Hitteaanvallen of opvliegers door stress? Het kan!

Geschreven door: Nick de Waard

Hitteaanvallen of opvliegers door stress kunnen ook voorkomen als je niet in de overgang zit. Dit kan voor zowel mannen als vrouwen het geval zijn. 

Zelf heb ik namelijk ook opvliegers gehad tijdens mijn burn-out omdat ik teveel stress had ervaren.

In dit artikel leg ik je uit hoe je deze opvliegers kunt verminderen of kan oplossen!

opvliegers door stress intro

Kun je opvliegers krijgen van stress?

Opvliegers worden vaak geassocieerd met de menopauze (de overgang) bij vrouwen. Maar, wist je dat er regelmatig vrouwen én mannen bij mij komen die opvliegers krijgen doordat ze teveel stress ervaren? Stress kan ons lichaam namelijk in een staat van verhoogde spanning brengen, waardoor de lichaamstemperatuur stijgt en opvliegers ontstaan.

Mensen die (veel) last hebben van stress kunnen vervolgens ook last krijgen van opvliegers op elk moment van de dag. Dit kan gebeuren tijdens een stressvolle situatie, maar ook later op de dag of zelfs ’s nachts. Opvliegers kunnen gepaard gaan met zweten, hartkloppingen en een gevoel van onwel zijn.

Je hoeft dus niet in de overgang te zitten om last te hebben van opvliegers. Wel is het zo dat stress tijdens je overgang de opvliegers kunnen verergeren. In dat geval is het goed om eerst met je huisarts te overleggen wat de oorzaak is van je opvliegers. 

Later in dit artikel bespreek ik wat je het beste kunt doen om deze opvliegers te verminderen of te verhelpen.

Komen jouw opvliegers door stress? Ontdek het met de Gratis Stress Test!

Stress is voor veel mensen tegenwoordig een grote oorzaak van de hitteaanvallen en opvliegers die ze hebben. Maar hoe zit jij in je stresslevel? Dat kun je nu super gemakkelijk ontdekken met mijn Gratis Stress Test.

Klik op de onderstaande knop en ontdek hoe hoog jouw stresswaarden zijn.

opvlieger door stress

Kunnen mannen ook hitteaanvallen krijgen als gevolg van stress?

Opvliegers als gevolg van stress worden vaak geassocieerd met vrouwen in de menopauze. Maar, mannen kunnen ook hitteaanvallen krijgen als gevolg van stress. Onderzoek toont aan dat stress een belangrijke factor kan zijn bij het veroorzaken van opvliegers bij mannen.

Zelf heb ik tijdens mijn burn-out ook vaak last gehad van warmteaanvallen en opvliegers. Ik had veel last van stress en soms vloog het me allemaal echt aan. Maar ook regelmatig krijg ik mailtjes van mannen die hier ook last van hebben. Het kan dus voorkomen dat mannen ook last hebben van opvliegers.

De intensiteit van de opvliegers tussen mannen en vrouwen kunnen verschillen. Het is niet uitgesloten dat het ene geslacht meer last heeft dan het andere geslacht. 

Als je graag wilt dat je opvliegers verdwijnen of verminderd worden, dan is het goed om aan de slag te gaan met het verlagen van je stresslevel. Als je teveel stress hebt is de kans groter dat je hier last van krijgt.

man ziet wazig

Welke symptomen horen bij opvliegers door stress?

Er zijn een aantal symptomen waar je opvliegers aan kunt herkennen. Ik heb ze hieronder voor je opgesoms:.

  • Warmteaanvallen: het meest opvallende symptoom van opvliegers door stress zijn de plotselinge warmteaanvallen. Vanuit het niets kun je het in ene Spaans benauwd krijgen.
  • Hoofdpijn: een ander veelvoorkomend symptoom van opvliegers als gevolg van stress is hoofdpijn. Dit kan komen doordat de spanning in de spieren toeneemt tijdens een opvlieger, maar ook doordat de bloedvaten in het hoofd veranderen.
  • Duizeligheid: sommige mensen die last hebben van opvliegers, kunnen ook last hebben van duizeligheid. Dit kan komen doordat de bloeddruk daalt tijdens een opvlieger.
  • Een opgejaagd gevoel: tijdens een opvliegers voelen mensen zich plotseling enorm opgejaagd.
  • Hartkloppingen: een ander symptoom van opvliegers door stress zijn hartkloppingen. Dit kan komen doordat het lichaam tijdens een opvlieger adrenaline aanmaakt, wat kan zorgen voor een verhoogde hartslag.

Meestal zijn opvliegers niet gevaarlijk, wel is het altijd verstandig om eerst contact met je huisarts op te nemen om te achterhalen wat de oorzaak is.

man heeft een opvlieger als gevolg van stress

Direct stappen zetten om je opvliegers als gevolg van stress te verminderen?

Je kunt vandaag al beginnen met het verminderen van stress om je opvliegers aan te pakken, en ik ben hier om je daarbij te ondersteunen.

Als stresscoach heb ik het Stress & Angst Vrij Programma speciaal ontwikkeld voor mensen die last hebben van opvliegers door stress. Dit programma helpt je de oorzaken van je stressklachten te achterhalen en biedt vervolgens concrete stappen aan om deze klachten te verhelpen.

Dit op maat gemaakte programma is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en mijn acht jaar lange herstelreis na een burn-out. Tijdens mijn herstel kreeg ik waardevolle ondersteuning van coaches, therapeuten en psychologen en probeerde ik veel verschillende therapieën en methodes uit.

Met deze uitgebreide ervaring heb ik een effectieve methode ontwikkeld die al meer dan 500 mensen succesvol heeft geholpen te herstellen. Als je klaar bent om verder te werken aan je herstel, is dit programma de juiste volgende stap voor jou.

In de onderstaande video leg ik trouwens uit hoe je te werk gaat in dit programma!

Welke tips zijn er bij opvliegers en stress?

Opvliegers en stress kunnen erg vervelend zijn, maar er zijn gelukkig wel een aantal tips die kunnen helpen om deze symptomen te verminderen. Hieronder staan enkele tips die je kunt toepassen om het te verminderen:

  • Ontspanningsoefeningen: door regelmatig ontspanningsoefeningen te doen, zoals yoga, mindfulness of ademhalingsoefeningen, kan stress worden verminderd en opvliegers worden voorkomen. Je kunt op mijn YouTube Kanaal enkele ontspanningsoefeningen doen.

  • Gezonde levensstijl: een gezonde levensstijl kan helpen bij het verminderen van opvliegers en stress. Dit betekent onder andere gezond eten, voldoende bewegen en genoeg slaap krijgen.

  • Vermijd triggers: probeer triggers te vermijden die opvliegers kunnen veroorzaken, zoals alcohol, cafeïne en pittig eten. 

  • Kleding: draag lichte, ademende kleding om opvliegers te voorkomen. Vermijd synthetische stoffen en kleding die te strak zit.

  • Beweeg regelmatig: een half uur per dag bewegen is goed en gezond voor je lichaam. Het verminderd stress en dat helpt je om opvliegers te verminderen.
  • Meditatie: regelmatige meditatie zorgt ervoor dat je ons zenuwstelsel rustiger wordt en dat we een heldere mind krijgen. Je kunt bijvoorbeeld mijn onderstaande meditatie doen voor het verminderen van stress.

Door deze tips toe te passen kan opvliegers en stress worden verminderd en kan men weer beter in balans komen.

Wil je liever coaching in je herstelproces?

Als opvliegers je leven flink beperken en je voor je gevoel alles al geprobeerd hebt, dan wil je natuurlijk goede hulp waar je wat aan hebt.

Al een aantal jaar doe ik dit werk en help ik mensen om te herstellen van stressklachten, zoals opvliegers. Kijk gerust op mijn coachingspagina.

Als je benieuwd bent wat ik voor jou kan betekenen, neem dan gerust contact op.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Waarom krijg ik steeds warmte aanvallen?

Je kunt als last krijgen van warmte aanvallen als je in de overgang zijn. Maar zowel mannen als vrouwen kunnen ook last krijgen zodra ze teveel stress ervaren.

Wat zijn de triggers voor opvliegers?

Er zijn een aantal dingen die opvliegers kunnen versterken: blootgesteld worden aan spannende dingen, te spicey eten, alcohol, teveel suiker en angst.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.