Spiertrekkingen gezicht stress: Dit is de oplossing!

Geschreven door: Nick de Waard

Spiertrekkingen in je gezicht door stress kan erg vervelend zijn. Ook kan het een verontrustend gevoel geven omdat je niet weet wat er aan de hand is.

Veel cliënten die bij mij komen hebben geregeld last van spiertrekkingen in hun gezicht. Veelal voortkomend uit stress.

In dit artikel leg ik de meestvoorkomende oorzaken uit en leg ik uit hoe je hier weer van kunt herstellen.

spiertrekkingen gezicht stress

Oorzaken van spiertrekkingen in het gezicht

Spiertrekkingen in het gezicht, ook bekend als onwillekeurige spiertrekkingen, kunnen een vervelende aandoening zijn. Ze worden veroorzaakt door uiteenlopende factoren die variëren van stress tot neurologische aandoeningen.

In dit stuk leg ik uit wat de oorzaken kunnen zijn die bijdragen aan spiertrekkingen.

De rol van stress bij spiertrekkingen

Stress is een prominente factor bij het ontstaan van spiertrekkingen in het gezicht. Wanneer je stress ervaart, komen er bepaalde stofjes in je lichaam vrij die de zenuwen kunnen prikkelen en zo spiertrekkingen kunnen veroorzaken.

Mensen die dus regelmatig stress ervaren kunnen dus last krijgen van bepaalde spiertrekkingen, ook in het gezicht.

Door aan de slag te gaan met het verlagen van je stresslevel kun je uiteindelijk deze spiertrekkingen weer laten afnemen.

Neurologische factoren

Neurologische aandoeningen zijn een andere belangrijke oorzaak van spiertrekkingen in het gezicht. Afwijkingen in de hersenen of schade aan de zenuwen die de gezichtsspieren controleren, kunnen leiden tot ongecontroleerde spierbewegingen.

Ik adviseer altijd om eerst naar je huisarts te gaan om een goede diagnose te krijgen.

Elektrolytenstoornissen en uitdroging

Een disbalans in elektrolyten of uitdroging kan ook leiden tot spiertrekkingen in het gezicht. Elektrolyten zijn essentieel voor de normale spierfunctie, en een onevenwicht, bijvoorbeeld een tekort aan kalium, kan spiertrekking veroorzaken.

Het is belangrijk dat je voldoende drinkt om de spiertrekkingen te minimaliseren. En check of je voldoende mineralen zoals kalium en calcium binnenkrijgt.

Komen jouw spiertrekkingen in je gezicht voort uit stress? Ontdek het met de Gratis Stress Test!

Stress is voor veel mensen tegenwoordig een grote oorzaak van de spiertrekkingen die ze ervaren in hun gezicht. Maar is dit bij jou ook het geval? Dat kun je nu super gemakkelijk ontdekken met mijn Gratis Stress Test.

Klik op de onderstaande knop en ontdek of stress de oorzaak is van jouw spiertrekkingen.

spiertrekkingen in je gezicht door stress

Spiertrekkingen in je gezicht door stress symptomen

Als je last hebt van verschillende spiertrekkingen in je gezicht door stress kun je een aantal vervelende symptomen ervaren. Enkele veelvoorkomende symptomen van spiertrekkingen in het gezicht door stress zijn onder andere:

  1. Trekkingen of trillingen: Onvrijwillige samentrekkingen van de spieren in het gezicht, zoals trillen of schokjes in je hoofd, kunnen optreden.
  2. Tintelingen: sommige mensen ervaren een gevoel van tintelingen in de spieren van het gezicht, vergelijkbaar met een licht prikkelend gevoel.
  3. Spierpijn: langdurige stress kan leiden tot spierspanning, wat kan resulteren in algemene spierpijn, inclusief in het gezicht.
  4. Gezichtsspierstijfheid: stress kan ervoor zorgen dat de spieren in het gezicht strakker aanvoelen dan normaal, en dit kan resulteren in een gevoel van stijfheid.
  5. Onvrijwillige bewegingen: ongecontroleerde, onwillekeurige bewegingen van de gezichtsspieren kunnen voorkomen bij sommige mensen die onderhevig zijn aan stress.
  6. Hoofdpijn: spiercontracties in het gezicht kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van hoofdpijn, vooral als gevolg van spanning in de nek- en gezichtsspieren.
jongen heeft steken in z'n hoofd

De vicieuze cirkel van spiertrekkingen in je gezicht door stress en angst

Stress is dus een grote oorzaak van de spiertrekkingen in je gezicht. Dat laat ook het onderzoek van Shaheen Lakhan, MD, PhD, FAAN zien. Als je veel stress ervaart en te weinig rust neemt, kun je op een gegeven moment klachten ervaren.

Wanneer je gestrest bent, staat je lichaam namelijk in de ‘vecht-of-vlucht’ modus en is je lijf dus gespannen. Het is dan moeilijker om je te ontspannen en je lichaam kan daardoor in de ‘overdrive’ komen. Vervolgens kun je vervelende klachten krijgen zoals spiertrekkingen in je gezicht.

Veel cliënten die bij mij komen zitten vast in een vicieuze cirkel, maar gelukkig kunnen ze middels mijn hulp hier weer uit komen.

Stress, angst en spiertrekkingen beïnvloeden elkaar dus

Iemand die spiertrekkingen in het gezicht en stress ervaart, kan in een soort vicieuze cirkel komen waarbij angst ook een grote rol speelt. Veel cliënten die ik begeleid hebben hier last van:

  • Spiertrekkingen in je gezicht geven ons een verontrustend gevoel waardoor we angst ervaren
  • Deze angst zorgt vervolgens weer voor nieuwe stress.
  • En deze stress zorgt er vervolgens voor dat we meer spiertrekkingen in ons gezicht krijgen.

Die vicieuze cirkel ziet er vaak zo uit:

spiertrekkingen in je gezicht cirkel

Als je tijdens een zware periode, met veel stress last krijgt van spiertrekkingen in je gezicht, dan is dat een heel duidelijk verband. Je kunt daar van schrikken en vervolgens in de bovenstaande cirkel komen.

Als dit herkenbaar is, dan raad ik je aan om aan de slag te gaan met het verminderen van stress en angst. Mijn online programma gaat je hier sowieso goed bij helpen. 

Of neem gerust eens contact op.

steken in hoofd quote

Hoe je bang kunt worden van spiertrekkingen in je gezicht

Als je last hebt van spiertrekkingen in je gezicht door stress, kan dit erg verontrustend zijn. Het kan zijn dat je bang wordt dat er iets ernstigs aan de hand is, wat weer extra stress met zich meebrengt.

Het is altijd verstandig om eerst je huisarts te raadplegen om te achterhalen of er iets ernstigs aan de hand is.

Daarnaast raad ik je aan om te leren omgaan met de bijkomende angsten en stress. Door bijvoorbeeld regelmatig te sporten, te mediteren of te wandelen, kun je ervoor zorgen dat je stressniveau afneemt en dat de spiertrekkingen in je gezicht verminderen.

Ook kan het waardevol zijn om te praten met vrienden of familie over wat je doormaakt, zodat je je minder geïsoleerd voelt. In de onderstaande video vind je een meditatie die mensen helpt om innerlijke rust te vinden en de spiertrekkingen in het gezicht te verminderen.

Ervaar je regelmatig angst? Lees dan ook: omgaan met angst en paniek

Tips voor het verminderen van spiertrekkingen in je gezicht door stress

Gelukkig zijn er diverse manieren om de spiertrekkingen in je gezicht te verminderen en je weer beter te voelen. Hieronder deel enkele tips die zowel mij als mijn cliënten geholpen hebben bij het verminderen van spiertrekkingen in het gezicht door stress.

1. Ontspanningsoefeningen

Het beoefenen van ontspanningsoefeningen zoals yoga, diepe ademhaling en progressieve spierontspanning kan helpen om je stressniveau te verlagen en je zenuwstelsel te kalmeren. Dit draagt bij aan het verminderen van spiertrekkingen in je gezicht. Wanneer ik merk dat de stress toeneemt, maak ik altijd tijd voor een rustgevende ontspanningsoefening.

2. Regelmatige lichaamsbeweging

Geregeld bewegen kan bijdragen aan zowel de ontspanning van je lichaam als geest, waardoor je stressniveau afneemt. Het is niet nodig om dagelijks intensief te sporten; slechts een uur beweging per dag kan al voldoende zijn om de spiertrekkingen in je gezicht te verminderen.

3. Gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl kan helpen om je stressniveau te verminderen en spiertrekkingen in je gezicht te voorkomen. Voor mij betekent een gezonde leefstijl een gebalanceerd dieet, voldoende slaap, het vermijden van alcohol en drugs, en het beperken van cafeïne.

4. Identificeer en los je stresstriggers op

Indien stress de oorzaak is van jouw spiertrekkingen in het gezicht, is het aan te raden om stresstriggers te identificeren en aan te pakken. Het aanpakken van de oorzaak kan leiden tot herstel van de klachten.

5. Praat met een professional

Als de spiertrekkingen in je gezicht aanhouden en je dagelijkse activiteiten verstoren, is het belangrijk om professionele hulp te zoeken. Een psycholoog, stress coach of therapeut kan je begeleiden bij het verminderen van stressniveau en behandelen van de spiertrekkingen. Voel je vrij om contact op te nemen als je hulp nodig hebt.

6. Maak meditatie een gewoonte

Regelmatige meditatie speelt voor mij een cruciale rol. Talrijke onderzoeken tonen aan dat dagelijkse meditatie buitengewoon gunstig is voor je mentale gezondheid. Je kunt bijvoorbeeld meditaties volgen op mijn YouTube-kanaal of de onderstaande meditatie proberen.

Zelf actief werken aan het verminderen van spiertrekkingen in je gezicht door stress.

Indien je dat wenst, kun je vandaag al beginnen met het verminderen van spiertrekkingen in je gezicht door stress, en ik sta klaar om je hierbij te ondersteunen.

Speciaal voor degenen die spiertrekkingen in hun gezicht, stress en bijbehorende angst ervaren, heb ik het Stress & Angst Vrij Programma ontwikkeld. Dit programma is ontworpen om je te begeleiden bij het identificeren van de oorzaken van je klachten en vervolgens stappen te ondernemen om deze oorzaken aan te pakken.

Het is een gespecialiseerd programma dat ik heb gecreëerd op basis van mijn eigen ervaringen en mijn persoonlijke reis van 8 jaar naar herstel na een burn-out.

Gedurende mijn eigen herstelproces heb ik veel ondersteuning gekregen van coaches, therapeuten en psychologen, en heb ik diverse hulpvormen uitgeprobeerd.

Met al deze ervaringen heb ik uiteindelijk mijn eigen methode ontwikkeld, waarmee al meer dan 500 mensen succesvol zijn hersteld. Als jij klaar bent om de volgende stap te zetten in jouw herstel, zou dit online programma goed bij jou kunnen passen.

druk op de borst door stress quote

Verlang je naar intensieve ondersteuning bij het overwinnen van spiertrekkingen in je gezicht?

Ik begrijp dat je wellicht de voorkeur geeft aan intensieve begeleiding om stappen te zetten naar herstel van spiertrekkingen in je gezicht. Dit is mogelijk via mijn persoonlijke 1-op-1 coaching.

Dagelijks begeleid ik individuen zoals jij die worstelen met stressklachten, waaronder ook mensen die spiertrekkingen in hun gezicht ervaren. En ook jij kunt herstel bereiken.

Als je benieuwd bent naar wat ik voor je kan betekenen, aarzel dan niet om contact op te nemen.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Wanneer moet ik een arts raadplegen?

Ik adviseer je om medisch advies te vragen als de trekkingen vaak voorkomen, lang aanhouden, intenser worden, moeilijk te ontspannen zijn, zich verspreiden naar andere delen van het lichaam, of als er begeleidende symptomen zijn zoals spraak- of slikproblemen, spierzwakte, of veranderingen in het zicht.

Is spiertrekking gerelateerd aan ernstige aandoeningen?

In veel gevallen zijn het tijdelijke, onschuldige verschijnselen veroorzaakt door stress of vermoeidheid. Maar, als je spiertrekkingen gepaard gaan met andere symptomen of lang aanhouden, is het verstandig om medisch advies in te winnen, omdat ze soms een indicatie kunnen zijn van neurologische aandoeningen zoals Bell’s palsy of een vorm van dystonie.

Kunnen spiertrekkingen permanent worden verholpen?

Spiertrekkingen kunnen vaak vanzelf verdwijnen, vooral als ze stress- of vermoeidheidsgerelateerd zijn. Preventieve maatregelen zijn onder andere stressvermindering met technieken zoals meditatie, diepe ademhaling of yoga, het verbeteren van slaapgewoonten, en het verminderen van cafeïne en alcohol. 

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en Stress & Angst Vrij Programma.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.