Selecteer een pagina

Pijn in middenrif door stress: hoe kun je dit verminderen? (+ tips)

Geschreven door: Nick de Waard

Stress is een veelvoorkomend probleem in onze moderne samenleving en kan leiden tot allerlei fysieke en mentale klachten. Eén van de symptomen die ik vaak hoor is pijn in je middenrif door stress.

Maar hoe komt het dat stress deze pijn veroorzaakt en wat kun je eraan doen?

In dit artikel ontdek je alles over pijn in je middenrif door stress en wat je eraan kunt doen om dit te verhelpen.

pijn in je middenrif door stress

Wat is pijn in je middenrif door stress?

Pijn in je middenrif door stress kan als zeer vervelend worden ervaren. Het is een onaangenaam gevoel van pijn, drukkend gevoel op je borst of een branderig gevoel in je middenrif of buikstreek. Je middenrif is de spier die het borst- en buikgebied van elkaar scheidt.

Er zijn verschillende oorzaken van middenrif pijn, zoals letsel aan je ribben of maag- en darmproblemen zoals gastro–oesofageale refluxziekte (GERD) of een prikkelbaar darmsyndroom (PDS).

Maar ook stress kan de oorzaak zijn van pijn in je middenrif. Dit komt omdat stress ons lichaam in een vecht-of-vlucht staat zet. Dit leidt vervolgens tot een verhoogde hartslag en spierspanning. Hierdoor komt er veel druk op je middenrif te staan en dan kan weer leiden tot pijn.

pijn in je middenrif door stress

Symptomen pijn in je middenrif door stress

De symptomen van pijn in je middenrif door stress verschillen van persoon tot persoon. Ook de intensiteit van de pijn kan verschillen per persoon. De meest voorkomende symptomen van pijn in het middenrif door stress zijn:

Het is belangrijk om te onthouden dat stress een veelvoorkomende oorzaak kan zijn van pijn in het middenrif, maar dat deze symptomen ook kunnen worden veroorzaakt door andere medische aandoeningen. Raadpleeg daarom altijd een arts als je last hebt van aanhoudende pijn of andere symptomen.

man heeft last van flauwvallen door stress

Hoe stress middenrif pijn veroorzaakt?

Stress kan een direct impact hebben op ons lichaam en ons vertelingsstelsel beïnvloeden. Wanneer ons lichaam onder stress staat dan wordt de ‘fight-or-flight’ modus geactiveerd. Dit zorgt ervoor dat de adrenaline en cortisol toeneemt.

Deze hormonen kunnen vervolgens de spijsvertering vertragen, de bloedtoevoer naar de darmen verminderen en de spieren in je middenrif aanspannen wat pijn in je middenrif kan veroorzaken.

Daarnaast worden gastro-intestinale problemen zoals PDS en GERD ook steeds vaker gekoppeld aan stress (bron: Maag Lever Darm Stichting).

Naast de effecten op het spijsverteringsstel kan stress ook leiden tot veranderingen in de hormoonspiegels en ons immuunsysteem wat weer kan bijdragen aan gastro-intestinale klachten.

Dus, stress heeft een groot effect op de pijn in je middenrif. Als je pijn in je middenrif door stress wilt verminderen, neem dan even contact met me op.

Heb je veel last van stress? Lees dan: chronische stress verminderen

vrouw ademt weer vrij

Pijn in je middenrif kan een vicieuze angst en stress cirkel triggeren.

Pijn in je middenrif door stress kan ook angst veroorzaken. Dit komt vooral als je niet weet wat er aan de hand is, dat kan namelijk zeer beangstigend zijn. Ook kan pijn in het middenrif angst triggeren als het gepaard gaat met andere symptomen zoals kortademigheid, duizeligheid, misselijkheid of hartkloppingen.

Door deze angst kun je vervolgens in een soort vicieuze cirkel komen, dat ziet er vaak zo uit:

  • Pijn in je middenrif zorgt voor angst
  • Deze angst zorgt voor nieuwe stress
  • De nieuwe stress zorgt voor meer pijn in je middenrif

Angst en stress kan dus de pijn in je middenrif versterken, maar deze pijn kan ook weer de angst en stress versterken.

Als je hier last van hebt kan de angst uiteindelijk een groot onderdeel van je leven worden waarbij je steeds minder dingen gaat doen uit angst voor de pijn. Als dit bij jou het geval is, dan is het goed om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Hoe eerder je dit aanpakt, hoe sneller je hersteld.

In mijn onderstaande video kun je zien hoe je van stressklachten, zoals pijn in je middenrif, kunt herstellen.

Pijn in je middenrif door hyperventilatie?

Het is algemeen bekend dat hyperventilatie een veelvoorkomende oorzaak is van pijn in het middenrif. Iemand die last heeft van hyperventilatie heeft een verkeerde ademhalingspatroon waarbij er meer zuurstof wordt ingeademd en meer kooldioxide wordt uitgeademd dan het lichaam nodig heeft. Dit kan leiden tot een verandering in de zuurgraad van het bloed en een verandering in de spierspanning.

Deze spierspanning door hyperventilatie kan vervolgens pijn in het middenrif veroorzaken.

Om deze pijn in je middenrif door hyperventilatie te verminderen is het belangrijk om de hyperventilatie aan te pakken. Dit kun je doen door meer ontspanningsoefeningen te gaan doen zoals yoga, meditatie of een ademhalingsoefening.

Je kunt bijvoorbeeld mijn onderstaande ademhalingsoefening doen.

Hoe kun je de pijn in je middenrif door stress weer verhelpen?

Als pijn in je middenrif door stress komt, dan is het verstandig om hiermee aan de slag te gaan. Ik heb een aantal praktische tips voor je opgesomd:

  • Ademhalingsoefeningen: regelmatig een ademhalingsoefening doen kan ervoor zorgen dat de pijn in je middenrif vermindert. Probeer je te concentreren op je ademhaling en adem in via je neus en uit via je mond. Hierdoor kunnen de spieren in je middenrif ontspannen en zal de pijn minder zijn.
  • Yoga: yoga kan ook helpen om stress en spanning te verminderen en gaat je ook helpen om de spieren in je middenrif te ontspannen. Yin yoga zou bijvoorbeeld een goede start kunnen zijn.
  • Ontspanningstechnieken: daarnaast is het verstandig om te starten met meer ontspanningstechnieken. Denk bijvoorbeeld aan meditatie of progressieve spierontspanning. Deze technieken gaan je helpen om de spanning in je lichaam te verminderen.
  • Meer lichaamsbeweging: door regelmatig even te bewegen kun je kun je ook stress verminderd. Een wandeling per dag zou al voldoende kunnen zijn om meer te ontspannen.
  • Pak de oorzaak van je stress aan: alles heeft een oorzaak, ook de stress die je ervaart. Daarom is het verstandig om hier bewust van te worden en de oorzaak aan te pakken.
  • Stress ontladen: je kunt op een natuurlijke manier weer de stress ontladen dat in je lichaam en middenrif opgeslagen zit. Wil je weten hoe? Bekijk dan mijn video over stress ontladen.
  • Eet gezond: Probeer gezond en gevarieerd te eten en vermijd voedingsmiddelen die de pijn in je middenrif kunnen verergeren, zoals vettig, gefrituurd of sterk gekruid voedsel.

Dit zijn enkele tips die de pijn in je middenrif door stress kunnen verminderen. Merk je op dat deze tips niet voldoende zijn? Dan is het verstandig om aan de slag te gaan met een coach of professional die jou kan helpen.

vrouw ademt weer vrij

Hulp nodig om de pijn in je middenrif als gevolg van stress op te lossen?

Als je vaak last hebt van pijn in je middenrif door stress, begrijp ik goed dat dit erg vervelend kan zijn en je dagelijks leven flink kan belemmeren. Stress is een veelvoorkomende oorzaak van deze pijn, dus het vinden van manieren om stress te verminderen is van cruciaal belang.

Als stresscoach kan ik je helpen om de juiste inzichten te krijgen en nieuwe kennis en doorbraken te bereiken in je herstelproces. Samen kunnen we werken aan het verminderen van stress en het creëren van meer balans in je leven, zodat de pijn in je middenrif door stress tot het verleden behoort.

Wil je weten wat het beste bij jou past? Neem dan even contact met me op!

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Wat moet je doen als je pijn in je middenrif hebt?

Pijn in het middenrif kan verschillende oorzaken hebben, variërend van indigestie tot ernstige gezondheidsproblemen. Raadpleeg een arts als de pijn aanhoudt, verergert of gepaard gaat met andere symptomen zoals kortademigheid of zwakte. De behandeling hangt af van de onderliggende oorzaak.

Hoe kan ik mijn middenrif ontspannen?

Om het middenrif te ontspannen, kun je verschillende ademhalingstechnieken proberen, zoals buikademhaling of progressieve spierontspanningsoefeningen. Ontspanningsoefeningen zoals yoga en meditatie kunnen ook helpen. Bij aanhoudende of ernstige pijn is het altijd verstandig om medisch advies in te winnen.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.