Een paniekaanval uit het niets: hoe ontstaat dat en hoe los je het op?

Geschreven door: Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist
Een paniekaanval uit het niets kan heel heftig zijn. Je ziet het niet aankomen en in ene zit je vol met angst.

Als je zomaar uit het niets een paniekaanval krijgt dan is dat een heel duidelijk signaal dat je actie moet ondernemen. Mensen die paniekaanvallen uit het niets krijgen, die leven op dit moment een ongezonde leefstijl met te veel stress en daar moeten ze verandering in brengen om zich weer goed te voelen.

In deze blog leg ik je uit hoe een paniekaanval uit het niets ontstaat en hoe je het kunt oplossen.

paniekaanval uit het niets

Hoe ontstaat een paniekaanval uit het niets?

Gelukkig ontstaan paniekaanvallen niet zomaar er is altijd een oorzaak. Doordat een paniekaanval een oorzaak heeft betekent het ook dat het weer kan verdwijnen, als we de oorzaak aanpakken.

Ook counseler Katharina Star, PhD geeft in haar onderzoek aan dat je niet zomaar een paniekaanval kunt krijgen, er is altijd een oorzaak.

“Als je de oorzaak van je paniekaanvallen aanpak, dan zul je merken dat je geen last meer gaat hebben van je paniekaanvallen.”

Belangrijk is dus om niet langer te wachten en gelijk de oorzaak te achterhalen. Vaak ligt de oorzaak in de leefstijl die je op dit moment leeft.

Maar wat is dan de oorzaak van een paniekaanval?

Iemand die te lang, teveel stress ervaart kan op een gegeven moment last krijgen van paniekaanvallen. Dit komt omdat ons brein maar een bepaalde hoeveelheid stress kan ervaren voordat het minder goed gaat functioneren.

“Als we voor een lange periode te veel stress ervaren gaat ons brein op een gegeven moment minder goed functioneren. Het kan emoties zoals angst minder goed verwerken en gaat verkeerde verbanden leggen waardoor het de emotie angst kan koppelen aan de situatie zoals het nu is. En te veel angst met een verwilderde mind (brein) leidt uiteindelijk tot een paniekaanval.”

We hebben veel meer rust nodig om ervoor te zorgen dat onze mind goed kan blijven functioneren. Helaas is dit bij mensen die paniekaanvallen ervaren vaak niet het geval, waardoor de emmer uiteindelijk overstroomt en je een paniekaanval uit het niets kan ervaren.

Hoe ontstaat een paniekaanval in het algemeen stappenplaan

Hoe weet je of je een paniekaanval krijgt?

Iemand die veel stress ervaart in z’n leven is veel gevoeliger voor een paniekaanval, dan iemand die ontspannen is. Toch zijn er vooraf al een aantal signalen waaraan je kunt herkennen dat je mogelijk een paniekaanval krijgt:

  1. Last van hartkloppingen
  2. Zweten en koude rillingen
  3. Duizelig en trillen
  4. Snelle ademhaling
  5. Pijn in je nek of schouders
  6. Droge mond, misselijk en diarree
  7. Vaak hoofdpijn
  8. Verwarring: je weet niet goed wie of waar je bent

De bovenstaande symptomen duiden erop dat een paniekaanval op de loer licht. Als jij deze klachten ervaart, onderneem dan direct actie. Je kunt erger voorkomen als je er vroeg bij bent.

man in paniek bij de trein

Welke stressfactoren kunnen uiteindelijk zorgen voor een paniekaanval uit het niets?

We kunnen van verschillende factoren stress ervaren. Denk bijvoorbeeld aan stress van:

  1. Een onverwerkte traumatische ervaring
  2. Onzekerheid over geld
  3. Het overlijden van iemand
  4. Problemen in je relatie of gezin
  5. Stress van het werk
  6. Het hebben van een ziekte
  7. Weinig steun krijgen van anderen
  8. Alleenstaande ouder zijn
  9. Altijd het allerbeste willen (streber)
  10. Altijd bezig willen zijn
  11. Moeite met hulp vragen
  12. Veel dingen tegelijk doen
  13. Je wilt dat anderen je altijd aardig vinden (pleaser)
  14. Geen rust kunnen nemen
  15. Moeite met ‘Nee’ zeggen

Als we teveel van de bovenstaande factoren ervaren, zonder dat daar mindful rust tegenover staat, dan kunnen we uiteindelijk een paniekaanval uit het niets krijgen.

paniekaanval uit het niets stresssymptomen

Welke behandeling helpt je weer van je paniekaanvallen af?

Er zijn verschillende behandelingen die je kunnen helpen. De behandeling die ik toepas is een holistische behandeling middels de Gouden Driehoek Methode. Dat wil zeggen dat we helemaal naar de kern gaan van waarom de paniekaanvallen ontstaan, dat gaan oplossen en daarbij ook onze leefstijl noodzakelijk veranderen.

De Gouden Driehoek behandeling uitgelegd

In het kort behandelen we met de Gouden Driehoek Methode 3 componenten die ervoor zorgen dat je van je paniekaanvallen af kunt komen omdat je leefstijl anders is:

  • Zelfrealisatie
    Middels dit eerste component zelfrealisatie ga je ontdekken: wie je bent, wat je wilt, wat bij jou past en wat niet, waar je blij van wordt en wat niet, welke personen bij jou passen en wie niet, wat jou gelukkig maakt en wat niet, en nog meer.
  • Voeding
    Met dit tweede component gaan we bekijken welke voeding jij op dit moment tot je krijgt. Voeding is meer dan alleen daadwerkelijk het eten en drinken zelf. Voeding is namelijk ook: de info die je tot je neemt, de mensen die je toelaat, de prikkels, de energieën van anderen. Maar ook: eet je gezond? Leef je gezond?
  • Meditatie/Mindfulness
    Dit derde component is een hele belangrijke. Onze mind is verwilderd en is ‘overloaded’. De emmer stroomt over daarom kunnen we een paniekaanval uit het niets krijgen. Het is dus van cruciaal belang om meer mindfulness, meditatie en ontspanning in je leven toe te voegen, zodat onze mind weer rustiger kan worden.

Als je met deze bovenstaande punten aan de slag gaat, dan ga je op een duurzame manier herstellen van je paniekaanvallen én je gaat een gelukkig en veel fijner leven tegemoet waar je de rest van leven profijt van heb en de kans op paniekaanvallen daarna héél klein is.

Wat triggert een paniekaanval?

Een paniekaanval heeft niet altijd een duidelijke trigger. De trigger is namelijk nooit het object of situatie zelf waar je bang van wordt. De reden dat je een paniekaanval ervaart ligt namelijk in jezelf.

Persoonlijk voorbeeld:
Toen ik zelf nog last had van paniekaanvallen, was mijn trigger een keer het doucheputje: ik kreeg een paniekaanval omdat ik bang was door het doucheputje heen te spoelen. Is het doucheputje dan eng? Nee, dat is het niet. De angst ligt namelijk in mezelf.

Iemand met een verwilderde mind kan van alles om zich heen een paniekaanval krijgen, daarom is het zo belangrijk dat je aan de slag gaat met je paniekaanvallen.

paniekaanval uit het niets vrouw handen op haar hoofd

Wat moet je doen als je een paniekaanval hebt?

Als je een paniekaanval uit het niets heb zijn kun je de AWARE-Methode toepassen. Deze methode zorgt dat je de paniekaanval weer kunt laten afzakken. De AWARE-Methode gaat als volgt:

  • Accepteren.
    De eerste stap is om je angst te accepteren. Als je gaat ‘vechten’ tegen de angst of het ontkennen, dan wordt het alleen maar erger.
  • Waarnemen.
    Probeer met een afstandje te kijken naar de angst door het alleen waar te nemen. Je hoeft er niet over te analyseren, want dan blijf je alleen maar in je hoofd. Probeer het lekker los te laten en te laten gaan, dan kan het vaak al binnen een paar seconden verdwijnen.
  • Antwoordt.
    Reageer (antwoordt) op een normale manier op de angst die je ervaart. Dit kun je doen door gewoon rustig te blijven ademen. Leg lekker je handen op je buik en voel het op- en neergaan bij elke ademhaling.
  • Repeteer.
    Herhaal en repeteer de vorige 3 stappen als je dat nodig heb. Je kunt het net zo lang herhalen totdat je weer wat rustiger bent. De ontspanning komt vanzelf, soms heeft het wat langer de tijd nodig.
  • Einde.
    Wees niet ontmoedigt, want het einde van een paniekaanval kan elk moment zijn. Dus blijf positief en ga door. Er komt écht een moment dat het minder wordt. Het is zo: hoe meer jij kunt ontspannen, hoe minder de paniekaanval uit het niets gaat opkomen.
AWARE-methode paniekaanval

Paniekaanval uit het niets conclusie

  • Een paniekaanval heeft dus altijd een duidelijk oorzaak: teveel stress.
  • Door duidelijk te krijgen wat stress geeft in je leven kun je al een eerste stap zetten naar meer ontspanning waardoor je paniekaanvallen zullen afnemen (zie stressfactoren in dit artikel).
  • Je kunt een paniekaanval voelen opkomen als je last de symptomen ervaart (zie: “Hoe weet je of je een paniekaanval krijgt” in dit artikel).
  • De Gouden Driehoek Behandeling helpt je uiteindelijk weer van je paniekaanvallen af én zorgt ervoor dat je een gelukkig en fijn leven tegemoet gaat.
  • Een paniekaanval heeft geen duidelijk trigger buiten jezelf, want de paniekaanval komt altijd van binnenuit.
  • Als je in paniek bent kun je het beste de AWARE-Methode toepassen (zie “Wat moet je doen als je een paniekaanval hebt?”).
paniekaanval coach nick de waard

Hulp nodig om van je paniekaanvallen af te komen?

Als ervaringsdeskundige weet ik precies waar je doorheen gaat. Ik heb zelf jarenlang last gehad van paniekaanvallen, gelukkig ben ik inmiddels al een aantal jaar hersteld.

Ik kan je adviseren: laat je helpen door een expert. Misschien kost het wat geld, maar dat is het allemaal dubbel en dwars waard. Je eigen groeiproces is zo belangrijk, dat valt niet in geld uit te drukken.

Stel jezelf maar eens de vraag: wat zou ik ervoor over hebben om me weer beter te voelen?

Je mag nu die stap zetten. Neem gerust eens contact met me op. Ik zal je met alle liefde willen beantwoorden. Misschien spreek ik je snel.

Leuk om kennis te maken!
Ik ben Nick de Waard, eigenaar van Nickdewaard.nl.

Ik begeleid mensen met stress-, paniek- en burn-outklachten middels de Gouden Driehoek Methode.

Zelf heb ik jarenlang in een burn-out gezeten en last van angstklachten gehad. Gelukkig heb ik dankzij jarenlang veel zelfstudie, leren en vallen en opstaan kunnen herstellen. Alles wat ik geleerd heb, en nog leer, pas ik nu allemaal toe in mijn coaching.

- Nick de Waard
Paniekaanvallen en burn-out specialist en gediplomeerd Meditatieleraar

Bijna klaar. Vul onderstaande gegevens in en ontvang direct het e-book!

Gelukt! Je wordt nu doorgestuurd.