Gespannen bekkenbodemspieren door stress? Dit is de oorzaak + oplossing

Geschreven door: Nick de Waard

Gespannen bekkenbodemspieren door stress kan erg vervelend zijn en verschillende klachten met zich meebrengen. Ik kan me goed voorstellen dat je daar natuurlijk zo snel mogelijk weer van wilt herstellen.

Stress, maar ook angst, kunnen ervoor zorgen dat deze spieren gespannen raken. Gelukkig kun je hier wel weer van herstellen.

Wil je weten wat de oorzaak is en hoe je jouw bekkenbodemgebied weer kunt ontspannen? Lees dan dit artikel, want ik leg je er alles over uit.

diarree door stress info

Symptomen van gespannen bekkenbodemspieren door stress

Als je last hebt van gespannen bekkenbodemspieren door stress, dan zijn er verschillende symptomen die je kunt ervaren. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende symptomen die ik terug hoor bij mij cliënten:

  • Pijn bij het vrijen: wanneer je bekkenbodemspieren gespannen zijn, kan dit leiden tot pijn bij het vrijen. Vooral bij vrouwen is dit het geval. Hoe komt dit? Dit komt doordat de spieren niet ontspannen genoeg zijn om penetratie toe te laten, waardoor het pijnlijk kan zijn.

  • Bekkenbodemklachten: gespannen bekkenbodemspieren kunnen ook leiden tot diverse klachten in het bekkenbodemgebied, waaronder incontinentie, urineverlies en obstipatie. Dit komt doordat de spieren niet goed kunnen ontspannen, waardoor je moeite kunt hebben met het ophouden of loslaten van urine en ontlasting. Mijn advies is om niet te snel met medicatie te starten, dit kan vele bijwerkingen geven.

  • Buikpijn: gespannen bekkenbodemspieren kunnen ook leiden tot buikpijn door stress. Dit komt doordat de spieren verbonden zijn met de buikspieren, waardoor gespannen bekkenbodemspieren kunnen leiden tot een gespannen buik en daardoor buikpijn geven. Soms kan dit ook gepaard gaan met misselijkheid.

  • Rug- en middenrif-klachten: ook kunnen spanningen in je bekkenbodem leiden tot rugpijn door stress en pijn in je middenrif. Dit komt doordat de spieren ook verbonden zijn met de rugspieren en ons middenrif, waardoor gespannen bekkenbodemspieren kunnen leiden tot een gespannen rug- en middenrif-klachten

Uit ervaring weet ik dat ieder persoon andere klachten ervaart, maar over het algemeen komen de bovenstaande symptomen vaker naar voren. Het is altijd goed om eerst je huisarts te raadplegen om uit te sluiten waar de klachten vandaan komen.

Heb je meer last van stress symptomen? Ontdek aan welke symptomen je stress kunt herkennen in dit artikel: Stress Symptomen.

gespannen bekkenbodemspieren door stress

Oorzaken van gespannen bekkenbodemspieren

Gespannen bekkenbodemspieren kunnen verschillende oorzaken hebben, waarvan stress een belangrijke factor is. Hieronder vind je een overzicht van mogelijke oorzaken van gespannen bekkenbodemspieren:

  • Stress: emotionele en fysieke stress (overbelasting van je spieren) kunnen leiden tot spanning in de bekkenbodemspieren. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij langdurige stress op het werk, relatieproblemen, financiële zorgen of een traumatische gebeurtenis.

  • Beweging: langdurig zitten of staan, veel en zwaar lichamelijk werk, veel tillen, sjouwen of intensief sporten kunnen allemaal leiden tot overbelasting van de bekkenbodemspieren. Ook een verkeerde houding kan hieraan bijdragen. Ik adviseer je om minimaal een half uur per dag te bewegen om het soepel te houden. 

  • Trauma: een traumatische gebeurtenis, zoals seksueel misbruik, kan ook leiden tot spanning in de bekkenbodemspieren. Het is algemeen bekend dat de psoas spier traumatische ervaringen kan opslaan. Daar gaan we verder in dit artikel dieper op in.

  • Zwangerschap en bevalling: tijdens de zwangerschap en bevalling wordt de bekkenbodem extra belast, waardoor deze kan verzwakken of juist gespannen kan raken. 

  • Obstipatie: ook kan langdurige obstipatie leiden tot overbelasting van de bekkenbodemspieren, waardoor deze gespannen kunnen raken. Mijn advies is om de obstipatie te verhelpen. Vraag je arts om advies.

  • Blaasontstekingen: cliënten die vaak last hebben van blaasontstekingen kunnen ook last krijgen van een overactief bekkenbodemgebied waardoor de spieren niet meer goed kunnen ontspannen. 

Er zijn veel oplossingen om jouw bekkenbodemgebied weer te ontspannen. In veel gevallen komt een gespannen bekkenbodem gebied door stress. Het is dan belangrijk om aan de slag te gaan met het verminderen van stress en meer te ontspannen.

Tril de spanning in je bekkenbodemspieren los met deze oefening.

Wist je dat er een oefening is dat er direct voor kan zorgen dat we onze gespannen bekkenbodemspieren door stress kunnen lostrillen?

Ik heb het onderzocht en kwam tot de conclusie dat we als mensen de mogelijkheid hebben om stress en spanning te ontladen middels het trillen van ons lichaam.

In de onderstaande oefening leg ik je exact uit hoe je dit kunt doen.

De invloed van trauma en stress op ons bekkenbodemgebied

Wist je dat er een sterke relatie is tussen de psoas spier (in ons bekkenbodemgebied) en stress en trauma?

Stress en trauma kunnen zich namelijk op verschillende manieren nestelen in ons lichaam, waaronder in de bekkenbodem en de psoas-spieren.

Deze psoas-spieren zijn een paar grote spieren die van de onderkant van de wervelkolom naar de bovenkant van de dijbenen lopen. Zie afbeelding hieronder. Ze zijn betrokken bij beweging, stabiliteit en balans, en spelen ook een rol bij de reactie op stress en trauma.

de psoas spier

Wanneer we gestrest zijn, kunnen deze spieren namelijk spanning opbouwen en strakker worden, wat kan leiden tot pijn, ongemak en zelfs disfunctie. Bij trauma kan de psoas-spier zichzelf ook aanspannen als een beschermingsmechanisme om de organen te beschermen tegen letsel.

Soms kan het zo zijn dat we een traumatische ervaring niet goed verwerken waardoor de spanning in de psoas spier (en het bekkenbodemgebied) aanblijft en dus gespannen blijft.

Het is daarom belangrijk om te leren hoe je de bekkenbodem en de psoas-spieren kunt ontspannen. Dit kun je doen door chronische stress te verminderen. Hoe je dit kunt doen leg ik verder uit in dit artikel.

quote over de psoas spier

Waarom zorgt angst voor gespannen bekkenbodemspieren?

Zodra we angst ervaren komt er een natuurlijke reactie in ons lichaam vrij waardoor ons lichaam in de ‘vecht-of-vlucht’ modus gaat staan. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam klaar staat om te vluchten en maakt stresshormonen aan zoals adrenaline en cortisol. Deze hormonen zorgen er vervolgens voor dat ons hart sneller klopt, onze ademhaling zich versnelt en dat onze spieren zich gaan aanspannen.

Als we veel angst ervaren kan ons lichaam dus continu onder langdurige stress staan waardoor we dus ook gespannen bekkenbodemspieren door deze stress kunnen krijgen. 

Ik adviseer je ook om te eens te achterhalen waar je angstig en bang voor bent. Grote kans dat de angst die je ervaart een grote invloed heeft op jouw gespannen bekkenbodemspieren.

In de onderstaande video leg ik je een simpel trucje uit hoe je kunt omgaan met angst.

Tips voor het ontspannen van de bekkenbodemspieren

Als je last hebt van gespannen bekkenbodemspieren door stress, zijn er verschillende manieren die je kunt doen om deze spieren te ontspannen. Hier zijn enkele tips die je kunnen helpen:

Ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen zijn een effectieve manier om gespannen bekkenbodemspieren weer te ontspannen. Probeer bijvoorbeeld eens de volgende oefening eens:

  1. Ga op een rustige plek zitten of liggen en sluit je ogen.
  2. Adem langzaam in door je neus en houd je adem een paar seconden vast.
  3. Adem langzaam uit door je mond en voel hoe je lichaam ontspant.
  4. Herhaal deze ademhalingsoefening een paar keer en voel hoe de spanning uit je bekkenbodemspieren verdwijnt.

Blaastraining

Blaastraining kan ook helpen om gespannen bekkenbodemspieren te ontspannen. Hierbij leer je om je blaas op een juiste manier te legen en te voorkomen dat je te vaak naar het toilet moet. Dit kan helpen om de druk op je bekkenbodemspieren te verminderen.

Train je bekkenbodem

Het regelmatig trainen van je bekkenbodemspieren kan helpen om deze spieren sterker en meer ontspannen te maken. Probeer bijvoorbeeld eens de volgende oefening:

  1. Span je bekkenbodemspieren aan alsof je probeert om urine tegen te houden.
  2. Houd deze spanning een paar seconden vast en ontspan daarna weer.
  3. Herhaal deze oefening een paar keer per dag.

Ontspannen bewegen

Gespannen bekkenbodemspieren door stress kun je ook ontspannen door rustig te bewegen. Een aantal bewegingsvormen die goed zijn voor ontspanning zijn bijvoorbeeld:

  • Yoga en meditatie helpen je om je lichaam en geest te ontspannen. Je kunt een aantal meditaties doen op mijn YouTube kanaal.
  • Zwemmen is een ontspannen manier van bewegen dat voor versoepeling in je bekkenbodem kan zorgen.
  • Ook wandelen en ontspannen fietsen kunnen je helpen voor meer ontspanning.

Ontspan je ademhaling

Een gespannen bekkenbodem kan ook komen doordat we last hebben van hyperventilatie. Daarom is het belangrijk om je ademhaling zo ontspannen mogelijk te maken. Een ontspannen ademhaling staat namelijk gelijk aan een ontspannen lichaam. Meer weten? Lees hier alles over ademhalingsproblemen door stress.

quote over de psoas spier

Heb je veel last van stress en gespannen bekkenbodemspieren? Ik kan je helpen.

Stress is een grote oorzaak van de spanningen in jouw bekkenbodemspieren en de klachten die je kunt krijgen zijn zeker niet prettig. Daarom is het belangrijk om aan de slag te gaan om ergere klachten te voorkomen en te herstellen.

Ik kan je helpen bij het aanpakken van de stress- en angstklachten die gepaard gaan met jouw gespannen bekkenbodem. Als online coach kan ik samen met jou een plan maken om deze klachten te verminderen en jouw ontspannen leven weer terug te geven.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact met mij op via de knop hieronder. Ik sta voor je klaar!

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Hoe voelt een gespannen bekkenbodem bij een man?

Een gespannen bekkenbodem bij mannen kan leiden tot verschillende symptomen, waaronder moeite met plassen of poepen, erectieproblemen en pijn tijdens het vrijen. Het kan ook leiden tot overactieve blaas, aambeien en prostaatproblemen.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.