Selecteer een pagina

Vermoeidheid door stress? Zo krijg je weer energie terug!

Geschreven door: Nick de Waard

Ben je regelmatig vermoeid? Kun je soms wel 10 uur slapen terwijl je daarna nog steeds geen energie hebt? Grote kans dat je erg vermoeid bent door de stress.

Zelf heb ik in een burn-out gezeten en was dagelijks oververmoeid. Dus ik weet exact hoe jij je voelt.

In dit artikel gaan we dieper in op concrete tips om vermoeidheid door stress te verminderen en energie terug te krijgen.

vermoeidheid door stress info

Waarom maakt langdurige stress je vermoeid?

Langdurige stress kan leiden tot vermoeidheid en uitputting. Dit komt omdat het lichaam tijdens stressvolle situaties cortisol produceert, een hormoon dat het lichaam helpt om te reageren op stress.

Maar, als de stress langdurig aanhoudt, kunnen de cortisol levels hoog blijven waardoor je moeite hebt om te ontspannen en dus niet goed kunt uitrusten waardoor je vermoeid raakt.

Bovendien kan stress leiden tot slaapproblemen, waardoor ons lichaam niet genoeg rust krijgt om te herstellen. Dit kan leiden tot chronische vermoeidheid en uitputting.

Stress kan ook leiden tot een verhoogde hartslag en bloeddruk, wat het lichaam belast en energie verbruikt. Dit kan leiden tot vermoeidheid en uitputting op de lange termijn.

Wil je langdurig herstellen van je vermoeidheid door stress? Bekijk deze video!

In de onderstaande video die ik heb gemaakt leg ik je uit hoe je voor de lange termijn kunt herstellen van stressklachten zoals vermoeidheid.

Zoals ik in de video al aangaf richt ik met mijn hulp altijd op de oorzaak van je klachten, daarom boek ik zoveel succes bij mij cliënten.

Ik focus me niet alleen op het verminderen van de symptomen, maar ook op de oorzaak. Zodat je ook voor de lange termijn je weer goed gaat voelen.

vermoeidheid door stress

De vicieuze cirkel van vermoeidheid, stress en nog meer vermoeidheid

Stress kan leiden tot vermoeidheid en vermoeidheid kan op zijn beurt stress veroorzaken. Dit is een vicieuze cirkel die veel mensen ervaren.

Wanneer iemand gestrest is, produceert het lichaam cortisol, het stresshormoon. Dit hormoon kan de slaap verstoren en leiden tot vermoeidheid. Als iemand niet genoeg slaapt, kan dit leiden tot nog meer stress en vermoeidheid.

Bovendien kan vermoeidheid leiden tot een gebrek aan motivatie, nieuwe klachten en concentratieproblemen, wat kan leiden tot meer stress op het werk of in het dagelijks leven. Dit kan de vicieuze cirkel versterken en ervoor zorgen dat iemand zich nog vermoeider voelt.

Als we deze vicieuze cirkel dan visualiseren, dan ziet dat er vaak zo uit:

Vicieuze cirkel van vermoeidheid door stress

Doorbreek deze vicieuze cirkel

Om deze vicieuze cirkel te doorbreken, is het belangrijk om de oorzaak van de stress aan te pakken en te zorgen voor voldoende rust en ontspanning. Een eenvoudige ontspanningsoefening kan al helpen. Maar als jij merkt dat dit niet helpt, dan is het verstandig om aan de slag te gaan met de diepere lagen.

Mijn Stress & Angst Vrij Programma is een uitgebreid programma dat al veel mensen met vermoeidheid heeft geholpen om uit het cirkeltje te stappen en weer meer energie te ervaren in hun leven.

Als je hierin advies wilt, stuur me dan even een mailtje!

man is vermoeid door stress

Wat zijn de gevolgen van chronische vermoeidheid door stress?

Chronische vermoeidheid door stress kan diverse gevolgen hebben. Hier zijn enkele mogelijke effecten:

Fysieke gevolgen:

  1. Verzwakt immuunsysteem: langdurige vermoeidheid kan het immuunsysteem verzwakken.
  2. Pijn en spierzwakte: vermoeidheid kan gepaard gaan met spierpijn en gewrichten.
  3. Hoofdpijn: chronische vermoeidheid kan leiden tot frequente hoofdpijn en migraine.

Mentale gevolgen:

  1. Concentratieproblemen: vermoeidheid kan leiden tot moeite met concentreren en geheugenproblemen.
  2. Emotionele labiliteit: mensen met chronische vermoeidheid ervaren vaak stemmingswisselingen, prikkelbaarheid en emotionele instabiliteit.
  3. Depressie en angst: ook kun je door chronische vermoeidheid vatbaarder zijn voor angst en depressies.

Slaapproblemen:

  1. Slapeloosheid: vermoeidheid betekent niet noodzakelijk een goede nachtrust. Sommige mensen ervaren slapeloosheid ondanks hun vermoeidheid.

Dagelijks functioneren:

  1. Beperkte fysieke activiteit: chronische vermoeidheid kan leiden tot een afname van fysieke activiteit wat ervoor kan zorgen dat je minder gezond gaat leven.
  2. Beperkte productiviteit: vermoeidheid kan de dagelijkse prestaties beïnvloeden, zowel op het werk als thuis.

Sociale en relationele gevolgen:

  1. Sociale isolatie: mensen met chronische vermoeidheid kunnen de neiging hebben om sociale activiteiten te vermijden, wat kan leiden tot sociale isolatie.
  2. Impact op relaties: vermoeidheid kan relaties onder druk zetten, aangezien de vermoeide persoon mogelijk minder energie heeft voor sociale interacties.

Last van chronische stress? Lees dan: chronische stress verminderen

vrouw is moe

Langdurige vermoeidheid door stress kan ook uiteindelijk tot burn-out leiden.

Als je voor een langere tijd vermoeidheid ervaart en niet je energie terug kunt krijgen, dan ligt een burn-out op de loer.

Een burn-out wordt gezien als een aandoening waarbij extreme vermoeidheid, desinteresse in het werk en andere activiteiten, en een gevoel emotionele uitputting een groot onderdeel zijn.

 

Daarnaast kunnen mensen in een burn-out ook last krijgen van andere psychische problemen zoals angstaanvallen, depressie en nog meer burn-out symptomen. Om te voorkomen dat chronische stress leidt tot een burn-out is het belangrijk om op tijd actie te ondernemen.

Langdurige vermoeidheid door stress is één van de eerste signalen van je lichaam dat je te ver aan het gaan bent. Als je niet meer volledig kunt opladen, dan wil je vandaag nog naar de signaal luisteren.

Met de juiste hulp kun jij je weer beter gaan voelen, maar als je doorgaat zoals nu (en het wordt niet beter) dan is de kans groot dan je een burn-out kunt krijgen.

vermoeidheid door stress quote

Hoe ontspanning ervoor zorgt dat je meer energie krijgt.

Één van de belangrijkste eerste dingen om meer energie te krijgen is om meer te ontspannen. Als je continu aan staat de hele dag door gaat, dan raakt je energietank op een gegeven moment leeg. Ontspanning is dan een minimale vereiste om weer meer energie te krijgen. 

Er zijn een aantal redenen waarom ontspanning zorgt voor meer energie.

Verminderen van spanning

Ontspanning kan helpen om spanning in het lichaam te verminderen. Wanneer het lichaam gespannen is, kan dit leiden tot vermoeidheid en uitputting. Door te ontspannen kan ons lichaam zich herstellen en kan de energie terugkeren.

Verbeteren van slaapkwaliteit

Ontspanning kan ook helpen om je slaapkwaliteit te verbeteren. Wanneer het lichaam ontspannen is, kan het makkelijker in slaap vallen en beter slapen. Dit kan bijdragen aan het herstel van het lichaam en het terugkrijgen van energie. Niet kunnen slapen door stress is een veelvoorkomend probleem.

Stimuleren van de bloedsomloop

Ontspanning kan ook helpen om de bloedsomloop te stimuleren. Dit kan bijdragen aan het verbeteren van de energie en het verminderen van vermoeidheid. Door te ontspannen kan het lichaam zich herstellen en kan de energie terugkeren.

10 Tips voor meer energie

Vermoeidheid door stress kan een enorme impact hebben op je leven. Gelukkig zijn er manieren om de energie terug te krijgen. Hieronder staan 10 tips die kunnen helpen:

  1. Herken stressoren: identificeer de specifieke bronnen van stress in je leven. Door te begrijpen wat je stress bezorgt, kun je proactief stappen ondernemen om ermee om te gaan.
  2. Maak een planning: organiseer je taken en verplichtingen. Een gestructureerde planning kan helpen om de chaos te verminderen en stressvolle momenten te minimaliseren.
  3. Prioriteiten stellen: focus op de belangrijkste taken en neem kleine stappen om ze te voltooien. Het verminderen van allerlei keuzes kan stress verminderen en je energie behouden.
  4. Neem pauzes: plan korte pauzes gedurende de dag om even te ontspannen. Een korte wandeling, wat strekoefeningen, de 1-minuut meditatie, of diepe ademhaling kunnen de spanning verminderen.
  5. Gezonde levensstijl: zorg voor voldoende slaap, eet gezond en beweeg regelmatig. Een gezonde levensstijl draagt bij aan een betere fysieke en zorgt ervoor dat mentaal sterker wordt.
  6. Ontspanningsoefeningen: leer ontspanningsoefeningen. Hierdoor kun je je zenuwstelsel kalmeren en je stressniveau verlagen wat ervoor zorgt dat je meer energie krijgt.
  7. Zoek sociale steun: praat met vrienden, familie of collega’s over je stress. Het delen van je gevoelens kan opluchten en het gevoel van eenzaamheid verminderen.
  8. Zoek professionele hulp: als stress blijft aanhouden, overweeg dan professionele hulp van een therapeut of stress coach. Ze kunnen je helpen om effectievere coping-strategieën te ontwikkelen.
  9. Leer ‘nee’ te zeggen: durf nee te zeggen tegen taken die je al te veel belasten. Het is belangrijk om je grenzen te erkennen en te respecteren.
  10. Mindfulness en meditatie: praktiseer mindfulness of meditatie om je geest te kalmeren. Deze technieken kunnen helpen om je te concentreren op het heden en stressvolle gedachten los te laten. Op mijn YouTube Kanaal kun je allerlei meditaties doen voor meer energie. Of kies voor de onderstaande meditatie.

Ga zelf aan de slag en verminder vermoeidheid door stress.

Actief aan de slag gaan om vermoeidheid door stress te verminderen is een stap die je vandaag al kunt zetten, en ik ben er om je daarbij te ondersteunen.

Speciaal voor mensen die worstelen met vermoeidheid door stress, heb ik het Stress & Angst Vrij Programma ontwikkeld. Dit programma is ontworpen om je te begeleiden bij het identificeren van de oorzaken van je klachten en vervolgens concrete stappen te nemen om deze aan te pakken.

Dit op maat gemaakte programma is voortgekomen uit mijn eigen ervaringen en mijn acht jaar durende reis naar herstel na een burn-out met veel vermoeidheid. Tijdens mijn eigen hersteltraject heb ik waardevolle ondersteuning ontvangen van coaches, therapeuten en psychologen, en heb ik verschillende benaderingen uitgeprobeerd.

Met al deze ervaringen heb ik mijn eigen effectieve methode ontwikkeld, die al meer dan 500 mensen heeft geholpen succesvol te herstellen. Als jij klaar bent om meer energie te krijgen, dan is dit programma een goede volgende stap.

druk op de borst door stress quote

Of heb je liever behoefte aan intensieve ondersteuning?

Ik begrijp dat je wellicht de voorkeur geeft aan persoonlijke begeleiding om concrete stappen te zetten richting herstel van vermoeidheid door stress. Dit is mogelijk via mijn individuele 1-op-1 coaching.

Dagelijks begeleid ik mensen zoals jij die worstelen met stressgerelateerde klachten, waaronder ook vermoeidheid door stress. En ook jij kunt herstel bereiken.

Als je nieuwsgierig bent naar wat ik specifiek voor jou kan betekenen, aarzel dan niet om contact met me op te nemen.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Wat te doen bij vermoeidheid door stress?

Bij vermoeidheid door stress: identificeer stressoren, maak een georganiseerde planning, neem ontspanningspauzes, onderhoud een gezonde levensstijl, gebruik ademhalingsoefeningen, praktiseer mindfulness, zoek sociale steun, overweeg professionele hulp en leer ‘nee’ zeggen om overbelasting te voorkomen.

Hoe kan je opladen van vermoeidheid na stressvolle periode?

Als je wilt weten hoe je het beste kunt opladen na een stressvolle periode dan is het goed om mijn video te checken op YouTube over “Hoe opladen na stressvolle periode”.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.