Ontsteking evenwichtsorgaan stress: hoe komt het en hoe los je het op?

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist
In ene ben je rondjes aan het draaien in je hoofd. Zo plotseling uit het niets. Je pakt je vast aan de tafel of de bank omdat je het gevoel heb dat je in een soort achtbaan zit.

Als dit niet de eerste keer is dat je dit ervaart heb je mogelijk last van een ontsteking in je evenwichtsorgaan en de oorzaak is waarschijnlijk.

In dit artikel lees je alles over je evenwichtsorgaan en wat er gebeurt op het moment dat het ontstoken is. Ook leg ik je uit hoe je een ontsteking van je evenwichtsorgaan door stress kunt verhelpen.

ontsteking evenwichtsorgaan door stress

Het evenwichtsorgaan, hoe werkt het eigenlijk?

Uit een onderzoek in München blijkt dat ongeveer 53 tot 95 miljoen mensen een verminderde werking hebben van één of beide evenwichtsorganen. Om maar even aan te geven dat je niet alleen bent.

“Ons evenwichtsorgaan is niet iets waar we dagelijks mee bezig zijn. Sterker nog, je bent er waarschijnlijk pas mee bezig op het moment dat je duizeligheid ervaart.”

Dankzij het evenwichtsorgaan kunnen we stabiel blijven staan en behouden we ons evenwicht. Op het moment dat dit orgaan wordt verstoord ervaren we duizeligheid en willen we dit graag opgelost hebben.

Het evenwichtsorgaan merken we pas op als we er last van hebben.

vrouw is duizelig en zit aan tafel

Hoe behouden wij (niet) ons evenwicht?

Dit gebeurt in een aantal stappen waardoor we ons evenwicht kunnen behouden:

  1. Ons evenwichtsorgaan stuurt continu informatie naar onze hersenen.
  2. Onze hersenen verwerken deze informatie vervolgens en stuurt het door naar onze spieren.
  3. Vervolgens krijgen onze spieren de informatie ‘stabiel’ of ‘stukje meer naar rechts leunen’ waarop wij vervolgens handelen.

Soms gebeurt het dat de informatie die gestuurd wordt naar onze hersenen verstoord wordt door bijvoorbeeld een ontsteking, dit noemen we ook wel: neuritis vestibularis.

Als dit het geval is gaan we duizeligheid ervaren.

Anderen redenen waardoor we duizeligheid kunnen ervaren

Daarnaast zijn er ook andere redenen waardoor we duizeligheid kunnen ervaren:

  1. Een lage of juist hoge bloeddruk
  2. Hevige emoties die loskomen
  3. Paniekaanvallen of veel angst
  4. Bijwerkingen van medicijnen
  5. Te snel opstaan
  6. Een herstel in je hersenen (gevolg van stress)
  7. Het is altijd goed om een huisarts te raadplegen om duidelijk te hebben wat jouw oorzaak is voor je duizeligheid. Je kunt ook een evenwichtsonderzoek doen bij het UMC in Utrecht.
hoe behouden we evenwicht stappenplan

De basis van een ontsteking en duizeligheid is: stress

Op het moment dat we stress ervaren gaan onze organen minder goed functioneren. Dit komt omdat we in een ‘overlevingsmodus’ staan, oftewel: de fight-en-flight modus.

Carolyn Fisher, PhD omschrijft de fight-en-flight modus als volgt: “Het is een stressreactie dat veroorzaakt wordt door het vrijkomen van hormonen die ons er vervolgens toe aanzetten om te vechten of te vluchten.”

Op het moment dat we in de fight-en-flight modus staan, zullen alleen de nodige functies van onze organen werken, om te overleven. Dit betekent dus ook dat een heleboel andere functies niet goed meer functioneren.

Als we dus stress ervaren werkt ook ons afvoerstelsel (ook wel: het lymfestelsel) niet goed meer. Dit betekent dat afvalstoffen niet goed meer afgevoerd worden en kunnen gaan ontsteken. Ook dit onderzoek laat zien dat stress een grote oorzaak is van ontstekingen.

Iemand die voor een lange periode stress ervaart kan dus op een gegeven moment ontstekingen ervaren, omdat het lichaam, door de stress, niet goed meer de afvalstoffen kan afvoeren.

Daarom is het hebben van een ontspannen leefstijl zó belangrijk. Stress zorgt er namelijk voor dat ons immuunsysteem flink erop achteruit gaat.

stress en ontstekingen quote

De Vicieuze Duizeligheid Cirkel

Mensen die veel last hebben van duizeligheid kunnen in een soort vicieuze cirkel raken, waarbij duizeligheid uiteindelijk zorgt voor nog meer duizeligheid.

“Als we duizeligheid ervaren dan kan dat leiden tot angst en angst kan vervolgens leiden tot stress en stress kan vervolgens weer leiden tot nog meer duizeligheid.”

Soms kan het zelfs zo heftig zijn dat mensen met duizeligheid uiteindelijk in een paniekaanval kunnen raken. Dit heeft allemaal te maken omdat we in de Vicieuze Duizeligheid Cirkel terechtkomen.

Duizeligheid angst en stress

Wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen stress en duizeligheid

Uit een klein onderzoek werd er bij 10 gezonde mensen duizeligheid kunstmatig opgewekt om na te gaan wat dit met je stresslevel doet. En wat wat de conclusie? Mensen die duizelig werden kregen meer cortisol (stresshormoon) in het lichaam.

Uit weer een ander onderzoek van Gerhard Andersson blijkt dat mensen die duizeligheid ervaren een verhoogd stresslevel hebben.

En ook uit een ander onderzoek, dat gepubliceerd werd in het ‘Journal of Vestibular Research’ blijkt ook dat mensen met duizeligheid aantoonbaar meer cortisolwaarden hebben in hun bloed dan bij personen die geen duizeligheid ervaren.

Wetenschappelijke conclusie: stress is een grote oorzaak van duizeligheid.

Dat betekent dus dat we de oorzaak stress moeten aanpakken om duizeligheid te verhelpen.

wetenschapper ontsteking evenwichtsorgaan stress

Hoe herken je het beginstadium van een ontsteking in je evenwichtsorgaan?

Een ontsteking in je evenwichtsorgaan heeft altijd een beginstadium. Je kunt een ontsteking in je evenwichtsorgaan herkennen aan de volgende symptomen:

Symptoom 1: je hebt problemen met zien

Als een evenwichtsorgaan begint te ontsteken en minder goed gaat functioneren dan kun je moeite hebben met het kijken. Vooral snelle beelden of snelle hoofdbewegingen kun je minder goed bijhouden en kunnen je duizeligheid geven.

Ook kun je moeite hebben om jezelf te oriënteren, je hebt moeite om diepte te zien in de wereld om je heen. Daarnaast kun je ook waziger zien of het gevoel krijgen dat de horizon lijkt te wiebelen.

horizon wiebelt door duizeligheid

Symptoom 2: cognitieve problemen

Onder deze symptoom vallen een aantal sub-symptomen, dit komt omdat je evenwichtsorgaan sterk verbonden is met een aantal gebieden in je hersenen.

Je kunt cognitieve problemen ervaren als:

  • Moeite om dingen te onthouden
  • Slechte concentratie
  • Lastig om te spreken
  • Dingen oppakken is lastiger

Deze problemen hebben niet alleen te maken met mogelijk een ontstoken evenwichtsorgaan. Ze zijn ook sterk gerelateerd aan het hebben van een burn-out of teveel stress.

Symptoom 3: moeite om prikkels te verwerken

Doordat je evenwichtsorgaan nauw verbonden is met je hersenen kan het ook voorkomen dat je moeite hebt om bijvoorbeeld bewegende beelden te verwerken. Of het lopen in de supermarkt vind je lastig omdat daar ook veel prikkels zijn.

Eigenlijk is alles wat met prikkels te maken heeft moeilijk om te verwerken.

ontsteking evenwichtsorgaan quote

Symptoom 4: mentale problemen (angst)

Iemand die last heeft van evenwichtsklachten kan op sociaal gebied grote veranderingen ervaren. Vaak willen we situaties vermijden als we last hebben van duizeligheid. Het kan er zelfs toe leiden dat iemand een angststoornis krijgt.

Ons evenwichtsorgaan is ook nauw verbonden met ons emotionele systeem, daardoor kan het moeilijker worden om angsten te verwerken en kan dat leiden tot paniekaanvallen. Lees hier alles over paniekaanval symptomen.

Symptoom 5: misselijkheid

Ga maar eens 10 keer achter elkaar in een achtbaan dat over de kop gaat, daar wordt je ook misselijk van. Dat geldt ook voor ons als we regelmatige duizeligheid ervaren.

We zijn vaker gedesoriënteerd en kunnen daardoor meer last hebben van misselijkheid. Dit kan een teken zijn dat je evenwichtsorgaan mogelijk ontstoken is.

Beginstadium ontsteking evenwichtsorgaan

Hoe voelt een acute ontsteking van je evenwichtsorgaan?

Een ontsteking van je evenwichtsorgaan wordt gekenmerkt door het plotseling optreden van duizeligheid en pijn in je oren. Je kunt misselijk worden en gaan zweten. Vaak gaat dit ook gepaard met hoofdpijn.

Daarnaast kun je heel ziek zijn en last hebben van koorts. Vaak neemt het bij een acute ontsteking na een aantal dagen weer af. Rust lekker uit op bed, dan komt het vanzelf weer goed.

Hoe lang duurt een ontstoken evenwichtsorgaan?

Dit varieert. Iemand herstelt sneller van een ontstoken evenwichtsorgaan als deze persoon veel rust neemt. Iemand die doorgaat met z’n gestreste leven, zal minder snel herstellen. Uiteindelijk zal de mate van ontspanning bepalen hoelang het herstel duurt.

Gemiddeld kun je enkele weken last houden. Vaak verdwijnt het weer vanzelf.

Als je dus het herstel wilt versnellen kun je beginnen met ontspanningsoefeningen. Ook zijn er een aantal medicijnen die de duizeligheid kunnen verlichten. Maar medicijnen lossen alleen het symptoom op, niet de oorzaak.

meer rust en ontspanning ontstekking evenwichtsorgaan

Wat te doen tegen een ontsteking aan je evenwichtsorgaan door stress?

De oorzaak is dus duidelijk: stress. Dat betekent dat de oplossing is: meer ontspanning en minder stress als je een herhalend patroon wilt voorkomen. Tijdelijke antibiotica helpt ook, maar dat lost alleen het symptoom op. Grote kans dat het namelijk weer terugkomt.

Meer ontspanning dus. Maar, hoe kun je nu zorgen voor meer ontspanning? Ik heb een aantal tips voor je opgesomd.

Tip 1: Ontspanningsoefeningen

Door te starten met ontspanningsoefeningen kan voor jezelf meer ontspanning aan je leven toevoegen. Er zijn een aantal effectieve ontspanningsoefeningen die heel goed werken voor direct meer ontspanning.

Ontspanningsoefening 1: Luister naar een ontspannen luisterboek

Je kunt tegenwoordig heerlijke ontspannen door simpelweg een koptelefoon op te zetten en te luisteren naar een fijn verhaal om heerlijk te ontspannen. Ik wil je sowieso een tip meegeven: kies voor een ontspannen verhaal en geen horror.

Zelf kan ik echt genieten van de stem van Wayne Dyer en al helemaal als hij spreekt over de Tao Te Ching. Ultieme ontspanning. Je kunt de video hieronder beluisteren:

Ontspanningsoefening 2: Stap in een luchtbel

Deze visualisatie oefening brengt je in een situatie dat heerlijke ontspannend voelt. Je kunt deze oefening doen waar en wanneer je wilt.

  1. Ga eerst rustig zitten of liggen en sluit je ogen. Adem een aantal keer diep in en uit en merk op hoe je bij elke uitademing al wat meer ontspanning kunt ervaren.
  2. Stel jezelf vervolgens voor dat er een luchtbel om je heen vormt. En merk op hoe je een klein beetje begint te zweven.
  3. En het leuke is: jij kunt deze luchtbel besturen als je dat wilt. Ga maar eens rustig uit de kamer vliegen en merk op hoe je opstijgt. Jij mag zelf kiezen waar je naartoe vliegt. Waar wilt je gevoel naartoe?
  4. Neem de tijd om daar naartoe te vliegen en als je bent aangekomen op deze plek, probeer dan voorzichtig te landen. Dit kan een mooi bos zijn, een strand, een bloementuin of mooie bergen. Waar wil jij heen vliegen?
  5. Heb geen haast en blijf zo lang als je wilt op deze plek. Probeer de omgeving helemaal in je op te nemen. Ruik de eventuele bloemen, voel de wind, ruik de frisse lucht, hoor de vogels.
  6. Zodra je klaar bent mag je weer langzaam terugvliegen naar de plek waar je nu zit in de fysieke realiteit en weer je ogen openen.

Het kan zo ontspannen zijn om gewoon even weg te dromen. Als kind deden we dit vaak, dan konden we soms minuten lang uit het raam staren en wegdromen door te kijken naar de wolken. Probeer dat weer in jezelf omhoog te halen, dat kinderlijke ontspannen zijn.

ontspanningsoefening stap in een bubbel

Ontspanningsoefening 3: Start met een meditatie

De vorige oefening had al wat weg van meditatie, maar omdat meditatie ongekend goed is voor meer ontspanning wil ik je ook graag uitdagen om een langere meditatie te doen. Misschien om te beginnen met één keer in de week een meditatie van een half uur. Ik weet zeker dat je er profijt van gaat ervaren.

Je kunt een meditatie doen van mij als je dat wilt. Doe de onderstaande meditatie of kijk bij mijn top 5 geleide meditaties.

Ontspanningsoefening 4: Maak een boswandeling

Niets is zo fijn om lekker aanwezig te zijn in de natuur. Maak eens wat vaker een boswandeling en laat je mobiel en gezin thuis. Gewoon jij, jezelf en de natuur.

Probeer bij elke voetstap te voelen hoe de grond je ondersteunt. Hoe je gedragen wordt door de aarde. Zie de prachtige natuur om je heen. De bomen, het leven, de bloemen en volgens.

Wandelen in de natuur kan helend zijn voor je.

ontspanningsoefening in de natuur lopen

Ontspanningsoefening 5: Buikademhaling

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen een verkeerde ademhaling heeft. En een verkeerde ademhaling betekent hyperventilatie en hyperventilatie zorgt ervoor dat er meer cortisol (stresshormoon) in je bloed komt en je dus meer stress ervaart.

Kortom: een goede ademhaling is cruciaal voor meer ontspanning en dus het verhelpen van de ontsteking in je evenwichtsorgaan.

Zo oefen je de buikademhaling:

  1. Ga allereerst lekker liggen of zitten en leg beiden handen op je buik.
  2. Adem door je neus in en laat je buik opbollen. Voel hoe je buik steeds groter wordt door je ademhaling.
  3. Adem vervolgens ontspannen uit door je mond en voel hoe je buik weer wat meer afzakt. Probeer je heel ontspannen te focussen op je buik dat op en neer gaat.
  4. Probeer dit nog 5 keer te doen.
  5. Dan gaan we nu de ademhaling verdiepen: probeer wat langer uit te ademen en wacht even voor je weer inademt. Neem dus wat langer de tijd voor elke ademhaling.
  6. Probeer dit nog 5 keer te doen.
  7. Als laatste gaan we ons hele lichaam slap maken bij elke uitademing. Probeer bij de volgende 5 ademhalingen heel je lichaam slap te maken. Zak maar een beetje in elkaar en laat alles maar even lekker zachtjes hangen.

Tip 2: Zoek een persoon waar jij je prettig bij voelt

Heb jij een persoon in je omgeving waar jij je helemaal op je gemak voelt? Deze persoon kan jou namelijk ontspanning bieden. Dit kan een vriend zijn, een kennis, familielid, of een goede coach.

Uit internationaal onderzoek blijkt namelijk dat verbinding voelen en contact hebben met iemand waar jij je prettig bij voelt oxytocine aanmaakt. Dit is het ‘ontspanningshormoon’. Logischerwijs zorgt dit hormoon ervoor dat jij je meer ontspannen voelt.

Kun jij deze persoon niet vinden? Dan kun je altijd contact met mij opnemen als je dat wilt. Misschien zijn wij wel een goede match!

ontspanningstip zoek een maatje

Tip 3: Luister naar ontspannen muziek

Wist je al dat muziek goed is om je stresslevel te verlagen? Onderzoek van de UVA laat namelijk zien dat muziektherapie helpt tegen het verlagen van stress. Maar hoe komt dat dan, dat muziek zo kalmerend werkt?

Muziek geluiden zijn trillingen die door je oren heen gaan. Vervolgens zet je binnenoor deze trilling om in elektrische signaaltjes. Als deze signaaltjes vervolgens vertaald zijn sturen neuronen deze signalen door naar je hersenen. In je hersenen worden vervolgens de tonen en ritme gesignaleerd.

Doordat je hersenen deze muziek vertalen kan het echt als een ‘innerlijke ervaring’ voelen als je muziek luistert. Er kan namelijk ook emotie omhoog komen als blijheid, verdriet of vreugde.

Als je emotioneel wordt van sommige muziek: laat het maar uit je lichaam stromen. Dat is gezond voor je.

ontspanningstip luisteren naar muziek

Tip 4: Ga voor een gezonde gewoonte

Je kunt ook stress verminderen door gezonder te gaan leven. Ik heb zelf ook mijn voedingspatroon en leefstijl moeten omgooien om gezonder te gaan leven. In de volgende opsomming laat ik je zien wat voor mij (en veel van mijn cliënten) heeft geholpen:

  • Eet minder vlees
    Er ontstaan veel discussies over vlees. Is het nu gezond of is het nu niet gezond. Mijn visie is: het is niet gezond. Vlees is voor mij een ‘dood’ product dat niet meer leeft. Als ik een stuk vlees naast een appel leg dan zie ik dat de appel veel meer ‘leven’ uitstraalt dan het stukje weefsel wat ernaast ligt.Zelf eet ik inmiddels helemaal geen vlees meer en het is 6 jaar geleden dat ik voor het laatst een ontsteking had. Dat is geen toeval, want ik zie het ook terug in mijn omgeving en bij mijn cliënten.
  • Drink meer water
    We vergeten het zo vaak, maar het is zo gemakkelijk op te lossen: meer water drinken. Als je nog frisdrank drinkt zou ik daar ook mee stoppen. Het voegt namelijk niets toe en zorgt alleen maar voor meer ‘stimulansen’. We willen jullie minder prikkels om meer te kunnen ontspannen.
    Als je graag een geheugensteuntje wilt om meer water te drinken kun je deze Waterherinnering App downloaden.
  • Geen alcohol
    Alcohol werkt stimulerend voor onze mind en we willen juist dat onze mind rustiger wordt zodat we meer ontspanning kunnen ervaren. Hoe meer ontspanning we kunnen ervaren hoe sneller we van onze ontsteking aan ons evenwichtsorgaan afraken.
  • Beweeg meer en ga lekker zweten
    Door te bewegen kun je op een natuurlijke manier stress verlagen. Tijdens het bewegen kan je lichaam afvalstoffen afvoeren en negatieve energie eruit gooien. Je hoeft niet gelijk tot het uiterste te gaan. Begin eens met 1 á 2 keer in de week.
  • Laat je inspireren
    Wat vind jij nou écht interessant om te lezen? Waar ga jij helemaal van aan? Ga dat doen! Ga je daar in verdiepen. Door nieuwe dingen te ontdekken krijg je energie. En deze energie geef je ontspanning. Dus probeer eens een paar keer per week een inspirerend boek te lezen en laat je inspireren.
ontsteking evenwichtsorgaan stress quote

Ontsteking evenwichtsorgaan door stress: conclusie

  • Doordat we teveel stress ervaren voor een lange periode zijn we vatbaarder voor ziektes en ontstekingen
  • De oplossing is om meer te ontspannen om een volgende ontsteking te voorkomen
  • De eerste symptomen van een ontsteking aan je evenwichtsorgaan zijn:
    • Problemen met zien
    • Cognitieve problemen
    • Moeite om prikkels te verwerken
    • Mentale problemen (zoals angst)
    • Misselijkheid
  • Een ontsteking aan je evenwichtsorgaan duurt minder lang als je meer ontspant
  • Maak gebruik van ontspanningsoefeningen om minder stress te ervaren en leef gezond
paniekaanval coach nick de waard

Hulp nodig om van je stressklachten af te komen? Ik kan je helpen!

Ik kan me goed voorstellen dat het even een zoektocht is om te ontdekken hoe jij van je stressklachten af kunt komen. Er kunnen flinke drempels liggen waar je overheen moet.

Gelukkig kan ik je helpen om weer van je stressklachten af te raken. Je kunt gewoon contact met me opnemen om eerst eens een vrijblijvend gesprek aan te gaan. Je bent niet de eerste, vele anderen cliënten zijn je al voor gegaan.

Neem contact met me op via de contactpagina, dan spreek ik je misschien snel!

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.