Selecteer een pagina

Ademhalingsproblemen door stress: hoe krijg ik een goede ademhaling?

Geschreven door: Nick de Waard

Het hebben van een verkeerde ademhaling kan een flinke impact hebben op je gezondheid. Het is algemeen bekend dat ademhalingsproblemen door stress vele klachten met zich mee kan brengen.

Zelf heb ik voor een lange periode veel last gehad van mijn ademhaling. Gelukkig ben ik weer hersteld en adem ik nu weer goed. Dit kan voor jou ook het geval zijn!

Als jij graag wilt weten wat jij kunt doen om jouw ademhalingsproblemen weer op te lossen, lees dan dit artikel.

ademhalingsproblemen door stress infographic

Wat zijn ademhalingsproblemen nu écht?

Voor een lange periode heb ik veel last gehad van ademhalingsproblemen door stress. Soms zelfs zo erg dat ik dacht dat ik ging stikken. Ik weet dus heel goed hoe het is om ademhalingsproblemen te ervaren. Het is absoluut niet leuk en soms zelf eng.

Als je ademhalingsproblemen ervaart dan heb je het gevoel dat je continu moeite hebt om te ademen. Je ademhaling zit vaak erg hoog en soms kun je ook een druk op je borst ervaren. Vaak komen deze ademhalingsproblemen om de hoek kijken bij mensen die last hebben van (veel) stress.

Ademhalingsproblemen hebben een oorzaak en dat is goed nieuws. Waarom goed nieuws? Nou, alles wat een oorzaak heeft, heeft ook weer een oplossing. En als stress de oorzaak is, dan is het belangrijk dat we deze stressfactoren gaan aanpakken zodat je ademhalingsproblemen ook weer herstellen.

ademhalingsproblemen door stress

Waarom zorgt stress voor een verkeerde ademhaling?

Om antwoord op deze vraag te krijgen is het goed om eerste te begrijpen dat je ademhaling autonoom is. Dat betekent dat wij geen bewuste inspanning hoeven te leveren om te ademen. Het gebeurt gewoon vanzelf. We hoeven er niet over na te denken en ook niet ons best voor te doen.

Deze automatische ademhaling wordt aangestuurd vanuit het ademhalingscentrum in onze hersenen. Dit gedeelte van onze hersenen meet continu de zuurgraad in ons bloed en ook het zuurstof gehalte.

Op het moment dat we spanning, stress of in gevaar zijn of ergens van schrikken dan zorgt dit ademhalingscentrum er ook voor dat onze ademhaling sneller gaat waardoor de kans op overleven groter is.

Nou is het zo dat bij langdurige stress ons lichaam gewend raakt aan deze verkeerde ademhaling en daardoor zich hier automatisch aan gaat aanpassen. Dit betekent dus dat als iemand chronische ademhalingsproblemen heeft, het lichaam waarschijnlijk al gewend is geraakt aan een verkeerde ademhaling en je in een soort van vicieuze cirkel kunt raken waardoor je hyperventilatie blijft.

Gelukkig kun je ademhalingsproblemen door stress wel weer oplossen!

vrouw ademt weer vrij

Ademhalingsproblemen door stress is een vicieuze cirkel die je kunt doorbreken

Stress dus. De grootste oorzaak van ademhalingsproblemen is stress. Dat laat ook het onderzoek van Debra Sullivan, Ph.D. zien. Een persoon die veel stress ervaart is iemand die te vaak over zijn eigen grenzen gaat en te weinig stilstaat.

Als je gestrest bent, dan is je lichaam in de ‘fight-or-flight’ modus en is lichaam gespannen (dus ook je borstbeen). Het gevolg is dat je ademhaling sneller is en hoger. Dit zorgt er weer voor dat er een lager koolzuurgehalte is in je bloed. Je lichaam gaat zich vervolgens aanpassen waardoor de ademhalingsproblemen ontstaan.

Stress en ademhalingsproblemen beïnvloeden elkaar dus

Iemand die ademhalingsproblemen en stress ervaart kan in een soort vicieuze cirkel komen. Zelf heb ik hier ook veel last van gehad, want:

  • Ademhalingsproblemen geven ons stress
  • En stress geeft ons weer ademhalingsproblemen.

Uiteindelijk kan chronische stress dus je ademhalingsproblemen versterken, maar onze ademhalingsproblemen kunnen ook weer nieuwe stress geven.

Toen ik in mijn burn-out zat kon ik heel duidelijk merken dat ik bang en gestrest werd van mijn ademhalingsproblemen. Het leek af en toe wel alsof ik in een vicieuze cirkel zat en ik geen idee had hoe ik dit moest oplossen. Niets leek te helpen.

Het gevolg was dat ik steeds meer gericht was op mijn ademhalingsproblemen en daardoor steeds minder durfde te doen omdat ik bang was dat ik weer nieuwe problemen kreeg of zou stikken.

Is dit herkenbaar?

Mocht dit herkenbaar voor je zijn, neem dan gerust eens contact met me op. Ik kan je goed helpen om van deze klachten af te komen.

ademhalingsproblemen door stress quote

Wat zijn de gevolgen van ademhalingsproblemen door stress?

De meeste cliënten die ik begeleid hebben ook last van ademhalingsproblemen door alle stress. Maar bij iedereen die dit ervaart zijn de problemen onschuldig. Je bent dus niet in levensgevaar, al lijkt dat soms van wel. Maar wees gerust: je bent echt veilig.

Wel kunnen ademhalingsproblemen door stress een aantal vervelende gevolgen met zich meebrengen die een flinke impact in je leven kunnen hebben.

Zelf heb ik de volgende dingen ervaren en ik zie deze gedragsvormen en klachten ook terug bij mijn cliënten:

Ademhalingsproblemen kunnen leiden tot angst en angst kan weer leiden tot meer stress en meer stress tot meer ademhalingsproblemen.

Het is een vicieuze cirkel, maar gelukkig is daar ook een oplossing voor.

Scroll even verder naar onder voor de oplossing.

vicieuze cirkel van ademhalingsproblemen door stress

Ervaar je veel ademhalingsproblemen door stress? Doe dan deze oefening!

Ademhalingsprobleem door stress heeft dus een oorzaak: stress. Oké, logisch!

Gelukkig kun je op een hele simpele, maar super effectieve manier je stress ontladen. De meeste natuurlijke manier van het lichaam is om te gaan trillen als het stress wilt ontladen.

Ik doe deze oefening elke dag, omdat het mij helpt om de opgebouwde stress van de dag direct los te laten. Werkt ook goed voor als je chronische stress ervaart.

De relatie tussen ademhalingsproblemen en paniekaanvallen

Wist je al dat chronische ademhalingsproblemen door stress voor paniekaanvallen kunnen zorgen? Verkeerd ademen kan eng zijn. Je hebt het gevoel dat je elk moment kan stikken of dat je adem er mee ophoudt. Je bent benauwd door stress en dit maakt je bezorgd.

We willen graag de controle houden over onze ademhaling en deze weer rustig krijgen, maar toch lukt ons dat niet. Het ademen lijkt steeds moeilijker te worden. Vervolgens komen er ook angstige gedachten bij kijken en als dit lang genoeg aanhoudt dan volgt er een paniekaanval.

De bekende Mayo Clinic omschrijft een paniekaanval als volgt: “een plotselinge episode van intense angst die ernstige lichamelijke reacties veroorzaakt wanneer er geen echt gevaar of duidelijke oorzaak is.”

Tijdens een paniekaanval komt er zoveel angst en stress vrij dat dit logischerwijs ook je ademhaling meer verstoort. Dit kan er weer voor zorgen dat er nieuwe angst omhoog komt en die paniekaanval zich versterkt.

Gelukkig is er een manier om uit deze cirkel te stappen.

Lees ook dit artikel: Paniekaanvallen Stoppen

man is gestrest

Ademhalingsproblemen door stress: heb ik een burn-out?

Een veel voorkomende klacht van cliënten die in een burn-out zitten is dat ze last hebben van ademhalingsproblemen door stress. Doordat we voor een lange periode stress hebben ervaren heeft onze ademhaling zich aangepast.

Ademhalingsproblemen in een burn-out is dus heel normaal omdat je lichaam voor een lange tijd een ‘nieuwe ademhaling’ heeft aangeleerd.

Als dit bij jou het geval is, onderneem dan direct actie. Het is nu tijd dat je op de rem trapt. Niet morgen, maar nu. Als je dit signaal negeert, dan is de kans groot dat de klachten erger worden.

Wil je weten of jij in een burn-out zit? Lees dan: hoe herken je een burn-out?

Herken je burn-out, doe de Gratis Burn-Out Test

Twijfel je nog of jij in een burn-out zit? Of wil je graag weten in welk stadium jij zit?

De Gratis Burn-Out Test gaat je hier bij helpen. Na het invullen van deze test is het direct duidelijk hoever jij erin zit en je krijgt ook advies van me mee op basis van jouw score.

Wat is een gezonde en goede ademhaling?

Er zijn een aantal ‘regels’ waar een goede ademhaling aan voldoet. Dit gaat dan vooral om:

  • Een buikademhaling
  • Het tempo van je ademhaling ligt tussen de 6 tot 12 keer per minuut
  • Je ademhaling voelt relaxt en moeiteloos aan
  • Je voelt geen spanning in je spieren rondom je nek en schouders
  • Het verloopt vloeiend zonder onderbrekingen of haperingen.

Als jouw ademhaling hier nog niet aan voldoet dan is het aan te raden om regelmatige ademhalingsoefeningen te doen.

Oefening om relaxt te ademen met de 4-7-8 methode

Er is een ademhalingsoefening die je goed kan helpen om weer rustig en relaxt te kunnen ademen. Dit is de 4 keer 4-7-8 seconden ademhaling, ookwel: 4-7-8 ademhalingsmethode.

Je kunt de oefening als volgt doen:

  1. Adem volledig uit door je mond.
  2. Sluit vervolgens je lippen en adem stil door je neus terwijl je in je hoofd tot 4 telt.
  3. Houdt dan 7 seconden je adem in
  4. Adem dan voor 8 seconden uit
  5. En doet dit 4 keer

Probeer dit zo ontspannen mogelijk te doen. Als je liever begeleid wordt aan de hand van een ademhalingsmeditatie dan kun je de onderstaande 4-7-8 methode!

Wil je liever samen je ademhalingsproblemen door stress oplossen?

Ik kan me goed voorstellen dat je af en toe een beetje radeloos bent. Dat het maar niet lukt om je ademhalingsproblemen door stress op te lossen. Mijn advies is dan ook: neem contact op met iemand die jouw klachten herkent en zelf ook heeft meegemaakt.

Veel cliënten die bij mij komen hebben al een flinke reis achter de rug. Ze hebben al veel dingen geprobeerd, maar toch blijven de ademhalingsproblemen aanwezig. Dit komt omdat de meeste therapeuten vage tips geven en alleen richten op het symptoom.

Ik ga naar de kern toe van jouw problemen. Want alles heeft een oorzaak. En als we de oorzaak weten en dit oplossen, dan zullen de ademhalingsproblemen vanzelf weer herstellen.

Als je graag over jouw situatie wilt spreken, dan kan dat natuurlijk! Ons eerste kennismakingsgesprek is altijd gratis en verloopt via Zoom. Als je wilt kun je hier contact opnemen.

hulp van een coach voor je ademhalingsproblemen

Zelf je ademhalingsproblemen door stress oplossen

Als je ademhalingsproblemen hebt door stress, dan kun je de volgende tips toepassen die je helpen.

  • Huisarts:
    Ik raad aan om altijd eerst even naar de huisarts te gaan om te achterhalen of het misschien een fysieke oorzaak heeft. Zij kunnen dit goed achterhalen.
  • Blijf relaxt:
    Uiteindelijk is stress de oorzaak van je ademhalingsproblemen. Probeer daarom ze relaxt en ontspannen mogelijk te leven. Probeer te achterhalen waar jouw stress vandaan komt, want als je dat weet, dan weet je ook wat je moet doen om meer te kunnen ontspannen. Het is met mij ook weer goed gekomen, dus dat kan met jou ook!
  • Doe ontspanningsoefeningen (regelmatig):
    Je kunt je ademhaling weer ontspannen krijgen zodra je regelmatig ontspanningsoefeningen doet. Neem minstens één keer per dag de tijd om jezelf terug te trekken en te ontspannen. Dit gaat een mega verschil maken.
  • Leer ontspannen leven:
    Creëer voor jezelf een ontspannen leven en probeer alles wat te veel stress geeft uit je leven te verwijderen. Kies voor de dingen die jou rust en energie geven. Ga voor de dingen waar je blij van wordt. Kies wat vaker voor jezelf. Als je hier hulp bij wilt kun je altijd een gratis kennismakingsgesprek aanvragen op mijn Ontspannen Lifestyle Coaching pagina.
  • Blijf regelmatig bewegen:
    Door regelmatig te bewegen dwing jij je ademhaling om in een ander ritme te komen. Dit ritme kan uiteindelijk ertoe leiden dat je een nieuw, ontspannen, ademritme aanmaakt.
  • Start met meditatie en leer mediteren:
    Meditatie heeft mij heel erg geholpen om rustiger te worden. Zowel in m’n hoofd als lichaam. Zonder meditatie had ik nooit kunnen herstellen van mijn ademhalingsproblemen. Wil je een aantal fijne meditaties doen? Dan kan ik je mijn top 5 meditatie aanraden, of even kijken op mijn YouTube kanaal. Onderstaande video kun je ook gebruiken als goede meditatie!

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Kan stress ademhalingsproblemen veroorzaken?

Ja, vele onderzoeken laten zien dat stress de grootste oorzaak is van ademhalingsproblemen. Dit komt omdat stress zorgt voor spanning in ons gehele lichaam (dus ook ons borstbeen). Bij een ontspannen ademhaling is een ontspannen lichaam nodig.

Hoe krijg je weer een normale ademhaling

Er zijn diverse ademhalingsoefeningen die ondersteunend kunnen zijn om weer een normale ademhaling te krijgen. Uiteindelijk is het wel belangrijk dat je ook naar de oorzaak gaat van jouw ademhalingsproblemen. We kunnen de hele dag door ademhalingsoefeningen doen, maar als we niet de oorzaak aanpakken heeft het geen zin.

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.