Negatieve gedachten door stress: oorzaken en oplossingen

Geschreven door: Nick de Waard

Negatieve gedachten kunnen erg vervelend zijn. Voor lange tijd (tijdens mijn burn-out) heb ik last gehad van negatieve gedachtes. 

Ik kan me goed voorstellen dat je graag weer positief wilt denken, maar dit lijkt soms een stuk lastiger dan dat het klinkt.

In dit artikel leg ik je uit wat jij kunt doen om negatieve gedachten weer te overwinnen.

negatieve gedachten intro

Wat zijn negatieve gedachten?

Negatieve gedachten zijn gedachten die je stemming en gevoelens negatief beïnvloeden. Deze gedachten kunnen ontstaan door verschillende oorzaken, zoals stress, depressie, angst, verdriet of onzekerheid. Negatieve gedachten kunnen ook leiden tot een negatieve spiraal, waarbij je steeds meer negatieve gedachten krijgt en je je steeds slechter gaat voelen.

Enkele negatieve gedachten voorbeelden:

  • “Ik ben niet goed genoeg”
  • “Niemand houdt van mij”
  • “Ik kan dit niet”
  • “Het komt nooit meer goed”
  • “Alles gaat altijd fout”

Als je veel last hebt van negatieve gedachten, dan kan ik me goed voorstellen dat je daar graag van af wilt. Want soms kan het ook zijn dat negatieve gedachten tot intrusies kunnen leiden.

In dit artikel ga ik je straks ook uitleggen hoe je negatieve gedachten weer kunt ombuigen naar positieve gedachten.

negatieve gedachten

Komen negatieve gedachten door stress?

Stress kan een grote invloed hebben op je mentale gezondheid. Het kan leiden tot verschillende symptomen, waaronder negatieve gedachten. Maar komen deze negatieve gedachten echt door stress?

Ja, stress kan zeker leiden tot negatieve gedachten. Dat blijkt ook uit dit onderzoek. Wanneer je gestrest bent, kan je mind overweldigd raken en kan het moeilijk zijn om positief te blijven. Je gedachten kunnen zich richten op zorgen, angsten en problemen, waardoor je je nog meer gestrest voelt.

Als je veel stress ervaart en negatieve gedachten, dan kun je in een soort vicieuze cirkel komen. Dit ziet er vaak zo uit:

  • Stress zorgt ervoor dat we gevoeliger zijn voor negatieve gedachten
  • En negatieve gedachten zorgen weer voor extra stress

Daarom is het ook belangrijk om eens te kijken naar je stresslevel op het moment dat je last hebt van veel negatieve gedachtes.

Komen jouw negatieve gedachten voort uit stress? Ontdek het met de Gratis Stress Test!

Stress is voor veel mensen tegenwoordig een belangrijke oorzaak de negatieve gedachten die ze ervaren. Maar is dit bij jou ook het geval? Dat kun je nu super gemakkelijk ontdekken met mijn Gratis Stress Test.

Klik op de onderstaande knop en ontdek hoe hoog jouw stresswaarden zijn.

Wat is de impact van negatieve gedachten op je gezondheid?

Negatieve gedachten door stress kunnen een grote impact hebben op je gezondheid, als dit voor een langere tijd aanhoudt. Het kan leiden tot verschillende lichamelijke en mentale klachten. Hieronder staan enkele voorbeelden die ik vaak voorbij zie komen:

  • Verhoogde bloeddruk: negatieve gedachten kunnen leiden tot stress, wat kan leiden tot een hoge bloeddruk. Een verhoogde bloeddruk kan vervolgens weer leiden tot verschillende gezondheidsproblemen, zoals hart- en vaatziekten.

  • Verminderd immuunsysteem: de stress dat voortkomt uit negatieve gedachten kan ook het immuunsysteem verzwakken, waardoor je vatbaarder wordt voor ziektes en infecties.

  • Depressie en angststoornissen: negatieve gedachten kunnen uiteindelijk ook leiden tot depressie en gegeneraliseerde angststoornissen. Dit kan leiden tot een verminderde kwaliteit van leven.

  • Slechte slaap: stress en negatieve gedachten kunnen leiden tot slaapproblemen, zoals slapeloosheid of niet kunnen slapen. Een slechte slaap kan op zijn beurt leiden tot vermoeidheid en een verminderde concentratie.

Daarom is het belangrijk om aan de slag te gaan met de negatieve gedachten, je kunt er namelijk langdurige gevolgen van ervaren.

negatieve gedachten quote

Ik heb last van negatieve gedachten, zit ik in een depressie?

Veel mensen die last hebben van negatieve gedachten denken vaak dat er iets ernstigs aan de hand is. Het eerste wat ik dan terug hoor is: “ik denk dat ik een depressie heb.”

Een depressie klinkt vaak heftiger dan dat het is. Voor een langere tijd niet lekker in je vel zitten maakt nog niet dat je een depressie hebt. Wel kan het zo zijn dat als dit te lang aanhoudt, dat de kans op een depressie aan het ontstaan is.

Als je hier al langere tijd last van hebt, dan adviseer ik je wel om aan de slag te gaan met deze negatieve gedachten. Een depressie ontstaat niet zomaar, maar je wilt natuurlijk niet te lang wachten met het ondernemen van actie.

man heeft last van negatieve gedachten

Wil je vandaag nog je negatieve gedachten aanpakken en je klachten verminderen?

Je kunt direct beginnen met het verminderen van negatieve gedachten, en ik sta klaar om je daarbij te helpen.

Ik heb het Stress & Angst Vrij Programma ontwikkeld voor mensen die worstelen met negatieve gedachten. Dit programma helpt je de oorzaken van je gedachten te begrijpen en biedt concrete stappen om hiermee om te gaan.

Het programma is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en mijn acht jaar lange herstelproces van een burn-out, waarin ik zelf met veel negatieve gedachten te maken had. Tijdens mijn herstel kreeg ik waardevolle ondersteuning van coaches, therapeuten en psychologen, en heb ik talloze therapieën en methodes uitgeprobeerd.

Met deze uitgebreide ervaring heb ik een effectieve methode ontwikkeld die al meer dan 500 mensen succesvol heeft geholpen. Als je klaar bent om aan je herstel te werken, is dit programma de juiste volgende stap voor jou.

In de onderstaande video leg ik uit hoe je dit programma kunt volgen!

Hoe kun je negatieve gedachten weer ombuigen en stoppen?

Wanneer je merkt dat je negatieve gedachten hebt door stress, is het belangrijk om deze gedachten te doorbreken. Hieronder kun je een aantal tips vinden die mij en mijn cliënten goed hebben geholpen.

1. Herken de negatieve gedachten (schrijf op)

Het is belangrijk om te weten welke gedachten negatief zijn en welke niet. Probeer je bewust te worden van de negatieve gedachten die je hebt en noteer deze op papier. Door ze op te schrijven, kun je beter begrijpen waarom je deze gedachten hebt en kun je ze beter aanpakken.

2. Analyseer de negatieve gedachten

Als je weet welke negatieve gedachten je hebt, kun je deze analyseren. Probeer te achterhalen waarom je deze gedachten hebt en of ze wel terecht zijn. Vraag jezelf af of er bewijs is voor deze gedachten en of er ook andere manieren zijn om naar de situatie te kijken.

3. Vervang de negatieve gedachten

Als je hebt ontdekt welke negatieve gedachten je hebt en waarom je deze hebt, kun je ze vervangen door positieve gedachten. Probeer bijvoorbeeld om jezelf aan te moedigen met positieve affirmaties of om je te concentreren op de goede dingen in je leven.

4. Zoek afleiding

Als je merkt dat je vastzit in negatieve gedachten, kan het helpen om afleiding te zoeken. Ga bijvoorbeeld sporten, lees een boek of breng tijd door met vrienden en familie. Door je te concentreren op andere dingen, kun je je gedachten verzetten en je beter voelen.

5. Zoek professionele hulp

Als je merkt dat je negatieve gedachten blijven aanhouden en je er zelf niet uitkomt, zoek dan professionele hulp. Een psycholoog, therapeut of coach kan je helpen om je gedachten te doorbreken en je weer positief te laten denken.

6. Ga mediteren

Tot slot adviseer ik je ook om te gaan starten met meditatie. Voor mij is meditatie de beste manier om uit je hoofd stappen en in het moment te blijven. Als je graag tips wilt of meditaties wilt doen, check dan even mijn YouTube kanaal. Daar staan heel veel waardevolle meditaties op. Of doe de onderstaande meditatie die ook goed helpt tegen negatieve gedachten.

Wil je hulp in jouw herstelproces?

Als je al lange tijd worstelt met negatieve gedachten, kan ik me goed voorstellen dat je al veel hebt geprobeerd, maar dat niets lijkt te helpen.

Veel mensen die voor coaching bij mij komen, hebben al een lange weg afgelegd zonder de juiste stappen te kunnen zetten. Als je intensievere hulp wilt, raad ik je aan om voor 1-op-1 coaching te kiezen.

Het is belangrijk om de kern van je klachten aan te pakken en niet alleen de symptomen. Neem gerust contact op.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Negatieve gedachten loslaten, is dat moeilijk?

Voor veel mensen kan het loslaten van negatieve gedachten moeilijk zijn. Dit komt omdat we ons identificeren met deze gedachten, waardoor we het idee krijgen dat we niets anders meer kunnen denken. Dit is een grote misvatting, want we kunnen elke vorm van gedachten ervaren. Zowel negatief als positief.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.