Hoe lang duurt het voordat stress uit je lichaam is? (+ Tips & Oefeningen)

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist

Misschien ervaar je al voor een (lange) periode stress en vraag jij je af: hoe lang duurt het voordat stress uit je lichaam is?

Het antwoord op deze vraag is helaas niet zo gemakkelijk. Er zijn vele factoren die een grote rol spelen als het gaat om je stresslevel en wanneer dit weer je lichaam uit is.

In dit artikel leer je alles over wat stress met je lichaam doet en hoe lang het duurt voordat stress uit je lichaam is. Ook krijg je tips om het stress-ontladingsproces te versnellen.

Hoe lang duurt het voordat stress uit je lichaam is?

Hoe lang duurt het voordat stress uit je lichaam is?

Er is geen vaste tijd dat je kunt hangen aan wanneer stress uit je lichaam is. Dit hangt natuurlijk voor een groot deel af van de mate van stress dat nu op dit moment in jouw lichaam aanwezig is.

Als wij door de dag heen chronische stress ervaren, dan duurt het vaak veel langer dat stress uit ons lichaam is, dan dat we de hele dag ontspannen zijn. Daarom speelt de situatie waar je nu in zit ook een grote rol.

Een beetje stress is niet erg, maar als je voor een lange tijd al veel stress ervaart dan is het wel aan te raden om zo snel mogelijk verandering aan te brengen in je leven om erger te voorkomen.

duizelig door stress

Welke lichamelijke klachten kun je krijgen van teveel stress?

Het is goed om te weten dat elke stressklacht vaak klein begint. We krijgen niet zomaar uit het niets last van allerlei klachten, daar gaat vaak een bepaalde periode overheen.

Maar het punt is: we zijn ons niet meer bewust van de signalen van ons lichaam en merken de stressklachten pas op als het ons fysieke ongemak geeft.

Kortom: we merken de stressklachten het pas op als het ons leven negatief beïnvloed, maar als we in dat stadium zitten, dan duurt het vaak langer voordat stress uit je lichaam is.

Want als je voor een lange periode stress ervaart, dan kun je last krijgen van een aantal fysieke klachten die gerelateerd zijn aan stress. Denk bijvoorbeeld aan:

Zoals je ziet: het is een flinke lijst aan fysieke stress klachten.

Als je last hebt van een aantal van de bovenstaande klachten, dan is het aan te raden om direct verandering aan te brengen in je leven.

Doe je dit niet? Dan gaan de klachten helaas erger en erger worden en kunnen soms zelfs leiden tot surmenage (overspannen) of een burn-out.

vrouw is niet gelukkig

Sneller stress uit je lichaam? Doe dan deze oefening!

Stress kan dus veel negatieve gevolgen met zich meebrengen.

Nu is er een hele simpele maar effectieve methode om stress los te laten. Je kunt namelijk letterlijk stress ontladen en je lichter voelen door het trillen van je lichaam.

Zelf doe ik deze oefening nog elke dag, omdat het mij helpt om de stress van de dag los te laten. Deze oefening werkt ook heel goed als je chronische stress ervaart.

Stress in je lichaam verminderen? Volg deze tips!

Om stress sneller uit je lichaam te krijgen is het natuurlijk belangrijk dat je zo weinig mogelijk nieuwe stress tot je neemt. Je kunt dan aan de slag met de volgende tips.

1. Luister naar de stresssignalen

Stressklachten zijn duidelijke signalen van het lichaam dat verandering nodig is. Waarschijnlijk stroomt het leven nog niet echt of zit je niet lekker in je vel. We ervaren stress omdat we niet de dingen doen die bij ons passen.

Ga echt aan de slag met deze signalen om erger te voorkomen. Probeer zoveel mogelijk stressfactoren weg te nemen en ga meer leven vanuit ontspanning.

2. Ga goed voor jezelf zorgen

Natuurlijk is het ook belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Dit betekent dat jij jezelf wat vaker op nummer één zet. Het is namelijk óók belangrijk om voor jezelf te zorgen in plaats van een ander.

3. Sta eens wat vaker stil

Veel mensen die stress ervaren willen altijd doorgaan en staan eigenlijk nooit stil. Om stress sneller uit je lichaam te krijgen is het super belangrijk om wat vaker stil te staan en gewoon even niets te doen. Ontspanningen zorgt ervoor dat het proces sneller verloopt.

4. Begin met meditatie

Vaak ervaren we stress als onze gedachten alle kanten op gaan. We maken ons zorgen over de toekomst of hebben spijt van dingen uit het verleden. Deze gedachten kosten ons veel energie en geven ons veel stress. Een oplossing op deze gedachten meer onder controle te krijgen is: meditatie

In meditatie train jij jezelf om jezelf los te koppelen van deze eindeloze stroom aan gedachten en meer te blijven in het nu. Je kunt de onderstaande meditatie doen of naar mijn YouTube kanaal gaan.

5. Meer willen, minder moeten

Vaak moeten we van onszelf van alles doen, maar willen we dit helemaal niet. Door van jezelf minder te moeten, maar meer te willen zul je automatisch meer ontspannen leven omdat het leven een stuk minder zwaar wordt.

6. Blijf positief

Negatieve gedachten kunnen veel stress met zich meebrengen, daarom is het goed om regelmatig even stil te staan bij wat er allemaal wél is. Bedenk voor jezelf eens 10 dingen waar je op dit moment blij mee bent?

Ik kan begrijpen dat als je door een lastige fase heen gaat dat het moeilijk is om positief te zijn, maar wees eens eerlijk: helpt de negativiteit jou wel verder?

7. Schrijf de stress van je af

Als je merkt dat bepaalde situaties uit het verleden je stress geven, dan kun je er ook voor kiezen om deze situaties van je af te schrijven. Ga eens zitten in alle rust en schrijf deze hele situatie eens helemaal uit en schrijf ook op wat je gevoel hierbij is. Zeker weten dat dit al wat meer oplucht!

8. Probeer eens wat vaker dingen los te laten

Vaak ervaren we stress omdat we alle ballen in de lucht willen houden. We willen controle houden over elke situatie en hebben het gevoel dat alles ‘in onze handen’ ligt.

Door wat vaker situaties en dingen los te laten kun je zoveel meer ontspanning krijgen. Begin eens klein: waar maak jij je vandaag druk om dat je graag wilt loslaten? Doe dat!

vrouw is niet gelukkig

Duurt het lang voordat jouw stress uit je lichaam is? Ik kan je helpen!

Ik kan me ook goed voorstellen dat je al een tijdje rondloopt met stressklachten en dat het lijkt alsof er geen uitweg meer is. Het goede nieuws is: jij kunt weer van je stressklachten afkomen.

Zelf heb ik voor een lange tijd in een burn-out gezeten en heb last gehad van heel veel stressklachten. Ik weet dus als geen ander waar je doorheen gaat en ik weet ook wat er nodig is om weer te kunnen herstellen. Het is mij namelijk ook gelukt (en inmiddels vele cliënten van me), dus het lukt jou ook!

Wil je eens praten over jouw situatie? Neem dan gerust even contact met me op. Je ontvangt binnen 24 uur weer een antwoord van me.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Hoe merk je dat stress je lichaam verlaat?

Je kunt merken dat stress je lichaam verlaat als klachten beginnen af te nemen. Soms kan een genezingsreactie ook de nodige pijn met zich meebrengen. Het beste is om zo ontspannen mogelijk te blijven zodat het lichaam zich automatisch weer kan herstellen.

Waar in je lichaam voel je stress?

Dit kan letterlijk overal in je lichaam zijn. Veel mensen ervaren het vaak in hun nek, rug en schouders. Maar je kunt ook inwendige stress ervaren in je organen. Of mentale stress zoals angstklachten of vervelende gedachten.

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.