Stijve kaken of kaakpijn door stress? Zo kun je herstellen!

Geschreven door: Nick de Waard

Een veelvoorkomende klacht bij mensen met spanning en stress zijn stijve kaken of kaakpijn. De stress in ons lichaam kan ervoor zorgen dat we gespannen zijn en dat zich vervolgens ook uiten in onze kaken.

Toen ik in mijn burn-out zat had ik zelf ook veel last van gespannen kaken, het was een gevolg van een lange periode met veel stress.

In dit artikel leg ik je uit hoe je stijve kaken door stress kunt verhelpen.

stijve kaken door stress info

Kun je stijve kaken krijgen door stress?

Stress is een veelvoorkomend probleem in onze moderne samenleving en kan leiden tot verschillende lichamelijke stressklachten. Maar kun je ook stijve kaken krijgen door stress?

Het antwoord is ja, je kunt stijve kaken krijgen door stress.

 

Stress kan leiden tot spierspanning in het lichaam, waaronder de kaken. Dit kan leiden tot een gevoel van stijfheid en pijn in de kaakspieren. Daarnaast kan stress ook leiden tot tandenknarsen, wat de kaakspieren nog verder kan belasten en leiden tot stijfheid.

Het is belangrijk om te weten dat stijve kaken niet alleen door stress veroorzaakt kunnen worden. Andere factoren, zoals tandheelkundige problemen, kunnen ook leiden tot stijfheid in de kaakspieren. Daarom is het belangrijk om altijd eerst een tandarts te raadplegen als je last hebt van stijve kaken.

Als stress de oorzaak is van je stijve kaken, zijn er verschillende manieren om de klachten te verminderen, die leg ik uit in dit artikel.

Komt jouw kaakpijn ook door stress? Ontdek het met de Gratis Stress Test!

Stress is voor veel mensen tegenwoordig een grote oorzaak van de kaakpijn die ze ervaren. Maar is dit bij jou ook het geval? Dat kun je nu super gemakkelijk ontdekken met mijn Gratis Stress Test.

Klik op de onderstaande knop en ontdek of stress de oorzaak is van jouw duizeligheid.

stijve kaken door stress

Welke symptomen horen bij kaakpijn

Wanneer we last hebben van kaakpijn, kan dit zich op verschillende manieren uiten. Hieronder heb ik een lijstje gemaakt van de meest voorkomende symptomen:

  • Pijn in je kaakspieren
  • Een strak gevoel in je kaak
  • Pijn in je oor
  • Hoofdpijn
  • Tandenknarsen
  • Klikkende of knappende kaak
  • Kaakklemmen

Deze symptomen kunnen variëren van mild tot ernstig en kunnen een vervelende invloed hebben op ons dagelijks leven.

Kaakpijn quote

Welke andere oorzaken kunnen kaakpijn veroorzaken?

Er zijn verschillende andere oorzaken die kaakpijn kunnen veroorzaken, naast stress. Tandarts Barbara Tesselaar heeft hieronder een lijst samengesteld met enkele van de meest voorkomende oorzaken van kaakpijn:

  • Tandproblemen: tandbederf, een tandabces of een slecht passend kunstgebit kunnen allemaal kaakpijn veroorzaken.

  • Kaakgewrichtsproblemen: het kaakgewricht kan ontstoken raken of er kan sprake zijn van een disfunctie, wat kan leiden tot kaakpijn.

  • Spierspanning: gespannen spieren kunnen ook een oorzaak zijn.
  • Trauma: een klap of val op het gezicht kan kaakpijn veroorzaken.

  • Bruxisme: dit is een aandoening waarbij iemand tandenknarst of tandenknarst terwijl hij slaapt, wat kan leiden tot kaakpijn.

  • Angst: ook angst kan voor kaakpijn zorgen, omdat angst ons spanning kan geven wat kan uitstralen naar onze kaken.

Het is altijd goed om met je tandarst te achterhalen wat de oorzaak is.

Wil je minder last van je gespannen kaken en minder stress? Start dan met mijn online programma!

Goed nieuws! Jij kunt je weer beter voelen. Zelf heb ik heel veel klachten gekend toen ik veel stress had. Het heeft bij mij ongeveer 6 jaar geduurd voordat ik ontdekte wat helpt als je last hebt van stress en de daaruit voortkomende klachten.

Deze kennis om stressklachten te overwinnen deel ik in mijn succesvolle Stress & Angst Vrij Programma. Dus als je graag stappen wilt zetten in je herstel, dan raad ik je aan om daar eens naar te kijken.

Wat voor invloed heeft angst op stijve kaken?

Angst kan verschillende fysieke reacties veroorzaken, waaronder kaakpijn. Wanneer iemand angstig is, bouwt deze persoon spanning op. Deze spanning kan zich vervolgens ook gaan uiten in je onze kaken.

Bovendien kan angst ook leiden tot verhoogde niveaus van stresshormonen zoals cortisol, die spierspanning kunnen verergeren en ontstekingsreacties in het lichaam kunnen veroorzaken, wat kan bijdragen aan pijnlijke kaakgewrichten.

Als je wilt weten hoe je het beste met angst kunt omgaan, bekijken dan mijn onderstaande video. Daarin leg ik alles uit.

Wat kun je zelf doen om de kaakpijn door stress te verminderen (tips)?

Als we last hebben van kaakpijn door stress, zijn er verschillende dingen die we kunnen doen om de pijn te verminderen. Hieronder staan enkele suggesties:

  • Ontspanningsoefeningen: door regelmatig ontspanningsoefeningen te doen, kunnen we onze spieren ontspannen en stress verminderen. Dit kan helpen om kaakpijn te verminderen. Je kunt bijvoorbeeld progressieve spierontspanning doen, meditatie of andere oefeningen op mijn YouTube Kanaal.
  • Warmte- of koudecompressen: het aanbrengen van een warmte- of koudecompress op je kaak kan helpen om de pijn te verlichten. 
  • Veranderingen in de levensstijl: het verminderen van chronische stress is natuurlijk belangrijk als je kaakpijn voort komt uit stress en spanning. 
  • Pijnstillers: als de pijn ernstig is, kunnen we pijnstillers nemen om de pijn te verlichten. Het is echter belangrijk om alleen pijnstillers te nemen zoals voorgeschreven door een arts.
  • Verbeter je slaap: een goede nachtrust kan veel ontspanning bieden. Hoe meer ontspanning we ervaren, hoe minder last we krijgen van onze kaakpijn. Lees hier voor meer slaaptips.

Door deze tips op te volgen, kunnen we de kaakpijn door stress verminderen en ons beter voelen. 

Welke oefening helpt goed bij kaakpijn als gevolg van stress?

Als we gestrest zijn, kunnen we vaak spanning in onze kaken voelen. Dit kan leiden tot kaakpijn en zelfs hoofdpijn. Gelukkig zijn er enkele oefeningen die kunnen helpen om deze spanning te verminderen en de pijn te verlichten.

Een van de meest effectieve oefeningen is de kaakontspanningsoefening. Om deze oefening uit te voeren, volg je de volgende stappen:

  1. Ga comfortabel zitten en ontspan je schouders.
  2. Plaats je tong tegen het dak van je mond, net achter je voortanden.
  3. Adem langzaam en diep in door je neus en adem uit door je mond terwijl je een “zucht” geluid maakt.
  4. Terwijl je uitademt, laat je je kaak los en ontspan je alle spieren in je gezicht en nek.
  5. Herhaal deze oefening 5-10 keer per dag, of zo vaak als nodig is om spanning te verminderen.

Het is ook belangrijk om te proberen de bron van de stress aan te pakken en manieren te vinden om ermee om te gaan, dit kun je aanpakken in mijn Stress & Angst Vrij Programma.

vrouw met stijve kaken door alle stress

Hulp bij je herstel? Neem dan contact op!

Wil jij graag intensieve hulp om stress te verminderen

Zodra jij met je huisarts heb vastgesteld dat het geen medische oorzaak heeft, maar stress gerelateerd is, dan nodig ik je graag uit om contact met me op te nemen. Ik kan je hier goed bij helpen!

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Hoe voelt kaakpijn door stress?

Kaakpijn door stress kan aanvoelen als een constante druk, spanning of pijn rondom de kaak- en gezichtsregio, soms gepaard gaande met stijfheid of moeite met kauwen en praten.

Wat te doen bij stijve kaken als gevolg van stress?

Belangrijk is om aan de slag te gaan met de oorzaak: stress. Hoe minder stress jij ervaart, hoe sneller je kunt herstellen.

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.