en je kunt weer door.

Meer hulp nodig met leren mediteren?

Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken en als je daar graag meer over wilt weten dan nodig ik je uit om eens te kijken naar de online meditatiecursus die ik ontwikkeld heb. In deze alles-in-één cursus neem ik je graag mee in de wereld van meditatie. Je leert in deze cursus:

  • Wat meditatie is
  • Welke voordelen meditatie heeft
  • Hoe je moet mediteren
  • Hoe je kunt omgaan met uitdagingen in meditatie
  • En je leert misschien wel het allerbelangrijkste: hoe je meditatie kunt integreren in je dagelijks leven voor meer rust in je hoofd.

Misschien is het interessant voor jou om eens een kijkje te nemen op de informatiepagina over deze cursus.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.