Paniekaanval en werk: wat voor invloed heeft je werk op paniekaanvallen en hoe ga je er mee om?

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist
Het werk dat we dagelijks beoefenen heeft heel veel invloed op paniekaanvallen. Dit komt omdat paniekaanvallen namelijk ontstaan door teveel stress en ons werk kan een hele grote stressfactor zijn.

Een paniekaanval en werk hebben dus veel invloed op elkaar. In deze blog leg ik je precies uit hoe dit komt en hoe je er mee om kunt gaan.

paniekaanval en werk

Hoe beïnvloedt ons werk paniekaanvallen?

Als je een fulltime baan hebt van 40 uur, dan ben je dus 40 uur per week bezig met je werk.

Oke, logisch.

Als je vervolgens werk doet wat je niet leuk vindt of waar je ongeïnspireerd van raakt, dan zou dat betekent dat je 40 uur iets aan het doen bent wat je géén energie geeft, maar wél stress en vermoeidheid geeft.

De reden dat veel mensen (en het grootste gedeelte van mijn cliënten) paniekaanvallen ervaren is dus omdat ze werk hebben waarin ze veel stress ervaren, want paniekaanvallen ontstaan alleen bij teveel stress.

Uit onderzoek van het CBS blijkt zelfs dat 1 op de 5 jongeren werkstress ervaren. De voornaamste reden is dat ze te hoge eisen hebben van zichzelf en zijn bang om fouten te maken.

stress op het werk tabel

Waarom zorgt stress op het werk voor paniekaanvallen?

Iemand die teveel stress ervaart op z’n werk is gevoeliger voor paniekaanvallen, dan iemand die ontspannen is. Dit komt omdat stress zeer belastend voor ons brein is.

In grote lijnen gebeurt er het volgende waardoor je een paniekaanval kan gaan ervaren als je werk doet waar je stress van krijgt:

  1. Stress op het werk.
    Doordat we de hele week op ons werk stress ervaren, raakt onze mind overactief en wij vermoeid.
  2. Onze mind gaat in de overdrive modus.
    We krijgen teveel prikkels tot ons, we gaan piekeren (vaak ‘s avonds in bed ook nog) en staan dus constant in de ‘overdrive modus’.
    Dit is een modus waarbij we constant nieuwe prikkels en gedachtes krijgen zonder dat we de mogelijkheid krijgen om alles te verwerken.
  3. De mind functioneert minder goed.
    Doordat we niet de mogelijkheid krijgen om alles te verwerken en blijven piekeren, gaat onze mind minder goed functioneren. Je wordt duizelig, kan minder goed nadenken en raakt moe.
  4. Alle emoties hopen zich op.
    Onze mind kan dan niet goed meer emoties (zoals angst) verwerken waardoor het plotseling allemaal tegelijk omhoog kan komen.
    Je kunt dit het beste voorstellen als een ballon waar water in wordt gepompt, op een gegeven moment knapt de ballon omdat het té vol zit en stroomt alles eruit.
  5. Een paniekaanval volgt hierop.
    Het is teveel en je raakt in paniek. Je hebt rust nodig en wilt graag werk doen wat goed bij je past.

Hieronder zie je nog een duidelijk stappenplan. Je kunt dit stappenplan ook delen met iemand die door hetzelfde proces heen gaat:

paniekaanval en werk stappen infographic

Hoe ga je om met een paniekaanval op je werk?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen als je een paniekaanval hebt op het werk:

  1. Blijf rustig ademen
    Als we in paniek zijn is het allerbelangrijkste dat we rustig blijven ademen. Het kan plotseling gebeuren dat als je achter je computer zit dat je in ene vol van angst zit. Probeer dan altijd rustig te blijven, de paniekaanval gaat vanzelf weer over.
  2. Sluit even je ogen
    Het verminderen van prikkels is belangrijk als je een paniekaanval ervaart. Alles wat we ervaren met onze zintuigen zijn prikkels. Sluit daarom even je ogen en probeer weer even bewust te worden van je ademhaling.
  3. Loop een rondje of trek je even terug
    Mensen die paniekaanval op het werk ervaren kunnen het gevoel hebben dat in ene alle ogen op hen zijn gericht. Ze hebben het gevoel dat iedereen ziet dat je in paniek bent. Probeer daarom zo ontspannen mogelijk even een rondje te gaan lopen.
  4. Praat erover op je werk
    De belangrijkste stap is om het er met je manager over te hebben. Dit is vaak de moeilijkste stap, omdat we het heel moeilijk vinden om ‘zwak’ te zijn. Maar het hebben van een paniekaanval op je werk is een heel duidelijk signaal dat je niet morgen, maar vandaag al meer rust moet nemen. Het bedrijf waar je werkt is verplicht om je hierbij te helpen.
Paniekaanval en werk volg deze stappen

Hoe vertel je dat je een paniekaanval hebt op je werk?

Het is lastig om aan te geven dat je mentale klachten zoals paniekaanvallen ervaart op je werk, maar als je je weer beter wilt voelen is er geen andere weg dan het bespreekbaar te maken op je werk.

Hieronder heb ik een aantal stappen voor je opgesomd die je kunt doorlopen op het moment dat je besluit om het te gaan vertellen:

  1. Wat ga je wel en niet delen?
    Wanneer je hebt besloten om je klachten te bespreken is dat een hele grote stap, en zeker niet de makkelijkste. Jij beslist uiteindelijk wat je wilt vertellen of niet. Je kunt er namelijk voor kiezen om niet alles te vertellen. Uit eigen ervaring weet ik dat je hoe opener je bent, hoe meer begrip iemand heeft omdat ze het betere snappen. Maar als je dat liever niet wilt, dan is dat ook goed.
    Als het gesprek te dichtbij komt kun je altijd zeggen: “Daar heb ik het liever niet met je over.”
  2. Aan wie vertel je het en wanneer?
    Ik kan je aanraden om het te bespreken met je manager. Je manager is namelijk uiteindelijk degene die jou ziekteverlof kan geven. Probeer dit gesprek altijd in te plannen zodat er het juiste moment voor is. Het liefst dezelfde dag nog, geef aan dat het urgent is. Eventueel na werktijd. Dit gesprek is belangrijk voor je. Geef dat ook aan.
  3. Wat zijn jouw wensen?
    Nu je het gesprek aan het voeren bent is het goed om duidelijk te zijn in jouw wensen en verlangens. Wat wil je? Welke hulp heb je nodig om je weer beter te voelen? Heb je misschien behoefte aan andere werktijden? Andere taken? Rustige werkomgeving? Of wil je per dag meer uur rust?

    “De behoeftes zijn voor iedereen anders, maar als je heel eerlijk bent naar jezelf: waar heb je dan behoefte aan? Luister daar naar! Dan zul je namelijk sneller herstellen.”

  4. Wat geeft je wél energie?
    Je hoeft niet alle werkzaamheden direct te stoppen. Dat mag wel, maar hoeft niet. Je kunt namelijk ook het werk blijven doen waar je wel energie van krijgt. Ook hier geldt: wat wil JIJ.
paniekaanval en werk foto

Kies voor werk dat goed bij je past

Wat ik veel terug hoor van mijn cliënten is dat ze bang zijn om de stap te zetten naar werk dat ze wel leuk vinden. Ze kiezen liever voor zekerheid, dan dat ze vol voor hun droom gaan. Ze durven niet de sprong in het diepe te wagen en blijven daardoor in hun patroon met stress.

“Maar, waar één deur dichtgaat, gaat er altijd ergens anders weer eentje open. Durf je hart te volgen en je gevoel, dat zal je namelijk nooit in de steek laten. Je hebt het allemaal in je om te kiezen voor een baan dat goed wél bij je past. Het enige wat daar nog voor nodig is: vertrouwen.”

Want als je eenmaal die stap zet om te kiezen voor een nieuwe baan, valt er ten eerste al gelijk een flinke last van je schouders. Je hoeft niet meer naar het werk waar je stress van krijgt.

Kleine opdracht:

Visualiseer maar eens dat je morgen niet meer naar je huidige werk hoeft, hoe voel je je dan? Opgelucht? Blij?

Vaak weten we wel wat we moeten doen, het enige is dat we de stap niet durven te zetten.

volg je hart quote

Start met meditatie en mindfulness op je werk

Wist je dat je op je werk ook een ‘mindful break’ kunt nemen voor meer ontspanning? Ontspannen mediteren kan namelijk altijd en overal en heeft vele voordelen.

Je kunt namelijk ook mediteren op je werk, zonder dat je collega’s het doorhebben.

Wil je weten hoe? Ik heb hier een aantal tips voor je!

  1. De drie minuten toilet meditatie.
    Ga naar het toilet en leg twee handen op je buik. Probeer de komende 3 minuten (zet even een wekkertje) je focus te verplaatsen naar het op en neer gaan van je buik. En bij elke uitademing probeer je alle spanning even los te laten.
  2. Adem in en uit.
    Meditatie kan net zo gemakkelijk zijn als een simpele in- en uitademing. Je kunt voor jezelf elk (half) uur een wekkertje zetten en vervolgens een minuut lang diep in- en uitademen.
  3. Alleen naar buiten gaan doet wonderen.
    Ben jij iemand die met een groepje vaak een rondje gaat lopen? Probeer eens om alleen een rondje te gaan lopen. Je zult merken dat je dan veel beter kunt ontspannen.
  4. Zet een geleide meditatie op.
    Wist je al dat het luisteren naar een ontspannen stem je ontspanning kan geven? Je kunt daarom tijdens het werken een geleide meditatie opzetten. Let maar eens op dat dit je zeker meer gaat ontspannen. Je zou een aantal van mijn geleide meditaties kunnen opzetten.

Paniekaanval en werk conclusie

  • Je werk heeft dus een hele grote invloed op jouw paniekaanvallen als je langdurige stress ervaart van het werk dat je doet.
  • Als je een paniekaanval hebt op je werk blijf dan rustig, sluit eventueel je ogen, loop een rondje of trek je even terug en praat erover.
  • Wanneer je de stap hebt gezet om het bespreekbaar te maken wees je er dan bewust van wat je wel en niet gaat delen, aan wie je het gaat vertellen en wanneer, wat jouw wensen zijn en wat je eventueel nog wel zou kunnen doen qua werk.
  • Kies altijd voor werk dat goed bij je past. Dit zorgt voor minder stress en minder paniekaanvallen. Dit kan binnen het huidige bedrijf zijn, of iets totaal anders.
  • Start met meditatie op je werk. Dit gaat je meer ontspanning geven.
paniekaanval coach

Samen je paniekaanvallen en werk aanpakken?

Als specialist op het gebied van paniekaanvallen en burn-out zie ik dat de meerderheid van mijn cliënten tegen het feit aan dat ze werk doen dat niet goed bij hen past. Het werk geeft hen zoveel stress dat ze uiteindelijk paniekaanvallen of zelfs een burn-out ervaren.

Gelukkig is het vinden van nieuw werk wat je leuk vindt vrij gemakkelijk, als je weet waar je naar moet luisteren. Dit heeft alles te maken met je gevoel.

Ik leer mensen hoe ze elk moment van de dag de juiste keuzes kunnen maken en hoe ze van hun paniekaanvallen af kunnen komen middels de Gouden Driehoek Methode.

Als je geïnteresseerd bent in wat ik voor jou kan doen, neem dan gerust eens contact met me op. Plannen we gewoon even een Gratis Kennismakingsgesprek in.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.