Selecteer een pagina

Slikangst overwinnen? Zo is het mij ook gelukt!

Geschreven door: Nick de Waard

Jij kunt slikangst overwinnen! Zo, dat is een lekkere binnenkomer, of niet? Ik heb zelf namelijk ook voor een bepaalde periode in mijn leven slikangst ervaren en ben daar al een aantal jaar van hersteld.

Ik kan me dus goed voorstellen dat je graag wilt herstellen van de angst om te slikken. 

In dit artikel leg ik je alles uit over hoe je deze vervelende angst kunt overwinnen.

angst voor overgeven overwinnen info

Wat is slikangst?

Slikangst (ook wel: fagofobie – de angst voor slikken) is een bepaalde vorm van angst dat omhoog komt tijdens het proces van slikken. We kunnen ons dan zorgen maken over het inslikken van voedsel, medicijnen of zelfs ons eigen speeksel.

Zelf heb ik deze angst ook gehad voor een periode, dus ik weet wat voor impact dit kan hebben. Je kunt dan op een gegeven moment bepaalde voedingsmiddelen vermijden omdat je bang bent dat je erin gaat stikken. Zo durfde ik alleen nog maar vloeibaar voedsel te eten.

Slikangst kan ook variëren in intensiteit, variërend van milde bezorgdheid tot ernstige angstgevoelens.

Mensen met slikangst kunnen ook fysieke reacties ervaren, zoals spanning in de keel, kokhalsneigingen, hartkloppingen of zelfs paniekaanvallen. Deze angst kan ons dagelijks leven beïnvloeden, met name rond maaltijdtijden of in sociale situaties waarin eten betrokken is.

vrouw heeft slikangst overwinnen

De cirkel van heftige ervaringen en slikangst

Heftige en angstige ervaringen spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van slikangst.

Stel je voor dat je een situatie hebt meegemaakt waarin je het gevoel had dat je moest slikken en daarbij kwam vervolgens veel angst kijken. Deze ervaring wordt vervolgens opgeslagen in je onderbewustzijn als een ‘onveilige situatie’ en maakt je brein dus allemaal associaties aan met wat er op dat moment is gebeurd.

 

Vervolgens kan je onderbewustzijn in een soortgelijke situatie opnieuw dezelfde angst naar boven brengen, waardoor je weer de angst voelt om te moeten slikken. Hierdoor ontstaat er weer een nieuwe heftige ervaring en ook die wordt (met alle associaties) vervolgens opgeslagen in je onderbewustzijn.

 

Want stel dat je angst voelde om te slikken tijdens het eten van een broodje, dan kan het eten van een broodje in je onderbewustzijn worden opgeslagen als ‘onveilig’ en zul je dit de volgende keer gaan vermijden omdat je bang bent dat het weer gebeurt.

Als je niet weet hoe je met deze angst moet omgaan, stapelen de heftige ervaringen zich op. Dit kan vervolgens leiden tot een vicieuze cirkel waarbij je steeds angstiger wordt om dingen door te slikken. Deze cirkel ziet er vaak als volgt uit:

vicieuze cirkel van slikangst

Dit kan aanzienlijke negatieve invloed hebben op je leven.

Daarom is het verstandig om zo snel mogelijk hulp te zoeken, omdat de kans groot is dat je steeds meer angstige associaties opdoet als je niet weet hoe je deze cirkel kunt doorbreken.

Als je direct aan de slag wilt, dan kun je het beste starten met mijn Stress & Angst Vrij Programma. In dit programma leg ik o.a. uit je uit hoe je dit cirkeltje kunt doorbreken en vrij van deze angst kunt raken.

Slikangst kan ook resulteren in paniekaanvallen

Slikangst kan uiteindelijk ook leiden tot paniekaanvallen, omdat de angst voor het slikken voor veel mensen zeer intens is. Het idee van slikken roept vaak intense angst op, en deze angst kan zich snel opbouwen, wat kan leiden tot een paniekaanval.

Als we niet weten hoe we met deze paniekaanval moeten omgaan, lopen we een groter risico op herhaalde paniekaanvallen. Lees daarom ook eens “Wat te doen als je in paniek bent”.

slikangst

Symptomen van slikangst

Slikangst uit zich in verschillende symptomen. Hier zijn enkele veelvoorkomende symptomen die mensen met slikangst kunnen ervaren:

  1. Moeite met inslikken: personen met slikangst kunnen het moeilijk vinden om voedsel of drinken door te slikken, zelfs als er geen fysieke oorzaak is voor de moeilijkheid.
  2. Angst voor overgeven: ook kunnen mensen met slikangst bang zijn om te slikken, omdat ze denken dat ze vervolgens moeten overgeven.
  3. Angst voor verslikken: er kan een intense angst bestaan voor het verslikken, wat kan leiden tot vermijding van bepaalde voedingsmiddelen of vloeistoffen.
  4. Fysieke spanning: slikangst kan leiden tot spierspanningen en ongemak in de keel, de nek en soms zelfs in een druk op de borst.
  5. Vermijding van voedselgroepen: mensen met slikangst vermijden mogelijk specifieke voedselgroepen die als moeilijk te slikken worden ervaren, zoals droog voedsel, vast voedsel, of voedsel met bepaalde texturen.
  6. Bezorgdheid over verstikking: er kan voortdurende bezorgdheid bestaan over het risico op verstikking. Soms kan deze angst zo heftig zijn dat ze bang zijn om dood te gaan.
  7. Gewichtsverlies: langdurige slikangst kan leiden tot gewichtsverlies en voedingstekorten doordat men minder gaat eten.
  8. Sociale terugtrekking: personen met slikangst vermijden mogelijk sociale situaties waarbij eten een grote rol speelt. Denk aan: uit eten, feestjes, diner, brunch, etc.
  9. Verhoogde hartslag en zweten: bij confrontatie met angstige situaties kan het lichaam reageren met symptomen zoals een verhoogde hartslag, zweten en mogelijk zelfs trillen.

Het is altijd goed om met je huisarts of logopodist aan de slag te gaan om te kijken of er geen fysieke oorzaak is. 

quote over emetofobie

Ik heb ook last gehad van slikangst, maar nu niet meer.

Tijdens mijn burn-out had ik een aantal momenten gekend waarbij ik het gevoel had dat m’n keel dicht werd geknepen en ik vervolgens bang was dat ik niet meer kon slikken. En als ik wilde slikken, dat ik dan ging stikken. Al deze momentjes waren voor mij kleine traumatische ervaringen en merkte ik dat ik steeds minder graag wilde eten.

Ik wist alleen niet goed hoe ik hiermee om moest gaan, dus probeerde ik er voortdurend aan te ontkomen. Gek genoeg werd de situatie daardoor alleen maar erger. Omdat ik het gevoel constant wilde vermijden, duwde ik het weg en bleef het continu aanwezig. Het sluimerde constant in mijn achterhoofd.

Gedurende de hele dag was ik bezig met de gedachte: “Ik hoop niet dat ik straks weer angstig word en moet slikken.” Je kunt rustig zeggen dat ik last had van anticipatieangst, voortdurend bezorgd over angstige momenten. In dit geval die gepaard gingen met slikken.

Maar, angsten kunnen alleen worden overwonnen als je ze durft aan te kijken en er oké mee kunt zijn. Dat is niet gemakkelijk, dat begrijp ik. Maar het is wel mogelijk. Ik adviseer je om er niet te veel over te praten met familie, omdat zij vaak emotioneel betrokken zijn en vanuit hun emoties kunnen reageren en je nog angstiger maken.

Professionele hulp is wel aan te raden. Het oplossen van slikangst is mogelijk, als je weet wat je moet doen. Veel reguliere therapeuten hebben hun kennis uit boeken, wat hen beperkt in hun vermogen om je te helpen. Ik heb zelf geleerd vanuit mijn eigen ervaring en weet dus heel gericht hoe je deze angst kunt overwinnen.

Een goede stap zou zijn om aan de slag te gaan met mijn Stress & Angst Vrij Programma. In dit programma leg ik je stap-voor-stap uit hoe jij angsten kunt overwinnen. 

vrouw heeft buikpijn

9 tips voor het verminderen van slikangst

Het overwinnen van slikangst, vergelijkbaar met elke vorm van angst, kan een uitdagend proces zijn, maar het is zeker mogelijk. Hier zijn enkele tips die kunnen helpen bij het omgaan met en overwinnen van slikangst:

  1. Leer over slikangst: als je meer begrijpt over de aard van slikangst, de oorzaken en mogelijke triggers, kun je beter inzicht krijgen in je eigen situatie. Dit kan je helpen om de angst rationeler te benaderen en te begrijpen dat het te overwinnen valt.
  2. Identificeer en daag je negatieve gedachten uit: slikangst wordt vaak gevoed door irrationele overtuigingen en negatieve gedachten over slikken. Identificeer zelf de gedachten die je angstig maken en zet hier realistische en positievere gedachtes tegenover zetten.
  3. Blijf rustig: raak niet meteen in paniek wanneer de angst omhoog komt. Je wilt natuurlijk een paniekaanval voorkomen. Slikangst is onschuldig, ook al lijkt het soms niet zo. Het is een gevolg van ervaringen uit het verleden, en er is een oplossing voor. Het is iets waar ik zelf ook mee te maken heb gehad, en het is goed gekomen.
  4. Exposure: exposure is een veelgebruikte techniek bij het overwinnen van slikangst. Dit betekent geleidelijke blootstelling aan situaties die angst oproepen. Als je één keer veel angst hebt ervaren toen je een broodje at, probeer dan niet om geen brood meer te eten. Maar ga stapje voor stapje weer een beetje brood eten.
  5. Meer ontspanning: leer ontspanningsoefeningen zoals diepe ademhaling, progressieve spierontspanning of Autogene Training van Schultz. Deze technieken kunnen je helpen omgaan met angstige momenten en stress verminderen.
  6. Ontspannen leven: zorg voor een ontspannen leven en probeer alle stressfactoren te verminderen. Ontdek wat energie geeft en wat niet. Hoe meer ontspannen je bent, hoe minder last je hebt van angst. Als je hier hulp bij wilt, kun je altijd een gratis kennismakingsgesprek aanvragen op mijn Ontspannen Lifestyle Coaching pagina.
  7. Zorg voor je algehele gezondheid: een gezonde levensstijl met voldoende slaap, regelmatige lichaamsbeweging en een uitgebalanceerd dieet kan je algemene welzijn verbeteren en je weerbaarder maken tegen angst.
  8. Leer omgaan met angst: het overwinnen van angst kun je leren. Met de juiste hulp is het niet zo moeilijk. Ik heb zelf veel angsten overwonnen en mijn beste tips beschreven in dit artikel over het omgaan met angst en paniek.
  9. Start met meditatie: meditatie is bij uitstek de beste oefening om angst te overwinnen. Regelmatige meditatie heeft ervoor gezorgd dat ik rustiger werd in mijn hoofd, waardoor het gemakkelijker werd om met angsten om te gaan. Je kunt bijvoorbeeld mijn onderstaande meditatie proberen.

Zelf slikangst overwinnen? Start dan met mijn online programma!

Goed nieuws! Jij kunt weer jouw slikangst overwinnen. Zelf heb ik (heel) veel soorten angst in mijn leven gekend en heeft het mij ongeveer 6 jaar geduurd voordat ik ontdekte wat werkt en wat niet werkt.

Deze kennis om angsten te overwinnen deel ik in mijn succesvolle Stress & Angst Vrij Programma. Dus als je graag stappen wilt zetten in je herstel, dan raad ik je aan om daar eens naar te kijken.

vrouw heeft buikpijn

Liever behoefte aan coaching in jouw herstelproces?

Ook kan ik me goed voorstellen dat je graag gecoacht wilt worden in jouw herstelproces om slikangst te overwinnen. Dat is natuurlijk ook mogelijk.

Als je graag benieuwd bent naar de coachingsmogelijkheden dan raad ik je aan om even contact met me op te nemen.

Of als jij je alvast wilt inlezen in mijn werkwijze, kijk dan even op mijn coachingspagina.

Veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen.

Kan je slikangst krijgen door stress?

Over het algemeen zijn de meeste mensen die slikangst ervaren ook de mensen die veel stress ervaren. Dit komt omdat stress ons lichaam in de ‘vucht-en-vlucht’ modus zet en we dus gevoeliger zijn voor angstige gedachtes.

Kan je door stress moeilijk slikken?

Ja, stress kan ervoor zorgen dat je moeilijk kunt slikken. Stress kan er namelijk voor zorgen dat we het gevoel krijgen dat onze keel dichtgeknepen wordt.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik help mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching en online programma's.

- Nick de Waard
Angst, stress en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.